Ferdydurke+-+tematy+do+oprac..doc

(48 KB) Pobierz
„Ferdydurke” w

.„Ferdydurke” w. Gombrowicza – zagadnienia do opracowania

 

Witold Gombrowicz Ferdydurke – rozdz. II, III, VI, VII, VIII, IX, X, XII, XIV

 

Temat :Świat przedstawiony w powieści groteskowej W.Gombrowicza „Ferdydurke”.

 

1.       Wyjaśnij znaczenie tytułu powieści.

 

Ferdydurke – uważano to za nawiązanie do imienia bohatera powieści Sinclaira Lewisa „Babbit” Jednak nie jest to prawdą. Ostatecznie uznano że jest to krytyka samego siebie i stworzonej przez siebie formuły

 

2.       Określ czas i miejsce akcji.

Czas: lata 30. XX wieku – czas powstania książki

Miejsce: mieszkanie Józia Kowalskiego, szkoła dyr. Piórkowskiego, dom inżynierostwa Młodziaków, dworek Hurleckich w Bolimowie

 

3.       Kompozycja utworu i forma narracji.

Logiczna budowa – akcja w 3 częściach, każda w innym miejscu. Między częściami opowiadania z przedmowami przerywającymi tok fabuły. Pozorny chaos kontrolowany przez autora. Kompozycja pierścieniowa (od porwania do porwania), zapowiadane wydarzenia. Kompozycja przemyślana.

Narracja pierwszoosobowa, narratorem jest bohater. Narratorami są Józio w wieku 30 lat, 16-17 letni uczeń, później połączenie starszego Józia i młodego ucznia, w przedmowach sam ukryty Gombrowicz,.

 

4.       Bohaterowie utworu:

Ø       Józio Kowalski – główny bohater, ok. 30 lat, zastanawia się nad swoim życiem,

Ø       prof. Pimko – nauczyciel, zabiera Józia do szkoły, typowy belfer – chce utrzymać w uczniach stan niedojrzałości, umie manipulować uczniami,

Ø       uczniowie w szkole

Ø       nauczyciele -

Ø       Młodziakowie – mieszczańska rodzina, Młodziak to inżynier-konstruktor, Młodziakowa to członkini w klubach, które zwalczają niesprawiedliwość, mają córkę Ziutę. Rodzina postępowa, panuje u niej kult sportu i racjonalizmu. Chlubią się wyzwolonymi poglądami i obyczajami.

Ø       Hurleccy rodzina ziemiańska, właściciele majątku Bolimów, dalecy krewni Józia, ciotka Hurlecka, wuj Konstanty, oraz dzieci Zygmunt i Zosia. Rodzina tradycyjna, postępująca zgodnie ze starymi zwyczajami.

Ø       służba we dworze -

 

Temat: Walka z formą – próba zmiany w postawie Józia.

 

1.      Wyjaśnij pojęcie:  formato sposób bycia, czucia, myślenia, mówienia, które pojawiają się przy uzależnieniu od danej grupy społecznej i przy powiązaniach z innymi ludźmi.

2.      Gombrowicz koncentruje się na trzech obszarach tworzenia formy:
Wymień te obszary i uzupełnij zgodnie z założeniami.

Obszary formy

Szkoła

Mieszczaństwo

Ziemiaństwo

Budowanie formy

Narzucenie przez szkołę jej w której występuje infantylizm, konserwatyzm a nawet „skretynienie” ciała pedagogicznego.

Pozorne wyemancypowane obyczajowo mieszczaństwo, które na wszystko pozwala.

Nadmierny konserwatyzm

Rozbicie formy

 

 

 

 

Temat: Józio wobec formy – scharakteryzuj głównego bohatera utworu.

 

1.       Pokaż zachowania Józia w różnych obszarach formy.

Ø       W szkole – zachowuje się jak uczniak, nie przeciwstawia się nauczycielowi, grzecznie odpowiada gdyż ma strach przed nim

Ø       Porwane Zosi zgodnie ze szlachecką tradycją i ucałowanie jej

 

2.       Znajdź do każdego obszaru właściwy cytat.

Ø       „musiałem ucałować swoją gębą jej gębę, gdyż ona swoją gębą moją ucałowała gębę”

 

Temat: Karnawalizacja języka w powieści „Ferdydurke”.

 

1.       Wyjaśnij na podstawie podręcznika kl. III pojęcie karnawalizacja języka w „Ferdydurke”.

2.       Wymień słowa klucze w powieści „Ferdydurke” i podaj ich znaczenie w powieści:

Ø       „Pupa” symbol zdziecinnienia, w relacjach z Pimką,

Ø       „gęba” – relacje między ludźmi i maski społeczne narzucone człowiekowi,

Ø       „łydka” młodość, energiczność, zdrowie, swoboda obyczajowa i erotyczna, łączy się ze światem Młodziaków i Zutą

Ø       „kupa” -

 

Temat : „Ferdydurke” jako powieść awangardowa.

 

1.      Wyjaśnij pojecie powieść awangardowa.

2.      Podaj w punktach cechy powieści awangardowej.

3.      Wyjaśnij znaczenie zaskakującego zakończenia powieści.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin