Hufiec Sosnowiec
Adres kontaktowy:
ul. 1 Maja 21/23, 41-200 Sosnowiec;(0-prefix-32) 228-25-12
Tytuł:
Przygotowanie obozu specjalnościowego dla drużyn specjalności proobronnej, propozycje gier terenowych
Autor/autorzy:
pwd. Tomasz Wieczorek,. e-mail: 1superkrolik@wp.pl
Cel: Zorganizowanie obozu specjalistycznego dla drużyn z hufca.
Zamierzenie 1: Podniesienie wiedzy drużyny na temat specjalności.
Zamierzenie 2: Pozyskanie kontaktów z wojskiem i z obroną cywilną.
Zamierzenie 3: Zdobycie sponsora dla drużyny.
Zadania
Zadanie 1: do zamierzenia 1:
Uczestnictwo w kursach specjalistycznych ( proobronnych )
Zad. 2: do zam. 2:
Dostarczenie pisma do Inspektoratu Obrony Cywilnej w obrębie miejsca zamieszkania i do dowództwa jednostki wojskowej w miejscu, gdzie ma być zorganizowany obóz w celu pomocy przy organizacji.
Zad. 3: do zam. 2:
Zareklamowanie się na terenie Polski.
Zad. 4: do zam. 2:
Udział w ogólnopolskich zawodach proobronnych np. Selekcja do GROMU
lub selekcja Żołnierza polskiego.
Zad. 5: do zam. 3:
Zorganizowanie pokazów proobronnych w mieście. Zabezpieczenie imprez
pod względem ochrony organizowanych przez miasto.
Zad. 6: do zam. 3:
Dostarczenie pisma do firm znajdujących się w mieście z prośbą o objęcie sponsoringu nad drużyną.
Realizacja zadań
Zadanie 1:
Czynny udział drużyny w kursach, zbieranie niezbędnych materiałów
do ukończenia kursu.
Zad. 2:
Harcerze w zastępach piszą i dostarczają pisma do poszczególnych urzędów.
Zad. 3:
Zorganizowanie MTO ( zaplanowanie programu manewrów i wszystkich szczegółowych elementów całej imprezy.
Zad. 4:
Przygotowanie się do zawodów ( selekcji ) po przez ćwiczenie sprawności fizycznej i psychicznej. Organizowanie biwaków szkoleniowych wewnątrz drużyny.
Zad. 5:
Sporządzenie kalendarzu imprez organizowanych przez miasto. Zgłoszenie drużyny do zabezpieczenia masowej zbiorówki ludzi jako ochrona.
Zad. 6:
Zareklamowanie drużyny przed firmami po przez organizowanie pokazów specjalistycznych.
Opis gier terenowych
Operacja “Piorun”
Fabuła:
Ostatnimi czasy nastąpił niesamowity postęp w dziedzinie rozwoju opancerzenia czołowego. Wszelkiego rodzaju broń przeciwpancerna okazuje się nieskuteczna przeciwko stalowym zbroją. Nowy materiał stał się osłoną nie do przebicia...
Tym niemniej w państwie Alfa trwają próby nad skonstruowaniem nowego działka, którego specjalna budowa zwiększała by kilkakrotnie siłę przebicia nawet konwencjonalnych pocisków...
Badania dowiodły , że armata o nazwie “Piorun” może być skuteczną bronią do walki z opancerzonymi maszynami...
O badaniach dowiedziały się rządy państw Beta i Gamma. Obydwa wysłały grupę komandosów, których zadaniem jest przechwycenie “Pioruna”
Niezbędne materiały:
2 prowizoryczne proporce, szlajfki w trzech kolorach, atrapa armaty, petardy- 10 sztuk, 2 mapy z zaznaczonymi bazami i punktem zbornym.
Liczebność grup:
Grupa Alfa: 3 osoby
Grupa Beta: min. 5 osób , max 10
Grupa Gamma min. 5 osób , max 10
Zadania:
Grupa Alfa : możliwie jak najdłuższa obrona armaty.
Grupa Beta : zdobycie armaty , przeniesienie jej do swojej bazy.
Grupa Gamma : zdobycie armaty, przeniesienie jej do swojej bazy.
Przebieg gry:
W punkcie zbiórki grupy Beta i Gamma otrzymują mapy z zaznaczonymi bazami ( na obu mapach naniesione są obie bazy) . obydwie grupy otrzymują rozkaz dotarcia do swoich baz i odnalezienie łączników z rozkazem.
W tym samym czasie grupa Alfa udaje się na miejsce gdzie znajduje się armata. Punktualnie o godzinie 0 rozpoczynają próby strzeleckie (rzucają petardami) oddając jeden strzał co trzy minuty.
Grupy Beta i Gamma wyruszają na akcję naprowadzani odgłosami detonacji. Muszą rozbić obronę “Pioruna” , zdemontować go , przenieść go do swojej bazy i zameldować wykonanie wystrzałem.
Grupy Beta i Gamma to przeciwnicy, w momencie w którym jedna z grup zdobędzie armatę, druga ma prawo ją odbić ( w momencie , w którym człowiek niosący jakiś element działa zostanie unicestwiony musi je wypuścić ) walkę można prowadzić również w bazach.
Osoby unicestwione po przez zerwaną szlajfkę przez inną osobę zbierają się w ustalonym wcześniej punkcie zbornym, który jest zaznaczony na mapie.
Gra terenowa
Najwyższy czas sprawdzić umiejętności kursantów na pozorowanym polu walki. Zakończył się okres szkolenia podstawowego w obozie w Ringway.
Podczas desantu spadochronowego zaginął sierżant York. Jest to postać
o tyle ważna , że zna tajne plany dotyczące operacji Colossus.
Wywiad ustalił ,że York znajduje się w bazie przeciwnika . Jest ranny .
Baza składa się z dwóch posterunków oraz części głównej. Posterunki oddalone są od siebie o ok. 200m. Połączone są linią telefoniczną . W środku jest część główna, gdzie znajduje się ranny York pilnowany przez uzbrojonych strażników . Sierżant musi zostać odbity
2 telefony polowe, kable, szlajki w dwóch kolorach, mapa terenu, zegarki dla dowódców drużyn, apteczka, coś do charakteryzacji rannego.
Niebiescy: 4 osoby
Czerwoni: 2 drużyny po 4 osoby + sierżant York.
Niebiescy: niedopuszczenie do odbicia zakładnika.
Czerwoni: odbicie Yorka, udzielenie I-ej pomocy, dostarczenie go do lądowiska.
1. W punkcie zbiórki drużyny spadochroniarzy mają czas na obejrzenie mapy. Po tym otrzymują informacje o miejscu zrzutu (punkt startowy), oraz o sposobie realizacji zadania. W każdej z drużyn należy wybrać sanitariusza.
2. Przed wyjściem dowódcy drużyn synchronizują zegarki. Podaje im się im godzinę 0- godzinę ataku.
3. Po dotarciu na miejsce zrzutu atakują posterunki (każda grupa jeden)
4. Po zdobyciu posterunku należy podłączyć telefon i dać znać drugiej grupie o realizacji zadania. Oraz podać godzinę ataku na główną bazę.
5. Następuje atak na główną bazę. Po zlikwidowaniu strażników należy opatrzyć Yorka i wynieść go z wrogiego terenu.
6. Do lądowiska spadochroniarze wracają szykiem ubezpieczonym. York musi być cały transportowany . Po 10 minutach od ataku na bazę Niebiescy mają prawo założyć szlajfki i gonić czerwonych.
7. Doniesienie Yorka do lądowiska oznacza zwycięstwo Czerwonych.
8. Unicestwieni spadochroniarze odchodzą na lądowisko. Unicestwieni Niebiescy podnoszą się z ziemi po 10 minutach od ataku czerwonych na główną bazę.
Szybkie gry terenowe
Bombowa gra:
Przeciwnik jest nader perfidny bowiem zaminował budynek, który mamy zamiar zdobyć. No cóż ... trzeba posłać saperów.
Warunki zwycięstwa:
Grupa atakująca: odnalezieni i zniszczenie wszystkich bomb.
Grupa broniąca: niedopuszczenie do zniszczenia bomb lub eliminacja 3 saperów.
Czas gry:
30 minut od wyjścia grupy atakującej.
Obszar gry:
Jakiś budynek lub szkoła.
Zasady specjalne:
Do zniszczenia bomb uprawnionych jest 3 saperów. Nie mogą oni wykonywać działań zaczepnych.
Liczebność Grupy:
Atakująca – pluton 10 osób w tym 3 saperów
Broniąca- 10 osób
Namiotowa miłość:
Służby wywiadowcze namierzyły , że dowódca wrogiej armii spędza wraz z kochanką beztroski urlop pod namiotem. Stwarza to wprost niesamowitą okazję do pozbycia się wysoko postawionego przeciwnika . na leśną polankę zostaje wysłany oddział “unicestwiaczy”. Wrogi dowódca musi być unicestwiony.
Jego ochronę również można się pozbyć.
Grupa atakująca: likwidacja dowódcy
Grupa broniąca: likwidacja atakujących lub utrzymanie dowódcy przy życiu przez czas gry.
40 minut od wyjścia grupy atakującej.
Obszar gry: polana
Zasady specjalne: dowódca nie ma prawa wytknąć nosa z namiotu zanim namiot nie zostanie otwarty przez zamachowców
Liczebność grup: po 10 osób + kochanka + dowódca
Hydraulik
Z Koziej Wólki została ewakuowana ludność cywilna. Wieś została zajęta przez wojsko. Istnieje szybki sposób na uniknięcie walki o miejscowość.
W tym celu specjalny oddział komandosów musi dostać się do tamy i wysadzić ją w powietrze. Cały problem polega na tym, że tamy bronią strażnicy a komandosi mają tylko jedną bombę z zapalnikiem czasowym.
Grupa atakująca: podłożenie bomby na tamie i utrzymanie jej tam do czasu eksplozji.
Grupa broniąca: przechwycenie bomby i dostarczenie jej do sztabu bądź doprowadzenie do jej detonacji jeszcze w rękach przeciwnika.
Czas gry: do detonacji bomby.
Obszar gry: polana z rzeką i lasem
Zasady specjalne: obrońcy mogą wyjść z lasu( na ścieżkę bezpośrednio przy stawie) dopiero kiedy zostanie tam podłożona bomba poza tym mogą działać wszędzie. Zapalnika nie można przestawiać . grozi to dyskwalifikacją drużyny.
Liczebność grup: po 5 osób.
danyspeed