Sztuka Protorenesans.pdf

(1039 KB) Pobierz
Obejmuje w latach 1290-1400, charakteryzujący się znaczącymi zmianami w
kulturze europejskiej.
WŁOCHY
1. Cimabue 1240-1303
Tworzył mozaiki, freski i obrazy. Tylko wyłącznie religijny.
Maesta 1280
- zastosowano dwóch punktów widzenia-dolnego i
górnego, który łączy iluzjonistyczna architektura w formie
apsydy na archiwoltach
- Matka Boska ujęta frontalnie, siedzącą na wyszukanie
ozdobnym tronie
- otoczona ją osiem aniołów, rozmieszczonych
symetrycznie, wyznaczających odległości między
kolejnymi planami tronu
- tuż obok w prawej stronie stoi św. Franciszek
Maesta
2. Giotto di Bondone 1266-1337
Freski z kaplicy Scrovegnich w Padwie 1303-1306
- ściany wewnątrz są gładkie, a w nim zdobione malarsko
- ściany boczne nawy zawierają 36 scen z dziejami
Joachima i Anny, życiem Maryi oraz historią Jezusa aż do
zmartwychwstania
- sceny te ułożone są w trzech pasach na każdej ze ścian
- ozdobiono malowanym cokołem z marmurowymi
płytami i malowanym posągami siedmiu cnót i wad
między nimi
- na wejściem umieszczono scenę sądu ostatecznego
Spotkanie przy Złotej Bramie ok.1305
- historia rodziców Marii i jej samej pochodziła głównie z
trzynastowiecznej Złotej Legendy autorstwa Jakuba de
Voragine’a
- intymna scena pocałunku stanowiła jedną z
najważniejszych scen dla wiary w niepokalanie i czystości
Marii
- Za Joachimem sługa, Annie towarzyszy grupa czterech
kobiet o radosnych twarzach
Pocałunek Judasza 1305
- historia Jezusa
- Judasz w żółtej szacie symbolizującej zdradę
- wokół nich wymieszany tłum, apostołów z kapłanami i
najemnikami
- ich rysy twarzy są wyraziste, ostre, toporne. Twarzy
Jezusa są delikatne a zaś Judasz jest wyjątkowo
grubiańska
Kaplica Scrovegnich w Padwie
SpotkanieprzyZłotejBramie
PocałunekJudaza
938672481.021.png 938672481.022.png 938672481.023.png 938672481.024.png 938672481.001.png 938672481.002.png
3. Duccio di Buoninsegna 1260-1318
Pierwszy malarz ze Sieny i założyciel szkoły. Jego cechy:
schematem kompozycyjnym, złotym tłem, izokefalizmem (układ
wielofigurowy)
Maesta z katedry w Sienie 1308-1311
- ołtarz główny katedry w Sienie
- Matki Boskiej z Dzięciąkiem na tronie pomiędzy
aniołami i świętymi
- kompozycja i technika widać wpływ malarstwa
bizantyjskiego
- postacie modelowane są delikatnie i łagodnie, szaty
układają się w miękkie zwoje, a hieratyczność całej
grupy, umieszczonej na złotym tle.
Maesta z katedry w Sienie
4. Simone Martini 1284-1344
Zwiastowanie 1333
- namalowane zostały na złotym tle, opatrzone
świetlistymi barwami i złocistymi refleksami
- Maria wygięta i skręcona ukazuje się zaskoczone i
przestrach przesłaniem archanioła.
- Archanioł ze wspaniałą wzorzystą szatę i wieniec na
głowie, symbol płodności
- Symbolicznym atrybutem Gabriela była gałązka lilii,
Martina zastąpił ją jednak gałązką oliwną
Zwiastowanie
5. Bracia Lorenzetti (Ambrogio 1290-1348, Pietro 1280-1348)
Alegoria dobrych i złych rządów 1338-1340
- kompozycja całkowiecie świeczka ukazująca, poprzez
alegorie i personifikacje, sens i skutki
- w górnej strefie znalazły się personifikacje: na lewo
Sprawiedliwości nad którą unosi się Mądrość trzymająca
wagę z anioła na szalach. Poniżej siedzi Zgoda, która
łączy sznurów biegnące od aniołów i wręcza je
urzędnikom. W górnej strefie na prawo znajduje się
personifikacja Sieny pod postacią brodatego starca na
tronie. Nad nim unoszą się Wiara, Miłość i Nadzieje.
Obok niego siedzą Pokój, Męstwo, Roztropność,
Wielkoduszność, Umiarkowanie i Sprawiedliwość.
- Fresk miał przypominać władzom miasta o potrzebie
przestrzegania cnót, składających się na dobre rządy
legoriadobrychizłych
rządów
NIDERLANDY
6. Robert Campin 1380-1444
Jako pierwszy malarz przyjął trójwymiarowość za podstawię
widzenia plastycznego.
Ołtarz z Merode 1420-1428
- Lewy panel: para donatorów, klęczących i
przypatrujących się przez uchylone drzwi. Za nimi, przed
otwartą bramą, stoi brodaty mężczyzna.
- Środkowy panel: Zwiastowanie Marii. Młoda,
nieświadoma, pogrążona jest w lekturze biblii. Na stole
leży otwarta księga.
- Prawy panel: św. Józef podczas pracy. Wokół niego
znajduje się różne narzędzie stolarskie, a za oknem jest
życie codziennie mieszczan.
OłtarzzMerode
938672481.003.png 938672481.004.png 938672481.005.png 938672481.006.png
7. Roger van der Weyden 1399-1435
Malował o tematyce religijnej i portretowej, łącząc w nich cechy
gotyckie i renesansowe.
Zdjęcie z krzyża 1435
- kompozycja zamknięta
- dynamiczna, przewaga elementów ukośnych, układ
draperii tkanin, elementy wydają się być ruchome
- scena zdjęcia z krzyża, omdlenia Maryi oraz
podtrzymującego ją mężczyznę; ludzie zebrana za główną
sceną; mężczyzna na drabinie
- przeważają kolory ciepłe; kolory ziemi z wyjątkiem
niebieskiej szaty Marii
- barwy chromatyczne: odcienie żółci, czerwieni, oranżu,
oliwkowej zieleni i ciemnych odpowiedników tych
kolorów
- kolor stonowane
- światło naturalne, pada z lewej strony obrazu. Postać
Chrystusa zdaje się być dodatkowo oświetlona, efekt
lśnienia.
- cierpienie oddane poprzez gestykulację poszczególnych
postaci oraz mimikę;
- tchnienie cierpienia, nastrój pełen bólu, wyczuwa się
pewną kameralność, intymność
Zdjciezkrzyża
Tryptyk Zwiastowanie
- 86x92 cm (środkowa) 87x36,5 (skrzydła)
-trójwymiarowość wnętrz
- ożywanie kompozycje, dynamiczny
Zwiastowanie
Sąd ostateczny 1455-1464
- całkowicie rozmiary 215x560 cm, poliptyk
- składa się z obrazu środkowego podzielonego na trzy
części, z najwyższą osią środkową oraz dwóch par
skrzydeł ruchomych, większych umieszczonych na dole i
mniejszych zamykającej górną część obrazu środkowego.
- ołtarz otwarty licząc dziewięć kwater otwarty poliptyk
- gama intensywna barw, z przewagą kolorów
płomiennego światła
Sądotateczny
938672481.007.png 938672481.008.png
8. Jan van Eyck 1390-1441
Stosował technik olejną.
Madonna kanonika van der Paele 1436
- Maryja na tronie w otoczeniu św. Donacjana (patrona
kościoła Sint Donaas w Brugii), donator van der Paele,
św. Jerzy (jego patronem z prawej).
- rozgrywa się w prezbiterium kościoła
- kompozycja realizuje schemat sacra conversazione,
stanowiący w malarstwie renesansowym ślad tradycji
gotyckiej.
Madonna kanonika van der
Paele
Ołtarz gandawski 1432
- składa się z 24 kwater, po otwarciu szerokich na ponad 5
m, a wysokich na blisko cztery.
- Dolna strefa awersu to cztery nisze, z których skrajne
zajmują donatorzy, Joduc Vyd, gandawski finansista i
rajca, oraz jego żona Izabela; górna strefa przedstawia
Zwiastowanie .
- w centrum rewersu widnieje Adoracja Baranka
Mistycznego , a nad nią – Chrystus tronujący pomiędzy
modlącymi się Matką Boską i św. Janem Chrzcicielem.
- 1934r skradziona część prawa dolna kwatera rewersu,
Sprawiedliwi sędziowie , dziś zastępuję ją kopia
OłtarzGandawki- otwarte
Madonna kanclerza Rolin 1435
- Madonna z Dzieciątkiem i naprzeciwko niej klęczącego
donatora – kanclerza Rolin
- za potrójną arkadą oratorium widać ogród, a dalej
rozciąga się widok miasto i rzekę
OłtarzGandawki–
zamknite
Małżeństwo Arnolfinich 1434
- kompozycja: pozorne symetryczna i centralna,
wieloplanowa, zamknięta, zwarta
- światło pada z okna. Światło delikatnie modeluje formy,
ale wyraziste.
- szeroka gama barw, harmonijna.
- Atmosfera spokoju oraz z zastosowaniem perspektywy
- w obrazie niektóre przedmioty się symbolizuje np. psa-
wierności małżeńskiej i miłości, świeca- obecność
Chrystusa, owoce na szafce pod oknem – płodność,
czystość i wygnania pierwszych ludzi z raju
Madonna kanclerza Rolin
Małżeńtwornolinich
938672481.009.png 938672481.010.png 938672481.011.png 938672481.012.png 938672481.013.png 938672481.014.png
9. Hans Hemling 1435-1494
Sąd ostateczny 1467-1471
- tryptyk: trzy części
- kontrast kolorystyczna widziany na obrazie pozwala na
odróżnienie dobra (jasnej części) od złej (ciemnej części)
- lewo skrzydło: raj, prawe: piekło i centralna: scena rządu
- ma bardzo wyważoną, harmonijną kompozycję
SądOtateczny
10. Matthias Grunewald 1480-1528
Ołtarz z Isenheim 1506-12
- dla kościoła klasztornego Antonitów w Isenheim
- ołtarz był szafą z drzewa lipowego z dwoma parami
skrzydeł
- widok pierwszy: Ukrzyżowanie Jezusa, po bokach stoją
Św. Antoni i poprzebijany strzałami Św. Sebastian
- widok drugi: Narodziny dzieciątka Jezus z koncertem
Aniołów, po bokach sceny zwiastowania i
zmartwychwstania
- widok trzeci: lewe to wizyta św.Antoniego u św. Pawła,
prawe to Kuszenie Św. Antoniego
OłtarzzIenheim– widok 1
OłtarzzIenheim– widok 2
11. Hieronim Bosch 1450-1516
Jego twórczość charakteryzuje złożona symbolika, dotycząca w
wielu przypadkach grzeszności i niedoskonałości człowieka,
poprzez swą zawiłość nie do końca jasna dla odbiorców.
Stworzył licznych motyw fantastycznych, rzeczywistych
przedmiotów i przyrody, które mają w różnym stopniu określoną
symbolikę.
Ogród rozkoszy ziemskich 1500
- przedstawia Stworzenie Świata oraz wpływa zła i
grzechu na ludzi.
- Lewa panel-Ziemski Raj, Prawa Panel-Piekło, środkowy
panel-ogród rozkoszy
OłtarzzIenheim– widok 3
Syn Marnotrawny
- przypowieści biblijnej
- ubrany w szarą i podartą symbolizuje godzine
nawrócenie, kapelusz który trzyma wskazuje drogę do
domu;
- w tle widać delikatnie wzniesienia i piaszczyste tereny, a
niebo błękitny;
- nastrój jest smutny i nieco ponury
Ogródrozkozyziemkich
Tryptyk Kuszenie św. Antoniego 1501
- wg legendy żyjąc na pustyni był odwiedzany przez
demony w postaci nagich kobiet i potworów
- ukazuje sceny z życia św, którego przepełnione są
prawdziwymi jak i wyimaginowanymi postaciami
zwierzęcymi
- trzech panelach rozgrywają się na przestrzeni czterech
żywiołów
Syn Marnotrawny
938672481.015.png 938672481.016.png 938672481.017.png 938672481.018.png 938672481.019.png 938672481.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin