Kurec Artur
IV mgr A
TEMAT: TWORZENIE CHARAKTERYSTYKI
ŚRUBOWEJ SILNIKA
Charakterystykę silnika charakteryzuje wykreślne lub analityczne przedstawienie
jednego lub kilku wskaźników pracy silnika w funkcji innego wskaźnika wpływającego ,
na pracę silnika. Charakterystyki służą do oceny wybranych własności silnika w całym
zakresie jego pracy. Ze względu na zmienną niezależną, charakterystyki dzieli się na:
- prędkościowe, w funkcji prędkości obrotowej silnika
- obciążeniowe, w funkcji obciążenia silnika
- regulacyjne, w funkcji wielkości regulacyjnej silnika
- ogólne, używane również uniwersalnymi
Charakterystyki prędkościowe przedstawiają przebieg zmian parametrów pracy silnika
W funkcji prędkości obrotowej i można je podzielić na:
a) charakterystyki wykonane dla stałej nastawy dźwigni paliwowej
b) charakterystyki wykonane dla takich kolejnych położeń dźwigni paliwowej, przy
których moc rozwijana przez silnik byłaby równa mocy zapotrzebowanej przez śrubę
okrętową.
W grupie charakterystyk prędkościowych wyróżnia się charakterystyki wykonane dla stałej
nastawy paliwowej oraz dla zmiennej nastawy. Wykonane dla stałej nastawy paliwa
nazywane są również charakterystykami zewnętrznymi , natomiast dla zmiennej nastawy
nazywane są charakterystykami śrubowymi.
W pierwszym przypadku dawka paliwa na cykl pozostaje stała , a w drugim przypadku
dobierana jest tak aby moc rozwijana przez silnik była równa mocy zapotrzebowanej
przez śrubę okrętową.
Pod względem sposobu regulacji układów zasilających silnik rozróżnia się charaktery-
styki:
- mocy maksymalnej
- granicy dymienia
- eksploatacyjne i biegu jałowego
CHARAKTERYSTYKA śrubowa należy do grupy charakterystyk prędkościowych i sporzą-
dza się je przy założeniu równości momentu obrotowego silnika oraz śruby . W związku
z tym moment i jego moc zmieniają się z prędkością obrotową w taki sam sposób ,
w jaki zmienia się moment obrotowy śruby lub moc przez nią pobrana.
Przy bezpośrednim napędzie śruby okrętowej prędkość obrotowa śruby jest równa prędkości obrotowej silnika.
Wynika z tego że moment obrotowy silnika równa się momentowi oporowemu śruby więc:
Mo = K ‘ n 2
K ‘ - współczynnik proporcjonalności zależy od wymiarów geometrycznych śruby , oraz
gęstości ośrodka a moc rozwijana przez silnik Ne równa jest mocy pobieranej
przez śrubę Ns.
W układzie tym charakterystyka mocy Ne jest parabolą o wykładniku równym 3 , krzywe
średniego ciśnienia efektywnego i indykowanego ; parabolami o wykładniku 2.
Rzeczywiste przebiegi charakterystyk , wykonanych na hamowni a podanych w
protokóle prób.
Podczas badań silnika na hamowni nie znane są z dostateczną dokładnością wartości
K oraz x .(rzeczywiste zapotrzebowanie mocy przez śrubę )
Ne = K nx
Nie są znane również wartości wpływu kadłuba i warunków pływania na moc przekazy-
waną przez silnik na śrubę napędową a za jej pośrednictwem na kadłub.
Charakterystyki obciążeniowe
Przedstawiają zależność wybranych parametrów pracy
silnika do parametrów charakteryzujących obciążenie przy stałej prędkości obrotowej
silnika n .Parametrem niezależnym może być moc efektywna Ne , moment obrotowy Mo
średnie ciśnienie efektywne pe , nastawa paliwa itp.
Zasdniczymi krzywymi tej charakterystyki są krzywe jednostkowego lub godzinowego
zużycia paliwa ge lub Ge oraz zużycia powietrza Gp .
Charakterystyka może być uzupełniona zależnością innych parametrów np. :
- temperatura spalin w kolektorze tw
- najwyższe ciśnienie spalania pmax
- prędkość obrotowa turbiny nt
od parametru obciążeniowego.
Charakterystyki regulacyjne
silnika od wielkości regulowanej. Najczęściej wykonywane są charakterystyki zależności ge , pe od kąta wyprzedzenia wtrysku wz .
Parametrami niezależnymi mogą być dowolne wielkości zmieniające się podczas eksplo-
atacji silnika :
- temperatura lub ciśnienie wtryskiwanego paliwa
- ciśnienie , temperatura lub wilgotność powietrza doładowującego itp.
Charakterystyki regulacyjne są cennym źródłem informacji o pracy silnika w zakresie
Wykraczającym poza normalne warunki eksploatacyjne.
Stanowią także ogólne wskazówki dla obsługi co do wymagań odnośnie stopnia dokła-
dności nastawy poszczególnych parametrów regulacyjnych . Dla przykładu przebieg
charakterystyki będzie płaski to w szerokim przedziale z1 z2 wpływ parametru na
ten parametr regulowany p będzie niewielki . Inaczej ma się rzecz gdy przebieg charakterystyki będzie stromy .
W tym przypadku niewielka odchyłka od ropt wywiera znaczny wpływ na parametr regulowany t . Zachodzi zatem potrzeba precyzyjnego ustawienia parametru r
podczas regulacji silnika i częstej jego kontroli.
Zwane również uniwersalnymi , umożliwiają ocenę parametrów techniczno – eksploatacyjnych silnika w określonych obszarach zmienności
N , pe lub Ne .
Są to charakterystyki wieloparametrowe , przedstawiające krzywe jednostkowego zużycia paliwa ge , temperatury wylotu spalin tw , najwyższego ciśnienia spalania pmax
Itp. Krzywe zmienności poszczególnych parametrów sporządza się bądź na podstawie
tych parametrów bądź na podstawie odpowiedniej liczby uprzednio sporządzonych charakterystyk obciążeniowych dla różnych prędkości obrotowych silnika i różnych
stopni jego obciążenia.
Pe
Mo
n
nturbiny
pd
Be
Wo
tspalania
Pmax
1
99.3
2097
454
10868
0.015
28.6
3.77
429
6.83
2
198.5
3357
576
19901
0.044
50.4
4.75
8.42
3
297.8
4503
654
26362
0.072
67.4
5.56
9.56
4
397
5468
720
...
marcin0732