Jak opanować dowolny język obcy.pdf

(915 KB) Pobierz
104939558 UNPDF
104939558.005.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
Niniejszy ebook jest własnością prywatną .
Niniejsza publikacja, ani żadna jej część, nie może być kopiowana,
ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana, ani
odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody
wydawcy. Zabrania się jej publicznego udostępniania w Internecie,
oraz odsprzedaży zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli .
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 28.01.2008
Tytuł: Jak opanować dowolny język obcy?
Autor: Agnieszka Burcan-Krawczyk
Wydanie I
ISBN: 978-83-7582-077-5
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Anna Popis-Witkowska
Skład: Anna Popis-Witkowska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW: www. ZloteMysli.pl
EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
104939558.006.png 104939558.007.png
SPIS TREŚCI
DEDYKACJA
................................................................................... 4
DLACZEGO WIELU LUDZI
NIE OPANOWUJE JĘZYKA OBCEGO
6
Dlaczego jest tak, że jednym się udaje,
a innym nie?
.......................................7
Brak orientacji co do poziomów
opanowania języka
....................................7
Brak wystarczająco silnej motywacji
........................................................... 7
.................................................................................... 8
Strach i niska samoocena
............................................................................ 8
Brak wytrwałości i odkładanie na później
................................................... 8
................................................................................. 10
Dlaczego wielu ludzi opanowuje język obcy
i jak zostać jednym z nich?
........ 11
MOTYWACJA, CZYLI PO CO CI JĘZYK OBCY
............................. 12
Czego chcą inni?
............................................................................................. 14
Czego chcesz Ty?
............................................................................................. 16
TWOJE MOCNE STRONY,
CZYLI SPOSOBY UCZENIA SIĘ
OPTYMALNE DLA CIEBIE
............................................................. 21
Jaki typ osobowości reprezentujesz
i co z tego wynika?
................................22
.......................................................................................................... 23
Test 2
.......................................................................................................... 25
Test 3
.......................................................................................................... 27
Test 4
.......................................................................................................... 29
Test 5
.......................................................................................................... 31
Jakie możliwości stwarza
Twój temperament?
............................................. 33
Jak przyswajasz wiadomości?
........................................................................ 38
Czym się interesujesz?
....................................................................................43
...................................................................................................... 44
Słuchanie muzyki
....................................................................................... 44
....................................................................................... 44
Spotkania ze znajomymi
............................................................................ 45
WYTRWAŁOŚĆ I INNE SKŁADNIKI SUKCESU
..........................47
.............................................................................................. 47
O nadrabianiu zaległości
................................................................................ 50
Popełnianie błędów
........................................................................................ 52
............................................................................................ 54
Jak sobie z tym poradzić?
.......................................................................... 55
Jak wykorzystać fakt, że masz nauczyciela?
.................................................. 56
Systematyczność
.............................................................................................58
NAJSZYBSZY SPOSÓB UTRWALENIA
I UPORZĄDKOWANIA
..60
DODATEK
...................................................................................... 63
Europejski System Opisu
Kształcenia Językowego
....................................... 63
1.
Nieznajomość siebie
Nieodpowiedzialność
2.
3.
Test 1
Internet
Oglądanie filmów
4.
„Głąb językowy”
„Słomiany zapał”
5.
104939558.008.png 104939558.001.png 104939558.002.png 104939558.003.png
JAK OPANOWAĆ DOWOLNY JĘZYK OBCY? — A. Burcan-Krawczyk
Dedykacja
str. 4
Dedykacja
Dawno, dawno temu, na miesiąc przed egzaminami wstępnymi na
anglistykę, spotkałam w tramwaju moją nauczycielkę fizyki z liceum.
Po kurtuazyjnym powitaniu pani ta zadała mi równie kurtuazyjne
pytanie: „Co słychać?”.
„Zdaję na anglistykę” — odpowiedziałam.
Normalny, dobrze wychowany człowiek odpowiedziałby coś w rodza­
ju: „Życzę powodzenia”. Z ust pani od fizyki popłynęły jednak nieco
inne słowa: „Na pewno ci się nie uda. Nie tacy jak ty próbowali. Tam
jest pięciu kandydatów na jedno miejsce. Dzieci moich znajomych
będą w tym roku próbowały dostać się po raz trzeci”.
Lekko mnie zamurowało. Wprawdzie, łagodnie rzecz ujmując, nigdy
nie byłam ulubienicą tej pani, nie należałam też do orłów w dziedzi­
nie fizyki... Ale po paru latach, na miesiąc przed ważnym dla mnie
egzaminem, mogła zdobyć się na wielkoduszność i nie poczęstować
mnie jadem. Wtedy, w tramwaju, z perspektywy kilku lat, w czasie
których miałam szczęście nie spotykać się z panią od fizyki, uświado­
miłam sobie, że oto stoję oko w oko z babą, której bałam się przez
dwa lata, a która nic mi już nie może zrobić. Byłam poza zasięgiem
tej żałosnej kobiety, a jednak nadal próbowała mi dokuczyć, sprawić,
bym poczuła się malutka wobec autorytetu, który oświadcza mi, że
to, co zamierzam, na pewno się nie uda. I za co to wszystko? Nie by­
łam pyskatą, niegrzeczną uczennicą. Jedynym moim przewinieniem
było to, że fizyka nie szła mi najlepiej. Według pani od fizyki nie mo­
głam wobec tego osiągnąć niczego w jakiejkolwiek innej dziedzinie.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Agnieszka Burcan-Krawczyk
104939558.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin