ZAGADNIENIA Z MARKETINGU
76. cechy dobrej niszy rynkowej
- klienci mają ustalony zestaw potrzeb
- klienci są w stanie więcej zapłacić za lepsze zaspokojenie określonej potrzeby
- nisza raczej nie przyciągnie innych konkurentów
- firma w jej ramach funkcjonująca może osiągnąć pewien stopień oszczędności dzięki specjalizacji
- nisza jest odpowiedniej wielkości
- ma odpowiedni potencjał zysku i wzrostu
77. preferencje jednorodne, rozproszone, zgrupowane
- jednorodne –
- wszyscy konsumenci mają mniej więcej takie same preferencje
- nie ma żadnych naturalnie wyodrębnionych segmentów
- wszystkie marki: podobne , zgrupowane w środkowej części skali
- rozproszone –
- preferencje konsumentów w zakresie zmiennych znacznie się od siebie różnią
- lider na rynku zajmie pozycję w środkowej części skali
- pretendent do pozycji lidera: zajmie miejsce w pobliży pierwszej marki i podejmie walkę o udział w rynku lub w rogu, aby skierować ofertę do osób nieusatysfakcjonowanych ofertą pierwszej marki
- kilka marek: rozlokują się na całej przestrzeni
- zgrupowane –
- występują wyraźnie grupy preferencji, będące naturalnymi segmentami rynku
- pierwsza firma na rynku: może zająć pozycję w centrum, w największym segmencie lub stworzyć kilka marek
78. procedura segmentacji rynku
segmentacja rynku to rozpoznanie i charakterystyka grup nabywców pod względem ich potrzeb i preferencji
PROCEDURA
- Identyfikacja segmentów preferencji
- Identyfikacja segmentów rynku
POZIOMY
- marketing skierowany na rynek masowy – sprzedawca wytwarza, dystrybuuje i promuje na na skalę masową jeden produkt dla wszystkich nabywców
- mikromarketing – działalność marketingowa w małej skali, nastawiona na odpowiedni dobiór mediów i przekazu marketingowego do wyznaczonej grupy docelowej na poziomie segmentu, niszy, obszaru lokalnego lub jednoski
80. modele wyboru rynku docelowego
- koncentracja na jednym segmencie
- pozwala na zdobycie szczegółowej wiedzy na temat potrzeb segmentu oraz wyraźnie zaznaczyć swoją w nim obecność
- umożliwia obniżenie kosztów dzięki specjalizacji produkcji, dystrybucji i promocji
- jeśli firma zdobędzie pozycję lidera, wówczas może wypracować wysoki zwrot z inwestycji
- specjalizacja selektywna
- firma wybiera kilka odpowiednio atrakcyjnych dla niej segmentów
- bardziej równomierne rozłożenie ryzyka firmy
-specjalizacja w ramach produktu
- firma wytwarza produkt który sprzedaje w kilku segmentach
- firma buduje silną reputację na konkretnym obszarze produktu
- ryzyko: produkt może zostać zastąpiony przez nową technologię
- obsługa całego rynku
- obsługa wszystkich grup klientów w zakresie wszystkich produktów, które te grupy mogą potrzebować
- mogą to robić tylko wielkie koncerny, jak General Motors, Coca Cola, Microsoft
- marketing niezróżnicowany: tworzenie produktu i programu marketingowego, który dotrze do największej grupy nabywców
- marketing zróżnicowany: przygotowanie odrębnej oferty dla poszczególnych segmentów; przynosi większą sprzedaż ogólną, podnosi koszty
81. różnicowanie
różnicowanie jest działaniem zmierzającym do zaprojektowania zestawu znaczących różnic pozwalających na wyróżnienie oferty przedsiębiorstwa od ofert innych firm będących na rynku
82. pozycjonowanie
jest działaniem związanym z kształtowaniem oferty i image przedsiębiorstwa, prowadzącym do zajęcia wyraźnego, znaczącego miejsca w pamięci odbiorców docelowych; wymaga podjęcia decyzji ile i które różnice promować
83. strategie efektywnego pozycjonowania
- doskonałość operacyjna
- bliski kontakt z odbiorcą
- przywództwo w zakresie produktu
84. sektor dużej skali
- możliwość uzyskania istotnej przewagi, ale w oparciu o niewielką liczę zmiennych
- niski koszt czy duże zróżnicowanie?
- rentowność biznesu jest dodatnio skorelowana z jego wielkością i udziałem w rynku
- np. sektor maszyn dla budownictwa
85. sektor schyłkowy
- niewiele narzędzi różnicowania
- potencjalne przewagi konkurencji nie są znaczące
- możliwość oferowania dodatkowych usług, jednak te także nie dają podstawy do dużego zróżnicowania oferty
- rentowność biznesu nie zależy od jego udziały w rynku
86. sektor rozproszony
- istnienie licznych możliwości uzyskania konkurencyjnej przewagi
- konkurencyjne przewagi nie mają dużego znaczenia
- rentowność nie jest uzależniona od wielkości biznesu
- np. restauracje
87. sektor o wysokiej specjalizacji
- istnienie licznych i potencjalnie bardzo opłacalnych możliwości różnicowania
- rentowność nie jest skorelowana z wielkością biznesu
- np. duże firmy o wysokiej specjalizacji oraz małe przedsiębiorstwa niszowe
89. parametry użytkowe
- odnoszą się do poziomu, na którym odbywa się realizacja funkcji podstawowych produktu
- jakość
-
90. zgodność ze standardami
stopień, w którym wzór i cechy ...
MEiL