komunikacja alternatywna.doc

(236 KB) Pobierz

   W ramach spotkań zespołu samokształceniowego  nauczycieli pracujących z uczniami upośledzonymi   w stopniu  umiarkowanym i znacznym  Gimnazjum Specjalnego , odbyło się kolejne szkolenie .Tematem tego spotkania były: "Alternatywne metody komunikacji - przegląd  i prezentacja wybranych metod  "

 

    W trakcie  spotkania  Agnieszka Górecka i Joanna Adamus omówiły  następujące metody komunikacji alternatywnej:

1.     Piktogramy

2.     System komunikacji symbolicznej Bliss

3.     Fonogesty

4.     Język migowy

5.     Tadoma- metoda wibracyjna

6.     Alfabet punktowy do dłoni

7.     Makaton

8.     System gestów wspomagających SIS

9.     Metoda gestów naturalnych

 

    Wprowadzenie

 

    Planując  wprowadzenie do pracy z dzieckiem , alternatywnej metody komunikacyjnej pamiętać musimy  o ważnych zasadach :

·       W edukacji i wychowaniu dzieci niemówiących ważne jest wprowadzenie dostosowanych do ich możliwości rozwojowych, psycho-fizycznych alternatywnych metod komunikacji / możliwości percepcyjne, motoryka, intelekt, zachowania społeczne/

·      Korzystnie dla dziecka jest wczesna nauka określonej metody .

·      Równie ważne jest to, czy wybrana metoda da dziecku możliwość realizowania jego potrzeb komunikacyjnych w przyszłości i z najbliższym otoczeniem.

·      Wybierając metodę komunikacji alternatywnej, uwzględnić zatem powinniśmy  ścisłą współpracę z rodziną innymi specjalistami, otoczeniam, rówieśnikami.

·      W przypadku dzieci upośledzonych umysłowo, nauka alternatywnych metod komunikacji jest możliwa , gdy dziecko okazuje chęć okazywania swoich życzeń .

·      Planując wprowadzenie wybranej metody komunikacyjnej warto ocenić poziom rozwoju komunikacyjnego np. za pomocą skali Callier - Azusa lub inną standartową metodę oceny rozwoju mowy i myślenia.

 

    Stosowanie alternatywnych metod komunikacji oprócz rozwijania  możliwości komunikacyjnych oddziaływuje na inne sfery :

-          Zwiększa motywację i chęć do komunikacji, wyrażania swoich uczuć, myśli, zadawania pytań.

-          Stymuluje do kontroli pozycji głowy, ruchów rąk, zmniejszenia napięcia ciała.

-          Pomaga w rozwijaniu kontaktów społecznych .

 

    Piktogramy

 

    Piktogramy to graficzny system komunikacji. Przeznaczone są dla osób niemówiących. Pomagają   w komunikacji i ułatwiają kontakt z otoczeniem

Piktogram to biała figura, znak na czarnym tle. Każdy piktogram zawiera słowny jednowyrazowy opis.

System  piktogramów trafił do Polski ze Szwecji poprzez Centrum Metod Alternatywnych w Szczecinie. Dzięki p. Marii Podeszewskiej -Mateńko i tej instytucji , szwedzkie piktogramy zostały przetłumaczone na j. polski .CMA produkuje i dystrybuuje piktogramy, organizuje kursy dla pedagogów, psychologów , logopedów i rodziców.

 

http://sosw.oeiizk.waw.pl/gimnazjum/prak_ped/plan1/metody_pliki/metody1.jpg

 

Fotografia przedstawia panie Kerstin Rudin projektantkę piktogramów i Kerstin Falck nauczycielkę w czasie szkolenia zorganizowanego przez CMA

 

Jak wprowadzać alternatywną metodę komunikacji - piktogramy:

·    Procedury wprowadzenia  piktogramów jako alternatywnej metody komunikacji  są uzależnione od

     możliwości psychofizycznych dziecka .

a.  dzieci które rozumieją mowę i  znają zasady  budowania wypowiedzi uczą się nadawać znaczenie

    słowne przedmiotom, osobom, czynnościom, poznają składnię itd. ,następnie budują dzięki piktogramom różne formy wypowiedzi 

b. dzieci u których  rozumienie dźwięków mowy, treści jest zaburzona - należy nauczyć rozumienia 

    treści mowy i znaków

·    Wprowadzając  metodę rozpoczynamy od  piktogramów : tak -nie, najbliższe otoczenie - klasa,

    dom, najbliższe osoby, aktywności, które dziecko lubi i te, które pomogą usystematyzować dzień, pory roku itd.

     W początkowym etapie pracy lub w pracy z uczniami upośledzonymi w głębszym stopniu warto zastosować fotografie.

 Książka komunikacyjna i inne pomoce to ważny element w tej  metodzie komunikacji . Do książki komunikacyjnej wklejamy poznawane przez dziecko,  systematyzowane piktogramy. Książka  daje możliwość wykorzystania nabytych już umiejętności i skorzystanie z poznanych piktogramów. Plany dzienne, plany szczegółowe to struktury złożone z piktogramów wskazujące rodzaj, czas i miejsce wykonywanej czynności , osobę.

 

    Metodę alternatywnej komunikacji językowej - piktogramy stosowałam w pracy z uczennicą  z czterokończynowym porażeniem mózgowym,

nie mówiącą, która była wtedy uczennicą szkoły specjalnej dla dzieci lekko upośledzonych. Kiedy rozpoczęłam prace  z Asią  najważniejsze było znalezienie jasnej  i skutecznej metody komunikacji. Piktogramy okazały się skuteczne, co więcej  dawały szansę na pomoc w dalszej nauce i na pomoc w rozwoju możliwości komunikacyjnych uczennicy. /

W kolejnym etapie pracy, po opanowaniu podstawowych struktur i pojęć  . piktogramy stały się pomocne w nauce liter ,następnie prostych wyrazów, zdań , cyfr...

 

http://sosw.oeiizk.waw.pl/gimnazjum/prak_ped/plan1/metody_pliki/metody2.jpg

 

/zdjęcie przedstawia Asię poznającą piktogramy oznaczające części ciała /

 

Piktogramy mogą być również pomocne w  początkowej nauce czytania lub w czasie ćwiczeń korekcyjno -kompensacyjnych.

 

System komunikacji symbolicznej Bliss

 

    Metoda ta stosowana jest jako system komunikacji, system rozwoju mowy, pomoc w procesie nauki czytania i pisania .można ją wykorzystać do pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo, autystykami, afatykami.

Jest to system , który używa rysunków zamiast słów, znaczenie słów jest tu przedstawione za pomocą symboli składających się z prostych form geometrycznych. Każdy symbol ma określone znaczenie, ponadto można je łączyć, tworząc nowe .Kombinacje symboli pomagają w pełniejszym wyrażeniu myśli Każdy użytkownik systemu Blissa  posiada indywidualną tablicę, album znaków i w ten sposób porozumiewa się z otoczeniem.

Symbole Blissa występują w czterech kategoriach :

1.     piktogramy

2.     ideogramy

3.     symbole arbitralne

4.     symbole międzynarodowe

Kategorie można zaznaczać kolorami a indykatory pomagają w oznaczeniu części mowy. Symbole mogą być układane w czasie wypowiedzi zgodnie z zasadami i składnią języka ojczystego .

 

/Przykłady zdań wyrażonych znakami systemu komunikacji symbolicznej Blissa/

 

http://sosw.oeiizk.waw.pl/gimnazjum/prak_ped/plan1/metody_pliki/metody3.jpg

 

 

Wiersz napisany dzięki systemowi komunikacji Blissa

http://sosw.oeiizk.waw.pl/gimnazjum/prak_ped/plan1/metody_pliki/metody4.jpg

Fonogesty  

Fonogesty to specjalne ruchy jednej ręki ( prawej lub lewej ) towarzyszące mówieniu i pomagające w dokładnym odczytywaniu wypowiedzi z ust. Towarzyszą ruchom artykulacyjnym, są z nimi ściśle zsynchronizowane i nierozdzielnie połączone. Sprawiają, że osoba śledząca wzrokiem ruchy ust dostrzega jednocześnie ruch ręki i dzięki temu rozpoznaje wymawiane w danym momencie dźwięki mowy. Mogą być używane wybiórczo, do pokazywania niektórych głosek sprawiających trudności (  ze względu na jednakowy układ ust ), bądź jako pełny system w przypadkach głębokiej głuchoty. Nie są językiem, nie przekazują treści wypowiedzi, ani nie wyjaśniają znaczeń poszczególnych wyrazów. Są tylko uzupełnieniem mowy, pomagającym zobaczyć i rozpoznać wszystkie jej elementy ( K. Krakowiak, 1997 ).

 System fonogestów ściśle odpowiada systemowi fonetycznemu języka polskiego. Uwzględniono w nim wszystkie głoski podstawowe  ( fonemy ), czyli takie elementy dźwiękowe, które trzeba koniecznie umieć rozpoznawać ( aby odbierać i rozumieć wypowiedzi ustne ) i wymawiać ( aby mówić zrozumiale ). System składa się z tzw. lokacji, czyli punktów w pobliżu ust, które wskazuje dłoń wykonując ruch towarzyszący wymawianiu samogłosek oraz z układu palców dłoni w momencie wymawiania spółgłosek.

Dzięki stosowaniu fonogestów w połączeniu z wychowaniem słuchowym, dziecko z głęboko uszkodzonym słuchem może opanować język dźwiękowy  na takim poziomie jak dzieci niedosłyszące  ( K. Krakowiak, 1997 ).

 

    Język migowy

           

W systemie języka miganego tor migowy bardzo precyzyjnie odpowiada torowi mówionemu. Określony tekst nadawany jest dwutorowo - za pomocą znaku ideograficznego i mowy, niekiedy bez wydawania głosu. ( Znak ideograficzny -  mig, jest to ruch jednej lub obu rąk w określonym układzie dłoni i palców oraz krzywej ruchu, mający przypisane odpowiednie  znaczenie pojęciowe, a więc oznaczający określone słowo ( B. Szczepankowski, 1974 ). )

Bywają jednak przypadki, w których ten sam znak ideograficzny może mieć różne znaczenie w zależności od kontekstu. Może oznaczać samą czynność, osobę wykonującą określoną czynność lub narzędzie, za pomocą którego jest wykonywana. Aby odróżnić rzeczownik od czasownika, pokazuje się rzeczownik ruchem pojedynczym lub szybkim, a czasownik oznacza się ruchem powtórzonym lub wolnym. Gdy istnieje obawa, że dane pojęcie nie jest znane, wówczas tylko torem migowym podaje się znany znak bliskoznaczny, a następnie w obu torach nowy wyraz, przy czym w torze migowym daktylograficznie (za pomocą alfabetu palcowego) ( J. Smoleńska,  1997 ). Daktylografii używa się również dla oznaczania nazw własnych i wyrazów, dla których brak znaków ideograficznych oraz dla końcówek fleksyjnych.  

 Zestaw znaków polskiego alfabetu palcowego ( J. Handzel, 1995 )

 

http://sosw.oeiizk.waw.pl/gimnazjum/prak_ped/plan1/metody_pliki/metody5.gifhttp://sosw.oeiizk.waw.pl/gimnazjum/prak_ped/plan1/metody_pliki/metody6.gif

 Przykłady znaków ideograficznych ( J. Handzel, 1995 )

http://sosw.oeiizk.waw.pl/gimnazjum/prak_ped/plan1/metody_pliki/metody7.gif

Tadoma - metoda wibracyjna.

Jest to metoda przeznaczona dla osób głuchoniewidomych. Nazwa pochodzi od imion pierwszych dzieci uczonych tą metodą ( Tad i Oma ). Tadoma polega na wyczuwaniu wibracji i ruchów mięśni warg, policzka i szyi mówiącego. Żeby uzyskać optimum odczuć taktylnych, kładziemy kciuk na wargi, a pozostałe palce lekko rozwarte obejmują część twarzy od łuku jarzmowego do szyi.

Dzieci z resztkami widzenia uzyskują w ten sposób dodatkowe informacje dotyczące mowy dźwiękowej, uzupełniając odczytywanie z ust. U dzieci z pełnym upośledzeniem wzroku i zarazem niesłyszących, Tadoma musi zastąpić odczytywanie z ust. Za pomocą tej metody dziecko może też wyczuć własną ekspresję dźwiękową, a z czasem uczy się ją kontrolować.

 

Alfabet punktowy do dłoni ( w wersji G. Kozłowskiego ).

            Metoda ta wykorzystywana jest w komunikacji z osobami głuchoniewidomymi. „Mówi się” do wewnętrznej strony nieco rozwartej, lewej dłoni, dotykając odpowiednich miejsc. Litery specyficzne dla języka polskiego - ą, ę, ó, ł, ś, ć, ń, ź, otrzymuje się przez pociągnięcie palcem w dół ( od czubków palców do nasady ręki ) odpowiedniej litery łacińskiej. Wyjątek stanowi  ż - otrzymuje się ją przez pociągnięcie palcem ku górze ( od litery  z ). Znak kończący słowo to lekkie uderzenie w rękę. Cyfry otrzymujemy dotykając odpowiednich miejsc na zewnętrznej stronie lewej dłoni. ( rys.)

 

 Rozmieszczenie punktów alfabetu na dłoni         

 

http://sosw.oeiizk.waw.pl/gimnazjum/prak_ped/plan1/metody_pliki/metody8.jpg                 http://sosw.oeiizk.waw.pl/gimnazjum/prak_ped/plan1/metody_pliki/metody9.jpg

    Makaton  

    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin