nowa praca 2.docx

(22 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

PODMIOTY GOSPODARKI

budżetowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała

Magdalena Drożyńska

              gr 2, rok 2, semestr III

 

 

 

 

Ze względów organizacyjnych wyodrębnia się następujące formy gospodarki budżetowej:

1/ państwowe jednostki budżetowe

2/ państwowe zakłady budżetowe;

3/ środki specjalne tworzone przy państwowych jednostkach budżetowych;

4/ gospodarstwa pomocnicze tworzone przy państwowych jednostkach budżetowych;

 

Znaczenie w/w form organizacyjnych gospodarki budżetowej wynika stąd, że jednostki te są podstawowymi podmiotami, które bezpośrednio realizują funkcje państwa i wykonują zadania publiczne. Są to np. szkoły, przedszkola, jednostki wojskowe, zespoły lecznictwa otwartego;

W polskim systemie finansów publicznych występują dwa podstawowe rodzaje podmiotów gospodarki budżetowej:

·       Jednostki budżetowe;

·       Zakłady budżetowe;

 

Jednostki budżetowe zgodnie z art. 20 u.f.p. pokrywają

swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody

odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu

państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

one podstawowym przykładem jednostek niemających zdolności prawnej. Ale w obrocie gospodarczym nie odgrywają takiej roli, jak podmioty prowadzące działalność zarobkową.

Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu, w którym

określono jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności, w tym

działalności podstawowej. Organ, który tworzy jednostkę

budżetową – zgodnie z art. 21 ust. 2 u.f.p. – nadaje jej statut

oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Taki statut ma zwykle formę rozporządzenia właściwego

ministra i dana jednostka nie może go modyfikować.

Szczegóły urządzenia takiej jednostki określa regulamin

organizacyjny wydawany przez jej kierownik

Jednostki budżetowe pokrywają swoje wydatki

bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na

rachunek dochodów – Skarbu Państwa albo odpowiedniej

jednostki samorządu terytorialnego. Wydatki takich jednostek

nie są związane z wysokością osiąganych przez nie dochodów.

Plan finansowy jednostki ustala kierownik jednostki na

podstawie limitów wydatków otrzymanych od dysponenta

środków budżetowych (nadrzędnego). Projekty planów

finansowych państwowych jednostek budżetowych są

przekazywane dysponentowi części budżetowej w terminie do

1 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

Przykładem państwowych jednostek budżetowych,

których coroczną ewidencję (spis) prowadzi Minister

Finansów, są: sądy powszechne i wojskowe oraz odpowiednio

prokuratury, urzędy wojewódzkie oraz urzędy administracji

niezespolonej (np. urzędy i izby skarbowe i celne, izby

morskie), jednostki wojskowe oraz jednostki organizacyjne

(komendy) policji, straży pożarnej, różnego rodzaju organy

inspekcji (np. PIS) oraz ministerstwa oraz urzędy obsługujące

naczelne i centralne organy władzy i administracji wskazane

w art. 121 ust. 2 u.f.p. (Kancelarie organów władzy).

W ramach budżetu jednostek samorządu terytorialnego

charakter jednostek budżetowych mają: szkoły podstawowe,

gimnazja, szkoły średnie, urzędy gmin, starostwa i urzędy

marszałkowskie, gminne i powiatowe ośrodki pomocy

społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie.

 

Działalność jednostek budżetowych nie ma charakteru

komercyjnego. Ich zadaniem nie jest odpłatne świadczenie

usług ani sprzedaż towarów.

 

Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych

zgodnie z art. 26 u.f.p. gospodarstwo pomocnicze jednostki

budżetowej to jednostka organizacyjna wyodrębniona z

jednostki budżetowej pod względem organizacyjnym i

finansowym. To wyodrębnienie dokonywane jest ze względu

na realizację części podstawowej działalności jednostki

budżetowej albo jej działalność uboczną. Wypada mieć na

uwadze to, że gospodarstwo pomocnicze jest związane z daną

jednostką budżetową. Tworzy je, przekształca w inną formę

organizacyjno-prawną i likwiduje kierownik jednostki

budżetowej, po uprzednim uzyskaniu zgody (art. 27 ust. 1

u.f.p.): a) właściwego ministra, kierownika urzędu

centralnego, wojewody, bądź odpowiednio b) zarządu

jednostki samorządu terytorialnego. Przesłanką likwidacji

gospodarstwa pomocniczego jest niespełnianie warunków

samofinansowania lub względy organizacyjne. Na podstawie

art. 26 u.f.p. można wyróżnić następujące cechy gospodarstw

pomocniczych jednostek budżetowych: a) pokrywanie

kosztów działalności z uzyskiwanych przychodów własnych

(zasada), // b) podstawą gospodarki finansowej jest roczny

plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z

budżetu, koszty i inne obciążenia, rachunek zysków i strat,

stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem, // c)gospodarstwo pomocnicze może otrzymywać z budżetu dotacje przedmiotowe, // d) nowo utworzone gospodarstwo pomocnicze może otrzymać z budżetu dotację na pierwsze

wyposażenie w środki obrotowe, // e) gospodarstwo

pomocnicze dokonuje sprzedaży (świadczenia) usług na rzecz

macierzystej jednostki budżetowej według kosztów własnych,

// f) gospodarstwo pomocnicze wpłaca do budżetu połowę

osiągniętego zysku, // g) w planie finansowym gospodarstwa

pomocniczego mogą być dokonywane zmiany w ciągu roku w

przypadku realizowania wyższych od planowanych

przychodów i kosztów, pod warunkiem że nie spowoduje to

zmniejszenia wpłat do budżetu ani zwiększenia dotacji z

budżetu, // h) do podjęcia decyzji w zakresie inwestycji

gospodarstwa pomocniczego państwowej jednostki

budżetowej jest właściwy jej kierownik.

Przykładami jednostek mających status gospodarstw

pomocniczych jednostek budżetowych są ośrodki

szkoleniowe, ośrodki wypoczynkowo-szkoleniowe, zy sprzętu

przy jednostkach policji czy sił zbrojnych, stołówki w

większych urzędach, a w budżecie samorządu terytorialnego:

stołówki, pływalnie i ośrodki sportu przy szkołach, warsztaty

przy szkołach.

Zakłady budżetowe – zgodnie z art. 24 ust. 1 u.f.p. są to

jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które

odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania, a koszty swojej działalności pokrywają zasadniczo z przychodów własnych.

Te dwie cechy – funkcjonalna i finansowo-organizacyjna są

związane z koncepcją realizacji określonych zadań

publicznych w drodze wyodrębnienia takiej formy

działalności, w której usługi czy sprzedaż towarów jest

realizowana odpłatnie i na zasadzie samofinansowania.

Świadczenie usług szkoleniowych, w tym połączonych

z wypoczynkiem (domy wczasowe), ośrodki sportu i rekreacji,

domy pracy twórczej, zakłady opieki zdrowotnej, zakłady

zaopatrywania ludności w wodę, utrzymania gminnych

obiektów gospodarki komunalnej, przedszkola publiczne,

komunikacja miejska – to formy zakładów budżetowych;

spotyka się je zasadniczo w systemie finansowym jednostek

samorządu terytorialnego.

Podstawą gospodarki finansowej zakładu budżetowego jest

roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje

z budżetu, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych,

stan należności i zobowiązań na początek oraz na koniec

okresu oraz rozliczenia z budżetem. Zakład budżetowy wpłaca

do budżetu nadwyżki środków obrotowych, ustalone na

koniec okresu rozliczeniowego.

Na podstawie art. 25 ust. 1 u.f.p. zakłady budżetowe tworzą,

łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i

likwidują: a) w państwowych zakładach budżetowych –

ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie

oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów, b) gminne, powiatowe i wojewódzkie zakłady budżetowe tworzą organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.

Przekształcenie zakładu budżetowego w inną formę

organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Istotą i celem działalności zakładu budżetowego jest

zaspokajanie potrzeb publicznych w sferze materialnej. Aby to

osiągać zakład kupuje wyposażenie, ponosi wydatki na

utrzymanie urządzeń, opłaca wynagrodzenia pracowników i

ponosi koszty zakupionych usług. Zmierza do zachowania

płynności finansowej i optymalizacji dochodów i wydatków.

Zabezpieczeniu płynności finansowej służy racjonalne

gospodarowanie, a w szczególności odpowiednie zapasy

środków obrotowych, realizacja własnych dochodów,

wykorzystanie dotacji. Należy też mieć na uwadze ogólne

zasady gospodarki finansowej w sektorze publicznym.

Zwłaszcza w realizacji dochodów wypada zauważyć, że

 

nie może być celem zakładu ich maksymalizacja (inne podejście wydaje się – co najmniej – bardzo sporne...).

 

Fundusze celowe. Art. 29 u.f.p. normuje podstawowe

zasady organizacji i funkcjonowania funduszy celowych.

Funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo,

którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a

wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań.

Ustawa budżetowa może określać inne, niż ustawa tworząca fundusz, przeznaczenie środków funduszu celowego, o ile nie otrzymuje on dotacji z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 29 ust. u.f.p. fundusz celowy może działać

jako osoba prawna lub stanowić wyodrębniony rachunek

bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie

tworzącej fundusz.

Przykładem funduszy mających osobowość prawną są:

Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Wojewódzkie

Fundusze Ochrony Środowiska, Narodowy Fundusz Zdrowia.

W formie wyodrębnionego rachunku bankowego działają:

Fundusz im. Komisji Edukacji Narodowej (zob. ustawa z

29.08.2005 r.), Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych, Fundusz

Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,

Fundusz Promocji Twórczości, Fundusz Emerytalno-

Rentowy, Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin