Karta pracy ucznia
Narodziny teatru w starożytnej Grecji
Teatr grecki wyłonił się z rozpowszechnionych w VIII w. p.n.e. obrzędów ku czci …………………….. boga …………………………………….
Z tej okazji organizowano w Atenach strojne pochody. Święta te obchodzono jesienią tzw. ……………………………………………………….,
i wiosną tzw. ……………………………………………………… Kult Dionizosa miał charakter biologiczny, wegetatywny. Procesji towarzyszyły muzyka, taniec i śpiew. Śpiewano pieśni …………………………….. na cześć Dionizosa. Wykonywał je chór składający się z ……….osób. Na jego czele stał ……………………… - przewodnik, który prowadził …………….. z chórem. Treścią pieśni były ……………………….. dotyczące Dionizosa. Pierwszym , znanym autorem dramatycznym był …………………, wprowadził na scenę ………………….. występującego w wielu rolach, zmieniającego maskę i kostiumy. Akcja w tym prze4dstawieniu była raczej opowiadana niż grana. Rozkwit tragedii greckiej nastąpił w „złotym wieku”, czyli …………………………………… za sprawą trzech wielkich tragików:
· ……………………………. dodał …………………… aktora, ale w jego utworach nadal przeważały partie chóralne,
· ………………………….. dodał …………………... aktora i ograniczył rolę chóru, wzmocnił ……………………. akcji, nasilił ………………
wprowadził role ………………………..,
· ……………………………… rozbudował motywy …………………………
Elementy teatru antycznego
W czasach Ajschylosa wystawiano ……………………………..( 4 sztuki ). Trzy sztuki tworzyły ………………………………………….., a czwarta była…………………………………………………………………..Sofokles nie tworzył tetralogii. Każda jego tragedia stanowiła odrębną całość. W czasach Sofoklesa uroczystości teatralne trwały ………………. dni. Do teatru szli wszyscy – nawet kobiety i dzieci. Uboższym Ateńczykom wypłacano …………………………, żeby mogli uczestniczyć w święcie. Wielki teatr Dionizosa wykuty z kamienia na przełomie V i IV w. p.n.e. miał widownię na …………………………….. osób. Pojawiły się pierwsze efekty specjalne deus ex machina – „bóg z maszyny” zjawiający się niespodziewanie i ingerujący w ………………………
……………………………Widowisku towarzyszyła muzyka – flecistów, ………………………………………………………………………..Aktorami mogli być tylko ………………………….., grali na ……………………… w ……………… z wysoko upiętymi ………………………………, w jaskrawych …………………………Teatr antyczny budowano wg określonego planu. Elementy teatru :
· ……………………….. – widownia, miejsca wznoszące się ku ……………,
· Orchestra – miejsce ………………………………………………………,
· …………………….. budynek naprzeciw widowni, pełniący funkcje tła akcji,
· Parascenia ( rampa) - …………………………………………………….,
· Prosceniom – podwyższenie, na którym ……….......................
· Parodos – wyjście …………………………… dla chóru.
Budowa tragedii greckiej
Części tragedii:
· ………………………… - przedmowa, podanie ……..................... wypowiadane przez ……………………………….,
· ……………………….. – pierwsza pieśń …………………………….., śpiewana na …………………….. ( chór nie schodził ze sceny do końca przedstawienia ).
· ………………………. – wejście aktora , dłuższe ………………………… lub dialog z przewodnikiem choru ( scena …………………………. lub ………………………….,
· ………………………… - pieśń ……………………….., często połączona z ………………………..
· …………………………………- pieśń chóru śpiewana na ……………………….., kończąca …………………………………
W tragedii greckiej nie było scen zbiorowych, na scenie występowały nie więcej niż ……………. Osoby, ale tylko ……………….. mówiły. Oczyszczenie przez sztukę to - ……………………………, polega ono na przeżyciu przez widzów ……………….. i …………………………….. wobec prezentowanych losów bohaterów. Sztuka miała naśladować ……………………………… - ………………………………
vonavi