OBC.doc

(246 KB) Pobierz
OBCIĄŻENIA CIEPLNE Związane są ze strumieniem ciepła występującym w danym elemencie lub urządzeniu, wielkość zależy od wielko

DIAGNOSTYKA  PRACY UKŁ TŁOK PIERŚCIE – TULEJA

Instalowane są  czujniki podające temperaturę gładzi tuleji cylindrowej na określonej  jej wysokości , naprężeni termiczne , stan oleju , do pomiaru ciśń i temperatury wody (dolot i odlot) ,  do pomiaru ciśń i temp powietrza doładowującego , do pomiaru zużycia gładzi  tuleji. GŁOWICA    stosuje się termoelement do pomiaru obciążenia cieplnego głowicy. TULEJA     termoelement do pomiaru temp gładzi (jest blisko gładzi)  a  także czujnik rezystancyjny

do określenia stopnia zużycia gładzi (ze ścieraniem gładzi ściera się element czujnika , do układu doprowadzone jest elektrodami  stałe napięcie , ze ścieraniem się opornika zmienia się natężenie prądu .  czujnik zużywa się wraz z gładzią

temp gładzi zmienia się w teracie 1 obiegu cieplnego . Większy pik  ok. 700C – okresowe niedosmarowanie – wzrost pracy tarcia tłoka – pierścieni – tulei.  System  SIPWA

określa stan pierścieni : stan zużycia i czy porusza się w rowku , najważniejszy jest 1 pierścień uszczelniający.  W tulei cyl na pewnej wys. jest czujnik indukcyjny , który wykryje przejście między różnymi materiałami pojawi się trójkątny pik liczba pików świadczy o zużyciu pierścieni  (pęknięcia , wykruszenia , zmieniają liczbę pików)

 

DIAGNOSTYKA UKŁ DOŁADOWANIA   (ZASILANIE I WYDECH) Zwiększenie oporów przepływu  powoduje zmniejszenie natężenia przepływu  przez zarastanie kanałów (zanieczyszczenia).

1. Parametry diagnostyczne – ocenianie strumienia masy powietrza i spalin . Przepływ płynu ściśliwego przez kanały – np.: ukł doładowania.

RUCHY CHAMUJĄCE PO STRONIE POWIETRZA

pd , td – ciśń i temper powietrza doładowania przed głowicą (za chłodnicą)    strumień masy powietrza przepływającego przez  silnik    R – indywidualna stała gazowa  powietrza    AZR – zredukowany przekrój przepływu silnika pa – ciśń panujące w cylindrze w okresie pracy ukł dolotowego    - pomiar masowego przepływu powietrza.

Wyliczamy dalej  pA i porównujemy z pD -  gdy mała różnica to dobrze , gdy duża to źle.

2  POMIAR  MASOWEGO PRZEPŁ POWIETRZA       na sprężarce po stronie turbiny , a pomiar spadku ciśnienia  DP na kierownicy i atmosfera       

G = K    K -  stała

3 Podobne równanie opisuje ukł  wylotowy  zamiast  pD i TD  wstawiamy ciśń i temper  spalin przed turbiną porównujemy ciśnienia wylotu i wlotu ) mała różnica to dobrze duża źle.

4   stopień zanieczyszczenia filtru  sprężarki (różnica ciśń atmosfer  i  za filtrem ) pomiar za pomocą manometru różnicowego.

5.zanieczyszczenie chłodnicy pow doładowującego ( zewnętrzne elementy żeberek)

PRĘDKOSC   OBROT  TURBOSPRĘĄZRKI

1  Diagnostyka systemu olejenia :

a) diagnozowanie pracy filtrów , 

b) wykrycie stanu parametrów  przy tworzeniu klina olejowego   

c) pomiar temper łożysk   

d) ferrografia   

e) pomiary izotopowe 

f) pomiary mikrobiologiczne zużycia oleju

AD. A  PRACA FILTRÓW stan zabrudzenia powierzchni  filtrującej  (pomiar spadku ciśń na filtrze )

a) zbyt długa eksploatacja filtru (bardzo zabrudzony)   b) przerwanie układu filtracyjnego (przepływ oleju przez przerwę we wkładzie filtracyjnym) 

c) wadliwe zamontowanie wkładu (olej przechodzi przez pow  gdzie powinien być uszczelniony)  

d) złe wstawienie zaworu obejściowego (pęknięta sprężyna lub za słabo napięta) 

e)  złe oczyszczenie filtru samooczyszczającego

AD. B   KLIN OLEJOWY czy materiał czopa styka się z  materiałem panwi (przy rozruchu) 

AD. C   TEMP  ŁOŻYSK  umieszczenie czujników termometrycznych w korpusach łożysk gł lub używanie termofarb lub termokredek (porównyw temp łożysk)

AD. D   FERROGRAFIA   pomiar zawartości związków żelaza w oleju (wymiary cząstek żelaza są stałe)

AD.E POM IZOTOPOWE wprowadzenie radioaktywnych cząstek do oleju pozwala na ocenę zużycia pewnych elementów silnika

AD.F MIKROBIOLOGICZ ZUŻYCIE OLEJU  we współczesnych olejach rozwijają się mikroorg zużywają one  niektóre węglowodory i  N , S , P  z dodatków uszlachetniających tworzą osady  i muł zatykając filtry .  Pomiar za pomocą  dodania żelu do próbki oleju .

 

NAJNOWSZE TENDENCJE W ROZWOJU SILNIKÓW OKRĘTOWYCH.

Instalacja sterująca dawką paliwa . FQS - zespół uwzględniający jakość paliwa.

Elektroniczne ukł do sterowania wtryskiem pal. Pompy wtryskowe - najlepsze ciśn powyżej 100 Mpa  i możliwie stałe. Paliwo z pompy wtr podawane jest do wspólnego kolektora , a z niego do wtryskiwaczy . Steruje się czasem otwarcia iglicy wtryskiwacza.

1- zespół p-pa paliwowa - nadajnik prędkości obrot

2- wtryskiwacze , 3-ukł elektronicznego sterowania , 4- zasilanie ukł elektronicznego ,5-zbiornik paliwa, 6-awaryjne zasilanie ukł elektronicznego, 7-regulator ciśn paliwowego, 8- filtr paliwa.                                                                                            Ograniczenie toksyczności spalin , bardzo dobre rozpylenie paliwa w bardzo szerokim przedziale prędkości obrotowej. Rozwiązanie stosowane na lądzie, nie wprowadzono go jeszcze na morzu.starsze rozwiązanie : zawór elektromagnetyczny otwiera lub zamyka przelew z pompy paliwowej. Wtryskiwacz pracujący ze wspólnym kolektorem. Otwieranie i zamykanie iglicy wtryskiwacza jest realizowane przez zawór elektromagnetyczny( zmniejszanie lub zwiększanie siły nacisku sprężyny). Obecnie pracuje się nad pewnością pracy zaworu elektromagnetycznego(ciś. wtrysku do 200 MPa). Rozwiązanie to poprawia ekonomiczność silnika ,poprawność pracy, trwałość silnika i zmniejsza toksyczność spalin.

 

MAN  - B&W .

a.TŁOKI – drobne zmiany (poprawa własności ekonomicznych i trwałościowych) a ) denko – odkówka  ze stali żarowytrzymałej , narażone powierzchnie powleczone stopem INCONEL. Mimo że tłok jest krótki wprowadza się na dole wykonane z brązu pierścienie prowadzące (przecięte składające się z 3 części)

b. PIERŚCIENIE  TŁOKOWE 

– powierzchnia czołowa jest chromowana i ma kształt baryłkowaty , przy docieraniu ważne by powierzchnia czołowa była pofałdowana

c) TULEJA – wtopione są rurki do odprowadzania wody chłodzącej , slim liner  z pierścieniem stalowym wzmacniającym (wywoływały  się przechłodzenia kołnierza tuleji , wersja z wierceniem : 2 pierścienie  -  woda spod 1 pierścienia wpływa w wywierconym  otworze i wraca między 1 a 2 pierścień a potem  do głowicy    Temperatura od 130  -  240 0C w GMP     Tuleja znacznie się skróciła bo  wydłużyła  się głowica ( przejęcie wysokich  obciążeń przez  głowicę  która  jest  elementem  odkutym  ze  stali żarowytrzymałej .  Materiał na uszczelki  pod głowicę nie  jest narażony  na wysokie  obc   cieplne a  tylko na działanie  wysokich  ciśnień .

d) ZAWÓR  WYLOTOWY  nie ma styku w czasie  spalania spalin z  połączeniem  przylgnia  gniazdo .  Jest wąska szczelina która  umożliwia  odbiór  ciepła . Napęd zaworu – hydrauliczny ze sprężyną powietrzną -  sprężynowe tłumienie zaworu  w czasie  zamykania (bo  zawór się wybijał ) sprężyny  śrubowe. Zawór  bezpieczeństwa chroniący  przed  nadmiernym  ciśnieniem  w  obrębie  ruchu  tłoczka .  Ukł  zasilania powietrzem do  uzupełniania  gazu w poduszce  powietrznej (5-7bar) .  Powietrze uszczelniające z mgłą  olejową  między prowadnicą a trzonem  tłoka  zaworu (uszczelnia i smaruje  e)ELEMENTY  KADŁUBA  -  podniosła się podstawa silnika

f)PANEW I KORPUS GŁ  ŁOŻYSKA   - mocniejsza pokrywa łożyska , śruby napinane  hydraulicznie , stosowanie  kieszeni  olejowych ,  mimośrodowość między osią czopa i panwi – 0.1 mm , do poprawy współpracy między panwią a czopem . Panwie na bazie aluminium  i cyny (potrzeba zwiększenia nośności panwi g)UKŁAD  LUBRYKATOROWY  - konstrukcja i zasada działania  bez  zmian , zmiana dawki w zależności od obciążenia .

 

Elektroniczne  sterowanie  lubrykatorem: układ  inteligentny  reagujący na zmianę mocy  silnika , nie reaguje na chwilowe zmiany  mocy (wysyła  impulsy do zaworów  sterujących porcją  oleju , dawką  oleju lubrykatorowego)

h)UKŁAD  SMARUJĄCY  WAŁEK  ROZRZĄDU – (musi  być  bardzo  czysty bo są bardzo  duże naciski między elementami ukł  rozrządu i zanieczyszczenia  przyspieszają  ich  zużycie).  Odrębny  układ  smarowania  wałka krzywkowego z  filtrem  zatrzymującym zanieczyszczenia 3mm. i

i) WYRÓWNOWAŻANIE  MOMENTÓW OD  SIŁ  DZIAŁAJĄCYCH NA SANKI WODZIKA  - rozpórki- burta z silnikiem na sztywno  (musi być  praca tarcia ) Układ  hydrauliczny  (słup oleju i słup powietrza )połączenie jest  elastyczne i można wytłumić drgania kadłuba .

 

EKSPLOATACJIA  SILNIKÓW     -  UŻYTKOWANIE

 

1 PRZYGOTOWANIE DO RUCHU zapewnienie przepływu różnych czynników roboczych , utrzymanie ich parametrów . Przed uruchomieniem  otworzyć kurki indykatorowe i obrócić wałem przy pomocy obracarki przy otwartych kurkach. Przesmarowanie wstępne układu tulei (napęd gł.  silników wodz i bezwodzik )- po dłuższym postoju na gładzi cyl  redukuje się warstwa  oleju , powietrze  rozruch  przyciska pierścień do gładzi tulei – rośnie tarcie i zużycie tulei , olej pełni funkcję uszczelniającą -–oszczędzamy  powietrze i lepszy  jest rozruch i manewrowanie).  Sprawdzenie wysprzęglenia  obracarki z  wału (system  blokad i zabezpieczeń ) – silnik elektryczny i przekładnia ślimakowa która przekazuje napęd tylko w jednym  kierunku .  przed rozruchem sprawdzamy czy w obrębie silnika nie zostali ludzie i narzędzia (przy ukł  zawierających  elementy  obrotowe)

2 MANEWROWANIE  Wszelkiego  rodzaju zmiany parametrów pracującego silnika (praca na niskim obciążeniu , praca na wysokim obciąż – te dwa parametry wymagają szczególnego nadzoru)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin