ako_AKOegzam.doc

(56 KB) Pobierz
1)CISC(Komputery o złożonym zbiorze instrukcji):

1)CISC(Komputery o złożonym zbiorze instrukcji):

-Duża liczba rozkazów

-Zróżnicowana długość rozkazów

-Mikroprogramowalna jednostka sterująca

-Zróżnicowany czas wykonania rozkazów

 

2)RISC(Komputery o zredukowanym zbiorze instrukcji):

-Większość rozkazów wykonywana w jednym cyklu rozkazowym

-Niewiele trybów adresowania

-Łatwe do zdekodowania, stałej długości formaty rozkazów

-Dostęp do pamięci ograniczony do rozkazów STORE/LOAD

-Rozkazy działają zazwyczaj na argumentach w rejestrach, a nie w pamięci

-Przetwarzanie odbywa się w sposób potokowy

 

3)RISC vs CISC:

-Rejestry wewnętrzne

-Formaty rozkazów

-Komunikacja z pamięcią

-Przetwarzanie potokowe

-Wydajność mikroprocesorów

-Jednostka sterująca

 

=RISC nie ma szyn z koprocesora i ALU do magistral(ta co miała to była arch. harwardzka)

 

=arch.harwardzka:

-rozdzielenie pamięci operacyjnej dla rozkazów i danych (dwie oddzielne magistrale)

 

4)Przetwarzanie potokowe:

-FETCH -pobranie instrukcji

-DECODE - dekodowanie obrazu binarnego instrukcji

-READ - odczyt argumentów instrukcji z rejestrów procesora lub z pamięci

-EXECUTE - wykonanie operacji arytmetycznej lub logicznej

-WRITE - zapis wyniku do rejestru lub pamięci

(niektóre z wymienionych faz są zbędne, np. instrukcja przesłania międzyrejestrowego nie wymaga użycia jednostki arytmetyczno-logicznej)

 

5)HAZARD:(oczekiwanie na wyniki;odczyt po zapisie;zapis po odczycie;zapis po zapisie):

-niektóre rozkazy wymagają dodatkowych cykli

-czasami rozkazy muszą oczekiwać z powodu zależności od nie zakończonych poprzednich rozkazów

-czasy trwania poszczególnych etapów mogą być niejednakowe

-realizacja niektórych etapów może powodować konflikty dostępu do pamięci

 

6)Rozwiązanie hazardu:

-Szeregowanie statyczne

-Szeregowanie dynamiczne

-Technika notowania (scoreboarding)

-Zwielokrotnianie strumieni

-Bufor pętli

-Przewidywanie statyczne

-Przewidywanie dynamiczne

-Kodowanie bez użycia skoków

-Metoda predykatowa

 

7)MMX:

-prawie wszystkie mnemoniki instrukcji MMX zaczynają się od litery P (packed)

-instrukcje MMX nie zmieniają rejestru znaczników

-kody instrukcji MMX są dwubajtowe i zaczynają się od bajtu 0FH

-instrukcje MMX mogą powodować wyjątki

 

8)SSE(zestaw instrukcji wykonujących działania na liczbach zmiennoprzecinkowych):

-wykonują równoległe operacje na czterech 32-bitowych liczbach zmiennoprzecinkowych

-zastosowanie w grafice komputerowej

-każdy rejestr zawiera 4 liczby zmiennoprzecinkowe

-rejestry oznaczone są symbolami

 

9)MIMD:

-Ze wspólną pamięcią

-Z pamięcią rozproszoną(węzły 1,2,3,…)

-Z rozproszoną pamięcią wspólną(procesory 1,2,3.. +sieć połączeń)

 

10)Klastry(Połączenie niezależnych komputerów przy użyciu sieci komputerowej w celu dostarczenia wspólnej usługi):

-Serwery high-end:

=Bazy danych, serwery plików, web serwery, symulacje

=Potrzeba skalowalności

=Potrzeba wysokiej dostępności, łatwej lokalizacji uszkodzeń i żądanej niezawodności

Zalety klastrów:

-Izolacja błędów-oddzielna przestrzeń adresowa ogranicza rozprzestrzenianie się błędów

-Naprawa-Łatwość wymiany uszkodzonego węzła bez konieczności zatrzymywania systemu

-Łatwa skalowalność

-Niski koszt

-Amazon, AOL, Google, Hotmail

Wady:

-Koszty administracji

-Połączenia za pomocą I/O (a nie szyny pamięci)

-Klaster potrzebuje N niezależnych pamięci i n kopii OS

 

11)Arch.Klastra:

-Najważniejsze czynniki brane pod uwagę przy projektowaniu

=Pobór energii

=Współczynnik cena/wydajność

-Różne zapytania mogą być wykonane na różnych procesorach

-Pojedyncze pytanie może używać wielu procesorów ponieważ cały index jest podzielony

-Nadrzędny DNS jest rozproszony pod względem geograficznym i również wykonany w postaci klastrów

=Zabezpiecza przed wystąpieniem awarii katastroficznej

=Systemy DNS są to systemy równoważące obciążenie (load-balancing) i wybierają klaster zgodnie z Aproksymacją geograficzną użytkownika

 

12)Cel stosowania pamięci operacyjnej:

-Procesor dysponuje mocą przetwarzania programów, ale nie ma zdolności ich zapamiętywania

-Zapamiętanie programów i danych jest zadaniem dla pamięci

 

13)DRAM(Tranzystor i kondensator):

-Zalety:

=Niski pobór mocy

=Duży stopień scalenia

=Niski koszt wykonania

-Wady

=Czas dostępu ~60 ns

=konieczność odświeżania zawartości

=Krótszy cykl odczytu

 

14)SRAM(Przerzutnik dwustanowy):

-Zalety

=Brak potrzeby odświeżania zawartości

=Krótki czas dostępu ~10 ns

=Krótszy cykl odczytu

=Wysoka odporność na zakłócenia

-Wady

=Duży pobór mocy

=Mały stopień scalenia

 

15)Odświeżanie pamięci:

-Kondensator – będący nośnikiem informacji – ulega rozładowaniu (samoistnemu) – stąd konieczność odświeżania jego zawartości

-Proces odświeżania występuje co 2 - 4 ms,  polega na odczytaniu zawartości komórki i powtórnym jej zapisaniu

-Dwie metody odświeżania:

=asynchronicznie-łatwe w realizacji, mało wydajne(procesor jest blokowany na kilkadziesiąt mikrosekund)

=synchronicznie —  trudniejsze i kosztowniejsze w realizacji (odświeżanie występuje w czasie wyznaczonych odcinków zegara co kilkanaście mikrosekund

 

16)Pamięci RAM:

-FPM DRAM-przy dostępie do zawartości wiersza stosuje się sekwencję sygnałów strobujących

-EDO DRAM-ulepszony FPM DRAM z bardziej precyzyjnie generowanymi sygnałami CAS

-SDRAM-sterowanie synchroniczne impulsami zegarowymi

-DDR SDRAM-używane oba zbocza impulsu zegarowego jako sygnału sterującego

 

17)ROM:

-jest nieulotna

-Znajduje się w niej m.in. program inicjujący pracę komputera

 

18)Cache:

-pamięć podręczna zawiera pewną liczbę obszarów, które służą do przechowywania bloków kopiowanych z pamięci głównej

-typowy blok zawiera 4 - 64 bajtów

-pamięć podręczna może być używana do przechowywania rozkazów i danych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści:

1)CISC

2)RISC

3)RISC vs CISC

4)Przetwarzanie potokowe

5)Hazard

6)Rozwiązanie hazardu

7)MMX

8)SSE

9)MIMD

10)Klastry

11)Arch.Klastra

12)Cel stosowania pamięci operacyjnej

13)DRAM

14)SRAM

15)Odświeżanie pamięci

16)Pamięci RAM

17)ROM

18)Cache

Zgłoś jeśli naruszono regulamin