aa.pdf

(186 KB) Pobierz
1
Opracowała: Małgorzata Brzezińska
Nauczyciel Nauczania Zintegrowanego
Szkoła Podstawowa w Gryficach
Scenariusz zajęć z wykorzystaniem komputera w klasie III
Ośrodek tematyczny: W kraju Anaruka
Temat dnia: Z wyprawą na Grenlandię.
Zapis w dzienniku : Rozmowa o bohaterach lektury, „ Anaruk, chłopiec z
Grenlandii. Swobodne wypowiedzi na temat treści lektury. Czytanie
ciche tekstu, podkreślanie zdań opisujących faunę i florę wyspy. Portret
wybranego zwierzęcia – grafika komputerowa. Wyszukiwanie stron w
Internecie dotyczących Grenlandii. Praca z programem multimedialnym
„Atlas zwierząt i ptaków” oraz edytorem grafiki Paint.
Cele ogólne:
• dostrzeganie zależności między człowiekiem- zwierzętami- otoczeniem
• wykonanie gazetki o Grenlandii
• rozwiązywanie zadań rozmaitych
Cele pośrednie :
• kształcenie techniki głośnego i cichego czytania tekstów drukowanych
• umiejętne słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela
• poznanie warunków życia na Grenlandii
• poznanie cech charakterystycznych zwierząt żyjących na Grenlandii
• utrwalenie wiadomości dotyczących ssaków i ptaków
• kształcenie umiejętności posługiwania się komputerem: obsługa przeglądarki
internetowej,
• wykorzystanie programów multimedialnych i ich obsługa,
• praca w środowisku Windows- Paint
• doskonalenie rozwiązywania zadań rozmaitych
Cele szczegółowe :
• uczeń wyszykuje w tekście fragmenty opisujące: morsa, wieloryba,
niedźwiedzia polarnego, foki, renów
• potrafi czytać rozumiejąc tekst
• wyszukuje potrzebne informacje za pomocą przeglądarki internetowej,
• dostrzega zależności między człowiekiem- zwierzętami a otoczeniem,
• wykonuje portret wybranego zwierzęcia za pomocą programu Paint
• umie rozwiązywać zadania rozmaite
Metody wspierania aktywności dziecka :
• praktycznego działania,
• problemowe
Formy organizacyjne aktywności dzieci:
• zbiorowa – jednolita
• indywidualna,
Środki dydaktyczne w inicjowaniu czynności uczenia się dziecka :
karty pracy, lektura A. i Cz. Centkiewiczów „ Anaruk, chłopiec z Grenlandii”
komputer,
Przebieg zajęć
1. Powitanie „Po eskimosku” .Uczniowie tworzą dwa koła i odwracają się do siebie
twarzami. Następnie podają przykłady powitań lub miłych gestów różnych narodów.
Uczniowie znajdujący się w środkowym kole po każdym powitaniu przesuwają się o
jedną osobę w prawo. W ten sposób wita się każdy z każdym.
2. Spontaniczne wypowiedzi w związku z lekturą, pt. Anaruk, chłopiec z Grenlandii”
Rozwiązanie krzyżówki z karty
3. Praca z komputerem
A. Włączenie komputera, zalogowanie w sieci, uruchomienie przeglądarki Internet
Explorer
B. Wyszukiwanie stron w Internecie dotyczących Grenlandii : położenia, warunków
życia ludzi, roślin, klimatu
C. Głośne czytanie przez uczniów znalezionych informacji
2
4. Odszukanie na mapie i globusie Grenlandii, zaznaczenie
5. Odczytanie zaznaczonych w domu fragmentów opisujących krajobraz Grenlandii-
układanie opisu z rozsypanki zdaniowej- karta pracy
6.Zabawa ruchowa
7. Praca z programem multimedialnym” Atlas zwierząt i ptaków”- wyszukanie informacji
dotyczących zwierząt polarnych. Oglądanie zdjęć, filmów . Zamknięcie programu.
8. Odczytanie z karty pracy zadania z treścią i rozwiązanie go.
9.Podział klasy na dwie grupy
I grupa – ćwiczenia słownikowe przygotowujące do ustnego opisu zwierząt
żyjących na Grenlandii
II grupa – praca z komputerem
- Uruchomienie programu Paint
- Grafika komputerowa - portret wybranego zwierzęcia– drukowanie prac
- Zamiana stanowisk pracy
- Wyłączenie komputerów
10. Zadanie domowe:
Na podstawie zgromadzonego słownictwa, napisz kilka zdań opisujących wybrane zwierzę
żyjące na Grenlandii.
3
KARTA PRACY DO LEKTURY
Tytuł........................................................................................................................
Autor.......................................................................................................................
1. Rozwiąż krzyżówkę
1. Imię ojca Anaruka
2. Zwierzę morskie o długich kłach
3. Nazwa grenlandzkich jeleni
4. Brat Anaruka
5. Zimowy dom eskimosów
6. Tytułowy bohater lektury
7. Ciągnięte przez psy
8. Ogromne zwierzę polarne o puszystym, białym
futrze
9. Broń używana do polowania na foki
10. Zwierzę, które upolował Anaruk i
Omialik
2. Połącz zdania w logiczną całość:
Opis krajobrazu Grenlandii
Grenlandia to wielka wyspa
i wszystko staje się bezkresną, białą
pustynią.
Zima jest tutaj tym przykrzejsza
na północnym Atlantyku.
Szaleją śnieżyce
że przez całe cztery miesiące trwa ciemność
Dopiero w marcu pojawia się słońce
i tam na ziemi wyrastają trawy i mchy.
W maju rozpoczyna się dzień polarny
ale morze zaczyna się już uwalniać od lodu.
Śniegi topnieją tylko na pd- zach
brzegach
co dzień na chwilę nad horyzontem.
Ziemia pokryta jest jeszcze warstwą lodu
i trwa bez przerwy przez pięć miesięcy
4
126100785.002.png 126100785.003.png 126100785.004.png
3.Uzupełnij tabelkę:
Zwierzęta
Ich wygląd
morsy
.................................................................................................................
.................................................................................................................
................................................................................................................
reny
..................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
niedźwiedź
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
wieloryb
.................................................................................................
.................................................................................................
................................................................................................
foka
...................................................................................................
..................................................................................................
.................................................................................................
rośliny
...................................................................................................
4. Rozwiąż zadanie:
Od początku listopada do końca lutego na Grenlandii panuje bez przerwy ciemność. Oblicz,
ile dni trwa długa polarna noc?
miesiąc
XI
ilość dni
Obliczenie:...............................................................................................................
Odp.: ................................................................................................................... ....
5
126100785.005.png 126100785.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin