Plan pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej w grupie dzieci 4 – 5 letnich na miesiąc wrzesień 2009
Wracamy do przedszkola
Metody
Cele kształcenia
Cele operacyjne
Podstawa programowa
1. Zapoznanie z kącikami tematycznymi w sali. Wspólne urządzanie kącików zabaw.
2. Gdzie jest w naszej sali…? – zabawa dydaktyczna
3. „Moja ulubiona zabawa” – rysowanie flamastrami.
4. „Jaka to zabawka i gdzie jest jej miejsce?” – zabawa dydaktyczna
5. Słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego „Piękne zwyczaje” połączone z zawarciem kontraktu grupowego
6. „Poznajemy kolegów” – zabawa dydaktyczna
7. „Drogi i dróżki” – malowanie farbami plakatowymi na szarym papierze.
8. „Obrazki z figur geometrycznych” – układanie z gotowych elementów
9. „Z lewej, z prawej strony” – zabawa dydaktyczna
10. Ćwiczenia gimnastyczne wg Sławomira Owczarka, np:
„Stopa za stopą”, „Samolot na piłce”
· Kształtowanie nawyku utrzymywania porządku w Sali
· Doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi.
· Posługiwanie się pojęciami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni.
· Doskonalenie analizy słuchowej.
· Wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy.
· Formułowanie spójnych logicznie wypowiedzi poprzez kończenie zdań.
· Nabywanie umiejętności rozplanowania pracy na całej powierzchni kartki i umiejętnego posługiwania się flamastrami.
· Doskonalenie syntezy słuchowej.
· Kształtowanie nawyku odkładania zabawek na miejsce.
· Wdrażanie do kulturalnego zwracania się do innych i właściwego używania zwrotów grzecznościowych.
· Stworzenie kontraktu grupowego dotyczącego zachowania.
· Nauka poprawnego budowania wypowiedzi wielozdaniowej.
· Wiązanie opisu słownego z danym dzieckiem.
· Utrwalanie umiejętności liczenia do pięciu.
· Doskonalenie spostrzegawczości.
· Malowanie różnego rodzaju linii.
· Wykorzystanie całej powierzchni papieru.
· Umiejętne posługiwanie się pędzlem.
· Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
· Rozwijanie pomysłowości.
· Wdrażanie do umiejętnego posługiwania się nożyczkami, ołówkiem, klejem.
· Poznawanie określeń dotyczących stron własnego ciała.
· Uważne poruszanie się w grupie i szybka reakcja na sygnał dźwiękowy.
· Dziecko potrafi tematycznie układać zabawki, szanować je i odkładać po skończonej zabawie
· Dziecko potrafi określić położenie przedmiotu wskazanego przez nauczyciela stosując różne określenia miejsca położenia.
· Dzieci potrafią uzupełnić swoją wypowiedź po rozpoczęciu słów: „Moja ulubiona zabawa to…”, „Nie lubię, gdy…”
· Dziecko potrafi odgadnąć nazwę zabawki z podzielonego na sylaby wyrazu.
· Dziecko używa zwrotów grzecznościowych i zna zasady poprawnego zachowania.
· Dziecko potrafi opowiedzieć o sobie dokańczając rozpoczęte przez nauczyciela zdania.
· Dziecko potrafi odgadnąć, kogo opisuje nauczycielka.
· Dziecko potrafi namalować różnego rodzaju linie.
· Dziecko poprawnie trzyma pędzel w dłoni i odpowiednio nim manewruje.
· Dziecko potrafi zagospodarować powierzchnię całej kartki.
· Dziecko potrafi wykonać twórczy obrazek za pomocą figur geometrycznych.
· Dziecko odróżnia strony ciała i potrafi odpowiednio zareagować na dany dźwięk.
bronka851