INTERDYSCYPLINARNA CHAREKTERYSTYKA PROBLEMU PRACY SOCJALNEJ
USA – ojczyzna pracy socjalnej.
DO ZAWODU PRZYCZYNIŁ SIĘ:
Ø JAMES ADAMS – twórczyni seplementów „ ośrodków zdrowia” skupiająca różnych fachowców od pomocy. W 1923 – otrzymała pokojową Nagrodę Nobla za działalność na rzecz pomocy innym.
W latach XX zaczęto tworzyć pracę socjalną w Polsce. Pod nazwą studium pracy społeczno-oświatowej w Wolnej Wrzechnicy Polskiej – RADLIŃSKA rozwinęła metodę środowiskową
ROZWÓJ TEORII PRACY SOCJALNEJ NIE BYŁBY MOŻLIWY BEZ :
Ø ZNANIECKIEGO
Ø KRZYWICKIEGO
Ø KORCZAKA
Ø RYCHLIŃSKIEGO
v KRYTERIA DEFINIOWANIA:
Ø kraj ( aspekt narodowy
Ø od możliwości finansowych
Ø reprezentowanej teorii dyscypliny ( psychologicznej, pedagogicznej)
v UJĘCIA DEFINICJI PRACY SOCJALNEJ RÓŻNIĄ SIĘ OD KRYTERII, PRÓBY DEFINIOWANIA
(1) Przywracanie osłabionych możliwości ( kredyt, konflikt rodzice- dzieci)
(2) Zabezpieczanie indywidualnych i społecznych zasobów ( fizyczne)
(3) Zapobieganie społecznym dysfunkcjom
WYKŁAD 2
Polska – jedna zcentralizowana. Definicja bo zdecentralizowany urząd opiekun nie kształtuje praktyki. Interdyscyplinarny charakter pomocy. Organizacyjny charakter pomocy zachód.
Dziś ludzie na wsi są bardziej zdezintegrowani.
KTO MA BYĆ PODMIOTEM ZMIAN W PRACY SOCJALNEJ
Praca socjalna ma interweniować w dynamicznie zmieniające się sekwencje np. relacje małżeńskie
Wpływanie na politykę społeczną ( lokalną , globalną) aby rozwijać struktury społeczne, które umożliwiają aktywności.
- szeroki zakres zadań pracy socjalnej
-pomoc materialna o charakterze terapeutycznym, rewalidacyjnym , edukacyjnym. PRACA WYCHOWAWCZA wobec osób i rodzin, które mają lub mogą mieć trudności z rozwojem możliwości oraz sposobem jakością życia.
Stabilizowanie statusu społecznego człowieka wykluczonego. Większość ujęć poprawia interakcje ze środowiskiem oraz optymalizacja rozwoju : to czym zdolny jest klient wzbogacić swoje środowisko.
WYKŁAD 3
EGZAMIN: Teoria analizy wybranego problemu społecznego . Wybór teorii określonego problemu społecznego np. Behawioryzm, funkcjonalizm a bezrobocie , bieda.
Np. Behawioryzm a bezrobocie albo funkcjonalizm a bieda
2 GŁÓWNE CELE : wzmacnianie zdolności grup i społeczności lokalnych do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów (raczej socjologiczne) Wzmacnianie sił społecznych i grup. Rola pracownik socjalnego : konsolidacja , integracja zarażanie ideą pomocy.
3 GŁÓWNE CELE : organizowanie różnorodnych form pomocy a także zarządzaniem nimi oraz udziału w rozwijaniu właściwej infrastruktury instytucjonalnej organizacyjnej ( placówki, instytucje), które w sposób pośredni lub bezpośredni mogłyby realizować cele pomocowe.
4 cele: Uczestnictwo pracowników socjalnych w kształtowaniu odpowiedniej polityki społecznej na poziomie powiatu , gminy w planowaniu pomocy określonych środowisku, we wprowadzaniu w życiu określone programów np. unijnych niezbędnych. Realizacja wymienionych celów wiąże się z wypełnianiem określonych zadań. np. dokonywanie analizy problemów i potrzeb związanych z zaspokajaniem potrzeb.
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I ZASADY PRACY SOCJALNEJ
2 aspekty:
- reagowanie na 1 objawy problemów. Prewencja w zagrożeniach patologią.
OGÓLNE CECHY CHARAKTERYSTYCZNE PRACY SOCJALNEJ:
WYKŁAD 4
23.11. 2010 ROLA WIEDZY INTERDYSCYPLINARNEJ W PRKTYCE PRCY SOCJALNEJ ( W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW PRACY SOCJALNEJ
◦ Jakiego typu wiedzę wykorzystują? Jakie określone rodzaje nauk ( ekonomię, psychologię , pedagogikę... można wykorzystać w praktyce pracownika socjalnego)- esej, referat.
◦ Streszczenie wykładów ! Struktura : wstęp , synteza wykładów,
◦ Dlaczego praca socjalna musi posiadać wiedzę, żeby pomóc klientowi? - do 5 str.
Zasady pracy socjalnej – ogólne założenia powszechnie przyjęte obowiązują formy postępowania .
B. Komomicka? Za nią Kawula wyróżnia 5 zasad.
ZASADA POMOCNICZOŚCI I SPRAWIEDLIWOŚCI PRACA SOCJALNA JEST UWIKŁANA W DZIAŁALNOŚĆ POLITYCZNĄ CEL:
1 napiętnowanie krzywd społecznych
PODSUMOWANIE:
W pomocy społecznej mamy do czynienia z ewolucją świadomości od pracy socjalnej – odruch serca do : zorganizowanej działalności.
Praca socjalna wymaga zaangażowania.
W praktyce pracy socjalnej w Polsce główny nacisk kładzie się na użytkowanie odpowiednich technik kształcenia umiejętności. . Poprzez percepcyjne określanie celu i obszaru dojść tego co się nazywa tożsamością zawodową.
Rozwijanie umiejętności szczegółowych powinno być wtórne w stosunku do celu istoty przedmiotu . Postawa praktyczna powinna być zgodna z pojmowaniem określonej koncepcji teorii. Wszelkie umiejętności interwencyjne , metody psychologiczne i socjologiczne będą wzrastały.
Szeroka wiedza uprawomocnia określony zawód.
Odróżnia wiedzy od wartości: wiedza znajomość teorii faktów + umiejętności indywidualno- percepcyjnej rzeczywistości.
ZIBI861