Dławica montaż.doc

(2178 KB) Pobierz
Krzysztof Kostrzak 20

Krzysztof Kostrzak                                                                                                                20.10.1998 r.

      VM mgr

 

 

 

 

 

                            DEMONTAŻ  I  MONTAŻ  DŁAWICY  TRZONA  TŁOKOWEGO

                              SILNIKA  MAN B&W  L60MC.

 



 



1.Przygotowanie do demontażu.

  1.1.Zalecenia bezpieczeństwa:

·         zatrzymać silnik,

·         zablokować mechanizm startowy,

·         odciąć powietrze startowe,

·         załączyć obracarkę,

·         odciąć olej smarujący.

 

  1.2.Narzędzia:

·         klucze płaskie 19 i 24,

·         klucze nasadowe 19 i 24,

·         przyrządy z tablicy nr 90251.

 

 

           

  1.3.Zalecenia,

        Wartości podanych luzów odpowiadają luzom

        dla nowych pierścieni.

        Zalecane jest, w zależności od okresu między remon-

        tami oraz od własnego doświadczenia, wymienić                                                  

        pierścienie uszczelniające i pierścienie zgarniające,

        kiedy wartości luzów zwiększą się o 50% od war-

        tości nominalnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.4.Sprawdzanie sprężyn.

     Sprężyny najwyższego pierścienia zgarniającego

      oraz sprężyny pierścieni uszczelniających:

      L0= 618 mm dla siły  F=0 N,

      L1= 902 mm dla siły  F=(99 113) N,

      L2= 983 mm dla siły  F=(129 143) N.

    

      Sprężyny pierścieni zgarniający:

      L0= 606 mm dla siły  F=0 N,

      L1= 780 mm dla siły  F=(93 107) N,

      L2= 844 mm dla siły  F=(137 157) N.

 



 

   2.Remont dławicy trzona tłokowego wykonywany na zewnątrz silnika.

 

2.1.Demontaż:

      10 Normalnie remonty dławicy trzona tłokowego

          przeprowadzane są w ustalonym porządku

          wraz z demontażem tłoka.

          Podczas remontu tłok spoczywa na podstawie

          podtrzymującej w jednym z wycięć w górnej

          platformy.

          Prace na dławicy przeprowadzane są wtedy

          z platformy poniżej.

 

      20 Wkręcić dwie śruby podnoszące dławice

          w kołnierz dławicy i zahaczyć o nie dwie

          talie.

          Przesunąć do góry dławice po trzonie tłoka

          i zamontować na trzonie stół roboczy na odpo-

          wiedniej wysokości. Zsunąć dławicę na stół,

          odczepić talie i odkręcić śruby podnoszące.

 

     30 Zdjąć z dławicy O-ring. Jeśli O-ring nie jest

         uszkodzony to może być użyty ponownie.

         Po zdjęciu O-ring mocujemy do trzona za

         pomocą np taśmy przylepnej.

        Odkręcić nakrętki i wyjąć wraz z podkładkami. 

 

     40 Wyjąć sześć śrub łączących dwie połówki

         korpusu dławicy i odciągnąć je na bok. Następ-

         nie przy pomocy talii zdjąć obie połówki

         ze stołu.

 

   50 Zsunąć wszystkie pierścienie uszczelniające

        i zgarniające na stół. Pomierzyć luzy między

        segmentami pierścieni (osądzić czy wymiana

        pierścieni jest konieczna). Po pomiarach, zde-

        montować i ułożyć pierścienie tak jak były

        zamontowane w dławicy.





 

 



  Ostrożnie oczyścić wszystkie segmenty pierścieni.

  Skontrolować i ocenić stan powierzchni pierścieni

  uszczelniających. Jeśli powierzchnia ślizgowa posiada

  rysy i zadrapania to należy wymienić pierścień.

 

60 Przeprowadzić kalibrację sprężyn (zobacz pkt 1.4).

 

70 Skontrolować powierzchnię trzona tłokowego. Jeśli trzon

    posiada małe wzdłużne rysy to należy wygładzić je ostrożnie

    drobnoziarnistym kamieniem szlifierskim. W przypadku du-

    żych rys może okazać się niezbędne szlifowanie mechaniczne.

 

80 Oczyścić korpus dławicy.



 

 

2.2.Montaż:

    90 Posmarować trzon tłoka (w miejscu montowania dławicy)

        dwusiarczkiem molibdenu ( MoS2 ).

        Zmontować pierścienie wokół trzona na stole w następujący

        sposób:

        Umieścić segmenty najniższego pierścienia zgarniającego

        na stole, umieścić sprężynę wokół segmentów i za pomocą

        dwóch haków połączyć jej końce. Powtórzyć tę czynność

        z pozostałymi pierścieniami zgarniającymi.

 

100 Na górze pierścieni zgarniających zmontować zespoły dwóch

       pierścieni uszczelniających (jeden pierścień zespołu składa się

       z czterech części a drugi z ośmiu).

       Zmontować ośmioczęściowy pierścień tak aby dwa kołki

       ustalające skierowane były do góry, umieścić sprężynę wokół

       segmentu i za pomocą dwóch haków połączyć jej końce.

       W ten sam sposób zmontować pierścień czteroczęściowy.

       Połączyć oba pierścienie w taki sposób aby kołki ustalające

       w dolnym pierścieniu wsunęły się w otwory w dolnym

       pierścieniu.

       Pozostałe zespoły zmontować w ten sam sposób.

 

110 Postawić jedną połówkę korpusu dławicy na stole w celu usta-

      wienia wysokości zamontowanych zespołów pierścieni na

      trzonie tłoka w taki sposób aby zespoły pierścieni znalazły się

      naprzeciw odpowiednich rowków w korpusie dławicy.

      Następnie, obracając zespołami pierścieni, dociskać połówkę

      korpusu dławicy, aż do kontaktu z trzonem tłoka.

 

120 Sprawdzić luzy. Umieścić na stole drugą połówkę korpusu

      dławicy i nałożyć ją na pierścienie.

      Założyć śruby i skręcić je.

      Założyć O-ring w rowek na dławicy.







 

130 Wkręcić śruby do transportu i zahaczyć o nie talie

      Unieść dławice do góry i zdemontować stół.

      Opuścić dławice, aż do zetknięcia z podstawką

      dystansową na stopie trzona tłowego.

      Odczepić talie i odkręcić śruby.

 



Jeśli, w okresie pomiędzy remontami tłoka, wyniknie

konieczność przeglądu dławicy trzona tłokowego należy to wykonać w następujący sposób:

10 Obrócić wałem korbowym aby tłok na danym ukła-

     dzie był 900 od GMP. Owinąć gumowym wężem

     trzon tłoka w celu ochrony łożyska wodzika.

 

 

 

20 Zdemontować przewód drenażowy i odkręcić dwie

    śruby mocujące dławice do pierścienia.

   Zamocować przyrząd podtrzymujący do dławicy.

    Następnie przyrząd zamocować do trzona tłoka.

    Odkręcić wszystkie śruby i nakrętki z pierścienia

    mocującego dławicę i opuścić go na przyrząd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30 Obrócić wałem korbowym,tłok osiągnie DMP,

    w ten sposób dławica zostanie wyjęta z otworu

    w górnej płycie skrzyni korbowej.





3.Remont dławicy trzona tłokowego wykonywany wewnątrz silnika.



 

40 Zamontować stół roboczy na trzon tłoka pomiędzy dławicą

    a pierścieniem.

    Luzować śruby podtrzymujące dławice, aż osiądzie ona na

    s...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin