Asertywność lidera zespłu - Program.doc

(146 KB) Pobierz
Budowanie pozytywnego nastawienia na zmiany

Asertywność – warsztat dla liderów grup                                                                                                                Czas szkolenia: 16 godzin

Warsztat przeznaczony dla menadżerów i osób które w przyszłości będą pełniły tę funkcję

 

Nazwa modułu

Cel

Czas

Opis

Metoda i Narzędzia

WPROWADZENIE DO SZKOLENIA

35’ 

Przedstawienie tematu, celu, i programu warsztatu, zapoznanie się uczestników

5’ 

 

 

5’ 

 

10’ 

 

 

 

 

 

 

5’ 

 

 

5’ 

 

Trener krótka się przedstawia

Trener przedstawia cel warsztatu i korzyści z uczestnictwa w nim.

 

Każdy z uczestników wypisuje imię na identyfikatorze i przedstawia się

 

Uczestnicy spotykają się w parach. Odpowiadają sobie wzajemnie na pytania postawione przez Trenera, za każdym razem zmieniając parę

1)      Co byś robił dzisiaj gdybyś nie był na tym szkoleniu?

2)      Jak lubisz spędzać wolny czas?

3)      Jakim jesteś liderem?

4)      Z czym kojarzy Ci się asertywność?

5)      Kiedy patrzę na Ciebie widzę...

Po spotkaniach w parach Trener prosi na forum o udzielenie odpowiedzi każdego z uczestników na pytanie dotyczące oczekiwań względem tego warsztatu i treningu.

 

Trener omawia program szkolenia i ustala z uczestnikami zasady panujące podczas szkolenia (spisane na FC)

prezentacja prowadzącego

 

 

 

 

Uczestnicy

ćwiczenie w grupach + prezentacja grup

 

 

 

Oczekiwania na flip

 

 

 

ASERTYWNOŚĆ – WPROWADZENIE

1h15’

 

Przedstawienie uczestnikom istoty asertywności jako stylu komunikowania się. Podkreślenie ważności tego stylu w kontaktach pracowniczych szef-podwładny, współpracownicy

10’ 

 

 

 

10’ 

 

 

10’ 

 

30’ 

 

 

 

5’ 

 

 

 

 

10’ 

Asertywny styl komunikacji

Trzy postawy: uległa, agresywna i asertywna

 

*Ćwiczenie :Uczestnicy w podgrupach dostają opisane 25 różnych sytuacji i mają za zadanie określić w nich rodzaj prezentowanej postawy: uległa, agresywna, asertywna

 

Omówienie ćwiczenia na forum

 

Pytanie do grupy: Czy asertywność jest potrzebna w firmie i dlaczego?

Jaki wpływ ma komunikacja na relacje między pracownikiem a szefem oraz współpracownikami? W jaki sposób przekłada się to na kontakty z Klientem zewnętrznym?

 

Wnioski: Zdefiniowanie takich obszarów jak:

Asertywna firma

Asertywny pracownik

Asertywny szef

 

*Autodiagnoza: Czy jestem asertywnym liderem?

Chętni mogą się podzielić refleksją na temat ćwiczenia: Jakie wnioski możesz wyciągnąć na temat swojej własnej asertywności? Co chciałbyś zmienić we własnym zachowaniu?

Mini wykład

 

 

Ćwiczenie w podgrupach

HO1

 

Dyskusja moderowana

 

 

 

 

 

 

 

Tabela asertywności

Ćwiczenie indywidualne, podręcznik

 

 

 

PRZERWA 15 minut

 

Nazwa modułu

Cel

Czas

Opis

Metoda i Narzędzia

DIALOG KONSTRUKTYWNY

Słuchanie reaktywne

1h5’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konstruktywna informacja zwrotna

Komunikat TYPU TY i TYPU JA

30’ 

Przedstawienie modelu konstruktywnego dialogu, uświadomienie istnienia dwóch czynności w tym modeli: nadawania i odbierania informacji

Przedstawienie i przećwiczenie technik słuchania reaktywnego i dawania informacji zwrotnej.

15’ 

 

 

 

5’ 

15’ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10’ 

 

 

5’ 

15’ 

 

10’ 

 

 

 

 

 

 

 

 

10’ 

 

 

 

 

 

10’ 

 

Komunikacja jednostronna, komunikacja dwustronna, komunikacja transakcyjna – czyli dialog konstruktywny

Słuchanie reaktywne  - 4 zasady

 

Techniki:

Pytania otwarte, zamknięte, zanurzone – przypomnienie funkcji i znaczenia

* Ćwiczenie – „Opowieść o rozbitku” zagadka

Trener mówi część historii: „na brzegu morza znaleziono ciało nagiego mężczyzny który w ręku trzyma zaciśnięte pół zapałki”. Zadaniem grupy jest znalezienie odpowiedzi na  pytanie: „Jak do tego doszło?”. Grupie wolno zadawać każde pytanie oprócz wymienionego wcześniej.

Rozwiązanie: Grupa przyjaciół postanowiła wybrać się razem w podróż swojego życia balonem. Jednak po 2 dniach balon miał awarię tuż nad oceanem. Przyjaciele postanowili zrzucić zbędny balast z balonu w tym własne ubrania. Jednak i to nie pomogło. Wtedy zrobili losowanie kto skacze do morza z balonu...

Wnioski:

Pytania otwarte dają nam znacznie więcej informacji., Zamknięte nas ograniczają, natomiast doskonale nadają się precyzowania informacji.

 

*Ćwiczenie zamiana pytań sugerujących i zamkniętych na pytania otwarte

Omówienie na forum

 

Parafraza i klaryfikacja – przypomnienie funkcji i znaczenia

*Ćwiczenie na parafrazę i wzajemne zrozumienie.

 

Scenka: komunikat typu TY

Trener prosi dwie chętne osoby o odegranie scenki, w którym dwie osoby posługują się komunikatem typu TY

 

Po odegraniu scenek Trener dopytuje grupę jak im się podobała scenka? Jakie są ich odczucia?

 

Po zebraniu wniosków Trener krótko podsumowuje i mówi o komunikacie typu TY i o komunikacie typu JA

 

Scenka: komunikat typu JA

Trener prosi kolejne dwie osoby o odegranie scenki gdzie informacja zwrotna do drugiej osoby jest udzielana komunikatem typu JA

 

Po odegraniu scenek Trener dopytuje grupę jak im się podobała scenka? Jakie są ich odczucia?

Ćwiczenie w 3 osobowych zespołach: zamiana komunikatu typu TY na komunikat typu JA

Omówienie na forum.

Miniwykład

 

 

 

 

Miniwykład

Ćwiczenie grupowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenie indywidualne w podręcznikach

Miniwykład

Ćwiczenie w parach

 

 

 

HO4 z opisem scenki

 

 

 

Analiza doświadczenia

 

 

 

 

HO5 z opisem scenki

 

 

 

 

 

Ćwiczenia w podgrupach, HO6

 

Nazwa modułu

Cel

Czas

Opis

Metoda i Narzędzia

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin