Karta+pracy+ucznia+tragedia+antyczna.doc

(30 KB) Pobierz
Karta pracy ucznia

Karta pracy ucznia

 

Narodziny teatru w starożytnej Grecji

 

Teatr grecki wyłonił się z rozpowszechnionych w VIII w. p.n.e. obrzędów ku czci …………………….. boga …………………………………….

Z tej okazji organizowano w Atenach strojne pochody. Święta te obchodzono jesienią tzw. ……………………………………………………….,

i wiosną tzw. ……………………………………………………… Kult Dionizosa miał charakter biologiczny, wegetatywny. Procesji towarzyszyły muzyka, taniec i śpiew. Śpiewano pieśni …………………………….. na cześć Dionizosa. Wykonywał je chór składający się z ……….osób. Na jego czele stał ……………………… - przewodnik, który prowadził …………….. z chórem. Treścią pieśni były ……………………….. dotyczące Dionizosa. Pierwszym , znanym autorem dramatycznym był …………………, wprowadził na scenę ………………….. występującego w wielu rolach, zmieniającego maskę i kostiumy. Akcja w tym prze4dstawieniu była raczej opowiadana niż grana. Rozkwit tragedii greckiej  nastąpił w „złotym wieku”, czyli …………………………………… za sprawą trzech wielkich tragików:

·         ……………………………. dodał …………………… aktora, ale w jego utworach nadal przeważały partie chóralne,

·         ………………………….. dodał …………………... aktora  i ograniczył rolę chóru, wzmocnił ……………………. akcji, nasilił ………………

wprowadził role ………………………..,

·         ……………………………… rozbudował motywy …………………………

 

Elementy teatru antycznego

 

W czasach Ajschylosa wystawiano ……………………………..( 4 sztuki ). Trzy sztuki tworzyły ………………………………………….., a czwarta była…………………………………………………………………..Sofokles nie tworzył tetralogii. Każda jego tragedia stanowiła odrębną całość. W czasach Sofoklesa uroczystości teatralne trwały ………………. dni. Do teatru szli wszyscy – nawet kobiety i dzieci. Uboższym Ateńczykom  wypłacano …………………………, żeby mogli uczestniczyć w święcie. Wielki teatr Dionizosa wykuty z kamienia na przełomie V i IV w. p.n.e. miał widownię na …………………………….. osób. Pojawiły się pierwsze efekty specjalne deus ex machina – „bóg z maszyny” zjawiający się niespodziewanie i ingerujący w ………………………

 

 

……………………………Widowisku towarzyszyła muzyka – flecistów, ………………………………………………………………………..Aktorami mogli być tylko ………………………….., grali na ……………………… w ……………… z wysoko upiętymi ………………………………, w jaskrawych …………………………Teatr antyczny budowano wg określonego planu. Elementy teatru :

·         ……………………….. – widownia, miejsca wznoszące się ku ……………,

·         Orchestra – miejsce ………………………………………………………,

·         …………………….. budynek naprzeciw widowni, pełniący funkcje tła akcji,

·         Parascenia ( rampa) - …………………………………………………….,

·         Prosceniom – podwyższenie, na którym ……….......................

·         Parodos – wyjście …………………………… dla chóru.

 

Budowa tragedii greckiej

 

Części tragedii:

·         ………………………… - przedmowa, podanie ……..................... wypowiadane przez ……………………………….,

·         ……………………….. – pierwsza pieśń …………………………….., śpiewana na …………………….. ( chór nie schodził ze sceny do końca przedstawienia ).

·         ………………………. – wejście aktora , dłuższe ………………………… lub dialog z przewodnikiem choru ( scena …………………………. lub ………………………….,

·         ………………………… - pieśń ……………………….., często połączona z ………………………..

·         …………………………………- pieśń chóru śpiewana na ……………………….., kończąca …………………………………

 

W tragedii greckiej nie było scen zbiorowych, na scenie występowały nie więcej niż ……………. Osoby, ale tylko ……………….. mówiły. Oczyszczenie przez sztukę to - ……………………………, polega ono na przeżyciu przez widzów ……………….. i …………………………….. wobec prezentowanych losów bohaterów. Sztuka miała naśladować ……………………………… - ………………………………

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin