nawierzchnia kolejowa.pdf

(17844 KB) Pobierz
936499910.005.png
Droga kolejowa jest częścią sieci kolejowej na
obszarze państwa, zaopatrzoną w urządzenia
potrzebne do realizacji prawidłowego ruchu
pociągów - przewozu pasażerów i ładunków.
Droga kolejowa składa się z toru kolejowego,
czyli zespołu dwóch równoległych szyn
ustawionych względem siebie w określonej
odległości (szerokość toru), które tworzą drogę
dla kół taboru oraz podtorza, czyli ziemnej
podstawy toru w postaci nasypów lub wykopów.
Górną powierzchnię podtorza nazywa się
torowiskiem
936499910.006.png 936499910.007.png
W starożytności dla poprawienia warunków przemieszczania ludzi i towarów
budowano drogi z nawierzchnią drewnianą lub kamienną. W związku
z dużym zużyciem materiału oraz olbrzymią ilością pracy przy budowie
takich dróg zaczęto budować drogi z nawierzchnią twardą nie na całej
szerokości lecz w postaci dwóch pasów pod koła.
W celu zabezpieczenia kół przed zjechaniem z pasów drogi stosowano po
bokach pasów specjalne elementy drewniane (belki lub bale). W celu
utrzymania jednakowej szerokości pasów drogi (szyn), belki po których
jeździły koła mocowano na belkach poprzecznych.
936499910.008.png 936499910.001.png
936499910.002.png 936499910.003.png
Pierwszą kolejową drogę żelazną wybudował w 1763 roku
wielki rosyjski hydrotechnik Kosma Frołow w górach
Ałtajskich. Na trasie wagony poruszające się po szynach
odlanych z żelaza napędzane były mechanicznie przez liny
nawijane na bęben napędzany kołem wodnym.
Syn Frołowa wybudował w latach 1806-1809 drogę
kolejową na Ałtaju o trakcji konnej (długość ok. 1,5 km).
W powyższych rozwiązaniach zastosowano szyny żelazne
o przekroju kątownika. Jedna półeczka kątownika
(pionowa) była powierzchnią toczną dla koła, a druga
(pionowa) była opórką utrzymującą pojazd w torze.
W 1767 roku Reynold wykonał szyny jako odlew w
kształcie płytkiego korytka (przekrój ceownikowy) o
szerokości 11 cm i długości ok. 15 m
936499910.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin