misjonarska_milosc.pdf

(349 KB) Pobierz
Misjonarska
miło Ļę
Matka Teresa
w teorii i w praktyce
CHRISTOPHER HITCHENS
Przeło Ň ył: Andrzej Dominiczak
PROMETEUSZ 2001
2
Tytuł oryginału:
The Missionary Position
Mother Teresa in Theory and Practice
Wszelkie prawa zastrze Ň one. ņ adna cz ħĻę tej publikacji nie mo Ň e by ę powielana
ani rozpowszechniana za pomoc Ģ urz Ģ dze ı elektronicznych, mechanicznych,
kopiuj Ģ cych, nagrywaj Ģ cych i innych, bez uprzedniego wyra Ň enia zgody przez
wła Ļ ciciela praw.
© Christopher Hitchens 1995
© Copyright for the Polish translation by Andrzej Dominiczak, Warszawa
2001
© Copyright for the Polish edition by Towarzystwo Humanistyczne,
Warszawa 2001
Redakcja: Antoni Keller, Katarzyna Nadana
Korekta: Katarzyna Nadana
Projekt i wykonanie okładki: Juan Rivera
ISBN 83-916550-0-8
Wydawnictwo "Prometeusz"
Towarzystwo Humanistyczne
Dla Edwina i Gertrudy Blue: Ļ wi ħ tych i Ļ wieckich
 
3
Spis tre Ļ ci
Przedmowa i podzi ħ kowania .............................................6
Wst ħ p ................................................................................ 9
Cud ...................................................................................17
Dobre uczynki i heroiczne cnoty .................................... 26
Wszechobecno Ļę ............................................................. 48
Posłowe ........................................................................... 59
 
4
Mo Ň na Ļ miało stwierdzi ę , Ň e wszelka popularna teologia gustuje niejako w
absurdzie i w sprzeczno Ļ ciach. Gdyby teologia nie przekraczała granic rozumu i
zdrowego rozs Ģ dku, jej doktryny wydawałyby si ħ nazbyt łatwe i powszechne. Z
konieczno Ļ ci wzbudza ę trzeba zdumienie, otacza ę si ħ tajemnic Ģ , zabiega ę o
niejasno Ļę i mrok i dostarczy ę podstawy zasłudze tych wiernych wyznawców,
którzy szukaj Ģ sposobno Ļ ci, aby poskromi ę buntowniczy swój rozum przy
pomocy wiary w najbardziej niezrozumiałe sofizmaty.
Podczas gdy ich mroczna trwoga sprawia, Ň e przypisuj Ģ Bogu takie zasady
post ħ powania, które sami uznaliby za ci ħŇ kie zarzuty, gdyby chodziło o istoty
ludzkie, to jednocze Ļ nie musz Ģ udawa ę , Ň e je chwal Ģ i podziwiaj Ģ , gdy chodzi o
obiekt religijnej adoracji. Mo Ň na zatem Ļ miało stwierdzi ę , Ň e popularne religie,
w poj ħ ciu ich bardziej wulgarnych eksponentów, s Ģ raczej odmian Ģ satanizmu.
David Hume, Naturalna Historia Religii
Nie ma si ħ czego ba ę w Bogu. Nic nie poczujesz w Ļ mierci.
Dobro jest osi Ģ galne. Zło przetrwa ę potrafisz.
Diogenes z Ojnoanda
Je Ļ li chodzi o sprawy religii, ludzie s Ģ winni wszelkich mo Ň liwych nieuczciwo Ļ ci
i wyst ħ pków intelektualnych.
Zygmunt Freud, Przyszło Ļę pewnego złudzenia
 
5
Przedmowa i podzi ħ kowania
Któ Ň byłby takim n ħ dznikiem, Ň eby n ħ ka ę wysuszon Ģ starsz Ģ pani Ģ o pooranej
zmarszczkami twarzy, kobiet ħ , która po Ļ wi ħ ciła swe Ň ycie ludziom
najubo Ň szym, bez Ļ rodków do Ň ycia? Z drugiej strony, któ Ň byłby tak
pozbawiony zwykłej ciekawo Ļ ci, by nie zainteresowa ę si ħ motywami działania i
wpływami politycznymi kobiety, która z niekłaman Ģ dum Ģ przyznawała si ħ do
prowadzenia ponad pi ħ ciuset klasztorów w 105 krajach, nie licz Ģ c Indii? Kim
była? Samotn Ģ fanatyczk Ģ , która po Ļ wi ħ ciła swoje Ň ycie bli Ņ nim w potrzebie,
czy prezesk Ģ mi ħ dzynarodowego koncernu misyjnego?
Je Ļ li cho ę przez chwil ħ , bez przesadnej czci i nadmiernego respektu,
przyjrzymy si ħ jej karierze, zjawisko, któremu na imi ħ Matka Teresa, traci swój
nadnaturalny charakter i odsłania swoje prawdziwe, przede wszystkim
polityczne oblicze. Działalno Ļę Matki Teresy wpisuje si ħ w tradycj ħ walki
mi ħ dzy wrogimi ideami i konfrontacji mi ħ dzy ró Ň nymi sposobami pojmowania
Ļ wiata, a finansowana była ze Ļ rodków, o których z cał Ģ pewno Ļ ci Ģ mo Ň na
powiedzie ę , Ň e nie pochodziły z nadprzyrodzonych Ņ ródeł. Wci ĢŇ zdumiewa
mnie, Ň e jak dot Ģ d nikt nie próbował si ħ przyjrze ę bli Ň ej działalno Ļ ci tej
Ļ wi Ģ tobliwej kobiety, tak jakby obawiał si ħ doj Ļę do wniosku, Ň e w
rzeczywisto Ļ ci nie miała ona nic wspólnego ze Ļ wiatem nadprzyrodzonym.
Niemal wszyscy, którym zadawałem najbardziej nawet oczywiste pytania,
zwłaszcza w pierwszej fazie mojego pobie Ň nie wówczas prowadzonego
dochodzenia, z cał Ģ moc Ģ usiłowali mnie zniech ħ ci ę do tego przedsi ħ wzi ħ cia.
Tym bardziej musz ħ tu wymieni ę kilka osób, które przywróciły mi wiar ħ w sens
projektu i które na pytanie: „Czy Ň nie ma nic Ļ wi ħ tego” - odpowiedziały
prawdziwie po stoicku: „nie ma”.
Victor Novasky, redaktor naczelny The Nation i Graydon Carter, redaktor
Vanity Fair ju Ň jaki Ļ czas temu wyrazili zgod ħ na publikowanie artykułów
krytycznych wobec Matki Teresy, cho ę mogło si ħ zdawa ę , Ň e istnieje ogromne
ryzyko niech ħ tnej reakcji czytelników (co ciekawe, obawy te nie potwierdziły
si ħ ).
Jako autor po Ļ wi ħ conego Matce Teresie filmu dokumentalnego Hell's Angel ,
pokazanego w Wielkiej Brytanii przez Channel Four jesieni Ģ 1994 r. (filmu,
który wzbudził agresywne i irracjonalne ataki) zawdzi ħ czam bardzo wiele Vani
Del Borgo i Tariqowi Ali z wytwórni Bandung . To oni wpadli na pomysł filmu,
podchwycony nast ħ pnie przez Waldemara Januszczaka z Channel Four . ĺ wiecki
muzułmanin, Ļ wiecki ņ yd i Ļ wiecki polski katolik, stworzyli zespół, który
doskonale nadawał si ħ do odpierania zarzutów duchowych krewnych niejakiej
Victorii Gillick, charyzmatycznej autorki wielu kampanii na rzecz moralno Ļ ci
publicznej, która o Ļ wiadczyła publicznie, Ň e nasz program jest Ň ydowsko-
muzułma ı skim spiskiem przeciwko j edynej prawdziwej wierze . Collin Robinson
i Mike Davis z wydawnictwa Verso niezłomnie podtrzymywali mnie w
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin