r02-04.doc

(1010 KB) Pobierz
Po prostu









2









Praca z wideo
i grafiką 3D

 

 



 

Części składowe języka HTML

65


















Praca z wideo i grafiką 3D

Praca z wideo i grafiką 3D

W tym rozdziale zagłębimy się w rozważania o możliwościach wykorzystania w projektach Flasha mediów tworzonych poza programem. Łączenie cyfrowego wideo lub grafiki 3D z funkcjami Flasha pozwala jeszcze bardziej rozwinąć wymowę twoich dzieł przy wykorzystaniu całej interaktywności – zaimplementowanego w programie – języka ActionScript, a jednocześnie bez krępujących ograniczeń narzędzi rysunkowych. Możesz np. tworzyć prawdziwie interaktywne filmy, importując twoje nagrania wideo do Flasha, a następnie dodając przyciski, dźwięki, grafikę i na końcu eksportując całość w pojedynczym pliku typu QuickTime. Inny sposób polega na wykorzystaniu zaimportowanego wideo jako punktu odniesienia dla twojej, tworzonej we Flashu, animacji, ewentualnie też ma całkowitym przekształceniu wideo na animację wektorową za pomocą odpowiednich narzędzi edycyjnych programu. Ten ostatni efekt jest często spotykany w animacjach Flasha na stronach internetowych, promujących najnowsze produkcje teatralne i muzyczne. Krótkie wideoklipy członków zespołu są importowane do Flasha jako grupa obrazków bitmapowych, które następnie zamienia się w wektorowe i łączy z innymi grafikami oraz animacjami odtwarzanymi przy akompaniamencie muzyki.

Podobnie wykorzystanie grafiki 3D może prawdziwie wzbogacić twoje projekty Flasha. Mimo że we Flashu nie jest możliwe importowanie i wyświetlanie trójwymiarowych modeli, istnieją dodatkowe aplikacje, które pozwalają korzystać z modeli w prawdziwej przestrzeni 3D, z udziałem świateł i kamer, a potem eksportować podobne projekty w postaci czytelnych dla Flasha obrazów wektorowych. Trójwymiarowych obiektów i animacji można używać we Flashu jako elementów interfejsu, przycisków, a nawet przewodników.

 


Integracja Flasha i QuickTime

Integracja Flasha i QuickTime

Mimo iż istnieje wiele popularnych formatów zapisu cyfrowego wideo – wśród nich QuickTime, MPEG i AVI – Flash wspiera tylko jeden z nich, QuickTime firmy Apple. Możesz importować filmy QuickTime do Flasha, a następnie dodawać do nich grafikę, animację i funkcje interaktywne. Na koniec można to wszystko zapisać w zintegrowanym pliku jako film QuickTime i odtwarzać w przeglądarkach QuickTime Player.

Są różne sposoby pozyskiwania sekwencji filmowych cyfrowego wideo. Możesz kręcić swoje własne, za pomocą cyfrowej kamery, lub konwertować analogowe nagrania do postaci cyfrowej – za pomocą współpracujących z komputerami stołów montażowych do przechwytywania obrazów. Zawsze można też posłużyć się już zdigitalizowanymi klipami wideo, dostępnymi w komercyjnych pakietach CD-ROM.

W celu zaimportowania do Flasha filmu QuickTime:

1.   W menu File wybierz Import. Otworzy się okno dialogowe Import.

2.   Zaznacz plik QuickTime, który chcesz zaimportować, i kliknij Open.

Flash importuje plik QuickTime do twojego dokumentu i umieszcza jego klon w aktywnej warstwie (rys. 2.1). W bibliotece program umieszcza odnośnik do filmu źródłowego. Zauważ, że jest wyświetlana tylko pierwsza klatka filmu QuickTime. Żeby odtworzyć cały klip filmowy, oś czasu w oknie Flasha musi mieć wystarczającą ilość klatek. Po zaimportowaniu jest widoczna tylko ta część filmu, która odpowiada istniejącej liczbie klatek.

 

Rys. 2.1. Importowanie filmu QuickTime powoduje umieszczenie w bibliotece odnośnika, a na scenie jego klonu, w warstwie Layer 1

 

 

 


Integracja Flasha i QuickTime

Rys. 2.2. Ten film QuickTime trwa 18,4 sekund. Szybkość animacji Flasha wynosi 12 klatek na sekundę. Oznacza to, że potrzebujesz 221 klatek do odtworzenia całego filmu (18,4 sekund pomnożone przez 12 klatek na sekundę). Klatka nr 221 będzie zawierać ostatnie ujęcie filmu QuickTime

 

Rys. 2.3. Pojawienie się przekreślonego prostokąta oznacza, że film QuickTime dobiegł końca i nie ma już więcej klatek z obrazem do wyświetlenia

 

3.   Wstaw taką ilość klatek, aby możliwe było odtworzenie całego filmu QuickTime. Żeby obliczyć, ile ich potrzebujesz, pomnóż długość filmu (w sekundach) przez prędkość animacji twojego dokumentu Flasha (domyślnie 12 klatek na sekundę). Wynik określa ilość klatek, potrzebną na osi czasu do odtworzenia filmu QuickTime (rys. 2.2).

4.   W przypadku dodania większej ilości klatek, niż jest to potrzebne, Flash po odtworzeniu ostatniej klatki zawierającej obraz wyświetli w oknie przekreślony prostokąt (rys. 2.3). Zaznacz niepotrzebne, puste klatki i wybierz Insert/Remove Frames.

Wskazówka

n     We Flashu jest możliwy podgląd jedynie ścieżki wideo zaimportowanego pliku; jeśli oryginalny plik QuickTime zawiera również ścieżkę dźwiękową, to nie będziesz mógł jej odsłuchać w programie. Mimo to dźwięk nie ginie i będzie słyszalny po opublikowaniu końcowej animacji Flasha w formacie QuickTime.

 


Integracja Flasha i QuickTime

Rys. 2.5. W oknie Library wybierz Options/Properties w celu uzyskania informacji o zaznaczonym symbolu

Zarządzanie plikami QuickTime

Zamiast dołączania pliku źródłowego QuickTime do twojego dokumentu, jak w przypadku bitmap i dźwięków, Flash umieszcza tylko odnośnik lub ścieżkę dostępu. Dzięki temu dokumenty Flasha mogą zachowywać niewielkie rozmiary. Trzeba jednak pamiętać o zachowaniu jednakowej nazwy i umiejscowienia pliku źródłowego. Jeśli przeniesiesz lub zmienisz nazwę oryginalnego pliku QuickTime, nowych i istniejących jego klonów, w oknie dokumentu ujrzysz pusty prostokąt. Oznacza to, że program nie potrafi zlokalizować pliku źródłowego (rys. 2.4).

W celu
ustawienia nowej ścieżki dostępu
dla zaimportowanego filmu QuickTime:

1.   Kliknij podwójnie ikonę wideo lub okno podglądu w twojej bibliotece. Inaczej: zaznacz symbol wideo w bibliotece, a następnie z menu biblioteki Options wybierz Properties (rys. 2.5). Pojawi się okno dialogowe Video Properties, wskazując nazwę symbolu i pierwotną lokalizację pliku QuickTime (rys. 2.6).

2.   Kliknij przycisk Set Path.

3.   Wskaż nową lokalizację lub zmienioną nazwę pliku QuickTime, zaznacz ją i kliknij Open. W oknie Video Properties, obok określenia Path, pojawi się nowa ścieżka dostępu.

4.   Kliknij OK. Teraz program zlokalizuje film QuickTime, a wybrane przez ciebie wideo pojawi się w oknie wyboru.

Wskazówka

n     Pole Name w oknie dialogowym Video Properties nie jest nazwą oryginalnego pliku QuickTime, lecz nazwą symbolu w bibliotece. Obydwie te nazwy mogą być różne tak długo, jak długo jest poprawna ścieżka dostępu do pliku QuickTime.

 

Rys. 2.4. Pusty prostokąt na scenie oznacza, że Flash nie może odnaleźć oryginalnego filmu QuickTime, który zaimportowałeś. Trzeba zresetować ścieżkę dostępu

 

 

Rys. 2.6. Okno dialogowe Video Properties informuje o nazwie symbolu i lokalizacji oryginalnego pliku QuickTime

 


Integracja Flasha i QuickTime

Zaimportowany film QuickTime, umieszczony w dolnej warstwie

Efekt dymu nałożony na film QuickTime

Napisy i obramowanie nałożone na film QuickTime







Rys. 2.7. W oknie Library wybierz Options/Edit with, jeśli chcesz posłużyć się zewnętrzną aplikacją do edycji pliku QuickTime

 

 

 

 

Rys. 2.8. Dodaj grafikę i animację Flasha do zaimportowanego filmu QuickTime. Powyższy przykład ukazuje dwa animowane napisy, maskę odkrywającą obramowanie i efekt specjalny dymu ciągnącego się za stopą skatera, stworzony za pomocą automatycznej animacji kształtu

Flash pozwala na edycję pierwotnego pliku wideo QuickTime z wykorzystaniem odtwarzacza QuickTime Player lub innego edytora cyfrowego wideo. Żeby jednak móc posłużyć się odtwarzaczem QuickTime Player do kopiowania, wklejania i ponownego zapisywania pliku, będziesz musiał zakupić – od firmy Apple – upgrade do wersji Pro tego programu.

W celu dokonania edycji
oryginalnego pliku wideo QuickTime:

1.   W oknie Library zaznacz symbol wideo, który chciałbyś edytować.

2.   Otwórz menu Options w oknie Library i wybierz Edit with QuickTime Player lub Edit with (rys. 2.7).

Zostanie uruchomiona zewnętrzna aplikacja, w której oknie otworzy się plik QuickTime.

3.   Dokonaj edycji pliku QuickTime i zapisz go.

4.   Powróć do Flasha, usuń bieżący klon filmu QuickTime na scenie, a następnie przeciągnij nowy klon z biblioteki i obejrzyj zmiany dokonane na twoim wideo. Flash użyje nowego pliku QuickTime, który wcześniej wyedytowałeś i zapisałeś.

Kiedy już zaimportujesz plik QuickTime do Flasha, możesz wzbogacać go o dodatkowe, animowane elementy w rodzaju napisów czy efektów specjalnych.

W celu nałożenia animacji Flasha
na film QuickTime:

1.   Na potrzeby ćwiczenia, ustaw rozmiar sceny zgodnie z rozmiarem zaimportowanego pliku QuickTime (320´240 pikseli) i umieść okno filmu w taki sposób, żeby dokładnie pokrywał się z obszarem sceny.

2.   Dodając kolejne warstwy, utwórz animowane napisy, grafikę lub efekty specjalne. rys. 2.8 pokazuje przykład połączenia kilku animowanych elementów z zaimportowanym plikiem QuickTime. Przejrzyj w tym miejscu pliki QuickTime oraz Flasha, znajdujące się na dołączonej do książki płycie CD-ROM.


3.  

Integracja Flasha i QuickTime

4.  

Kliknij raz, aby rozwinąć menu Basic Actions i wybrać odpowiednią akcję

5.  

6.  



Cztery klony przycisków umieszczone w warstwie nad filmem QuickTime

7.  

W tym oknie pojawia się kod programowy akcji

8.  

Kliknij i przytrzymaj, aby wybrać dowolną akcję

9.  

10. Po opublikowaniu filmu skomponowanego we Flashu w postaci pliku QuickTime (patrz – kolejne ćwiczenia), zarówno grafiki Flasha, jak i film QuickTime będą odtwarzane jako jedna całość.

Poprzez dodanie przycisków z przypisanymi im prostymi funkcjami nawigacyjnymi, masz możliwość utworzenia interfejsu Flasha zdolnego do kontrolowania zawartości pliku QuickTime.

W celu utworzenia interfejsu interaktywnej kontroli:

1.   Utwórz cztery przyciski: odtwarzania, pauzy, przewijania do końca oraz przewijania do początku.

2.   Klony wszystkich utworzonych przycisków umieść w nowej warstwie, znajdującej się nad warstwą z plikiem QuickTime (rys. 2.9).

3.   Każdemu z czterech przycisków przyporządkuj akcję poprzez zaznaczenie przycisku, a następnie otwarcie panelu Object Actions (rys. 2.10).

u        Przyciskowi odtwarzania nadaj akcję play();

u        Przyciskowi pauzy nadaj akcję stop();

u        Przyciskowi przewijania do końca nadaj akcję gotoAndStop(221);

u        Przyciskowi przewijania do początku nadaj akcję gotoAndStop(1);

Więcej informacji o panelu Object Actions znajdziesz w rozdziale 3.

4.   Po opublikowaniu twojego filmu Flasha jako pliku QuickTime (patrz – następne ćwiczenie), zaprojektowane przez ciebie przyciski pozwolą ci nawigować po poszczególnych fragmentach filmu – i to bez polegania na standardowych kontrolkach odtwarzacza (rys. 2.11).

 

 

 

Rys. 2.9. Dodaj klony przycisków, żeby użytkownicy mogli sterować twoim filmem QuickTime. Przyciski są umieszczone w oddzielnej warstwie

 

 

 

 

Rys. 2.10. Przyporządkuj podstawowe akcje poleceniu on (release), używając panelu Object Actions. Wybierz poszczególne akcje, klikając ikonę plusa lub z menu rozwijanego Basic Actions


Integracja Flasha i QuickTime

Rys. 2.11. Wyeksportowany plik QuickTime umożliwia ci porzucenie standardowego systemu kontroli odtwarzania na rzecz zaprojektowanych przez ciebie przycisków z przypisanymi im akcjami

 

Rys. 2.12. Okno dialogowe Export QuickTime

 

Jeśli zamierzasz zintegrować projekty Flasha z plikami ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin