Wos-odp-ZR.pdf

(62 KB) Pobierz
untitled
Modele odpowiedzi do arkusza Próbnej Matury z OPERONEM
Wiedza o spo∏eczeƒstwie
Poziom rozszerzony
Listopad 2009
Model odpowiedzi
W nawiasach kwadratowych [ ] odpowiedzi
alternatywne bàdê uzupe∏niajàce
Schemat punktowania
Nr
zadania
Zasady przyznawania
punktów
Punkty
za zadanie
1.
c) inicjatyw´ ludowà
0–1
2.
b) pomaraƒczowà rewolucjà
0–1
3.
c) Egipt
d) Jordania
1 pkt za dwa zazna-
czenia
0–1
4.
a) Chorwacja
c) Macedonia
f) Turcja
1 pkt za zaznaczenie
trzech paƒstw
0–1
5.
a) Rzecznik Praw Obywatelskich
1 pkt
0–2
b) Janusz Kochanowski
Uwaga: Warunkiem przyznania punktu za pra-
wid∏owe wykonanie polecenia b jest prawid∏owe
wykonanie polecenia a.
1 pkt
6.
a) 1. system parlamentarno-komitetowy; Szwajcaria
2. system pó∏prezydencki [semiprezydencki,
prezydencko-parlamentarny]; np.: Francja, Rosja
Uwaga: Uznajemy inne paƒstwa, o ile wyst´puje
w nich dany system rzàdów.
Po 1 pkt za podanie
w∏aÊciwego systemu
rzàdów lub wyborcze-
go i nazw´ paƒstwa
0–4
b) 1. system wi´kszoÊciowy, np. W. Brytania,USA
2. system proporcjonalny, np. Polska, W∏ochy
Uwaga: Uznajemy inne paƒstwa, o ile wyst´puje
w nich dany system wyborczy.
7.
a) sàdy rejonowe
b) sàdy apelacyjne
1 pkt za podanie
dwóch nazw sàdów
powszechnych
0–1
8.
1. prawda
2. prawda
3. fa∏sz
1 pkt za trzy prawi-
d∏owe odpowiedzi
0–1
9.
1. fa∏sz
2. prawda
3. fa∏sz
1 pkt za trzy prawi-
d∏owe odpowiedzi
0–1
10.
Funkcja represyjna – polega na wymierzaniu kar
za pope∏nianie przest´pstw.
Funkcja organizacyjna – przejawia si´ w tworzeniu
instytucjonalnych podstaw ˝ycia spo∏ecznego
i paƒstwowego
1 pkt za podanie ka˝-
dej definicji
0–2
11.
1. Niemcy, [kanclerz Angela] Merkel
2. Wielka Brytania, [premier Gordon] Brown
3. W∏ochy, [premier Silvio] Berlusconi
4. Hiszpania, [premier José L. Rodríguez] Zapatero
Po 1 pkt za podanie
nazwy paƒstwa oraz
nazwiska szefa rzàdu
danego paƒstwa
0–4
www.operon.pl
1
193463557.023.png 193463557.024.png 193463557.025.png 193463557.026.png
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Model odpowiedzi
W nawiasach kwadratowych [ ] odpowiedzi
alternatywne bàdê uzupe∏niajàce
Schemat punktowania
Nr
zadania
Zasady przyznawania
punktów
Punkty
za zadanie
12.
BezkarnoÊç parlamentarzystów [pos∏ów, senato-
rów]; pogarda dla prawa okazywana przez parla-
mentarzystów; wykorzystywanie immunitetu dla
osobistych korzyÊci; brak równoÊci wobec prawa
[sà osoby wybrane chronione immunitetem].
Uwaga: Problem mo˝e zostaç nazwany inaczej,
o ile zdajàcy odda istot´ problemu.
Po 1 pkt za nazwanie
problemu na rysunku
0–1
13.
Najszybsze: Afryka [ponad 6-krotne]
Najwolniejsze: Europa [mniej ni˝ 2-krotne]
1 pkt za podanie
dwóch prawid∏owych
nazw kontynentów
0–1
14.
a) Zast´powalnoÊç pokoleƒ – sytuacja, w której ko-
lejne pokolenie odtwarza si´ w iloÊci nie mniejszej
ni˝ poprzednie pokolenie [przy wskaêniku dzietno-
Êci 2,1 dziecka na jednà kobiet´]
Uwaga: Uznajemy inne wyjaÊnienie, o ile oddaje
sens definicji.
1 pkt
0–3
b) Afryka, Azja, Australia i Oceania
1 pkt za podanie nazw
trzech kontynentów
c) Na przyk∏ad:
–wyd∏u˝enie urlopów macierzyƒskich
– wprowadzanie bardzo dobrze p∏atnych urlopów
wychowawczych
– dop∏aty paƒstwa do ˝∏obków i przedszkoli [bez-
p∏atne ˝∏obki i przedszkola]
– zmiany w prawie pracy umo˝liwiajàce kontynu-
owanie kariery zawodowej kobiet po∏àczonej z ro-
dzeniem i wychowywaniem dzieci
– wprowadzenie urlopów macierzyƒskich dla m´˝-
czyzn („tacierzyƒskich”)
–zaliczanie okresu urlopu wychowawczego
do póêniejszej emerytury
Uwaga: Nale˝y uznaç inne, zgodne z logikà i praw-
dà odpowiedzi!
1 pkt za podanie
trzech propozycji
dzia∏aƒ ze strony paƒ-
stwa
15.
a) Wskaênik maskulinizacji (wspó∏czynnik maskuli-
nizacji) – wskaênik demograficzny okreÊlajàcy, ilu
m´˝czyzn w danym spo∏eczeƒstwie przypada
na okreÊlonà liczb´ kobiet – najcz´Êciej okreÊla licz-
b´ m´˝czyzn na 100 kobiet.
1 kt
0–2
b) W wieku przedprodukcyjnym liczba m´˝czyzn
jest wi´ksza ni˝ liczba kobiet; w wieku poprodukcyj-
nym liczba kobiet jest wi´ksza ni˝ liczba m´˝czyzn.
1 pkt
16.
a) W latach 2000–2030 ubywaç b´dzie osób
w wieku 0–17 i 18–59/64, natomiast przybywaç
b´dzie osób w wieku 60/65 i wi´cej [ubywaç
b´dzie osób w wieku produkcyjnym i przed-
produkcyjnym, natomiast przybywaç osób
w wieku poprodukcyjnym].
1 pkt
0–2
b) Na przyk∏ad: wzrost popularnoÊci konsumpcyj-
nego stylu ˝ycia, uwa˝anie dzieci za przeszkod´
wrealizacji w∏asnych planów, polepszajàca si´
opieka medyczna dla osób starszych, wyd∏u˝anie
si´ czasu ˝ycia
Uwaga: Uznajemy inne przyczyny, o ile sà logiczne
i zgodne z rzeczywistoÊcià.
1 pkt za dwa wyja-
Ênienia
www.operon.pl
2
193463557.001.png 193463557.002.png 193463557.003.png 193463557.004.png
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Model odpowiedzi
W nawiasach kwadratowych [ ] odpowiedzi
alternatywne bàdê uzupe∏niajàce
Schemat punktowania
Nr
zadania
Zasady przyznawania
punktów
Punkty
za zadanie
17.
a) Im wi´kszy jest stopieƒ równouprawnienia mi´-
dzy kobietami a m´˝czyznami w ˝yciu zawodo-
wym, tym wi´cej rodzi si´ dzieci.
lub
Im lepsza polityka spo∏eczna paƒstwa, tym wi´cej
rodzi si´ dzieci [im wi´ksze kwoty paƒstwo prze-
znacza na pomoc rodzinom, tym wi´cej rodzi si´
dzieci].
1 pkt za podanie jed-
nej z dwóch podanych
obok zale˝noÊci
0–2
b) Opór cz´Êci Niemców wynika ze z∏ych skojarzeƒ
z czasami komunistycznymi. System ˝∏obków by∏
bardzo rozbudowany w komunistycznej NRD i jako
element enerdowskiego systemu oÊwiaty zosta∏
w zjednoczonych Niemczech pot´piony.
Uwaga: Zdajàcy musi uwzgl´dniç w wyjaÊnieniu
okres NRD oraz post´powanie w tym czasie wobec
dzieci – indoktrynacja.
1 pkt za wyjaÊnienie
18.
WYPRACOWANIE
TEMAT NR 1
Zdajàcy:
a) ocenia problem ni˝u demograficznego w Euro-
pie (zdajàcy w sposób ogólny stwierdza, ˝e to pro-
blem wa˝ny, istotny, powa˝ny, niebagatelny, fun-
damentalny itp.)
Uwaga: Uznajemy inne sformu∏owania oddajàce,
˝e zdajàcy rozumie problem ni˝u demograficznego
wEuropie.
0–1
0–20
b) przedstawia dwa aspekty polityczne, które
wp∏ywajà na rozwój demograficzny Europy (np.
stabilizacja polityczna – brak wojen; dobre stosunki
sàsiedzkie mi´dzy paƒstwami)
Uwaga: Mo˝na uznaç inne aspekty podane przez
ucznia, o ile sà logiczne i prawdopodobne.
Po 1 pkt za przedsta-
wienie ka˝dego
aspektu politycznego
– ∏àcznie 2 pkt
c) przedstawia dwa aspekty gospodarcze, które
wp∏ywajà na rozwój demograficzny Europy (np.
dobrobyt gospodarczy, istnienie systemów emery-
talnych, inwestowanie najpierw w karier´, aby
utrzymaç si´ na rynku pracy, a dopiero potem
dzieci)
Uwaga: Mo˝na uznaç inne aspekty podane przez
ucznia, o ile sà logiczne i prawdopodobne.
Po 1 pkt za przedsta-
wienie ka˝dego
aspektu gospodarcze-
go – ∏àcznie 2 pkt
d) przedstawia dwa aspekty spo∏eczne, które
wp∏ywajà na rozwój demograficzny Europy (np.
póêne zak∏adanie rodziny, niech´ç do posiadania
dzieci, rozwój antykoncepcji)
Uwaga: Mo˝na uznaç inne aspekty podane przez
ucznia, o ile sà logiczne i prawdopodobne.
Po 1 pkt za przedsta-
wienie ka˝dego
aspektu spo∏ecznego
– ∏àcznie 2 pkt
e) przedstawia dwa aspekty kulturowe, które
wp∏ywajà na rozwój demograficzny Europy (np.
rozwój indywidualizmu charakterystyczny dla kul-
tury zachodniej; inwestowanie w siebie, a nie
wrodzin´ czy wspólnot´)
Uwaga: Mo˝na uznaç inne aspekty podane przez
ucznia, o ile sà logiczne i prawdopodobne.
Po 1 pkt za przedsta-
wienie ka˝dego
aspektu kulturowego
– ∏àcznie 2 pkt
www.operon.pl
3
193463557.005.png 193463557.006.png 193463557.007.png 193463557.008.png 193463557.009.png 193463557.010.png 193463557.011.png 193463557.012.png
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Model odpowiedzi
W nawiasach kwadratowych [ ] odpowiedzi
alternatywne bàdê uzupe∏niajàce
Schemat punktowania
Nr
zadania
Zasady przyznawania
punktów
Punkty
za zadanie
f) przedstawia (prezentuje) trzy perspektywy
(mo˝liwoÊci) demograficzne Europy (np. dalszy
spadek liczby dzieci w Europie; dalszy rozwój tech-
nologiczny i mniejsza liczba dzieci; zagro˝enie sys-
temów emerytalnych w Europie i zmiana nasta-
wienia ludzi; zagro˝enie ekspansjà imigrantów,
u których jest wysoki przyrost naturalny; koniecz-
noÊç sprowadzenia do Europy kolejnych imigran-
tów, aby utrzymaç wzrost gospodarczy itp.)
Uwaga: Mo˝na uznaç inne mo˝liwoÊci podane
przez ucznia, o ile sà logiczne i prawdopodobne.
Po 2 pkt za przedsta-
wienie jednej per-
spektywy (mo˝liwo-
Êci) rozwoju
demograficznego Eu-
ropy – ∏àcznie 6 pkt
g) zajmuje i uzasadnia w∏asne stanowisko w spra-
wie perspektyw rozwoju demograficznego dla Eu-
ropy
0–1
h) wykorzystuje materia∏y êród∏owe
Po 1 pkt na ka˝dy
w∏aÊciwie zastosowa-
ny przyk∏ad odwo∏ania
do materia∏ów êród∏o-
wych – ∏àcznie 2 pkt
i) praca spójna kompozycyjnie: wst´p, rozwini´cie,
zakoƒczenie
0–1
j) praca poprawna j´zykowo
0–1
TEMAT NR 2
Zdajàcy:
a) ocenia i charakteryzuje rozwój demograficzny
Polski od 1989 roku do chwili obecnej:
–ukazuje powag´ problemu (zdajàcy mo˝e u˝yç
nast´pujàcych sformu∏owaƒ: rozwój demograficz-
ny Polski to sprawa powa˝na, wa˝na, istotna, za-
sadnicza, kluczowa, fundamentalna, ˝ywotna, nie-
bagatelna itp.)
Uwaga: Uznajemy inne sformu∏owania oddajàce
istot´ sprawy.
– charakteryzuje rozwój demograficzny Polski
(zdajàcy mo˝e u˝yç nast´pujàcych sformu∏owaƒ:
nadwy˝ka zgonów nad urodzinami, zmniejszajàca
si´ liczba urodzin, zwi´kszajàca si´ liczba zgonów,
wi´cej ludzi umiera, mniej dzieci si´ rodzi, jest co-
raz mniej Polaków, liczba Polaków si´ zmniejsza,
du˝o ludzi umiera, ma∏o ludzi si´ rodzi itp.)
Uwaga: Uznajemy inne sformu∏owania oddajàce
istot´ sprawy.
1 pkt za ukazanie po-
wagi problemu;
1 pkt za charaktery-
styk´ rozwoju demo-
graficznego Polski –
∏àcznie 2 pkt
0–20
b) przedstawia dwa aspekty polityczne, które
wp∏ywa∏y na rozwój demograficzny Polski (upadek
komunizmu w 1989 r.; wstàpienie Polski do Unii
Europejskiej; stabilnoÊç polityczna w Europie
– brak wojen)
Uwaga: Mo˝na uznaç inne aspekty podane przez
ucznia, o ile sà logiczne i prawdopodobne.
Po 1 pkt za przedsta-
wienie ka˝dego
aspektu politycznego
– ∏àcznie 2 pkt
www.operon.pl
4
193463557.013.png 193463557.014.png 193463557.015.png 193463557.016.png 193463557.017.png 193463557.018.png
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetà Wyborczà”
Model odpowiedzi
W nawiasach kwadratowych [ ] odpowiedzi
alternatywne bàdê uzupe∏niajàce
Schemat punktowania
Nr
zadania
Zasady przyznawania
punktów
Punkty
za zadanie
c) przedstawia dwa aspekty spo∏eczne, które wp∏y-
wa∏y na rozwój demograficzny Polski (zmiany
w mentalnoÊci ludzi po upadku komunizmu; brak
poczucia bezpieczeƒstwa, upowszechnienie wol-
nych zwiàzków bez zobowiàzaƒ; wzrastajàca liczba
singli w spo∏eczeƒstwie)
Uwaga: Mo˝na uznaç inne aspekty podane przez
ucznia, o ile sà logiczne i prawdopodobne.
Po 1 pkt za przedsta-
wienie ka˝dego
aspektu spo∏ecznego
– ∏àcznie 2 pkt
0–20
d) przedstawia dwa aspekty gospodarcze, które
wp∏ywa∏y na rozwój demograficzny Polski (np.
bezrobocie niesk∏aniajàce do posiadania dzieci;
ch´ç dorobienia si´; gospodarka rynkowa wymu-
szajàca cz´ste zmiany pracy – brak stabilnoÊci za-
trudnienia; wyjazdy za pracà za granic´)
Uwaga: Mo˝na uznaç inne aspekty podane przez
ucznia, o ile sà logiczne i prawdopodobne.
Po 1 pkt za przedsta-
wienie ka˝dego
aspektu gospodarcze-
go – ∏àcznie 2 pkt
e) przedstawia dwa aspekty kulturowe, które
wp∏ywa∏y na rozwój demograficzny Polski (zmniej-
szajàca si´ religijnoÊç Polaków; upowszechnienie
si´ zachodniego modelu ˝ycia po 1989 r.; kult indy-
widualizmu)
Uwaga: Mo˝na uznaç inne aspekty podane przez
ucznia, o ile sà logiczne i prawdopodobne.
Po 1 pkt za przedsta-
wienie ka˝dego
aspektu kulturowego
– ∏àcznie 2 pkt
f) przedstawia pi´ç ró˝nych mo˝liwoÊci zwiàza-
nych z niskim przyrostem naturalnym dla paƒstwa
polskiego (np. upadek systemu emerytalnego; du-
˝a liczba emerytów, ma∏a liczba dzieci; wyludnianie
si´ cz´Êci obszarów Polski z powodu niskiego przy-
rostu naturalnego, w szczególnoÊci wsi; brak ràk
do pracy; koniecznoÊç wzrostu podatków w celu
utrzymania du˝ej rzeszy emerytów; wi´ksze wy-
datki na opiek´ zdrowotnà; koniecznoÊç sprowa-
dzenia emigrantów z innych krajów do Polski;
trudnoÊci adaptacyjne w nowym spo∏eczeƒstwie
ze strony sprowadzonych emigrantów)
Uwaga: Mo˝na uznaç inne mo˝liwoÊci podane
przez ucznia, o ile sà logiczne i prawdopodobne.
Po 1 pkt za przedsta-
wienie jednej mo˝li-
woÊci – ∏àcznie 5 pkt
g) prezentuje w∏asne stanowisko
0–1
h) wykorzystuje materia∏y êród∏owe
Po 1 pkt na ka˝dy
w∏aÊciwie zastosowa-
ny przyk∏ad odwo∏ania
do materia∏ów êród∏o-
wych – ∏àcznie 2 pkt
i) praca spójna kompozycyjnie: wst´p, rozwini´cie,
zakoƒczenie
0–1
j) praca poprawna j´zykowo
0–1
W kluczu sà prezentowane przyk∏adowe prawid∏owe odpowiedzi. Nale˝y równie˝ uznaç odpowiedzi
ucznia, jeÊli sà inaczej sformu∏owane, ale ich sens jest synonimiczny wobec schematu, oraz inne
odpowiedzi, nieprzewidziane w kluczu, ale poprawne.
www.operon.pl
5
193463557.019.png 193463557.020.png 193463557.021.png 193463557.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin