Historia mediow-Pila-zagadnienia.doc

(34 KB) Pobierz

Historia mediów – zagadnienia egzaminacyjne:

1.      Sposoby rozumienia i definiowania terminu – media.

2.      Sposoby klasyfikowania mediów.

3.      Epoki w historii mediów według T. Gobana-Klasa, M. McLuhana i H. Innisa.

4.      Podstawowe cechy kultur opartych na mowie oraz piśmie.

5.      Społeczno-kulturowe uwarunkowania w funkcjonowaniu środków komunikowania.

6.      Komunikowanie przed Gutenbergiem.

7.      Zmiany w komunikowaniu związane z wynalezieniem druku.

8.      Narodziny prasy masowej i złoty wiek w historii prasy.

9.      Prekursorzy w historii radia i początki jego rozwoju na świecie.

10.  Początki  radia w Polsce; jego historia przed II wojną światową i po niej do początku lat 90.

11.  Powstanie radia a zmiany w komunikacji społecznej. 

12.  Podstawowe cechy radia i komunikacji radiowej.

13.  Prekursorzy w historii kinematografii na świecie do czasu przełomu dźwiękowego

14.  Początki „kina gatunków” w historii filmu.

15.  Kinematografia w Polsce przed II wojną światową. Początki i dwudziestolecie międzywojenne.

16.  Kinematografia w Polsce po II wojnie światowej (pierwsza dekada).

17.  Charakterystyka tzw. polskiej szkoły filmowej.

18.  Film propagandowy w III Rzeszy. Kluczowe obrazy, ich treść i cechy stylistyczne.

19.  Telewizja: sposoby definiowania i konteksty powstania medium.

20.  Genealogia telewizji. Prekursorzy i ich wynalazki.

21.  Przełomowe wydarzenia w historii telewizji XX wieku.

22.  Początki telewizji w Polsce.

23.  Powojenna historia telewizji w Polsce do lat 90.

24.  Telewizja: kluczowe cechy medium oraz konteksty i płaszczyzny jego badań.

25.  Zmiany w komunikacji społecznej związane z pojawieniem się telewizji.

26.  Nowe media. Sposoby definiowania i cechy charakterystyczne.

27.  Historia graffiti.

28.  Rodzaje i funkcje graffiti.

29.  Historia komiksu. Komiks a rzeczywistość społeczna.

30.  Media w Polsce podczas II wojny światowej. Prasa konspiracyjna i prasa gadzinowa w Polsce: funkcje, geografia wydawnicza, uwarunkowania kolportażu, kluczowe tytuły, nadawcy i adresaci.

 

 

 

 

 

Podręczniki i wybrana (pomocna) literatura przedmiotu:

 

J. Szyłak, Komiks: świat przerysowany, Gdańsk 1998;

J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010;

A. Bard, J. Soderqvist, Netokracja, Warszawa 2006;

S. Michalczyk, Społeczeństwo medialne, Katowice 2008;

R. Habielski, Polityczna historia mediów w Polsce w XX wieku, Warszawa 2009;

A. Misiak, Kinematograf kontrolowany, Kraków 2006;

J. Łojek, J. Mysliński, W. Władyka, Historia prasy polskiej, Warszawa 1988;

B. Drewniak, Teatr i film Trzeciej Rzeszy, Gdańsk 1972;

P. Levinson, Nowe media, Kraków 2010;

J. Wojnicka, O. Katafiasz (red.), Słownik wiedzy o filmie, Warszawa – Bielsko-Biała 2008;

L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006;

W. Godzic (red.), Media audiowizualne, Warszawa 2010;

D. Barney, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008;

J. Kończak, Od tele-echa do polskiego zoo. Ewolucja programu TVP, Warszawa 2008;

M. Sokołowski, (R)ewolucja w komunikacji. Wprowadzenie do medioznawstwa, Warszawa 2010;

A. Briggs, P. Burke, Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010;

E. Chudziński (red.), Słownik wiedzy o mediach, Warszawa – Bielsko-Biała 2007;

J. Fuksiewicz, Film i telewizja w Polsce, Warszawa 1981;

M. Hopfinger (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Warszawa 2005;

D. Bordwell, K. Thompson, Sztuka filmowa, Warszawa 2010;

J. Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2008;

Z. Bajka, Historia mediów, Kraków 2008;

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin