.„Ferdydurke” w. Gombrowicza – zagadnienia do opracowania
Witold Gombrowicz Ferdydurke – rozdz. II, III, VI, VII, VIII, IX, X, XII, XIV
Temat :Świat przedstawiony w powieści groteskowej W.Gombrowicza „Ferdydurke”.
1. Wyjaśnij znaczenie tytułu powieści.
Ferdydurke – uważano to za nawiązanie do imienia bohatera powieści Sinclaira Lewisa „Babbit” Jednak nie jest to prawdą. Ostatecznie uznano że jest to krytyka samego siebie i stworzonej przez siebie formuły
2. Określ czas i miejsce akcji.
Czas: lata 30. XX wieku – czas powstania książki
Miejsce: mieszkanie Józia Kowalskiego, szkoła dyr. Piórkowskiego, dom inżynierostwa Młodziaków, dworek Hurleckich w Bolimowie
3. Kompozycja utworu i forma narracji.
Logiczna budowa – akcja w 3 częściach, każda w innym miejscu. Między częściami opowiadania z przedmowami przerywającymi tok fabuły. Pozorny chaos kontrolowany przez autora. Kompozycja pierścieniowa (od porwania do porwania), zapowiadane wydarzenia. Kompozycja przemyślana.Narracja pierwszoosobowa, narratorem jest bohater. Narratorami są Józio w wieku 30 lat, 16-17 letni uczeń, później połączenie starszego Józia i młodego ucznia, w przedmowach sam ukryty Gombrowicz,.
4. Bohaterowie utworu:
Ø Józio Kowalski – główny bohater, ok. 30 lat, zastanawia się nad swoim życiem,
Ø prof. Pimko – nauczyciel, zabiera Józia do szkoły, typowy belfer – chce utrzymać w uczniach stan niedojrzałości, umie manipulować uczniami,
Ø uczniowie w szkole –
Ø nauczyciele -
Ø Młodziakowie – mieszczańska rodzina, Młodziak to inżynier-konstruktor, Młodziakowa to członkini w klubach, które zwalczają niesprawiedliwość, mają córkę Ziutę. Rodzina postępowa, panuje u niej kult sportu i racjonalizmu. Chlubią się wyzwolonymi poglądami i obyczajami.
Ø Hurleccy – rodzina ziemiańska, właściciele majątku Bolimów, dalecy krewni Józia, ciotka Hurlecka, wuj Konstanty, oraz dzieci Zygmunt i Zosia. Rodzina tradycyjna, postępująca zgodnie ze starymi zwyczajami.
Ø służba we dworze -
Temat: Walka z formą – próba zmiany w postawie Józia.
1. Wyjaśnij pojęcie: forma – to sposób bycia, czucia, myślenia, mówienia, które pojawiają się przy uzależnieniu od danej grupy społecznej i przy powiązaniach z innymi ludźmi.
2. Gombrowicz koncentruje się na trzech obszarach tworzenia formy:Wymień te obszary i uzupełnij zgodnie z założeniami.
Obszary formy
Szkoła
Mieszczaństwo
Ziemiaństwo
Budowanie formy
Narzucenie przez szkołę jej w której występuje infantylizm, konserwatyzm a nawet „skretynienie” ciała pedagogicznego.
Pozorne wyemancypowane obyczajowo mieszczaństwo, które na wszystko pozwala.
Nadmierny konserwatyzm
Rozbicie formy
Temat: Józio wobec formy – scharakteryzuj głównego bohatera utworu.
1. Pokaż zachowania Józia w różnych obszarach formy.
Ø W szkole – zachowuje się jak uczniak, nie przeciwstawia się nauczycielowi, grzecznie odpowiada gdyż ma strach przed nim
Ø Porwane Zosi zgodnie ze szlachecką tradycją i ucałowanie jej
2. Znajdź do każdego obszaru właściwy cytat.
Ø „musiałem ucałować swoją gębą jej gębę, gdyż ona swoją gębą moją ucałowała gębę”
Temat: Karnawalizacja języka w powieści „Ferdydurke”.
1. Wyjaśnij na podstawie podręcznika kl. III pojęcie karnawalizacja języka w „Ferdydurke”.
2. Wymień słowa klucze w powieści „Ferdydurke” i podaj ich znaczenie w powieści:
Ø „Pupa” – symbol zdziecinnienia, w relacjach z Pimką,
Ø „gęba” – relacje między ludźmi i maski społeczne narzucone człowiekowi,
Ø „łydka” – młodość, energiczność, zdrowie, swoboda obyczajowa i erotyczna, łączy się ze światem Młodziaków i Zutą
Ø „kupa” -
Temat : „Ferdydurke” jako powieść awangardowa.
1. Wyjaśnij pojecie powieść awangardowa.
2. Podaj w punktach cechy powieści awangardowej.
3. Wyjaśnij znaczenie zaskakującego zakończenia powieści.
vonavi