Program instruktażu stanowiskowego przy pracach na wysokosciach.pdf

(173 KB) Pobierz
Opinie-2.vp
OPINIE
Rozdział 2/4.A.1.
2/4.A.1. Szkolenie w dziedzinie
bezpieczeñstwa i higieny pracy
Program instrukta¿u stanowiskowego
Stanowisko pracy:
pracownik wykonuj¹cy prace na wysokoœci
Zygmunt Wieczorek
2/4.A.1. Instrukta¿ stanowiskowy – praca na wysokoœci
Spis treœci
1. Podstawy prawne opracowania programu ....... 2
2. Cel szkolenia .............................. 2
3. Uczestnicy szkolenia ........................ 2
4. Sposób organizacji szkolenia .................. 3
5. Plan instrukta¿u stanowiskowego pracownika
wykonuj¹cego prace na wysokoœci ............. 3
6. Treœæ instrukta¿u ........................... 4
6.1. Warunki œrodowiska pracy ............... 4
6.2. Zagro¿enia wystêpuj¹ce przy wykonywaniu
prac na wysokoœci ...................... 4
6.3. Sposoby ochrony przed zagro¿eniami ...... 5
6.4. Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania
pracy ................................ 12
6.5. Próbne wykonanie zadania przez pracownika
pod kontrol¹ instruktora ................ 13
6.6. Samodzielna praca pod nadzorem instruktora 13
6.7. Omówienie i ocena przebiegu wykonywania
pracy przez pracownika ................. 13
Instrukta¿ ten prosimy potraktowaæ nie jako samoistny instrukta¿, lecz jako uzu-
pe³nienie instrukta¿u stanowiskowego przy wykonywaniu okreœlonych prac
w sytuacji, gdy stanowisko pracy znajduje siê na wysokoœci co najmniej 1 m nad
powierzchni¹ pod³ogi lub ziemi.
Elektromonter wykonuje po³¹czenia przewodów na s³upach energetycznych – instrukta¿ stanowisko-
wy dla tego rodzaju prac bêdzie po³¹czeniem instrukta¿u elektromontera i niniejszego instrukta¿u
(pracownika wykonuj¹cego prace na wysokoœci).
PRZYKŁAD
W przedstawionym instrukta¿u podano ró¿ne sytuacje pracy na wysokoœci. Przy
opracowywaniu programu instrukta¿u stanowiskowego dla konkretnego stanowi-
ska w zak³adzie, mo¿na z tego programu wybraæ tylko te zagadnienia, które s¹ cha-
rakterystyczne dla danego stanowiska.
kwiecień 2005
1
2. Szkolenia
Rozdzia³ 2/4.A.1.
kwiecieñ 2005
88027071.003.png 88027071.004.png
OPINIE
2. Szkolenia
Rozdział 2/4.A.1.
PROGRAM INSTRUKTA¯U STANOWISKOWEGO
Stanowisko pracy:
Pracownik wykonuj¹cy prace na wysokoœci
1. Podstawy prawne opracowania programu
Przy opracowaniu programu szkolenia uwzglêdniono nastêpuj¹ce rozporz¹dzenia
reguluj¹ce bezpieczeñstwo i higienê pracy:
Ministra Gospodarki i Pracy z 27.7.2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie
bezpieczeñstwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860),
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26.9.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów
bezpieczeñstwa i higieny pracy (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650),
Ministra Gospodarki z 30.10.2002 r. w sprawie minimalnych wymagañ do-
tycz¹cych bezpieczeñstwa i higieny pracy w zakresie u¿ytkowania maszyn
przez pracowników podczas pracy (Dz.U. Nr 191, poz. 1596, ze zm.),
Ministra Infrastruktury z 6.2.2003 r. w sprawie bezpieczeñstwa i higieny pracy
podczas wykonywania robót budowlanych (Dz.U. Nr 47, poz.401).
2. Cel szkolenia
Celem szkolenia jest uzyskanie przez pracownika:
informacji o czynnikach œrodowiska pracy wystêpuj¹cych przy pracach na wy-
sokoœci,
wiedzy i umiejêtnoœci dotycz¹cych sposobów zapobiegania wypadkom w nor-
malnych i awaryjnych warunkach pracy na wysokoœci,
wiedzy i praktycznych umiejêtnoœci z zakresu bezpiecznej eksploatacji œro-
dków ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowanych przy pracach na wyso-
koœci.
3. Uczestnicy szkolenia
Szkolenie jest przeznaczone dla:
osób nowo zatrudnianych przy pracach na wysokoœci;
pracowników przenoszonych na stanowisko pracy na wysokoœci;
pracowników zatrudnionych przy pracach na wysokoœci, w przypadku:
zmiany organizacji stanowisk pracy,
wprowadzenia do stosowania nowych lub zmienianych narzêdzi i innych
urz¹dzeñ;
studentów odbywaj¹cych praktyki studenckie oraz uczniów odbywaj¹cych
praktyczn¹ naukê zawodu.
2
kwiecień 2005
88027071.005.png
2/4.A.1. Instruktaż stanowiskowy – praca na wysokości
OPINIE
Rozdział 2/4.A.1.
4. Sposób organizacji szkolenia
Szkolenie prowadzone jest w formie instrukta¿u – na stanowisku (stanowiskach),
na którym(ch) bêdzie zatrudniony instruowany pracownik, na podstawie progra-
mu szczegó³owego.
Szkolenie powinno uwzglêdniaæ wszystkie rodzaje prac na wysokoœci, które bêd¹
nale¿a³y do zakresu obowi¹zków pracownika.
Sposób realizacji szkolenia i czas trwania poszczególnych jego czêœci nale¿y do-
stosowaæ do przygotowania zawodowego i dotychczasowego sta¿u pracy instru-
owanego pracownika.
5. Plan instrukta¿u stanowiskowego pracownika
wykonuj¹cego prace na wysokoœci
Lp.
Temat szkolenia
Liczba
godzin
1
2
3
1.
Przygotowanie pracownika do wykonywania czynnoœci zwi¹zanych
z prac¹ na wysokoœci, w szczególnoœci:
a) omówienie warunków pracy z uwzglêdnieniem elementów stanowi-
ska roboczego maj¹cych wp³yw na bezpieczeñstwo i higienê pracy;
b) omówienie:
zagro¿eñ wystêpuj¹cych przy pracach na wysokoœci oraz
wyników oceny ryzyka zawodowego zwi¹zanego z wykonywan¹
prac¹;
c) omówienie:
sposobów ochrony przed zagro¿eniami,
przebiegu czynnoœci na stanowisku pracy,
zasad postêpowania w razie wypadku lub awarii,
przygotowania wyposa¿enia stanowiska roboczego przy wykonywa-
niu prac na wysokoœci.
2
2.
Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pra-
cy zgodnie z przepisami i zasadami bhp, z uwzglêdnieniem metod bez-
piecznego wykonywania poszczególnych czynnoœci i ze szczególnym
zwróceniem uwagi na czynnoœci trudne i niebezpieczne.
0,5
3.
Próbne wykonanie zadania przez pracownika pod kontrol¹ instruktora.
0,5
4.
Samodzielna praca pracownika pod nadzorem instruktora.
4
5.
Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika.
1
6.
Razem:
8
1 godzina instrukta¿u = 45 minut
Program opracowa³:
Po konsultacji z pracownikami zatwierdzi³:
...........................................
......................................................................
(imiê i nazwisko)
(data, imiê i nazwisko, funkcja, podpis)
kwiecień 2005
3
88027071.006.png
OPINIE
2. Szkolenia
Rozdział 2/4.A.1.
Poniewa¿ przedstawiony instrukta¿ nie mo¿e stanowiæ, zgodnie z wczeœniejszymi
za³o¿eniami, odrêbnej ca³oœci, wiêc program tego instrukta¿u nie bêdzie mia³ po-
staci dokumentu, lecz bêdzie wkomponowany w programy poszczególnych in-
strukta¿y – na poszczególnych stanowiskach pracy, które dopiero wtedy stan¹ siê
dokumentami.
6. Treœæ instrukta¿u
6.1. Warunki œrodowiska pracy
Zgodnie z rozporz¹dzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26.9.1997 r. w spra-
wie ogólnych przepisów bezpieczeñstwa i higieny pracy (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 169,
poz. 1650), prac¹ na wysokoœci jest praca wykonywana na powierzchni znajduj¹cej
siê na wysokoœci co najmniej 1,0 m nad poziomem pod³ogi lub ziemi.
Nie zalicza siê do prac na wysokoœci pracy na powierzchni, niezale¿nie od wyso-
koœci jej usytuowania, je¿eli powierzchnia ta jest:
os³oniêta ze wszystkich stron do wysokoœci co najmniej 1,5 m pe³nymi œcianami
lub œcianami z oknami oszklonymi,
wyposa¿ona w inne sta³e konstrukcje lub urz¹dzenia chroni¹ce pracownika
przed upadkiem z wysokoœci.
Prace typowe
Typowe prace na wysokoœci wykonywane s¹ na:
rusztowaniach, drabinach i klamrach,
s³upach, masztach, konstrukcjach wie¿owych i kominach,
konstrukcjach budowlanych bez stropów,
galeriach, pomostach, podestach itp. podwy¿szeniach.
6.2. Zagro¿enia wystêpuj¹ce przy pracach na wysokoœci
Osoby
zagrożone
W zale¿noœci od miejsca wykonywania prac na wysokoœci mog¹ wystêpowaæ za-
gro¿enia dla osób:
bezpoœrednio je wykonuj¹cych,
zatrudnionych na stanowiskach s¹siaduj¹cych ze stanowiskami prac na wysokoœci,
osób postronnych mog¹cych znaleŸæ siê w pobli¿u wykonywania tego typu prac.
Najczêstsze wydarzenia powoduj¹ce wypadki przy pracach na wysokoœci to:
upadek pracownika z wysokoœci,
uderzenie, przygniecenie ludzi przez spadaj¹ce, wysypuj¹ce siê materia³y, na-
rzêdzia oraz opakowania.
Czynnoœci najczêœciej wykonywane przez poszkodowanych w chwili wypadku to:
przenoszenie i podnoszenie towaru, opakowañ, czy narzêdzi,
przechodzenie po p³aszczyznach poziomych na wysokoœci,
wchodzenie lub schodzenie na i ze stanowiska pracy.
Przyczynami wypadków s¹ najczêœciej:
z³a organizacja i metody pracy,
wadliwe urz¹dzenie i utrzymanie stanowiska pracy oraz przejœæ,
nieprawid³owe zachowanie siê pracownika.
4
kwiecień 2005
88027071.001.png
2/4.A.1. Instruktaż stanowiskowy – praca na wysokości
OPINIE
Rozdział 2/4.A.1.
Prace szczególnie niebezpieczne i wzbronione
Zgodnie z rozporz¹dzeniem MPiPS z 26.9.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów
bhp (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650), prace na wysokoœci zaliczone s¹ do prac
szczególnie niebezpiecznych.
Zabronione jest zatrudnianie:
kobiet ciê¿arnych przy pracy na wysokoœci – poza sta³ymi galeriami, pomosta-
mi, podestami i innymi sta³ymi podwy¿szeniami, posiadaj¹cymi pe³ne zabez-
pieczenie przed upadkiem (bez potrzeby stosowania œrodków ochrony indywi-
dualnej przed upadkiem);
m³odocianych (osoba, która ukoñczy³a 16 lat, a nie przekroczy³a 18 lat) przy
pracach na wysokoœci powy¿ej 3 m gro¿¹cych upadkiem z wysokoœci, w tym
w szczególnoœci:
przy budowie, naprawie i czyszczeniu kominów,
zwi¹zanych z przymusow¹ pozycj¹ cia³a, w przestrzeni ograniczonej,
nara¿aj¹cych na zmienny mikroklimat, prowadzonych na zewn¹trz budynku.
Kobietom ciê¿arnym zabronione jest tak¿e wchodzenie i schodzenie po drabinach
i klamrach.
Zakaz
zatrudniania
Dopuszcza siê zatrudnianie m³odocianych w wieku powy¿ej 17 lat na wysokoœci
do 10 m, w wymiarze do 2 godzin na dobê, pod warunkiem pe³nego zabezpiecze-
nia przed upadkiem i wy³¹czenia innych zagro¿eñ.
6.3. Sposoby ochrony przed zagro¿eniami
Prace na wysokoœci mog¹ wykonywaæ wy³¹cznie pracownicy posiadaj¹cy aktual-
ne orzeczenie lekarskie stwierdzaj¹ce brak przeciwwskazañ do tej pracy.
Pracownicy zatrudnieni przy pracach na wysokoœci podlegaj¹ lekarskim badaniom
okresowym:
do3m – co 3–5 lat (w zale¿noœci od wskazañ lekarza);
powy¿ej 3m:
Badania
lekarskie
co 2–3 lata (w zale¿noœci od wskazañ lekarza), a
po ukoñczeniu 50-tego roku ¿ycia corocznie.
Koniecznoœæ u¿ywania na sta³e przez pracownika szkie³ korekcyjnych (nie doty-
czy soczewek kontaktowych) stanowi przeciwwskazanie do wykonywania pracy
na wysokoœci powy¿ej 3 m.
Œrodki zabezpieczaj¹ce
Przed rozpoczêciem pracy, nale¿y ka¿dorazowo dobraæ i zastosowaæ organizacyjne
i techniczne œrodki zabezpieczaj¹ce pracowników przed ewentualnymi skutkami
uaktywnienia siê zagro¿eñ zawodowych. Œrodki te to:
zapewnienie asekuracji osób wykonuj¹cych prace szczególnie niebezpieczne
przez innych pracowników, którzy bezpoœrednio prac tych nie wykonuj¹,
wyposa¿enie pracowników w œrodki ochrony indywidualnej dobrane do ro-
dzaju wykonywanej pracy oraz mog¹cych siê zaktywizowaæ zagro¿eñ (np.
sprzêt chroni¹cy przed upadkiem z wysokoœci),
przeszkolenie pracowników w zakresie pos³ugiwania siê œrodkami ochrony
indywidualnej,
kwiecień 2005
5
88027071.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin