Warsztat przeznaczony dla menadżerów i osób które w przyszłości będą pełniły tę funkcję
Nazwa modułu
Cel
Czas
Opis
Metoda i Narzędzia
WPROWADZENIE DO SZKOLENIA
35’
Przedstawienie tematu, celu, i programu warsztatu, zapoznanie się uczestników
5’
10’
Trener krótka się przedstawia
Trener przedstawia cel warsztatu i korzyści z uczestnictwa w nim.
Każdy z uczestników wypisuje imię na identyfikatorze i przedstawia się
Uczestnicy spotykają się w parach. Odpowiadają sobie wzajemnie na pytania postawione przez Trenera, za każdym razem zmieniając parę
1) Co byś robił dzisiaj gdybyś nie był na tym szkoleniu?
2) Jak lubisz spędzać wolny czas?
3) Jakim jesteś liderem?
4) Z czym kojarzy Ci się asertywność?
5) Kiedy patrzę na Ciebie widzę...
Po spotkaniach w parach Trener prosi na forum o udzielenie odpowiedzi każdego z uczestników na pytanie dotyczące oczekiwań względem tego warsztatu i treningu.
Trener omawia program szkolenia i ustala z uczestnikami zasady panujące podczas szkolenia (spisane na FC)
prezentacja prowadzącego
Uczestnicy
ćwiczenie w grupach + prezentacja grup
Oczekiwania na flip
ASERTYWNOŚĆ – WPROWADZENIE
1h15’
Przedstawienie uczestnikom istoty asertywności jako stylu komunikowania się. Podkreślenie ważności tego stylu w kontaktach pracowniczych szef-podwładny, współpracownicy
30’
Asertywny styl komunikacji
Trzy postawy: uległa, agresywna i asertywna
*Ćwiczenie :Uczestnicy w podgrupach dostają opisane 25 różnych sytuacji i mają za zadanie określić w nich rodzaj prezentowanej postawy: uległa, agresywna, asertywna
Omówienie ćwiczenia na forum
Pytanie do grupy: Czy asertywność jest potrzebna w firmie i dlaczego?
Jaki wpływ ma komunikacja na relacje między pracownikiem a szefem oraz współpracownikami? W jaki sposób przekłada się to na kontakty z Klientem zewnętrznym?
Wnioski: Zdefiniowanie takich obszarów jak:
Asertywna firma
Asertywny pracownik
Asertywny szef
*Autodiagnoza: Czy jestem asertywnym liderem?
Chętni mogą się podzielić refleksją na temat ćwiczenia: Jakie wnioski możesz wyciągnąć na temat swojej własnej asertywności? Co chciałbyś zmienić we własnym zachowaniu?
Mini wykład
Ćwiczenie w podgrupach
HO1
Dyskusja moderowana
Tabela asertywności
Ćwiczenie indywidualne, podręcznik
PRZERWA 15 minut
DIALOG KONSTRUKTYWNY
Słuchanie reaktywne
1h5’
Konstruktywna informacja zwrotna
Komunikat TYPU TY i TYPU JA
Przedstawienie modelu konstruktywnego dialogu, uświadomienie istnienia dwóch czynności w tym modeli: nadawania i odbierania informacji
Przedstawienie i przećwiczenie technik słuchania reaktywnego i dawania informacji zwrotnej.
15’
Komunikacja jednostronna, komunikacja dwustronna, komunikacja transakcyjna – czyli dialog konstruktywny
Słuchanie reaktywne - 4 zasady
Techniki:
Pytania otwarte, zamknięte, zanurzone – przypomnienie funkcji i znaczenia
* Ćwiczenie – „Opowieść o rozbitku” zagadka
Trener mówi część historii: „na brzegu morza znaleziono ciało nagiego mężczyzny który w ręku trzyma zaciśnięte pół zapałki”. Zadaniem grupy jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: „Jak do tego doszło?”. Grupie wolno zadawać każde pytanie oprócz wymienionego wcześniej.
Rozwiązanie: Grupa przyjaciół postanowiła wybrać się razem w podróż swojego życia balonem. Jednak po 2 dniach balon miał awarię tuż nad oceanem. Przyjaciele postanowili zrzucić zbędny balast z balonu w tym własne ubrania. Jednak i to nie pomogło. Wtedy zrobili losowanie kto skacze do morza z balonu...
Wnioski:
Pytania otwarte dają nam znacznie więcej informacji., Zamknięte nas ograniczają, natomiast doskonale nadają się precyzowania informacji.
*Ćwiczenie zamiana pytań sugerujących i zamkniętych na pytania otwarte
Omówienie na forum
Parafraza i klaryfikacja – przypomnienie funkcji i znaczenia
*Ćwiczenie na parafrazę i wzajemne zrozumienie.
Scenka: komunikat typu TY
Trener prosi dwie chętne osoby o odegranie scenki, w którym dwie osoby posługują się komunikatem typu TY
Po odegraniu scenek Trener dopytuje grupę jak im się podobała scenka? Jakie są ich odczucia?
Po zebraniu wniosków Trener krótko podsumowuje i mówi o komunikacie typu TY i o komunikacie typu JA
Scenka: komunikat typu JA
Trener prosi kolejne dwie osoby o odegranie scenki gdzie informacja zwrotna do drugiej osoby jest udzielana komunikatem typu JA
Ćwiczenie w 3 osobowych zespołach: zamiana komunikatu typu TY na komunikat typu JA
Omówienie na forum.
Miniwykład
Ćwiczenie grupowe
Ćwiczenie indywidualne w podręcznikach
Ćwiczenie w parach
HO4 z opisem scenki
Analiza doświadczenia
HO5 z opisem scenki
Ćwiczenia w podgrupach, HO6
SaZbyszek