Zwyczaje wielkanocne
Cele:
· czytanie różnorodnych tekstów ze zrozumieniem,
· swobodne wypowiadanie się na podany temat,
· redagowanie i pisanie świątecznych życzeń,
· gromadzenie wyrazów wokół określonego tematu,
· poprawne pisanie nazw świąt, imion, nazwisk, miejscowości, adresowanie kartki świątecznej,
· współdziałanie w grupie,
· kulturalne zachowanie przy świątecznym stole i składaniu życzeń.
Cele operacyjne:Uczeń potrafi:
· poprawnie i w odpowiednim nastroju czytać i wygłaszać z pamięci przygotowane teksty,
· opisać wielkanocny stół i wymienić znajdujące się na nim ozdoby, przedmioty,
· czytać życzenia,
· zwrócić uwagę na pisownię wielką literą nazw świąt, nazwisk, imion, miejscowości,
· poprawnie napisać adres swoich rodziców lub najbliższych,
· samodzielnie napisać życzenia z wykorzystaniem podanych w ćwiczeniu zwrotów,
· zachować się stosownie do sytuacji i złożyć koleżankom, kolegom, zaproszonym gościom życzenia świąteczne.
Metody:problemowa, praca z tekstem, ćwiczenia, opowiadanie, pokaz, opis.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Materiały i środki dydaktyczne:
· ćwiczenie "Ja, Ty, My", część 4, J. Białobrzeska,
· scenariusz "Wielkanocne obyczaje" zaczerpnięty z książki "Inscenizacje pełne radości dla klas I-III", wybór i opracowanie R. Przymus,
· kartki świąteczne (pocztówki),
· elementy dekoracyjne "wielkanocnego stołu", czyli rekwizyty: biały obrus, palmy, pisanki, koszyczki, baba wielkanocna, baranek i inne.
1. Powitanie gości - rodziców.
2. Przypomnienie - wprowadzenie do zajęć - do czego od kilku dni przygotowujemy się, co robiliśmy na poprzednich zajęciach.
3. Wypowiedzi uczniów (przygotowania wiosenno-świąteczne).
4. Czytanie prze uczniów tekstu opowiadania "Wielkie dni" (P 4 s. 9 ).
5. Rozmowa z dziećmi na temat zwyczajów związanych ze świętami wielkanocnymi. - Co przygotowaliście na dzisiejsze zajęcia? Proszę, zaprezentujcie przygotowaną inscenizację. - Dzieci kolejno według ustalonego scenariusza (Inscenizacja "Wielkanocne obyczaje") czytają przydzielone poprzedniego dnia teksty, koncentrując się, zajmują miejsca wokół wielkanocnego stołu.
6. Dzieci, po wygłoszeniu tekstów, sprawdzają, czy na stole wielkanocnym znajdują się wszystkie wymienione potrawy i elementy dekoracji - opis wielkanocnego stołu.Stwierdzają, że nie ma wielkanocnego mazurka.
7. Opis mazurka - co to jest mazurek?Kolorowe ciasto świąteczne - pokaz mazurków zrobionych na podstawie różnych przepisów kulinarnych.Na następnych zajęciach, plastycznych, dzieci będą wykonywały ciasto wielkanocne: ozdabiamy mazurki z masy solnej, malowanej farbami.
8. Przejście uczniów do swoich ławek.
9. Pytanie nauczyciela, co jest nieodzownie związane ze świętami, co nam przed świętami przynosi np. listonosz?Kartki świąteczne z życzeniami.
10. Rozdanie uczniom kartek świątecznych z wypisanymi różnorodnymi świątecznymi życzeniami.- Czytanie życzeń przez poszczególnych uczniów.- Zwrócenie uwagi na pisownię wielką literą nazw świąt, nazwisk, imion, miejscowości, poprawne zapisanie adresu.
11. Samodzielne pisanie życzeń z wykorzystaniem podanych zwrotów (ćw. 4 s. 12)
12. Sprawdzenie poprawności zapisanych życzeń.
13. Przeczytanie przez wybranych uczniów ułożonych życzeń.
14. Zaproszenie do stołu dzieci i gości:Pokrojenie babki, poczęstunek, symboliczne dzielenie się jajkiem, składanie sobie nawzajem życzeń.
15. Podziękowanie dzieciom za udział w niecodziennych zajęciach, krótka ocena ich pracy.
16. Pożegnanie przybyłych gości.
Inscenizacja "Wielkanocne obyczaje"
Dzieci stoją przy stole nakrytym białym obrusem, na którym ustawione zostały: wazon z palmami i baziami, pisanki, wielkanocna baba, baranek, ozdoby wykonane na zajęciach i przyniesione przez dzieci gotowe z domu.Dwoje uczniów ma zawieszone na szyi kolorowe jajka z kartonu.
Marzenka:Wielkanoc, Wielkanoc!Wielka radość,Gdy chodzisz po świeciekwitnącym kobiercu.Na stole pisankiTęczą malowane.Wśród zieleni trawy -cukrowy baranek.Bazie w wazoniku,Ciasta i wędliny.Wielkanoc - i wielkieSpotkanie rodziny.
Julia:Nasz stół wielkanocnyHaftowany w kwiaty.W borówkowej zieleniListeczków skrzydlatychLukrowana babaRozpycha się na nim,A przy babie -Mazurek w owoce przybrany.
Przemek:Na półmisku rośnie owies -Jak przystało -Prababci ręką wysiany,Cukrowy baranekSkubie go nieśmiało,A obok misa pisanek.
Kacper:Zniosła mi kuraJajek sześć.Pytam więc kury:- Czy mogę zjeść?
Kasia (kura):Ko... ko... ko...Ani sadzonych,Ani na twardoI jajecznicy - nie.I na miękko - nie!Nie dam!Choćbym miała pęknąć!
Kacper:Więc pytam grzecznieKury: - Czy mogęUtrzeć te jajaNa kogel-mogel?Spojrzała na mnie...Jak na osła...I zagdakała,wielce wyniosła,że...
Kasia (kura):Jaja na pisanki zniosłam!
Zuzia (narrator wychodzi na środek):Zwyczaj malowania jajek na Wielkanoc wywodzi się ze starych tradycji. Jajko było symbolem sił odradzającej się na wiosnę przyrody. W czasie uroczystego śniadania wielkanocnego dzielimy się święconym jajkiem, co ma zapewnić zdrowie i pomyślność całej rodzinie.
Joasia i Dorotka (pisanki):Jak dobrze być pisanką, pisanką,Pisanką,Nieć kolorowe wdzianko,Tak jak my.Jak dodrze być pisanką, pisanką,Pisanką,Mieć kolorowe wdziankoi kolorowe sny.Bo pisanką śnią się kurczakiMalowane w barwne zygzaki.W kratkę, w paski, w kurzeStopkiI pomarańczowe kropki.Takie wzorki to niezła rzecz,Każdy kurczakChciałby je mieć.Jak dobrze być pisanką, pisanką,Pisanką...
Przemek:A na KurpiachSplata się wysoko...Wiatr im wstążki porywa,Chce je zanieść obłokom.A która KurpiankaNajwyższą na kijuPalmę uwije- to aż pod powałęwyrośnie jej synek...Te kurpiowskie palmyz pachnącego ziela,oj, ziela...Długo w chacie przetrwają,aż do wesela.
Kinga (narrator):Polskie palmy robi się z gałązek wierzbowych, suszonych kwiatów, kłosów i kolorowych wstążek. Miały chronić przed chorobami i zapewnić dobre plony.
Honorata:A w poniedziałkowy ranek...Pisk! Krzyk! Śmiechy!Cała wieś tu biegnie!Wiadra, miski, konwie i dzbanek...Któż się zimnej wody zlęknie?Chyba tylko ten z cukru baranek!
Adaś:Śmigus-dyngus,Dyngus-śmigus,nie kryjże się,nie wymiguj,bo dziś każdy,stary, młody,nie uniknie wiadra wody!
Karol:Prysznic, prysznicKoło studni,Już od rana pompa dudni.Kto choć z okna nos wysunie,Wnet na niego strumień lunie!Dyngus-smigus,Smigus-dyngus,Śmiej się córko,Śmiej się synku,Tak się śmieje wieki całeWielkanocny Poniedziałek.
Zuzia (narrator):W wielkanocny poniedziałek stary zwyczaj każe oblewać się wzajemnie wodą, wołać przy tym: Śmigus! Dyngus! Dziś wystarczy, by zachować zwyczaj, buteleczka zwykłej wody lub odrobina wody kolońskiej, ale kiedyś w "lany poniedziałek" zdarzały się i całe wiadra... Ludzie śmiali się i dobrze bawili.
Dawid i Sebastian (chłopcy z kurkiem):Od podwórka, do podwórkaIdą chłopcy niosą kurka.A niezwykły jest to kurek.Skrzydła z dykty, ogon z piórek.Grzebieniasty, kolorowy.Wielkanocny. Dyngusowy!Lato idzie. Zima schodzi,nasz kogutek boso chodzi.Dajcie choć po dwa grosiki,By kogutek miał buciki!Gdy z chaty wygląda okienkiem dziewczyna,Kurek wtedy inną piosenkę zaczyna.
Angelika:Za stodołą ścieżka,Chowaj, matko, pieska.Masz córeczkę ładną,To ci ją ukradną!
Marzenka:Gospodyni terazSzybko drzwi otwiera.Do kobiałki wkładaCiasto, kawał sera.Parę barwnych jajekKładzie ręką szczodrą,By się w gospodarstwieJak najlepiej wiodło.
Julia:Dziękują chłopaki.Zaskrzypiały koła.Odjechała dalejGromada wesoła,By śpiewać dyngusową piosenkę.
Kinga:Idzie lato, zima schodzi,Nasz kogutek boso chodzi.Dajcie, dajcie chociaż grosik,Niech kureczek butki nosi,Oj, nosi, nosi!
Zuzia:Wielkanocne obyczajeWszyscy dobrze znamy,Pamiętamy o nich,Gdy przy stole się zbieramy.
Honorata:Siada mama przy stole,A przy mamie - tata.I my.Wiosna na nasZza firanek zerka,A pstrokate firankiChcą tańczyć oberka.
Przemek:Wpuśćmy wiosnę.Niech słońcemZabłyśnie nad stołemW wielkanocne świętowanie,Jak wiosna wesołe!
Wszystkie dzieci śpiewają piosenkę "Pisanki".
Dzieci:Pisanki, pisanki, jajka malowane,Nie ma WielkanocyBez barwnych pisanek.Pisanki, pisanki, jajka kolorowe,Na nich malowane bajki pisankowe.Na jednej kogucik,A na drugiej słońce,Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.Na czwartej kwiateczki,A na piątej gwiazdki,Na każdej pisance piękne opowiastki.
maryla20