paleta mozliwosci.pdf

(943 KB) Pobierz
paleta mozliwosci_skladka.P65
36
1
3 ofiarność, akcje charytatywne,
3 oszczędność, dbałość o powierzony majątek i sprzęt,
3 działalność gospodarcza ZHP,
3 podstawowe pojęcia ekonomiczne,
3 umiejętności z zakresu bankowości – zakładanie konta, wypełnianie czeku, obliczenia pro-
centowe, korzystanie z bankomatu, przeliczanie kursu walut, kredyty, banki tradycyjne
i bankowość elektroniczna (w tym programy komputerowe do elektronicznej obsługi kont
bankowych),
3 podstawowe wiadomości z dziedziny prawa polskiego i europejskiego,
3 teoria rynku papierów wartościowych (możliwości inwestycji, stabilizacja rynku papierów
wartościowych związana z wejściem Polski do UE),
3 waluty europejskie i UE, polskie uczestnictwo w strefie euro,
3 etyka w biznesie, postawy życia i współpracy,
3 bezrobocie, bieda i ich społeczne skutki,
3 poruszanie się na rynku pracy, poszukiwanie pracy,
3 kreowanie własnego wizerunku, podstawy savoir-vivre'u, autoprezentacja, komunikacja in-
terpersonalna,
3 pisanie listów motywacyjnych, CV, rozmowa kwalifikacyjna,
3 ścieżka awansu zawodowego,
3 aktywne metody poszukiwania pracy,
3 samozatrudnienie jako forma podjęcia pracy (zakładanie i prowadzenie własnej firmy, ro-
dzaje działalności gospodarczej, kodeks handlowy),
3 możliwości otworzenia własnej działalności gospodarczej,
3 idea i zasady funkcjonowania inkubatorów przedsiębiorczości.
Paleta
możliwości
Wychowanie ekonomiczne w ZHP
Związek Harcerstwa Polskiego
430572871.004.png 430572871.005.png
2
35
Załącznik do Uchwały Rady Naczelnej ZHP z 9.06.2002 r.
w sprawie „Barw przyszłości” – programu ZHP (fragment)
Broszura powstała dzięki wsparciu Narodowego Banku Polskiego
w ramach programu edukacji ekonomicznej Narodowego Banku Polskiego.
Wychowanie ekonomiczne w ZHP
Cele
3 przygotowanie do podejmowania odpowiedzialności za swoje przyszłe życie zawodowe,
3 wyposażenie dorosłych członków organizacji i harcerzy starszych w umiejętność radzenia
sobie na rynku pracy,
3 wykształcenie postawy gospodarności, oszczędności, mobilności, samodzielności finansowej
i przedsiębiorczości przy jednoczesnym podkreśleniu ofiarności i umiejętności dzielenia się
z innymi,
3 kształtowanie poszanowania dobra wspólnego i propagowanie etosu pracy.
Sposoby osiągnięcia celów
3 budowanie programów przygotowujących harcerzy starszych do podjęcia pracy zawodowej
(również rozbudowanie Programu Harcerstwa Starszego i promocja znaku służby gospodarce),
3 promowanie osiągnięć zawodowych przedsiębiorczych osób, głównie instruktorów i popu-
laryzowanie ich programów,
3 promowanie dobrych wychowawczo środowiskowych pomysłów na akcje zarobkowe oraz
ich autorów,
3 tworzenie zbioru pomysłów na akcje zarobkowe drużyn,
3 tworzenie opracowań metodycznych podkreślających znaczenie składek członkowskich jako
narzędzia wychowawczego, skłaniającego do oszczędności i gospodarności,
3 ukazywanie zmian, jakie nastąpią na rynku pracy wraz z przystąpieniem do UE.
Zagadnienia do podjęcia
3 planowanie wydatków, limit wydatków,
3 planowanie budżetu domowego, budżetu biwaku,
3 sposoby zarobkowania, akcje zarobkowe,
3 składki członkowskie,
ISBN 83-89037-36-x
Publikacja wydana na zlecenie Głównej Kwatery Związku Harcerstwa Polskiego
przez Harcerskie Biuro Wydawnicze „Horyzonty”
430572871.006.png
34
5. Zadanie międzyzbiórkowe – przynieść niezbędne artykuły do majsterki
6. Obrzędowe zakończenie zbiórki
Wstęp
3
ZBIÓRKA III – Biznesplan
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki
2. Gry i ćwiczenia – łamigłówki matematyczne
3. Gawęda – spotkanie z gościem – biznensmenem, który opowie zuchom, jak należy przygotować
się do akcji zarobkowej, jak obliczyć koszty itd.
4. Gry i ćwiczenia – kim (przyniesione artykuły do majsterki )
5. Tworzenie zuchowego biznesplanu – Krąg rady – podział zadań na następną zbiórkę, poświęconą
produkcji ozdób świątecznych
6. Obrzędowe zakończenie zbiórki
Harcerstwo zawsze tworzyło swój program biorąc pod uwagę zainteresowania młodzieży, ale
także jej potrzeby i perspektywy życia w dorosłym społeczeństwie. Stale doskonalony i stymu-
lujący program to nieodłączny element harcerskiej metody. Dziś potężnym wyzwaniem, przed
którym staje młody człowiek, jest samodzielne życie w świecie dużego bezrobocia, biedy, wy-
ścigu szczurów, ale także życia w świecie, który stwarza duże możliwości osobom przedsiębior-
czym i zaradnym. Tak właśnie powinniśmy wychowywać zuchy, harcerki i harcerzy PRZEDSIĘ-
BIORCZYCH, ZARADNYCH, UCZCIWYCH.
W programie ZHP „Barwy przyszłości” jako jeden z priorytetów wymieniono wychowanie
ekonomiczne, rozumiane jako przygotowanie do podejmowania odpowiedzialności za swoje
przyszłe życie zawodowe, samodzielność finansową i radzenie sobie na rynku pracy. Stąd też
w Twoich rękach ta książeczka, w której spróbujemy wspólnie przedstawić, co jest w organizacji
do zrobienia i postawić przed drużynowym i drużyną istotne cele wychowawcze. Stąd też
specjalna strona ZHP www.sukces.zhp.org.pl, gdzie Ty sam, jeżeli jesteś młodym człowiekiem,
i Twoi harcerze będziecie mogli znaleźć radę i pomoc. Stąd też przygotowana przez nas druga
książeczka – dla wędrowników, przygotowująca ich do aktywności na rynku pracy. Stąd także
cykl artykułów w miesięczniku „Czuwaj” na temat samodzielności ekonomicznej, pozyskiwania
środków czy bankowości.
W najbliższych latach opracowań na temat wychowania ekonomicznego w ZHP będzie
jeszcze więcej. Mamy nadzieję, że będziesz również ich współautorem, że podzielisz się z nami
swoimi doświadczeniami na temat gospodarności, oszczędności, przedsiębiorczości w drużynie,
że zaprezentujesz sprawdzone pomysły na pozyskiwanie środków czy akcje zarobkowe drużyny.
Na Twoje pomysły czekamy pod adresem program@zhp.org.pl.
ZBIÓRKA IV – Fabryka ozdób świątecznych
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki
2. Zabawa tematyczna – Fabryka ozdób świątecznych (dział produkcji, dział reklamy, dział handlowy,
dział księgowości)
3. Krąg rady – podsumowanie i ocena pracy
4. Obrzędowe zakończenie zbiórki
ZBIÓRKA V – Kiermasz świąteczny
1. Majsterka – dekorowanie straganu
2. Teatr zuchowy – prezentacja „filmu reklamowego” przygotowanego przez „dział reklamy”
3. Kiermasz
4. Krąg rady – podsumowanie i ocena zadania, obliczenie zysków, decyzja o przeznaczeniu zarobio-
nych pieniędzy
5. Pożyteczne prace – przeznaczenie zarobionych pieniędzy na… (opłacenie składek zuchowych
konkretnego, niezamożnego zucha, zakup prezentów świątecznych dla samotnych mieszkańców
osiedla itd.)
6. Obrzędowe zakończenie zbiórki
Autorzy
hm. Agnieszka Gan
hm. Katarzyna Ludwiszewska
hm. Justyna Latkowska
hm. Anna Poraj
hm. Teresa Wieczorek
hm. Jarosław Ludwiszewski
pwd. Paweł Płoski
430572871.007.png
4
Budowanie celów wychowawczych
Cykl tematyczny „W gospodarnej gromadzie”
33
O budowaniu celów napisaliśmy więcej w broszurze „Barw przyszłości” poświęconej wzmacnianiu wycho-
wawczego charakteru organizacji. W tym miejscu zajmijmy się jedynie tymi celami, które mają nierozerwalny
związek z wychowaniem ekonomicznym. Jak już napisaliśmy we wstępie, chcemy młodego człowieka – nasze-
go zucha, harcerkę, harcerza przygotować do udanego aktywnego wejścia w dorosły świat. Trudno jednak taki
wprost sformułowany cel stawiać przed drużynowym zuchowym czy drużynowym jedenastoletnich harcerzy,
dla których ten „dorosły świat” jest jeszcze zbyt odległy. Nie znaczy to jednak, że w gromadzie zuchowej czy
drużynie harcerskiej. Bo czym skorupka za młodu nasiąknie…
Przecież uczciwości, rzetelności, pracowitości i umiejętności współpracy możemy i powinniśmy uczyć już zucha.
ZBIÓRKA I – „Od ziarnka do ziarnka, aż będzie miarka”
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki (zwyczajowo przyjęte w gromadzie)
2. Ćwiczenie – szyfry – odszyfrowanie zapisanej informacji (w szóstkach). Zaszyfrowano przysłowie
„Od ziarnka do ziarnka, aż będzie miarka” różnymi szyframi. Szóstki odszyfrowują i zapisują odgad-
nięte przysłowie. Dla zwycięzców, którzy prawidłowo odszyfrowali przysłowie, w nagrodę zuchowa
rakieta
3. Gawęda – czytanie lokalnej gazetki o tym, jakie pomysły na temat zdobywania pieniędzy na
składki przyszły do głowy zuchom z …
4. Krąg rady – podjęcie decyzji o napisaniu własnej gazetki o pozyskiwaniu i zarabianiu pieniędzy
5. Majsterka – wykonywanie kart do gazetki
6. Zabawa-plebiscyt, wybór najlepszego pomysłu i najlepszej karty. Dla najlepszych zuchowy okrzyk
7. Gry i ćwiczenia
3 Ziarnko do ziarnka – zbieranie na czas porozrzucanych ziaren fasoli, kto więcej i szybciej
3 Dopasuj klucze – posuwając się po liniach, dopasuj klucze do odpowiednich skarbców
3 Zabawa „Talar tu, talar tam”
8. Zadanie międzyzbiórkowe – przedstawię rodzicom swój pomysł na zarobkowanie i uzyskam ich
zgodę
9. Obrzędowe zakończenie zbiórki
Co więc jest do zrobienia? Co powinien umieć zuch, harcerz, harcerz starszy, wędrownik? Spróbujmy
sobie wypisać chociażby tylko te umiejętności, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości, zaradności,
oszczędności, umiejętności, wynikające z wymagań na gwiazdki, stopnie, wynikające z codziennej pracy
gromady i drużyny:
Zuch
Harcerz
Harcerz starszy
Wędrownik
3 Każdą powierzoną pracę
wykonuje najlepiej, jak
umie, chętnie podejmuje
powierzone prace.
3 Pamięta o swoich obo-
wiązkach – zadanie zbió-
rek pierwszego miesiąca!
3 Pomaga słabszym.
3 Systematycznie wykonuje
obowiązki domowe.
3 Otrzymując kieszonkowe,
potrafi zaplanować swoje
tygodniowe wydatki – za-
danie może być realizowa-
ne w ramach zdobywania
trzeciej zuchowej gwiazdki
3 Potrafi załatwić codzienne
zakupy.
3 Podejmuje się różnych
prac i zadań w ramach za-
dania zespołowego.
3 Zdobywa nową wiedzę
i umiejętności przydatne
w codziennym życiu.
3 Aktywnie uczestniczy w ży-
ciu rodziny i wypełnia wy-
nikające z tego obowiązki
dobre jako zadanie na
pierwszy stopień harcerski.
3 Potrafi zaplanować swoje
miesięczne wydatki w ra-
mach kieszonkowego.
3 Potrafi wypracować środki
na swoją składkę człon-
kowską wykonując drob-
ne prace samodzielnie
3 Odpowiada za podjęte
przez siebie zadania.
3 Jest świadomy obowiązków
wynikających z przynależ-
ności do rodziny, klasy,
drużyny, różnych grup spo-
łecznych i rzetelnie je wy-
pełnia.
3 Umiejętnie zarządza wła-
snymi pieniędzmi, potrafi
zaplanować budżet rajdu
czy wycieczki, jako zada-
nie na czwarty stopień har-
cerski
3 Okazuje szacunek innym
ludziom, docenia ich wy-
siłek i pracę. Np. cykl ar-
tykułów w hufcowej gazet-
3 Każdą pracę, którą wyko-
nuje, wykonuje na miarę
wyczynu.
3 Zbiorowo i indywidualnie
aktywnie uczestniczy w ży-
ciu społecznym, czuje się
współodpowiedzialny za
rodzinę, społeczeństwo,
państwo.
3 Jest samodzielny. Ma stałe
obowiązki domowe, współ-
uczestniczy w prowadzeniu
gospodarstwa domowego.
3 Potrafi zaplanować budżet
domowy i budżet biwaku,
wyprawy, obozu, np. funk-
cja kwatermistrza obozu.
ZBIÓRKA II – „Co dwie głowy, to nie jedna”
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki
2. Omówienie wykonania zadania miedzyzbiórkowego
3. Zuchowy zwiad – Jak możemy zarabiać wspólnie? Zuchy udają się na zwiad w celu sprawdzenia,
jakie prace mogłyby wykonać i dla kogo, czego brakuje w sklepach (np. jakich ozdób świątecz-
nych), w jakiej powinny być cenie, ile kosztuje materiał do takiej pracy, czy szkoła organizuje
niebawem jakąś akcję zarobkową
4. Krąg rady – podjęcie decyzji o sposobie zarobkowania całej gromady (np. przygotowanie kierma-
szu ozdób świątecznych)
430572871.001.png
32 Sprawność zuchowa „młody ekonomista”
1. Znam znaczenie pojęcia ekonomia
2. Umiem wyróżnić nowe zawody, związane z ekonomią
3. Wiem, co oznacza pojęcie racjonalność, zaradność, gospodarność
4. Znam różne sposoby zarobkowania i uzyskałem zgodę rodziców na takie zarobkowanie
5. Jestem oszczędny, z zarobionych pieniędzy kupiłem niezbędną dla mnie rzecz
6. Potrafię gospodarować swoim kieszonkowym, konsultuję z rodzicami wydatki i przedstawiam rozliczenie
7. Systematycznie płacę składki członkowskie w gromadzie
8. O swoich sposobach zarabiania i oszczędzania opowiedziałem w gromadzie
9. Wziąłem udział w przedsięwzięciu związanym z zarabianiem pieniędzy w gromadzie
3 Umie operować pieniędz-
mi, płacić odpowiednią
kwotę, obliczyć i wydać
resztę. – możemy to spraw-
dzić podczas zdobywania
sprawności „sprzedawcy”.
3 Jest oszczędny.
3 Na swoje kieszonkowe po-
trafi zapracować. Zadanie
może być realizowane w ra-
mach zdobywania trzeciej
zuchowej gwiazdki.
3 Zna różne zawody, wie, jak
ciężka jest praca dorosłych
ludzi – zadanie realizowa-
ne w ramach zdobywanych
sprawności zespołowych
(„policjant”, „strażak”,
„doktor”)
3 Umiejętnie nawiązuje po-
prawny kontakt z innymi
dziećmi i osobami dorosłymi
3 Wierzy w siebie, potrafi
osiągnąć stawiane sobie
cele, pracuje nad sobą zdo-
bywając gwiazdki i spraw-
ności.
i wraz z drużyną, np. Akcja
Znicz.
3 W ramach podejmowa-
nych zadaniach zespoło-
wych poznaje wiele róż-
nych dziedzin dorosłego
życia, np. zadanie zespo-
łowe: Strażnicy bezpie-
czeństwa czy Wielcy ludzie
w małym mieście.
3 Aktywnie współdziała w gru-
pie, umiejętnie się komuni-
kuje z innymi.
3 Potrafi podejmować decy-
zje dotyczące grupy, do
której należy, np. podczas
gry terenowej.
3 Wierzy w siebie, potrafi osią-
gnąć stawiane sobie cele.
3 Ochoczo i pracowicie zdo-
bywa stopnie i sprawności.
ce o lokalnych bohaterach
i ich pracy.
3 Potrafi sam zaplanować
swoje działania w ramach
podejmowanych przez za-
stęp projektów i dokonać
krytycznej oceny swojej
pracy.
3 Współpracuje w grupie
z uwzględnieniem podzia-
łu zadań, we wspólnym
działaniu podporządko-
wuje się wymogom proce-
dur demokratycznych.
3 Umiejętnie planuje swój
rozwój i świadomie nim kie-
ruje, np. w ramach zdoby-
wanych stopni harcerskich.
3 Trafnie rozpoznaje własne
predyspozycje, kwalifikacje
i możliwości.
3 Zna swoje mocne i słabe
strony.
3 Podejmuje prace zarobkowe.
3 Posiada podstawowe wia-
domości na temat przedsię-
biorczości i zakładania wła-
snej firmy, np. przygotował
na ten temat zbiórkę dla
innych wędrowników
3 Jest gotowy do podjęcia
pracy, potrafi aktywnie jej
poszukiwać.
3 Podejmuje się przewod-
nictwa i (lub) członkostwa
w grupach zadaniowych,
patrolach, zastępie. Podej-
muje odpowiedzialność za
podjęte przez siebie zada-
nie i za zadanie całego ze-
społu. Był szefem grupy
zadaniowej zdobywającej
znak służby dziecku.
3 Wie, co chce robić w życiu
i skutecznie do tego się
przygotowuje poprzez na-
ukę i zdobywanie doświad-
czeń. Zdobywa uprawnie-
nia państwowe, licencje.
3 Przygotowuje się do mistrzo-
stwa w wybranych dziedzi-
nach. Zdobywa sprawności
mistrzowskie i najwyższe
stopnie harcerskie.
5
Teraz wybierz z tych wszystkich wypisanych przez nas umiejętności te, które twoi podopieczni powinni
nabyć już w tym roku i zbuduj cele wychowawcze dla swojej drużyny. Pamiętaj, że cele wychowawcze
zrealizujesz, jak widać powyżej, przede wszystkim gdy w drużynie i gromadzie zdobywane będą gwiazdki
zuchowe i stopnie harcerskie, sprawności, znaki służb i podejmowane zadania zespołowe.
430572871.002.png 430572871.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin