Praca dyplomowa z logistyki.doc

(5995 KB) Pobierz

KATOLICKI UNIWERSYTET LUBELSKI JANA PAWŁA II

WYDZIAŁ NAUK SPOŁECZNYCH

PODYPLOMOWE STUDIA Z LOGISTYKI

Sławomir Milaniuk

Nr albumu 901835

 

 

 

 

 

 

 

Ewolucja systemów informatycznych sterujących przedsiębiorstwem

 

 

 

 

 

PRACA PODYPLOMOWA

NAPISANA POD KIERUNKIEM

DR. MARIANA STEFAŃSKIEGO

 

 

 

 

 

 

LUBLIN 2008

 

SPIS TREŚCI

 

WPROWADZENIE              3

1.              ASPEKTY INFORMACYJNE I DECYZYJNE INFORMATYCZNYCH SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA LOGISTYKĄ              5

1.1.              Istota informacji i rola zasobów informacyjnych w przedsiębiorstwie              5

1.2.              Informacje a podejmowanie decyzji              6

1.3.              System informacyjny a system informatyczny              8

2.              ISTOTA INFORMATYCZNYCH SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA LOGISTYKĄ              12

2.1.              Systemy informatyczne (kryteria klasyfikacji)              12

2.2.              Ewolucja i zastosowanie systemów informatycznych zarządzania logistyką              14

2.3.              Oddziaływanie informatycznych systemów zarządzania na organizacje              17

3.              WYKORZYSTYWANIE TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH W TRANSFORMACJI ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM              19

3.1.              Zastosowanie pojedynczych aplikacji IT              19

3.2.              Integracja technologii informatycznych wewnątrz przedsiębiorstwa              20

3.3.              Reorganizacja procesów biznesowych i sieci gospodarczych              21

4.              ZAKRES I STRUKTURA ZINTEGROWANEGO SYSTEMU INFORMATYCZNEGO              25

4.1.              Struktura zintegrowanego systemu informatycznego              25

4.2.              Typy zintegrowanych systemów informatycznych zarządzania logistyką              27

4.2.1.              MRP (Material Requirments Planning)              28

4.2.2.              MRP II (Manufacturing Resource Planning)              29

4.2.3.              ERP ( Enterprise Resource Planning)              31

4.2.4.              CRM (Customer Relationship Management)              34

4.2.5.              DEM (Dynamic Enterprise Modeler)              37

5.              KORZYŚCI  WYNIKAJĄCE  Z WDROŻAENIA SYSTEMU KLASY ERP              39

5.1.              Wpływ systemów typu ERP na wymogi organizacyjne prowadzenia przedsiębiorstwa              39

5.2.              Wpływ systemów typu ERP na proces kooperacji z otoczeniem              41

ZAKOŃCZENIE              45

BIBLIOGRAFIA              48

SPIS RYSUNKÓW              50

SPIS TABEL              51

WPROWADZENIE

 

W dobie dużego postępu techniczno-technologicznego i informatyzacji logistyka
w przedsiębiorstwach nabiera obecnie coraz większego znaczenia. Globalizacja gospodarki światowej i wzrost konkurencji w zakresie jakości zmuszają firmy
do sięgania po nowe rozwiązania, stosowanie nowych koncepcji logistycznych oraz wykorzystywania nowoczesnych technik informatycznych w celu optymalizacji procesów zarządzania logistyką.

Niniejsza praca została opracowana na bazie badań szeroko opisanych
w fachowej literaturze z dziedziny zarządzania, logistyki, marketingu oraz informatyki. Jest ona opracowaniem opisowym i studium porównawczym, które można wykorzystać do celów dydaktycznych.

Głównym celem pracy jest przybliżenie i prezentacja ewolucji systemów informatycznych sterujących przedsiębiorstwem. Ma ona przybliżyć zagadnienia związane
z informatycznym systemem zarządzania w taki sposób, aby można było dostrzec potrzebę ich wykorzystania dla poprawy efektywności działalności gospodarczej.

W pierwszej części, przeglądowej, omówione zostały zagadnienia dotyczące:

·         identyfikacji informatycznych systemów zarządzania procesami logistycznymi,

·         ewolucji zintegrowanych systemów informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem i sposobów ich wykorzystywania.

W drugiej części, analitycznej, przedstawione zostały:

·      struktura wybranych systemów informatycznych zarządzania,

·      problemy związane z integracją tych systemów,

·      analiza wpływu wdrażania systemu typu ERP w przedsiębiorstwie.

              Rozdział pierwszy charakteryzuje istotę informacji i ich rolę w procesie podejmowania decyzji oraz organizację systemu informacyjnego w systemie informatycznym.

              W rozdziale drugim opisana jest klasyfikacja systemów informatycznych, ich ewolucja i zastosowanie w poszczególnych modułach logistycznych przedsiębiorstwa oraz oddziaływanie tych systemów na organizację.

              Rozdział trzeci – to przedstawienie sposobów wykorzystywania technologii informatycznych w przedsiębiorstwie oraz konieczność reorganizacji procesów biznesowych i sieci gospodarczych.

              Rozdział czwarty prezentuje strukturę zintegrowanego systemów informatycznych, wybrane problemy integracji tych systemów oraz porównuje niektóre ich typy.

              Rozdział ostatni ukazuje problemy związane ze stosowaniem systemów typu ERP w działalności przedsiębiorstwa, szczególnie związane z wymogami organizacyjnymi oraz z procesem kooperacji z otoczeniem.

              Zakończenie – to podsumowanie całej pracy oraz ogólne tendencje rozwojowe dotyczące zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w organizacjach.

              Całą pracę zamyka lista wykorzystanych źródeł.     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

1.     ASPEKTY INFORMACYJNE I DECYZYJNE INFORMATYCZNYCH SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA LOGISTYKĄ

 

1.1. Istota informacji i rola zasobów informacyjnych w przedsiębiorstwie

 

              Współcześnie informacje są postrzegane jako jeden z czterech podstawowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego, obok ziemi, kapitału i pracy. Są one coraz częściej towarem, który odpowiednio wyceniony znajduje wielu nabywców[1].
W dobie społeczeństwa postindustrialnego prowadzenie jakichkolwiek działalności,
a głównie działalności gospodarczej, wymaga pozyskiwania wielu informacji niezbędnych do formułowania różnych planów, gospodarowania aktywami czy podejmowania różnorodnych decyzji. Od jakości posiadanych zasobów informacyjnych oraz ich dostępności w określonym czasie zależy sukces rynkowy przedsiębiorstwa.

              Do dziś nie doczekaliśmy się, uznawanego przez wszystkich, jednolitego poglądu na istotę informacji. Zazwyczaj terminem „informacja” określamy wiadomość o czymś, zakomunikowanie czegoś, pouczenie. Łacińskie wyrażenie informatio – oznacza dosłownie wyobrażenie, wyjaśnienie, zawiadomienie. Informację można również scharakteryzować jako pewną treść przekazywaną w określonej formie przez nadawcę do jej odbiorcy. W. Flakiewicz opisuje informację jako czynnik, który zwiększa naszą wiedzę o otaczającej nas rzeczywistości[2].

              Informacja zawsze towarzyszyła procesom zarządzania przedsiębiorstwa, jednak nigdy nie była tak ważna, jak to ma miejsce obecnie. Jest ona postrzegana jako główne tworzywo procesów decyzyjnych i cenny zasób przedsiębiorstwa. Trafnie określił to
J. Kisielecki i H. Sroka: „zasób, który pozwala na zwiększenie wiedzy o nas
i o otaczającej nas rzeczywistości”[3].

              Określenie informacji oznacza także znaczenie, jakie przy stosowaniu odpowiedniej interpretacji, przypisuje się danym. Bardzo ważna przy tym jest jakość informacji, czyli zespół cech, jakimi powinna się ona charakteryzować, np. rzetelność, istotność, wiarygodność, porównywalność.

              Każde przedsiębiorstwo powinno odczuwać potrzebę opracowania oraz implementacji systemu zarządzania zasobami informacyjnymi w każdym obszarze jego działalności jako procesu integrującego, co przyczynia się do skutecznej realizacji celów strategicznych i w konsekwencji osiągnięcia sukcesu[4]. Posiadanie dużej ilości zasobów informacyjnych umożliwia uzyskanie przewagi konkurencyjnej opartej
na wiedzy: internacjonalizacji biznesu, najnowszych technologii informacyjnych, służących tworzeniu, pozyskiwaniu, gromadzeniu i wykorzystywaniu wiedzy.

              Obecnie działalność gospodarcza wiąże się z nieustannie rosnącą ilością danych
i informacji opisujących różne zdarzenia i procesy gospodarcze zachodzące
w przedsiębiorstwie oraz w jego otoczeniu. W połączeniu z coraz bardziej ograniczonym czasem potrzebnym na podejmowanie decyzji oraz koniecznością optymalizacji zasobów ludzkich i materiałowych, stawia to organizację przed koniecznością racjonalizacji procesów pozyskiwania, przechowywania, przetwarzania
i przekazywania informacji[5].

              Rola zasobu informacyjnego w procesie zarządzania polega głównie na redukcji niepewności, ocenie ryzyka planowanych działań strategicznych oraz możliwości rozwoju przedsiębiorstwa. Z punktu widzenia potrzeb firmy najbardziej użyteczne informacja jest aktualna, wyczerpująca i dokładna, konkretna i odpowiednia, czyli przydatna dla kierownictwa w określonych warunkach i w stosunku do szczególnych potrzeb[6].

 

1.2. Informacje a podejmowanie decyzji

 

              Zbieranie oraz zarządzanie informacjami w przedsiębiorstwie stanowi kluczowy element w procesie podejmowania decyzji, prowadzących do zwiększenia efektywności działania, poprawy jakości i wyeliminowania zakłóceń w realizacji zadań.

              Informacje to dane przetworzone do postaci zrozumiałej dla osób, które je wykorzystują, czyli posiadają one realną wartość dla decyzji i działań tych osób.

              Decyzje są świadomym wyborem, dokonywanym przez menadżera, między różnymi wariantami rozwiązania problemu.

              Posiadanie rzetelnych, dokładnych i wyczerpujących informacji w istotny sposób ułatwia podejmowanie decyzji.

              Dla przedsiębiorstwa szczególnie ważna jest kompleksowa obsługa informacyjna procesów decyzyjnych, czyli zarządzanie informacją, co nabrało znaczenia dopiero w latach osiemdziesiątych. W tym okresie zarządzanie informacją uznano za jeden z podstawowych czynników tworzenia i realizacji strategii organizacji. Kotler napisał, iż: „dobre zarządzanie biznesem to zarządzanie jego przyszłością, to zarządzanie informacją”[7].

              Zarządzanie informacją można określić jako: „zbiór zasad, technik, systemów oraz urządzeń, które określają informacyjno-komunikacyjną strukturę przedsiębiorstwa, które jest podstawą procesów podejmowania decyzji”[8]. Do podstawowych zadań zarządzania informacjami w przedsiębiorstwie zaliczyć można:

ü      planowanie, opracowywanie i wdrażanie strategii informacyjnej przedsiębiorstwa podporządkowanej jego polityce informacyjnej,

ü      sterowanie przepływami informacji,

ü      planowanie środków inwestycyjnych na rozwój systemów informacyjnych,

ü      zapewnienie efektywnej eksploatacji systemów informatycznych,

ü      wprowadzanie nowych systemów,

ü      zarządzanie jakością informacji,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin