OPRACOWANIE I PRZEPROWADZENIE:
ma sens i czy na pewno jest dla dzieci pozytywnym bodźcem działania.
Czy porównywanie umiejętności dzieci nie przysporzy im niepotrzebnych obaw, lęków, a nawet stresu? Czy poprzez taką zabawę osiągną zamierzone i przewidywane cele? Czy zaś wychowywane bez zbędnych napięć będą umiały radzić sobie w sytuacjach trudnych?
Analizując te i wiele innych pytań dochodzę jednak do przekonania, iż wychowując w dzisiejszych czasach o silnym wpływie mediów nie jesteśmy w stanie odizolować naszych najmłodszych od ciągłego porównywania i rywalizowania. Konkursy sportowe, wokalne, recytatorskie, piękności, siły, intelektu i mnóstwo innych bombardują nas ukazując lepszych i gorszych. Ileż to razy daje się słyszeć w przedszkolu opowiadające i komentujące te konkursy dzieci, które często także w swoich zabawach próbują je naśladować. Dlaczego więc i my nie możemy im dostarczać tych emocji?
Ważne jest jednak to, aby zaczynając organizować te ,,przepychanki” wielokrotnie przemyśleć ich organizację. Postarajmy się zatem, aby czas spędzony podczas takiej formy zabawy w przedszkolu nie był tylko ukazaniem tych najlepszych z grupy (czasem jednak w konfrontacji z innymi o wiele gorszych), ale by włączał wszystkich choć do jednej konkurencji.
Przygotowując więc zadania konkursowe należy właściwie dostosować je do dzieci o różnym poziomie myślenia i tempie rozwoju oraz dobierać je tak w zespoły, aby mogły chociaż w części osiągać sukcesy i żeby małe porażki dawały im chęć do dalszego działania. Zorganizowanie takich przemyślanych konkursów nie będzie więc testowaniem, ale jeszcze jedną obserwacją dla nauczyciela i dokładnym przyjrzeniem się jak funkcjonują nasi wychowankowie w sytuacjach zadaniowych. Niech zatem uczestnictwo w konkursach nauczy dzieci radzenia sobie w sytuacjach problemowych oraz niech rozwija odporność emocjonalną ucząc pokonywania trudności. Zamiast więc chronić dzieci przed napięciami lepiej organizować różnorakie sytuacje trudne i wyzwalające silne emocje, ale niech zawsze będzie to na miarę możliwości naszych wychowanków.
Pracując już wielokrotnie z dziećmi 6 letnimi zauważyłam, iż wiele z nich bardzo lubi zabawy z liczbami. Mimo, iż jeszcze niektóre mają trudności z prostym wnioskowaniem o stałej liczbie elementów zbioru po obserwowanych zmianach sugerujących, że po zmianie jest ich więcej czy mniej; chętnie wykonują proste operacje matematyczne na liczbach. Szczególnie dzieci, które mają rozbudzone te umiejętności poprzez kontakt ze starszymi od siebie kolegami czy także te doświadczenia dostarczyli im rodzice czy dziadkowie wiedzą, że czynności matematyczne można zapisać posługując się liczbami, znakami działań i prostymi rysunkami. Wiele razy proszą o zadawanie działań matematycznych, a one obliczają je w pamięci lub szukają wyniku na plakietkach cyfrowych czy też same wypisują sobie nawzajem działania do obliczenia. Warto jest wtedy tak organizować spotkania z ,,liczbami”, aby czynności na dostępnym dla siebie poziomie dzieci wykorzystywały w sytuacjach życiowych, a także by stwarzane działania ciągle rozszerzały ich umiejętności matematyczne i wyrównywały zaistniałe braki.
Biorąc wszystkie za i przeciw zaproponowałam dla dwóch grup ,,zerówkowych” (jedna o oddziaływaniu jednorocznym, a druga czteroletnim) konkurs ,,RACHMISTRZ PRZEDSZKOLA”.
Nasze zmagania odbyły się w czerwcu, ale po dwuletnim organizowaniu takiej zabawy dostrzegłam potrzebę wcześniejszego przyglądania się takim poczynaniom, aby przed rozpoczęciem nauki w szkole naszych wychowanków właściwiej pokierować działaniami dzieci i dopomóc rodzicom w dążeniu do jeszcze radośniejszego odkrywania matematyki
z własną pociechą.
Choć niektóre proponowane zadania mogą wykraczać poza tzw. ,,ramy” programu edukacji matematycznej przedszkolaka myślę, że nie można ograniczać tych, którzy już osiągnęli poziom operacyjnego myślenia i zadania inne byłyby dla nich nie wyzwaniem, ale znużeniem. Warto jest też wtedy zaobserwować dzieci, które nie radzą sobie z proponowanymi zadaniami, aby poprzez mądrze poprowadzoną pomoc i wskazówki dla rodziców dać im szansę osiągania radości z tego działania. Propozycja konkursu dla drużyn o dwóch poziomach przedszkolnego oddziaływania nie ma być znów ukazaniem wielkich różnic, ale trudnością dla nauczycielskiego grona, które ma tak połączyć swoje drużyny, aby mogły one współdziałać z ochotą i przekonaniem, że na pewno wiele już umieją.
Konkurs należy zorganizować jeszcze tak, aby dzieciom kibicującym dać możliwość częstego włączania się do zabawy oraz wspólnego zdobywania punktów dla swojego zespołu. Niech każdy najmniejszy sukces będzie wielką radością dla wszystkich, niech uczy współdziałania oraz wspaniałego odkrywania ,,dziecięcej matematyki”.
Miłych wrażeń i pozytywnych emocji!
,,RACHMISTRZ PRZEDSZKOLA”
Placówka: Przedszkole nr 2 ,,Słoneczna Gromada” Śrem
Uczestnicy: dzieci 6 letnie z dwóch grup
Jury: nauczyciele lub rodzice dzieci
Miejsce: ogródek przedszkolny
Cele ogólne:
1. Posługiwanie się liczebnikami głównymi w związku z konkretną sytuacją lub przedstawioną graficznie, rozszerzanie zakresu liczenia.
2. Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na zbiorach zastępczych i w pamięci. Ujmowanie praktycznych czynności w zapis.
3. Układanie zadań z treścią do fabuły przedstawionej na obrazkach.
4. Rozwijanie zdolności do wysiłku intelektualnego w sytuacjach pełnych napięć. Wyrabianie odporności emocjonalnej i wdrażanie do znoszenia porażki.
5. Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowanie się przyjętym zasadom.
Lp.
Sytuacja edukacyjna
Zadania dla dzieci
Przewidywane osiągnięcia
Środki wspomagające działanie
1
Powitanie drużyn w ogrodzie przedszkolnym zabawą integracyjną ,,Witaj dziewczynko, witaj chłopczyku” oraz przywitanie dzieci z grupy przeciwnej.
Zaśpiewanie piosenki łączącej rówieśników pt. ,Słoneczne przedszkole”.
- zaśpiewać powitanie i na przerwę w muzyce podać dłoń jak największej ilości dzieci z grupy przeciwników
- wspólnie zaśpiewać znaną piosenkę
Dziecko:
- chętnie i ufnie odnosi się do rówieśników
- zna cel dzisiejszego spotkania
Nagranie piosenki
,,Słoneczne przedszkole”
słowa i muzyka
Jan Gdowski
,,Rytmika w przedszkolu”
2
Przygotowanie 3 osobowych drużyn ( zmiana następuje według uznania nauczyciela, ale tak , by każde dziecko brało udział w zabawie i mogło reprezentować swoją grupę)
oraz ustalenie reguł konkursu
i przyznawanej punktacji.
- wysłuchać objaśnień nauczyciela
- rozumie reguły zabawy
- wie, dlaczego każdy może wziąć bezpośredni udział w zabawie
Tablice
Punkty dla drużyn
(kółka w dwóch kolorach)
3
Zaproszenie wybranych przedstawicieli do poszczególnych konkurencji:
§ ,,Dla obu drużyn”
Nauczyciel czyta działanie matematyczne, drużyny starają się jak najszybciej obliczyć i pokazać wynik.
§ ,,Łańcuszek matematyczny”
Prowadzący konkurs podaje, a dzieci obliczają podając rozwiązanie ,,na ucho”.
Np. Do liczby 3 dołóż liczbę 2 i zapamiętaj, do otrzymanego wyniku dodaj jeszcze 4. Ile otrzymałeś?
§ ,,Ponumeruj wagoniki”
§ ,,Czarodziejski pajacyk”
Dzieci wpisują ilość figur danego kształtu lub podają wynik ,na ucho”.
§ ,,Puzzle matematyczne”
- obliczyć podane działania matematyczne i pokazać wynik na plakietce liczbowej
- zapamiętać kolejne liczby i wykonać odpowiednie działania
- wpisać brakujące numery na wagonikach
- obliczyć i podać ilość figur danego kształtu
- rozwiązać działania matematyczne i dobrać fragmenty obrazka (kawałki puzzli) z właściwym wynikiem
- umie dodawać i odejmować
- oblicza w pamięci proste działania matematyczne
- uzupełnia numerami brakujące wagoniki, zwraca uwagę na właściwy kierunek kreślenia cyfr
- rozróżnia i nazywa figury geometryczne
- składa ilustracje z części obliczając wynik działań
- rozszerza zakres liczenia
Plakietki liczbowe
Karta pracy dla każdej drużyny przypięta na tablicy
Pisaki
Załącznik 1
Karty pacy z narysowanym pajacykiem
dla obu drużyn
Załącznik 2
Karty pracy z zapisanymi działaniami
Puzzle z wynikami
Drobne liczmany (np. patyczki, guziki)
Załącznik 3
4
okli