odzywianie_1.pdf

(1000 KB) Pobierz
odżywianie 1
Projekt
„Bądźmyzdrowi–wiemy,
więcdziałamy”
SCENARIUSZZAJĘĆDLADZIECI6LETNICH
Tytuł:„MajaiKacperwkrainiezdrowia”
1. Temat:PrawidłoweodŜywianie.
2. Zadania
Celogólny
·
UświadomieniedzieciomjakprawidłoweodŜywianiewpływana
wygląd,samopoczucieienergiępotrzebnądonaukiizabawy.
Celeszczegółowe
Pozakończeniuzajęćdziecipowinny:
·
znaćzasadyzdrowegoodŜywienia,
·
uświadamiaćsobiejakprawidłoweodŜywianiewpływanaorganizm.
umiećwskazać,któreproduktypowinnybyćspoŜywanecodziennie,
aktóresporadycznie.
3. Czas:60min
4. Uczestnicy:dzieci6–letnie,ok.20osób,
5. Materiałydydaktyczne:dowolne4rodzajewarzywi4rodzajeowoców
ocharakterystycznychkształtach,nieprzezroczystetorebki,uproszczony
schematpiramidyzdrowia,czystekartkipapieru,kredki,tablica,taśma
klejąca, magnesy, ilustracje „zdrowych” i „niezdrowych” przekąsek,
kołahulahopzieloneiczerwone.
6. Opisprzebieguzajęć:
Powitaniezabawą„Iskierkazdrowia”–ok.5min.
Dzieciustawionewkręguprzekazująsobieiskierkęzdrowiapoprzezuścisk
dłoni.
Nauczycielrozpoczynazabawęrecytującwiersz:
„Iskierkęzdrowiapuszczamwkrąg,
niechwrócidomoichrąk.”
1
·
268061677.142.png 268061677.153.png
Nauczyciel przedstawia rodzeństwo Kacpra i Mai, którzy odwiedzili
zaczarowanąkrainęzdrowia.MoŜnaodwołaćsiędokolorowanki(dostępna
na www.badzmyzdrowi.pl ), w której występują te same postacie. Para
bohaterówmusidokonywaćtrudnychwyborów,odkrywającrazemzdziećmi
zasadyzdrowegoodŜywiania.Częstodziecibędąproszone,abypomogły
MaiiKacprowiwpodjęciuwłaściwejdecyzji.
Zadanie1.
Nauczycielopowiada:
MajaiKacperidądrogą.
ZnajdująnaniejróŜneworki,którespadłyzcięŜarówkijadącejnatarg.
Dziecizastanawiającosięwnichznajdujeijaknazywaćteznaleziska.
PomóŜMaiiKacprowirozpoznaćjeinazwać.
Przygotowane wcześniej warzywa o charakterystycznych kształtach (np.
marchewka,cebula,por,kapusta)iowoce(np.jabłko,winogrona,cytryna,
banan)pojedynczoumieszczasięwnieprzezroczystychtorebkach.
Zadaniedziecipoleganarozpoznaniuichpokształcie.DlaułatwieniamoŜna
zaproponowaćdzieckuwłoŜenierękidotorebki.
NauczycielpomagaprawidłowonazwaćwarzywaiowoceorazodróŜnićje
odsiebie.(poradnikedukatoralubwww.badzmyzdrowi.pl).Tłumaczy,Ŝe:
o naleŜy zjadać warzywa i owoce, gdyŜ w nich mieszkają
witaminypotrzebnezdrowiu,
o najlepiejzjadaćjesurowezeskórką(gotowanelubobrane
tracąduŜowitamin),
o warzywaiowocekoniecznietrzebamyćprzedspoŜyciem,
o warzywamoŜnajeśćbezograniczeń,
o owoce zawierają więcej cukru (dlatego są słodsze od
warzyw).
Środkidydaktyczne :poradnikdlaedukatorów,dowolne4rodzajeowocówi
4rodzajewarzywocharakterystycznychkształtach,nieprzezroczystetorebki.
Przewidywanyczas :ok.15min.
2
Zadanie2.
Nauczycielopowiada:
MajaiKacperspotykająnaswojejdrodzetrzykróliki.Wszystkiekróliczkiźlesię
czułyibyłynieszczęśliwe.Dziecispytałyichcosięstałoidlaczegosąsmutne.
Pierwszegokróliczkabolałbrzuchiniechciałskakać,aleczęstojadłfrytki,
chipsyipiłsłodkiegazowanenapoje.
Drugikróliczekwłaśniezłamałsobiełapkęimówił,Ŝenielubipićmleka.
TrzeciegokróliczkachociaŜbardzobolałząb,ciąglejadłlizaki,cukierkii
gumy.
Jakmyśliciecokróliczkipowinnyjeść,Ŝebybyłyzdroweiuśmiechnięte?
Nauczyciel omawia z dziećmi jak jedzenie wpływa na samopoczucie i
zdrowie.
Tłumaczydzieciom,Ŝe:
o jeślibędzieciejeśćzbytduŜochipsów,frytek,hamburgerów
itp.tobędziewas
o bolałbrzuchalbobędzieciebardzospragnieni,
o jeślibędziepilimałomlekaijedlimałoserówijogurtówto
waszekościbędąsłabeibędąsięczęstołamały,
o jeślibędziejeśćduŜociastek,gumicukierkówtobędąwas
bolałyzęby.
Nauczycielzapoznajedziecizpiramidązdrowia(załącznik1–uproszczony
schemat piramidy zdrowia). Przedstawia podstawowy podział produktów
spoŜywczych oraz zasadę ułoŜenia ich w piramidzie zdrowia (poradnik
edukatoralub www.badzmyzdrowi.pl ).
Zapraszadziecidowspólnegostworzeniawłasnejpiramidyzdrowia.
Dziecizostająpodzielonenagrupy,którenumerujemyod16:
1. DziecizgrupypierwszejrysująpostacieuprawiająceróŜnegorodzaju
sportyprzedstawiającaktywnośćfizycznąnp.:biegaczy,piłkarzy,osoby
narowerzeitp.,
2. Dzieci z grupy drugiej rysują produkty zboŜowe: chleb, bułka, kasze,
płatkiśniadaniowe,itp.,
3. Dzieci z grupy trzeciej rysują warzywa i owoce: marchewki, kapustę,
rzodkiewki,jabłka,gruszki,pomarańcze,bananyitp.,
4. Dziecizgrupyczwartejrysująmięso,jaja,ryby,
5. Dziecizgrupypiątejrysująnabiał:sery,jogurty,mleko,kefiritp.,
6. Dziecizgrupyszóstejrysująsłodycze:czekoladę,cukierkiitp.,
3
Na przygotowanym wcześniej schemacie piramidy zdrowia dzieci kolejno
przyczepiająswojerysunkiopowiadającconarysowałyinaktórympoziomie
piramidy zdrowia dany produkt naleŜy umieścić. Nauczyciel pomaga i
dodatkowoobjaśnia.
Środkidydaktyczne :załącznik1–uproszczonyschematpiramidyzdrowia,
czystekartkipapieru,kredki,tablica,taśmaklejąca,magnesy.
Przewidywanyczas:ok.25min.
Zadanie3.
Nauczycielopowiada:
MajaiKacperwędrujądalejprzezzaczarowanąkrainęzdrowia.
Podrodzemijajązaczarowanedziwnedrzewa.
Najednychrosnąbatonyichipsy,anadrugichmarchewkiitruskawki.
Dziecipoczułygłódipostanowiłyzerwaćzdrzewtrochęprzysmaków.
JakmyśliciecoMajaiKacperpowinniwybraćnaprzekąskę?
PomóŜcieimoddzielićprzekąskizdroweodniezdrowych.
Dzieci otrzymują od nauczyciela przygotowane wcześniej rysunki róŜnych
popularnych przekąsek (załącznik 2). Zadanie dzieci polega na
przyporządkowaniudanegoproduktudojednejzdwóchobręczyułoŜonych
na podłodze. Do obręczy zielonej dzieci odkładają sylwetki „zdrowych”
przekąsek,adoczerwonejobręczyprzekąski„niezdrowe”.
Nauczycielwyjaśnia,Ŝeczerwonaobręczjestmiejscemnaprodukty,które
dziecipowinnyspoŜywaćjaknajrzadziej,azielonaobręczjestmiejscemna
produkty,którepowinnybyćspoŜywanecodziennie.
Nauczycielprosidzieci,abykaŜdepokoleipodeszłodoobręczyzeswoim
produktem, pokazało go grupie oraz zdecydowało, do której obręczy
pasuje.
Nauczyciel opatruje krótkim komentarzem kaŜdy produkt oraz jego
umiejscowieniewdanejobręczy.Zadajedzieciompytaniacomyśląotym
podzialeicobędąwprzyszłościwybieraćnaprzekąski.
Środkidydaktyczne :ilustracje„zdrowych”i„niezdrowych”przekąsek,koła
hulahopzieloneiczerwone.
Przewidywanyczas:ok.10min.
4
 
Na zakończenie dzieci wspólnie śpiewają piosenkę np.: „Owocowy
Karnawał”MajkiJeŜowskiejlubinnąopasującejtematyce.
Przewidywanyczas:ok.5min.
Załącznik1
Uproszczonyschematpiramidyzdrowia.
SŁODYCZE
NABIAŁ
MIĘSO ,
JAJA , RYBY
OWOCE ,
WARZYWA
PRODUKTY
ZBOśOWE
AKTYWNOŚĆ
FIZYCZNA
5
268061677.174.png 268061677.001.png 268061677.012.png 268061677.023.png 268061677.034.png 268061677.045.png 268061677.056.png 268061677.067.png 268061677.078.png 268061677.089.png 268061677.100.png 268061677.102.png 268061677.103.png 268061677.104.png 268061677.105.png 268061677.106.png 268061677.107.png 268061677.108.png 268061677.109.png 268061677.110.png 268061677.111.png 268061677.112.png 268061677.113.png 268061677.114.png 268061677.115.png 268061677.116.png 268061677.117.png 268061677.118.png 268061677.119.png 268061677.120.png 268061677.121.png 268061677.122.png 268061677.123.png 268061677.124.png 268061677.125.png 268061677.126.png 268061677.127.png 268061677.128.png 268061677.129.png 268061677.130.png 268061677.131.png 268061677.132.png 268061677.133.png 268061677.134.png 268061677.135.png 268061677.136.png 268061677.137.png 268061677.138.png 268061677.139.png 268061677.140.png 268061677.141.png 268061677.143.png 268061677.144.png 268061677.145.png 268061677.146.png 268061677.147.png 268061677.148.png 268061677.149.png 268061677.150.png 268061677.151.png 268061677.152.png 268061677.154.png 268061677.155.png 268061677.156.png 268061677.157.png 268061677.158.png 268061677.159.png 268061677.160.png 268061677.161.png 268061677.162.png 268061677.163.png 268061677.164.png 268061677.165.png 268061677.166.png 268061677.167.png 268061677.168.png 268061677.169.png 268061677.170.png 268061677.171.png 268061677.172.png 268061677.173.png 268061677.175.png 268061677.176.png 268061677.177.png 268061677.178.png 268061677.179.png 268061677.180.png 268061677.181.png 268061677.182.png 268061677.183.png 268061677.184.png 268061677.002.png 268061677.003.png 268061677.004.png 268061677.005.png 268061677.006.png 268061677.007.png 268061677.008.png 268061677.009.png 268061677.010.png 268061677.011.png 268061677.013.png 268061677.014.png 268061677.015.png 268061677.016.png 268061677.017.png 268061677.018.png 268061677.019.png 268061677.020.png 268061677.021.png 268061677.022.png 268061677.024.png 268061677.025.png 268061677.026.png 268061677.027.png 268061677.028.png 268061677.029.png 268061677.030.png 268061677.031.png 268061677.032.png 268061677.033.png 268061677.035.png 268061677.036.png 268061677.037.png 268061677.038.png 268061677.039.png 268061677.040.png 268061677.041.png 268061677.042.png 268061677.043.png 268061677.044.png 268061677.046.png 268061677.047.png 268061677.048.png 268061677.049.png 268061677.050.png 268061677.051.png 268061677.052.png 268061677.053.png 268061677.054.png 268061677.055.png 268061677.057.png 268061677.058.png 268061677.059.png 268061677.060.png 268061677.061.png 268061677.062.png 268061677.063.png 268061677.064.png 268061677.065.png 268061677.066.png 268061677.068.png 268061677.069.png 268061677.070.png 268061677.071.png 268061677.072.png 268061677.073.png 268061677.074.png 268061677.075.png 268061677.076.png 268061677.077.png 268061677.079.png 268061677.080.png 268061677.081.png 268061677.082.png 268061677.083.png 268061677.084.png 268061677.085.png 268061677.086.png 268061677.087.png 268061677.088.png 268061677.090.png 268061677.091.png 268061677.092.png 268061677.093.png 268061677.094.png 268061677.095.png 268061677.096.png 268061677.097.png 268061677.098.png 268061677.099.png 268061677.101.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin