polityka społeczna.doc

(127 KB) Pobierz
1

Polityka Społeczna

 

1.Procesy ciśnienia i ssania w procesach ekonomicznych.

 

Zmiany zachodzące w systemach gospodarczych mogą być efektem procesów ciśnienia i ssania. Żeby lepiej wyjaśnić te procesy wprowadza się pojęcie aspiracji popytu i aspiracji podaży, lub zakupu i sprzedaży. Równowaga na rynku makro – ekonomicznym byłaby wówczas gdyby aspiracje ogółu kupujących były równe aspiracjom ogółu sprzedających, tzn. wtedy gdy na wszystkich rynkach cząstkowych (mikro) sprzedający chcieli sprzedać dokładnie taką ilość towarów i po takiej samej cenie po jakiej zamierzają kupić nabywcy. Proces ciśnienia występuje wtedy, gdy dany system charakteryzuje się  przewagą aspiracji sprzedających nad aspiracjami kupujących. Gdzie sprzedający zmuszeni są do podejmowania decyzji aby skutecznie pokonać ograniczenia ze strony popytu. W takiej sytuacji muszą zabiegać o nabywców. Taka sytuacja na rynku jest korzystna na rynku towarów i usług. Zapewnia ona dynamiczny rozwój systemu gospodarczego zmuszając do wytwarzania nowych towarów o wysokiej jakości. Proces ssania jest procesem niepożądanym w funkcjonowaniu systemu gospodarczego. Występuje wówczas, gdy przeważają aspiracje kupujących, którzy zmuszeni są do ciągłego poszukiwania towarów spowodowanych brakami i niedoborami zasobów, wyczekiwania w kolejkach a także w wielu przypadkach wymuszonej substytucji zakupów. Można powiedzieć, że nie pobudza do działania sprzedających, aby polepszyć jakość produktów, a nawet hamuje rozwój ekonomiczny. Ciśnienie jest w ogólnym rozrachunku procesem społecznie i ekonomicznie najkorzystniejszym w sytuacji nierównowagi systemu gospodarczego (przewaga sprzedających nad kupującymi).

 

2. Założenie teorii państwa dobrobytu oraz sposób wdrażania tej teorii do praktyki społ.-gosp.

 

Zwolennicy państwa dobrobytu przywiązują największą uwagę w założeniach swej teorii do regulowania podziału nowych wartości wytworzonych w systemie gospodarczym oraz gwarantują sprawiedliwość i równość w podziale dochodów. Teoria państwa dobrobytu nie jest teorią ekonomiczną w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale stanowi doktrynę polityczno-prawną. Realizacja postulatu państwa miała różny charakter uzależniony od czasu (okresu) w jakim była realizowana. Pomimo wielu badań, w literaturze nie ustalono definicji państwa dobrobytu. Bezpośrednio po II wojnie światowej państwo  dóbr. miało ponosić odpowiedzialność za pakiet podstawowych świadczeń publicznych na rzecz swoich obywateli. Miało być parasolem dla ubogich i charakteryzowało państwo, które posiadało następujące cechy:

·  Powszechny i rozbudowany system ubezpieczeń socjalnych.

·  Dostarczanie przez państwo wielu bezpłatnych usług: leczenie, przedszkola, wykształcenie, dotowanie budownictwa, dostęp do kultury, turystyki, sportu i wypoczynku.

·  Utrzymywanie pełnego zatrudnienia bez względu na koszty, oraz zapewnienie wysokich zasiłków.

·  Równanie dochodów z pracy na skutek zwiększającej się progresji (stopniowe wzrastanie) opodatkowania.

·  Zachowanie dominacji własności prywatnej , przy rosnącym jednak udziale własności państwowej .

Polityka państwa dobrobytu może być prowadzona tylko w bardzo bogatych krajach  i to tylko przy rozsądnej polityce socjalnej. Kraje biedne taka polityka doprowadziłaby do ruiny gospodarczej. Przykładem może być Szwecja, która zapewnia swoim obywatelom szeroką opiekę socjalną. Pomimo, że Szwecja była krajem bogatym polityka państwa dobrobytu doprowadziła ją w latach 70-tych do krytyki i wzrostu inflacji pieniądza.

 

 

 

 

 

3. Rozwój ważniejszej doktryny po II wojnie światowej.

 

Po 1945r. uznano w Polsce ludowej za niepotrzebne, badania z zakresu polityki społecznej. Dopiero po roku 1956 wprowadzono badania w tym zakresie. Powołano komitet PAN zajmujący się tą problematyką. W powojennej nauce polityki społecznej można wyodrębnić dwa kierunki. Pierwszy z nich jest za ideologicznym neutralizmem tej nauki i rozwija się w postaci teorii agregatywnych, systematycznych i ogólnych. Ten kierunek polityki społecznej dostarcza politykom narzędzi i metod skutecznego osiągania wyznaczonych celów. Drugi to kierunek ideowego zaangażowania w naukę polityki społecznej. W okresie powojennym polityka społeczna koncentrowała się na programowaniu celów rozwoju społecznego i zostaje zaniedbany obszar problemów dotyczących społecznego niedostatku, zjawisk rodzących niezadowolenie i konflikty społeczne.

Powojenne nurty w polityce społecznej to:

·  Społeczno-ekonomiczny

·  Socjologiczno-

·  Socjalno-bytowy

·  Makrospołeczny

·  Psychologiczno-społeczny

 

4. Sposoby mierzenia wzrostu i rozwoju gospodarczego.

 

Wzrost gospodarczy mierzymy stopą wzrostu podstawowych wielkości makroekonomicznych.

·  PNB jest to wartość wszystkich dóbr finalnych i usług wytworzonych w danym okresie, a stopa wzrostu jest to stosunek przyrostu danej wielkości do tej wielkości w poprzednim okresie.

·  Produkt Narodowy Netto jest to PNB pomniejszony o amortyzację.

·  Dochód narodowy jest to całość dochodów wypłaconych właścicielom ludzkich i fizycznych zasobów wytwórczych za wykorzystanie tych zasobów w określonym czasie, lub inaczej jest to ilość pieniędzy, jaką dysponuje gospodarka na wydatki na dobra i usługi po odłożeniu pewnej ilości pieniędzy do sfinansowania amortyzacji i utrzymania istniejącego zasobu kapitałowego na dotychczasowym poziomie. Kategorie te są wyrażone w cenach bieżących i stałych. Ceny bieżące są nieporównywalne w czasie , gdyż ulegają zmianie. Konieczna jest więc korekta o wskaźnik zmian cen, nazywany deflatorem. Dzieląc DN przez liczbę zatrudnionych otrzymamy wskaźnik wydajności pracy. Dzieląc czas pracy przez DN otrzymamy wskaźnik pracochłonności.

Stosunek majątku trwałego do liczby zatrudnionych – techniczne uzbrojenie pracy. Wsk. ten mówi nam o tym, jaka część majątku trwałego przypada na jednego zatrudnionego.

Majątek  trwały podzielony przez DN daje wskaźnik kapitałochłonności. Informuje o ilości majątku trwałego przypadającego na jedną jednostkę DN.

 

5. Liberalizm jak doktryna i kierunek polityki gospodarczej.

 

·  Liberalizm – kierunek zakładający wolność ekonomiczną, swobodę działania sił rynkowych, minimalny wpływ państwa na gospodarkę, powstał w XVIII w. Wyróżniamy trzy najważniejsze nurty polityki gospodarczej w ramach kierunku liberalnego:

·  Monetaryzm – zwolennicy tego kierunku postulują ogólną dezaktywację polityki ekonomicznej państwa. Polityka ta powinna być ograniczona i powinna sprowadzać się do skutecznej podaży pieniądza. Monetaryści postulują prowadzenie restrykcyjnej polityki monetarnej w celu obniżenia stopy inflacji (np. poprzez wysoką stopę procentową, przewyższającą stopę inflacji, podwyższenie rezerwy obowiązkowej, sprzedaż papierów wartościowych, wprowadzenie limitów kredytowych). Podmiotem, który jest odpowiedzialny za politykę monetarną jest Bank Centralny.

·  Teoria racjonalnych oczekiwań – postuluje ograniczenie polityki ekonomicznej. Uważają, że ludzie dostosowują się do polityki państwa, działają w sposób racjonalny. Zmieniają sposoby swego postępowania wraz ze zmianami w polityce państwa.

·  Ekonomia podaży – sugeruje pozostawienie aktywnej polityki gospodarczej przy reorientacji jej kierunków. Reorientacja polega na stymulowaniu oszczędności i inwestycji.

 

6. Redystrybucyjna i  stabilizacyjna funkcja państwa w systemach rynkowych.

 

Alokacyjna funkcja państwa w systemie rynkowym.

Państwo w systemie rynkowym pełni ważne społecznie funkcje, chociaż są one znacznie ograniczone w stosunku do państw o gospodarce centralnie planowanej. Funkcje te to: alokacyjna, redystrybucyjna i stabilizacyjna.

Funkcja redystrybucyjna cechuje się dwiema podstawowymi płaszczyznami realizacji przez władze publiczne:

·  Kreator dóbr i usług oraz odnowę zasobów ogólnodostępnych

·  Korygowanie naturalnego tzn. rynkowego podziału wytworzonych w systemie dóbr.

Funkcja redystrybucyjna i alokacji – w związku z występowaniem dysproporcji w konsumpcji polega na zwiększaniu dostępu do preferowanych dóbr i usug. Celem tej funkcji jest złagodzenie nierówności w poziomie życia poszczególnych grup społecznych. Mechanizm rynkowy powoduje, że zachodzą duże różnice pomiędzy poszczególnymi grupami społecznymi ludności. Należy więc dążyć do zmniejszenia tych różnic, łagodzenia dysproporcji oddając część nadwyżki przejętej przez grupy najwyżej usytuowane przekazując grupom niższej klasy. Państwo dokonuje tego poprzez system podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Podział dochodów, które na mocy prawa są traktowane jako wspólne, przeznacza się np. na zapewnienie ochrony narodowej , ochrony zdrowia, oświaty, zapobieganie degradacji środowiska, zapobieganie przestępczości. Celem tej organizacji nie jest przynoszenie dochodów lecz służenie społeczeństwu. Państwo pełniące funkcje redystrybucyjna i alokacyjna jest mało skuteczne, koszty jej pełnienia są wysokie a efekty niewielkie. Funkcje te zależą od funkcji stabilizacji tzn. najpierw trzeba wytworzyć, żeby było co dzielić. Funkcja stabilizacyjna polega na gwarantowaniu stabilnego rozwoju gospodarczego umożliwiającego długookresowy wzrost dochodów zarówno w wymiarze indywidualnym jak i zbiorowym. W ramach funkcji stabilizacyjnej głównym narzędziem i regulatorem stosowanym w polityce gospodarczej jest pieniądz którego przepływy muszą być ujęte w odpowiednie i trwałe ramy prawne. Muszą istnieć także odpowiednie instytucje regulacyjne np. Bank centralny, banki komercyjne, Sądy, f-usze ubezpieczeń itp. Należy pamiętać aby procesy regulujące nie były wykorzystywane do osiągnięcia doraźnych efektów, gdyż może to wywołać wiele skutków niezamierzonych, niekiedy trudnych do usunięcia w danym okresie. Takie podejście prowadzi do destabilizacji systemu. W ramach funkcji destabilizacji można wyróżnić politykę makro i mikroekonomiczną.

 

7. Poglądy ekonomii klasycznej w zakresie polityki ekonomicznej.

 

Poglądy ekonomii klasycznej w zakresie polityki ekonomicznej wiążą się z pracą A. Smitha. Gospodarka każdego kraju, a zatem i bogactwo jego mieszkańców, wg Smitha jest uzależniona przede wszystkim od efektów pracy i ścierania się na wolnym rynku popytu i podaży. Niezakłócony mechanizm rynkowy skłania jego uczestników do podejmowania optymalnych decyzji w skali makrogospodarczej. Prowadzi to do maksymalizacji indywidualnych korzyści i najlepszych decyzji dla społeczeństwa danego kraju. Natomiast każda próba innowacji w ten mechanizm (szczególnie instytucji publicznych) powoduje szkody dla całego systemu gospodarczego przynosząc szkodliwy wpływ na wzrost bogactwa państwa i jego mieszkańców. Wydatki państwa powinny być skierowane przede wszystkim na bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne kraju, wymiar sprawiedliwości, urządzenia użyteczności publicznej oraz na cele reprezentacyjne. Do tych reguł polityki ekonomicznej nawiązują współczesne nurty ekonomiczne, zwane neoklasycznymi, bądź neoliberalnymi.

 

 

8. Doktryny polityki.

 

Wyróżniamy w Polsce 3 główne doktryny polityki społecznej:

Liberalizm -  rozwój tej dyscypliny w Polsce zapoczątkował S. Głąbiński, który politykę społeczną uważał za jedną z gałęzi polityki ekonomicznej i wyodrębnił jako przedmiot jej badań problemy społeczne, z których każdy ma charakter kompleksowy (do najważniejszych zalicza zagadnienia nierównowagi i nędzy).

W myśli społecznej liberalizmu widać ewolucję poglądów od negacji interwencji państwa w układ kapitał-praca, do akceptacji podmiotowej roli państwa w realizowanej polityce społecznej. Społeczne myśli liberalizmu opowiadają się za nierównowagą i wykazują zdolność do jej akceptacji w różnych modelach ustrojowych, w ramach której polityka społeczna powinna realizować antyegalitaryzm, czyli brak sprawiedliwego i równego podziału między ludźmi.

Nauka społeczna Kościoła Katolickiego – wyróżnia się tu naukę oficjalną, głoszoną przez Papieża oraz naukę którą zajmują się uczeni o światopoglądzie katolickim. Nauka kościoła ma charakter etyczny. Odróżnia się tu politykę społeczną od nauki społecznej. Polityka społeczna w tym ujęciu to działalność praktyczna, a nauka społeczna stara się odpowiedzieć na pytanie co wolno, a czego nie wolno człowiekowi. Ważną wartością w nauce społecznej Kościoła jest godność osoby (stanowi on podstawę jej uprawnień w życiu społecznym, a jej ochrona jest nieodzownym elementem dobra wspólnego każdej rodziny, a także społeczności ogólnoludzkiej. Poszukuje ona także moralnych podstaw ładu społecznego. Oficjalna nauka społeczna ujmuje zarówno zagadnienia moralnego funkcjonowania podmiotów polityki społecznej tj. Państwa, związków zawodowych i samorządowych, pracy, wypoczynku i rodziny. Jako przedstawicieli tego kierunku można wymienić ks. Szymańskiego i ks. Wyszyńskiego.

Socjologiczny  strukturalizm Instytutu Gospodarstwa Społecznego – według Krzeszowskiego nauka polityki społecznej powinna uświadomić cele i potrzeby człowieka, odkrywać nowe idee, zajmować się zagadnieniami pomocy społecznej i mieszkaniowej, ubezpieczenia społecznego. Natomiast według Rychlińskiego polityka społeczna jest nauką o celowym przeobrażeniu, ale nie struktur społecznych, tylko warunków życia jednostki i zbiorowości ludzkich. Polityka społeczna jest to zbiór wskazówek dotyczących usuwania, łagodzenia i przeciwdziałania niesprawiedliwości i krzywdzie doznawanej przez jednostkę i społeczeństwo w ustroju pracy najemnej. Po 1945r. uznano w Polsce Ludowej za niepotrzebne badania z zakresu polityki społecznej.

 

9. Bezrobocie a pełne zatrudnienie.

 

Bezrobocie polega na tym, że pewna liczba osób zdolnych do pracy i poszukujących jej nie znajduje zatrudnienia. Rodzaje bezrobocia: technologiczne, strukturalne, płynne, ukryte, przymusowe, dobrowolne. Pełne zatrudnienie można określić kategorią abstrakcyjną. Należy zmierzać do racjonalnego zatrudnienia. Ważną kwestią racjonalnego zatrudnienia jest umiejętne uwzględnienie w procesie pracy – nabytej wiedzy i kwalifikacji. Często utrzymujące się przez dłuższy czas bezrobocie powoduje napięcia społeczne. Bezrobocie można zmierzyć dwoma metodami. Po pierwsze dokonując podziału globalnego czasu pracy między istniejącą liczbę zatrudnionych i zarejestrowanych bezrobotnych. Wzrost zatrudnienia jest uzyskiwany w wyniku skrócenia standardowego czasu pracy. Stosując drugą metodę, punktem wyjścia są konkretne miejsca pracy wykorzystywane w ustawowym wymiarze czasu pracy z tym, że istnienie dużej liczby bezrobotnych pogarsza sytuację osób zatrudnionych, co przejawia się tym, że często są oni zmuszeni do gorszych warunków pracy a także do zawierania mniej korzystnych umów o pracę.

 

10. Pojęcie wzrostu i rozwoju. „Współzależność rozwoju gospodarczego i społecznego”

 

Współzależność między wzrostem gospodarczym a postępem społecznym.

Pod pojęciem wzrostu gospodarczego należy rozumieć proces stałego zwiększania się wielkości gospodarczych, dochodu narodowego i konsumpcji społecznej. Jako podstawowy miernik wzrostu gospodarczego przyjmuje się najczęściej DNB na jednego mieszkańca. Oprócz tego należy zaliczyć do wzrostu gospodarczego wskaźniki charakteryzujące produkcję przemysłową, produkcję rolnicza, budownictwo, transport i łączność. Natomiast pojęcie rozwoju społecznego to powiększenie dochodu narodowego i kulturalnego społeczeństwa, tworzenie lepszych warunków życia ludności oraz doskonalenie form współpracy i współistnienia społeczeństwa.

Rozwój społeczny jest ściśle powiązany ze wzrostem gospodarczym z tym, że wzrost gospodarczy powinien być podporządkowany celom rozwoju gospodarczego. Można więc mówić o wpływie rozwoju społecznego na rozwój gospodarczy, przyspieszony wzrost gospodarczy zaś dostarcza zasobów dla lepszego rozwoju społecznego. Charakter powiązań między wzrostem gospodarczym a rozwojem społecznym zależy w dużym stopniu od stanu zamożności osiągniętej przez dany kraj, a także od stanu świadomości społeczeństwa.

 

11. Założenia i główne zadania polityki interwencjonalizmu państwa.

 

Interwencjonalizm państwowy jest to interwencja państwa w sprawy gospodarcze. Jego celem jest łagodzenie cyklu koniunkturalnego. Metody interwencjonalizmu:

Polityka fiskalna-pieniężna – przez zastosowanie ulg podatkowych, przyśpieszoną amortyzację, obniżenie stopy procentowej, obniżenie rezerwy obowiązkowej.

Polityka militarna – rozwój przemysłu zbrojeniowego. Interwencjonalizm w okresie międzywojennym możemy podzielić na:

Interwencja bezpośrednia – obejmuje podejmowane decyzje przez władze publiczne.

Interwencja pośrednia – polega na pośrednim oddziaływaniu państwa na przedsiębiorstwa prywatne w celu zwiększenia lub zmniejszenia działalności gospodarczej zwłaszcza na odcinku inwestycji.

Współczesne metody interwencjonalizmu.

Tradycyjny interwencjonalizm który miał charakter krótkotrwały, a równolegle interwencjonalizm długookresowy: planowanie gospodarcze nie ma charakteru obligatoryjnego. Wpływ państwa na naukę i postęp techniczny, funkcjonowanie sektora publicznego obejmującego przedsiębiorstwa państwowe i samorządowe, kształtowanie przez państwo odpowiedniej struktury przestrzennej.

 

12. narzędzia polityki zatrudnienia.

 

W polityce zatrudnienia mogą być stosowane różne narzędzia. Służą one do realizacji nadrzędnych celów polityki gospodarczej i społecznej państwa, których celem jest tworzenie i realizacja programów rozwojowych potrzebnej liczby miejsc pracy zgodnie z zasadami racjonalnego gospodarowania oraz z zasadą wyboru rynku. Polityka zatrudnienia nie jest autonomiczną, ściśle współzależy z innymi dziedzinami polityki gospodarczej i społecznej: polityka ludnościowa, kształcenia, ubezpieczeń społecznych, mieszkaniowa, inwestycyjna. Jest więc determinowana i podporządkowana do innych polityk szczegółowych. Funkcją narzędziową polityki zatrudnienia jest umożliwienie działania, wynikają z przyjętego do realizacji programu społeczno-gospodarczego.

Najistotniejsze z narzędzia:

·  Wcześniejsze emerytury i urlopy wychowawcze które mogą być środkiem przeciwdziałaniu i aktywizującym politykę zatrudnienia stwarza nowe miejsca pracy.

·  Zasady finansowania wynagrodzeń – środki przeznaczone na ten cel powinny być wypadkową płacy i stanu zatrudnienia, wzrost stanu zatrudnienia przy stałych środkach przeznaczonych na wynagrodzenie musi spowodować obniżenie przeciętnej płacy. Natomiast obniżenie liczby zatrudnionych powinien pociągnąć za sobą wzrost płacy.

·  Zasada obciążenia wynagrodzeń – pełnią rolę odprowadzenia podatku od przyrostu wynagrodzeń i stanowią większość dochodów budżetu.

·  Pośrednictwo pracy – celem jest osiągnięcie równowagi popytu i podaży zasobów pracy, pomoc osobom w uzyskaniu zatrudnienia, a także pracodawcom zaspokojenie potrzeb na pracowników.

·  Orientacja i poradnictwo zawodowe – racjonalizacji zatrudnienia, a także jest przy wyborze kierunków kształcenia, zawodu, pracy w celu dostosowania charakteru predyspozycji pracobiorcy.

·  Przemieszczenia pracowników – zjawisko występuje na skutek dużej fali zwolnień, likwidacji zakładów, ograniczenia niektórych rodzajów działalności, likwidacji przyrostów zatrudnienia i dlatego zapobiega kłopotom na rynku pracy przez podejmowane działania polegające na zdobyciu nowego zawodu, jest to kolejne narzędzie zatrudnienia tzw. szkolenia i przekwalifikowania pracowników.

·  System zatrudnienia absolwentów, stwarzanie preferencji przy zatrudnianiu w mało atrakcyjnych miejscach pracy rozpoczynającym pracę ludzi.

Sprawna polityka zatrudnienia dzięki odpowiednim środkom i metodom będzie zawsze prowadziło do wzrostu wydajności pracy.

 

13. Istota i cele polityki społecznej.

 

Polityka państwa jest planowanym i zorganizowanym dążeniem do zdobycia i utrzymania władzy. Do wiodącej gałęzi polityki państwa należy polityka społeczna, która determinuje powodzenie we wszystkich innych politykach. Polityka jest prowadzona w dwóch aspektach: przedmiocie nauki i działalności praktycznej. Dzieli się politykę na funkcjonalną i instytucjonalną. W ujęciu funkcjonalnym oznacza dynamiczny proces społeczny, którym jest przetworzenie impulsów społecznych w impulsy polityczne. W ujęciu instytucjonalnym obejmuje całokształt działających instytucji politycznych o charakterze prawnym oraz relacji zachodzących między nimi.

Polityka społeczna to część polityki społeczno-gospodarczej zajmującą się całokształtem warunków życia społeczeństwa, stosunków międzyludzkich, przemian struktury społecznej. Zmierza do optymalnego zaspokojenia potrzeb społecznych po uwzględnieniu współzależności między postępem społecznym a wzrostem gospodarczym. Polityka społeczna to działalność zmierzająca do najbardziaj efektywnego wykorzystania środków materialnych w celu podniesienia poziomu życia ludności oraz rozbudowy urządzeń społecznych. Nadrzędnym elementem polityki społecznej jest optymalne zaspokajanie potrzeb całej ludności poprzez przełożenie wzrostu gospodarczego na wyższy poziom życia.

Zakres przedmiotowy polityki społecznej obejmuje:

·  Strefę bytu – zaspokojenie w pierwszej kolejności takich potrzeb jak wyżywienie, mieszkanie, pomoc materialna dla osób i gróp społecznych nie mogących zaspokoić swoich elementarnych potrzeb.

·  Sferę pozamaterialną – poczucie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego, uznania, aktywności zawodowej i społecznej.

Cechy polityki społecznej:

·  Podnoszenie poziomu życia w społeczeństwie

·  Cel demograficzny – zwiększenie lub zmniejszenie przyrostu naturalnego – polityka ludnościowa

·  Cele w dziedzinie zatrudnienia

·  Cele mieszkaniowe

·  Cele w zakresie ochrony zdrowia

·  Cele w zakresie oświaty i wychowania

·  Cele kulturalne (opieka kulturowa)

·  Cele opieki społecznej i zabezpieczenia społeczeństwa (polityka socjalna i ubezpieczeniowa)

·  Cele ochrony środowiska naturalnego

 

14. Główne cechy kierowania Keynesowskiego.

 

Teoria Keynesa powstała jako bezpośrednia reakcja na wielki kryzys gospodarczy. Zwrócił on uwagę na stan nierównowagi występującej w gospodarce pomiędzy poziomem oszczędności i inwestycji. Oznacza to, że przy wzroście dochodów planowane wydatki konsumpcyjne nie obejmują całego dodatkowego dochodu. Część dochodów zostaje zachowana w postaci oszczędności. Ta skłonność wydania tylko części dodatkowego dochodu nazywana jest krańcową skłonnością do konsumpcyjno. W długim okresie występuje stan stałej przewagi oszczędności nad inwestycjami, który prowadzi do długotrwałej depresji i bezrobocia. Państwo powinno podjąć kroki mające na celu dopasowanie rozmiarów inwestycji do rozmiarów oszczędności. Keynes zanegował również fakt, że w gospodarce działają mechanizmy samoregulujące. Twierdził, że aby zapewnić stały rozwój gospodarczy należy, poprzez prowadzenie odpowiedniej polityki gospodarczej pobudzić wzrost globalnych wydatków. Sterowanie przez państwo globalnym popytem odbywa się głównie za pomocą środków polityki fiskalno-budżetowej i polityki pieniężnej.

Główne cechy kierunku Keynesa:

·  Bezrobocie ma w przeważającej mierze charakter przymusowy

·  Produkcja określona jest przez popyt globalny

·  Duża możliwość dla aktywnej polityki fiskalnej i monetarnej państwa.

 

15. Główne nurty współczesnej polityki społecznej.

 

Współczesna teoria zawiera wiele kierunków i szkół. Można wytypować 5 największych nurtów:

·  Socjalno-bytowy koncentruje się na poprawie warunków bytowych życia ludzkości i poprawie warunków pracy. Głównym problemem jest znalezienie sposobu poprawy warunków pracy oraz poziomu życia ludzi.

Społeczno-ekonomiczny charakteryzuje się ścisłym powiązaniem polityki społecznej i rozwoju gospodarczego. Cele społeczne można realizować po osiągnięciu celu ekonomicznego.

·  Socjalno-strukturalny zajmuje się budową i przebudową struktury społecznej tzn. strukturą społeczeństwa według klas społecznych (chłopska, robotnicza, inteligencka...).

·  Psychologiczno-społeczny kierunek analizujący zaspokajanie różnorodnych potrzeb (wielkość, struktura konsumpcji)

·  Makrospołeczny obejmuje zagadnienia świadomej organizacji postępu społecznego w skali makrogospodarka narodowa lub globalny postęp społeczny

 

16. Czynniki wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego.

 

Współczesne czynniki rozwoju gospodarczo-społecznego.

Mówiąc o czynnikach społeczno-gospodarczych należałoby zacząć od czynników klasycznych (wytwórczych) do których należą:

Zasoby naturalne (ziemia, powietrze, surowce naturalne...), zasoby ludzkie, praca (wykształcenie, kwalifikacje…) zasoby kapitałowe środków produkcji.

O wzroście społeczno-gospodarczym decydują przede wszystkim takie czynniki jak zatrudnienie i wydajność pracy a co za tym idzie wzrost DN. Rozwój społeczny jest bardzo silnie powiązany ze wzrostem gospodarczym z tym że wzrost gospodarczy powinien być podporządkowany celom rozwoju społecznego. Współczesne czynniki wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego zawierają i nie negują wyżej wymienionych czynników, ale kładą nacisk na inne czynniki społeczno-gospodarcze także w rozwoju i wzroście: polityka państwa, postęp techniczny, innowacyjność, obyczaje, religia, etyka, dynamika sił społecznych.

Główne nurty  współczesnej polityki społeczno-gospodarczej:

·  Socjalno-bytowy koncentruje się na poprawie warunków pracy i życia ludności

·  Socjologiczno-strukturalny polega na sterowaniu budową struktury społecznej

·  Społeczno-ekonomiczny wiąże on politykę społeczną z ekonomią

·  Psychologiczno-społeczny traktuje politykę społeczną jako działaln...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin