Zapobieganie-wypadkom-zwiazanym-z-transportem-w-miejscach-pracy.pdf

(103 KB) Pobierz
FACTS N16-PL.qxd
16
Europejska Agencja Bezpieczeƒstwa i Zdrowia w Pracy
w miejscach pracy
Ka˝dego roku w Unii Europejskiej w wypadkach zwiàzanych z pracà
ginie oko∏o 5 500 osób, przy czym oko∏o jedna trzecia wypadków
Êmiertelnych ∏àczy si´ z transportem 1) . Wypadki te zazwyczaj wià˝à
si´ z: potràceniem lub przejechaniem ludzi przez poruszajàce si´ po-
jazdy (np. podczas cofania), upadkami osób z pojazdów, uderzenia-
mi przez przedmioty spadajàce z pojazdów lub przewracaniem si´
pojazdów. Wypadkom tym mo˝na zapobiec poprzez efektywne
zarzàdzanie i zastosowanie Êrodków zapobiegawczych.
Zapobieganie wypadkom zwiàzanym z transportem
3. Oceniç ryzyko zwiàzane z ka˝dym zagro˝eniem – prawdopodo-
bieƒstwo, ˝e dojdzie do urazów cia∏a oraz ich ci´˝koÊç. Czy ist-
niejàce Êrodki prewencyjne sà odpowiednie, czy nale˝y zrobiç
wi´cej w tej kwestii?
4. Ustaliç priorytety dzia∏aƒ i zrealizowaç te dzia∏ania.
5. Okresowo powtarzaç szacowanie ryzyka, w szczególnoÊci tam,
gdzie wprowadzono jakieÊ zmiany – np. nowe Êrodki transpor-
tu, zmiany tras transportu.
Ryzyko zdarzeƒ wypadkowych jest wi´ksze w ma∏ych i Êrednich
przedsi´biorstwach, które zatrudniajà mniej ni˝ 50 pracowni-
ków. Wskazania (rady) zamieszczone w niniejszej publikacji
i w ca∏ym raporcie Agencji dotyczà Êrodków transportu w przed-
si´biorstwach wszystkich rodzajów i wielkoÊci.
Nale˝y przede wszystkim uwzgl´dniç zbiorowe Êrodki eliminowa-
nia zagro˝eƒ, jak np. ulepszenie projektu i zmiany rozmieszczenia
stanowisk pracy, prowadzàce do zminimalizowania ryzyka wypad-
ków zwiàzanych z transportem. Znaki ostrzegawcze nale˝y stoso-
waç jako Êrodki zast´pcze, jeÊli zagro˝eƒ nie da si´ wyeliminowaç
w inny sposób. Poni˝ej przedstawiono kilka wskazówek do rozwa˝e-
nia przy szacowaniu ryzyka i wyborze Êrodków zapobiegawczych.
Zakres odpowiedzialnoÊci pracodawców
Stosownie do wymagaƒ okreÊlonych w dyrektywach europejskich 2)
obejmuje on:
stosowanie si´ do minimalnych wymagaƒ bhp w miejscu pracy lub
na terenie budowy, dotyczàcych dróg i wyjÊç awaryjnych, tras trans-
portu, powierzchni niebezpiecznych, platform za∏adunkowych, ramp
Bezpieczne miejsca isystemy pracy
Eliminowaç potrzeb´ zawracania Êrodków transportu, poprzez:
lepszà organizacj´ miejsca pracy, zastosowanie bezpiecznych sys-
temów dotyczàcych zawracania pojazdów.
Zapewniç bezpieczne systemy pracy przy ∏adowaniu i roz∏adowy-
waniu pojazdów.
Zadbaç, aby rozmieszczenie dróg dojazdowych by∏o odpowied-
nie do stosowanych Êrodków transportu i aktywnoÊci pieszych.
Tam, gdzie to mo˝liwe, rozdzieliç ruch pieszy od ruchu Êrodków
transportu. JeÊli nie jest to mo˝liwe, nale˝y umieÊciç odpowiednie
znaki ostrzegawcze. Nale˝y zadbaç, aby wzd∏u˝ tras transportu by-
∏a wystarczajàca liczba przejÊç dla pieszych. Nale˝y rozwa˝yç
wprowadzenie ruchu jednokierunkowego, w celu ograniczenia ry-
zyka kolizji Êrodków transportu.
Zadbaç o dostosowanie dróg do rodzaju i liczby Êrodków trans-
portu korzystajàcych z nich. Zadbaç, aby drogi by∏y dostatecznie
szerokie i aby pod∏o˝e i powierzchnia dróg by∏a utrzymywana
w dobrym stanie. Tam gdzie to mo˝liwe, nale˝y usunàç wszelkie
przeszkody, w przeciwnym przypadku nale˝y zadbaç, aby prze-
szkody by∏y dobrze widoczne. Przy projektowaniu dróg nale˝y uni-
kaç ostrych zakr´tów. Na zakr´tach z ograniczonà widocznoÊcià
nale˝y zainstalowaç odpowiednie lustra.
Sprawdziç, czy zosta∏y wprowadzone odpowiednie Êrodki bezpie-
czeƒstwa. Mogà byç potrzebne ograniczenia kierunku i pr´dkoÊci
oraz odpowiednie znaki informacyjne i ostrzegawcze. Ustaliç, czy
konieczne jest wprowadzenie fizycznego ograniczenia pr´dkoÊci,
np. poprzez instalacj´ progów na drodze. Kraw´dzie platform za-
∏adunkowych, wykopów, itd. nale˝y oznaczyç w przejrzysty sposób
i jeÊli to mo˝liwe, wyposa˝yç w barier´ ochronnà.
Zadbaç o utrzymanie Êrodków transportu w nale˝ytym stanie.
Niezb´dne jest wprowadzenie programów konserwacji. Kierowcy
przed u˝yciem Êrodków transportu powinni przeprowadziç pod-
stawowà kontrol´, np. sprawdziç hamulce i oÊwietlenie przed roz-
pocz´ciem swojej zmiany.
zapewnienie pracownikom bezpiecznego wyposa˝enia
(z uwzgl´dnieniem jego dostosowania do wykonywanej pracy,
w∏aÊciwego doboru cech bezpieczeƒstwa oraz bezpieczeƒstwa
u˝ywania, szkoleƒ i udost´pniania informacji, kontroli i konser-
wacji). Istniejà minimalne wymagania dotyczàce u˝ytkowania
sprz´tu mobilnego (ruchomego), np. zapobiegajàce przewraca-
niu si´ wózków wid∏owych
umieszczenie znaków ostrzegawczych bhp w miejscach, w któ-
rych nie mo˝na uniknàç ani dostatecznie ograniczyç zagro˝eƒ
przy zastosowaniu innych Êrodków zapobiegawczych
udost´pnienie Êrodków ochrony indywidualnej (he∏my, ubrania
odblaskowe, itd.). Ârodki powinny byç odpowiednie do zagro˝eƒ
i nale˝y je stosowaç tam, gdzie zagro˝eƒ nie mo˝na wyelimino-
waç innymi Êrodkami. Ârodki ochrony indywidualnej powinny byç
wygodne i utrzymane w nale˝ytym stanie, a ich stosowanie nie
powinno powodowaç innych zagro˝eƒ
stosowanie si´ do ogólnych przepisów i wytycznych regulujà-
cych zarzàdzanie bezpieczeƒstwem i higienà pracy, uwzgl´dnia-
jàc: szacowanie i zapobieganie ryzyku zawodowemu, nadawanie
priorytetu Êrodkom ochrony zbiorowej ograniczajàcym ryzyko,
udost´pnianie informacji i szkolenia oraz konsultowanie si´ pra-
codawcy z pracownikami i koordynacj´ dzia∏aƒ z zakresu bhp
z podwykonawcami.
Minimalne wymagania ustalone w dyrektywach zosta∏y wprowa-
dzone do prawa krajowego. Krajowe przepisy mogà zawieraç do-
datkowe ustalenia.
Pracownicy zobowiàzani sà do aktywnej wspó∏pracy z pracodawca-
mi, stosowania wprowadzonych przez nich Êrodków ostro˝noÊci i po-
st´powania zgodnie z instrukcjami przekazanymi im na szkoleniach.
Konsultowanie dzia∏aƒ z pracownikami jest niezb´dne. Wyko-
rzystanie ich wiedzy pozwala na skuteczne wykrywanie zagro˝eƒ
i w∏aÊciwà realizacj´ przyj´tych rozwiàzaƒ w miejscu pracy.
Praktyczne zapobieganie wypadkom
Pierwszym krokiem jest dokonanie stosownego i wystarczajàce-
go szacowania ryzyka. W tym celu nale˝y:
1. Zidentyfikowaç zagro˝enia zwiàzane z pracà Êrodków transpor-
tu – np. zawracaniem, ∏adowaniem i roz∏adowywaniem. Odpo-
wiedzieç na pytanie: Co mo˝e pójÊç nie tak i kiedy? Na przyk∏ad:
czy ludzie mogà zostaç potràceni lub przejechani? Czy ludzie
mogà spaÊç z pojazdu w trakcie jego ∏adowania?
2. Zidentyfikowaç osoby, które sà nara˝one na ka˝de z zagro˝eƒ.
Najcz´Êciej b´dà to kierowcy i inny pracownicy. Mogà to byç
równie˝ goÊcie lub inne osoby postronne.
1)
Wypadki zwiàzane z pracà w Unii Europejskiej w 1996 r., Statistics in Focus, Temat 3 – 4/2000, Eurostat.
PL
2)
Na witrynie WWW http://europe.osha.eu.int/legislation znajdujà si´ linki do stron zawierajàcych prawodawstwo Unii Europejskiej, szczegó∏owe informacje dotyczàce dyrektyw Komisji Europejskiej dla
ma∏ych i Êrednich przedsi´biorstw, szacowania ryzyka, oraz linki do witryn paƒstw cz∏onkowskich Unii Europejskiej, gdzie mo˝na znaleêç przepisy prawne i wytyczne obowiàzujàce w tych paƒstwach.
http://agency.osha.eu.int
93292269.001.png
Europejska Agencja Bezpieczeƒstwa i Zdrowia w Pracy
Praktyka kierowania ipracy Êrodkami transportu
Zadbaç, aby dobór i charakter procedur szkoleniowych zapewnia∏
zdolnoÊç kierowców do bezpiecznej pracy. Kierowcy powinni mieç
kwalifikacje w zakresie obs∏ugi swoich Êrodków transportu i wykony-
wania ich codziennej konserwacji. Kierowcy powinni mieç orzecze-
nia lekarskie o w∏aÊciwym stanie zdrowia, powinni mieç dobry s∏uch
oraz wzrok i sprawnoÊç. Tylko ludzie dobrani, przeszkoleni i upraw-
nieni mogà byç dopuszczani do kierowania Êrodkami transportu.
Zadbaç o odpowiednie oÊwietlenie i widocznoÊç, zapewniajàce
bezpieczne przejÊcia w miejscu pracy (zarówno wewnàtrz jak i na ze-
wnàtrz obiektu). Miejsca potencjalnych zagro˝eƒ, np. skrzy˝owania
dróg, przejÊcia dla pieszych i przeszkody muszà byç dobrze widocz-
ne. JeÊli praca kierowców i/lub pieszych nie mo˝e zostaç nale˝ycie
rozgraniczona, pracownicy powinni nosiç ubrania odblaskowe.
Bezpieczna jazda
W obszarach o du˝ym nat´˝eniu ruchu niezb´dne jest wprowa-
dzenie ograniczenia pr´dkoÊci, szczególnie tam, gdzie ruch pie-
szych i ruch Êrodków transportu nie jest rozgraniczony.
Drogi powinny byç utrzymywane w czystoÊci i wolne od Êmieci
i ruchomych przeszkód.
Nale˝y unikaç ostrego zakr´cania. Przy zakr´tach z ograniczo-
nà widocznoÊcià, których nie da si´ wyeliminowaç, nale˝y zain-
stalowaç lustra poprawiajàce widocznoÊç.
Podczas pracy lub prowadzenia wózka nale˝y obserwowaç oto-
czenie.
Nale˝y uwa˝aç przy wyjazdach, przejÊciach i Êcie˝kach,
przy których nagle mogà si´ pojawiaç piesi i pojazdy.
Lista kontrolna dotyczàca kierowców
Bezpieczeƒstwo Êrodków transportu
Zadbaç, aby stosowane Êrodki transportu by∏y bezpieczne i odpo-
wiednie do wykonywanej pracy. Zakupione Êrodki transportu po-
winny mieç odpowiednie urzàdzenia zabezpieczajàce i byç zgodne
z dotyczàcymi ich normami. Muszà byç zapewnione bezpieczne
Êrodki dost´pu do pojazdu oraz wejÊcia i wyjÊcia z pojazdu. Kie-
rowca mo˝e potrzebowaç ochrony przed przewróceniem si´ lub
uderzeniem przez spadajàce przedmioty. Nale˝y rozwa˝yç wpro-
wadzenie dêwi´kowych urzàdzeƒ ostrzegawczych (np. podczas
zawracania ci´˝arówek) oraz migajàcych lamp na Êrodkach trans-
portu, zwi´kszajàcych ich widocznoÊç.
Kierowca nie powinien prowadziç pojazdu, gdy jego sprawnoÊç
jest ograniczona, np. przez z∏y stan zdrowia lub s∏aby wzrok.
Nale˝y si´ upewniç, ˝e kierowca rozumie procedury pracy
i ograniczenia pracy Êrodka transportu, zwiàzane z bezpieczeƒ-
stwem.
Nale˝y przeprowadzaç codzienne kontrole i zg∏aszaç pojawie-
nie si´ wszelkich problemów. Nale˝y znaç przepisy i procedury
obowiàzujàce w miejscu pracy, w szczególnoÊci procedury awa-
ryjne, i zgodnie z nimi post´powaç.
Kierowca powinien rozumieç system sygna∏ów.
Nale˝y utrzymywaç pr´dkoÊç Êrodków transportu w ustalonych
granicach bezpieczeƒstwa. Nale˝y uwa˝aç przy zbli˝aniu si´
do zakr´tów.
Bezpieczeƒstwo u˝ywania wózków podnoÊnikowych (wid∏owych)
Wózki podnoÊnikowe (wid∏owe) uczestniczà w wielu wypadkach
w pracy, cz´sto podczas zawracania. Do czynników zwi´kszajà-
cych prawdopodobieƒstwo wypadku nale˝à: nieodpowiednie
przeszkolenie pracowników, nieodpowiednie znaki ostrzegaw-
cze, z∏y stan wózka, niedostateczne oÊwietlenie lub brak miejsca.
Przed przystàpieniem do zawracania nale˝y sprawdziç, czy
za pojazdem nie ma pieszych, innych pojazdów i przeszkód.
W miejscach ograniczonej widocznoÊci kierowca powinien ko-
rzystaç z instalacji zwi´kszajàcych widocznoÊç (np. luster) lub
z pomocy innych osób, sygnalizujàcych jego przejazd. W przy-
padku gdy sygnalizator stanie si´ niewidoczny dla kierowcy lub
widocznoÊç kierowcy zostanie drastycznie ograniczona, kierow-
ca powinien si´ zatrzymaç!
Tam, gdzie rozdzielenie ruchu pieszych iruchu pojazdów nie jest mo˝-
liwe, nale˝y:
Przed przystàpieniem do wprowadzenia jakichkolwiek popra-
wek lub usuwania zabezpieczeƒ pojazdu nale˝y wy∏àczyç silnik.
UmieÊciç odpowiednie znaki ostrzegawcze i przejrzyste ozna-
kowanie wskazujàce, ˝e drogi majà wielorakie przeznaczenie.
Rozwa˝yç przeznaczenie jednej strony drogi dla pieszych
i oznaczyç Êcie˝k´.
Dalsze informacje
Dalsze informacje dotyczàce praktyk dobrego zarzàdzania sà do-
st´pne na witrynie WWW Agencji: http://osha.eu.int .
Wszystkie publikacje Agencji mo˝na pobraç bezp∏atnie z jej witry-
ny. Tematem Europejskiego Tygodnia Bezpieczeƒstwa i Zdrowia
w Pracy, prowadzonego przez paƒstwa cz∏onkowskie Unii Europej-
skiej w paêdzierniku 2001 r., by∏o „Zapobieganie wypadkom zwià-
zanym z pracà”. Wi´cej informacji na ten temat mo˝na znaleêç
na stronie WWW Agencji: http://osha.eu.int/ee2001/ .
Na witrynie WWW Agencji znajdujà si´ tak˝e linki do witryn WWW
paƒstw cz∏onkowskich Unii Europejskiej, gdzie mo˝na znaleêç opis
aktów prawnych i wymagaƒ, obowiàzujàcych w poszczególnych
paƒstwach.
Zadbaç, aby skrzy˝owania by∏y wyraênie oznakowane i widocz-
ne dla pieszych i dla kierowców wózków.
Wprowadziç ruch jednokierunkowy, jeÊli ograniczy on ryzyko kolizji.
Zwróciç uwag´ na miejsca, gdzie wózki podnoÊnikowe (wid∏o-
we) mogà spotykaç si´ z innymi uczestnikami ruchu lub urzàdze-
niami bàdê pojazdami, np. przy platformach za∏adunkowych.
Z∏a widocznoÊç
Wózki podnoÊnikowe (wid∏owe) powinny byç widoczne dla prze-
bywajàcych w ich pobli˝u ludzi. Mo˝na to osiàgnàç np. poprzez
zainstalowanie na wózkach migajàcych lamp, reflektorów i Êwia-
te∏ zawracania. Podobnie, ludzie powinni byç widoczni dla kie-
rowców wózków, np. dzi´ki noszeniu ubrania odblaskowego.
Nale˝y w∏àczaç pulsujàce Êwiat∏a ostrzegawcze, gdy wózek jest
w u˝yciu.
Nale˝y rozwa˝yç wprowadzenie sygna∏ów dêwi´kowych,
w szczególnoÊci w ruchliwych i g∏oÊnych miejscach. Nale˝y za-
tràbiç przed wyjazdem np. z drzwi, w pobli˝u zakr´tów z ogra-
niczonà widocznoÊcià i przed przystàpieniem do zawracania.
Nale˝y zminimalizowaç potrzeb´ zawracania, np. poprzez wpro-
wadzenie ruchu jednokierunkowego. Aby zapewniç kierowcom
dobrà widocznoÊç drogi, w odpowiednich miejscach nale˝y zain-
stalowaç lustra i zadbaç, aby kierowcy z nich korzystali.
Ka˝dy pracujàcy w pobli˝u wózków podnoÊnikowych (wid∏o-
wych) mui zadbaç, aby kierowca go dostrzeg∏. Nie nale˝y cho-
dziç za wózkami.
Europejska Agencja Bezpieczeƒstwa i Zdrowia w Pracy
Gra Via, 33, E-48009 Bilbao, Spain
tel. (34) 944 79 43 60, Fax: (34) 944 79 43 83
information@osha.eu.int
© Europejska Agencja Bezpieczeƒstwa i Zdrowia w Pracy. Powielanie dozwolone pod warunkiem podania êród∏a. Wydrukowano w Polsce. Dystrybucja w Polsce: Krajowy Punkt
Centralny Europejskiej Agencji Bezpieczeƒstwa i Zdrowia w Pracy: Centralny Instytut Ochrony Pracy – Paƒstwowy Instytut Badawczy, ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa,
Tel. (0-22) 623 36 77, Fax (0-22) 623 36 93, Internet: www.bp.edu.pl, E-mail: focalpoint@ciop.pl
http://agency.osha.eu.int
Fakty
93292269.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin