odzywianie_1.pdf
(
1000 KB
)
Pobierz
odżywianie 1
Projekt
„Bądźmyzdrowi–wiemy,
więcdziałamy”
SCENARIUSZZAJĘĆDLADZIECI6LETNICH
Tytuł:„MajaiKacperwkrainiezdrowia”
1.
Temat:PrawidłoweodŜywianie.
2.
Zadania
Celogólny
·
UświadomieniedzieciomjakprawidłoweodŜywianiewpływana
wygląd,samopoczucieienergiępotrzebnądonaukiizabawy.
Celeszczegółowe
Pozakończeniuzajęćdziecipowinny:
·
znaćzasadyzdrowegoodŜywienia,
·
uświadamiaćsobiejakprawidłoweodŜywianiewpływanaorganizm.
umiećwskazać,któreproduktypowinnybyćspoŜywanecodziennie,
aktóresporadycznie.
3.
Czas:60min
4.
Uczestnicy:dzieci6–letnie,ok.20osób,
5.
Materiałydydaktyczne:dowolne4rodzajewarzywi4rodzajeowoców
ocharakterystycznychkształtach,nieprzezroczystetorebki,uproszczony
schematpiramidyzdrowia,czystekartkipapieru,kredki,tablica,taśma
klejąca, magnesy, ilustracje „zdrowych” i „niezdrowych” przekąsek,
kołahulahopzieloneiczerwone.
6.
Opisprzebieguzajęć:
Powitaniezabawą„Iskierkazdrowia”–ok.5min.
Dzieciustawionewkręguprzekazująsobieiskierkęzdrowiapoprzezuścisk
dłoni.
Nauczycielrozpoczynazabawęrecytującwiersz:
„Iskierkęzdrowiapuszczamwkrąg,
niechwrócidomoichrąk.”
1
·
Nauczyciel przedstawia rodzeństwo Kacpra i Mai, którzy odwiedzili
zaczarowanąkrainęzdrowia.MoŜnaodwołaćsiędokolorowanki(dostępna
na
www.badzmyzdrowi.pl
), w której występują te same postacie. Para
bohaterówmusidokonywaćtrudnychwyborów,odkrywającrazemzdziećmi
zasadyzdrowegoodŜywiania.Częstodziecibędąproszone,abypomogły
MaiiKacprowiwpodjęciuwłaściwejdecyzji.
Zadanie1.
Nauczycielopowiada:
MajaiKacperidądrogą.
ZnajdująnaniejróŜneworki,którespadłyzcięŜarówkijadącejnatarg.
Dziecizastanawiającosięwnichznajdujeijaknazywaćteznaleziska.
PomóŜMaiiKacprowirozpoznaćjeinazwać.
Przygotowane wcześniej warzywa o charakterystycznych kształtach (np.
marchewka,cebula,por,kapusta)iowoce(np.jabłko,winogrona,cytryna,
banan)pojedynczoumieszczasięwnieprzezroczystychtorebkach.
Zadaniedziecipoleganarozpoznaniuichpokształcie.DlaułatwieniamoŜna
zaproponowaćdzieckuwłoŜenierękidotorebki.
NauczycielpomagaprawidłowonazwaćwarzywaiowoceorazodróŜnićje
odsiebie.(poradnikedukatoralubwww.badzmyzdrowi.pl).Tłumaczy,Ŝe:
o
naleŜy zjadać warzywa i owoce, gdyŜ w nich mieszkają
witaminypotrzebnezdrowiu,
o
najlepiejzjadaćjesurowezeskórką(gotowanelubobrane
tracąduŜowitamin),
o
warzywaiowocekoniecznietrzebamyćprzedspoŜyciem,
o
warzywamoŜnajeśćbezograniczeń,
o
owoce zawierają więcej cukru (dlatego są słodsze od
warzyw).
Środkidydaktyczne
:poradnikdlaedukatorów,dowolne4rodzajeowocówi
4rodzajewarzywocharakterystycznychkształtach,nieprzezroczystetorebki.
Przewidywanyczas
:ok.15min.
2
Zadanie2.
Nauczycielopowiada:
MajaiKacperspotykająnaswojejdrodzetrzykróliki.Wszystkiekróliczkiźlesię
czułyibyłynieszczęśliwe.Dziecispytałyichcosięstałoidlaczegosąsmutne.
Pierwszegokróliczkabolałbrzuchiniechciałskakać,aleczęstojadłfrytki,
chipsyipiłsłodkiegazowanenapoje.
Drugikróliczekwłaśniezłamałsobiełapkęimówił,Ŝenielubipićmleka.
TrzeciegokróliczkachociaŜbardzobolałząb,ciąglejadłlizaki,cukierkii
gumy.
Jakmyśliciecokróliczkipowinnyjeść,Ŝebybyłyzdroweiuśmiechnięte?
Nauczyciel omawia z dziećmi jak jedzenie wpływa na samopoczucie i
zdrowie.
Tłumaczydzieciom,Ŝe:
o
jeślibędzieciejeśćzbytduŜochipsów,frytek,hamburgerów
itp.tobędziewas
o
bolałbrzuchalbobędzieciebardzospragnieni,
o
jeślibędziepilimałomlekaijedlimałoserówijogurtówto
waszekościbędąsłabeibędąsięczęstołamały,
o
jeślibędziejeśćduŜociastek,gumicukierkówtobędąwas
bolałyzęby.
Nauczycielzapoznajedziecizpiramidązdrowia(załącznik1–uproszczony
schemat piramidy zdrowia). Przedstawia podstawowy podział produktów
spoŜywczych oraz zasadę ułoŜenia ich w piramidzie zdrowia (poradnik
edukatoralub
www.badzmyzdrowi.pl
).
Zapraszadziecidowspólnegostworzeniawłasnejpiramidyzdrowia.
Dziecizostająpodzielonenagrupy,którenumerujemyod16:
1. DziecizgrupypierwszejrysująpostacieuprawiająceróŜnegorodzaju
sportyprzedstawiającaktywnośćfizycznąnp.:biegaczy,piłkarzy,osoby
narowerzeitp.,
2. Dzieci z grupy drugiej rysują produkty zboŜowe: chleb, bułka, kasze,
płatkiśniadaniowe,itp.,
3. Dzieci z grupy trzeciej rysują warzywa i owoce: marchewki, kapustę,
rzodkiewki,jabłka,gruszki,pomarańcze,bananyitp.,
4. Dziecizgrupyczwartejrysująmięso,jaja,ryby,
5. Dziecizgrupypiątejrysująnabiał:sery,jogurty,mleko,kefiritp.,
6. Dziecizgrupyszóstejrysująsłodycze:czekoladę,cukierkiitp.,
3
Na przygotowanym wcześniej schemacie piramidy zdrowia dzieci kolejno
przyczepiająswojerysunkiopowiadającconarysowałyinaktórympoziomie
piramidy zdrowia dany produkt naleŜy umieścić. Nauczyciel pomaga i
dodatkowoobjaśnia.
Środkidydaktyczne
:załącznik1–uproszczonyschematpiramidyzdrowia,
czystekartkipapieru,kredki,tablica,taśmaklejąca,magnesy.
Przewidywanyczas:ok.25min.
Zadanie3.
Nauczycielopowiada:
MajaiKacperwędrujądalejprzezzaczarowanąkrainęzdrowia.
Podrodzemijajązaczarowanedziwnedrzewa.
Najednychrosnąbatonyichipsy,anadrugichmarchewkiitruskawki.
Dziecipoczułygłódipostanowiłyzerwaćzdrzewtrochęprzysmaków.
JakmyśliciecoMajaiKacperpowinniwybraćnaprzekąskę?
PomóŜcieimoddzielićprzekąskizdroweodniezdrowych.
Dzieci otrzymują od nauczyciela przygotowane wcześniej rysunki róŜnych
popularnych przekąsek (załącznik 2). Zadanie dzieci polega na
przyporządkowaniudanegoproduktudojednejzdwóchobręczyułoŜonych
na podłodze. Do obręczy zielonej dzieci odkładają sylwetki „zdrowych”
przekąsek,adoczerwonejobręczyprzekąski„niezdrowe”.
Nauczycielwyjaśnia,Ŝeczerwonaobręczjestmiejscemnaprodukty,które
dziecipowinnyspoŜywaćjaknajrzadziej,azielonaobręczjestmiejscemna
produkty,którepowinnybyćspoŜywanecodziennie.
Nauczycielprosidzieci,abykaŜdepokoleipodeszłodoobręczyzeswoim
produktem, pokazało go grupie oraz zdecydowało, do której obręczy
pasuje.
Nauczyciel opatruje krótkim komentarzem kaŜdy produkt oraz jego
umiejscowieniewdanejobręczy.Zadajedzieciompytaniacomyśląotym
podzialeicobędąwprzyszłościwybieraćnaprzekąski.
Środkidydaktyczne
:ilustracje„zdrowych”i„niezdrowych”przekąsek,koła
hulahopzieloneiczerwone.
Przewidywanyczas:ok.10min.
4
Na zakończenie dzieci wspólnie śpiewają piosenkę np.: „Owocowy
Karnawał”MajkiJeŜowskiejlubinnąopasującejtematyce.
Przewidywanyczas:ok.5min.
Załącznik1
Uproszczonyschematpiramidyzdrowia.
SŁODYCZE
NABIAŁ
MIĘSO
,
JAJA
,
RYBY
OWOCE
,
WARZYWA
PRODUKTY
ZBOśOWE
AKTYWNOŚĆ
FIZYCZNA
5
Plik z chomika:
pipi33
Inne pliki z tego folderu:
ksiazeczka_wiem-co-jem(1).pdf
(3077 KB)
piramida żywienia(1).JPG
(81 KB)
zdrowe odżywianie.JPG
(187 KB)
niezdrowe jedzenie.JPG
(193 KB)
zdrowe jedzenie(2).JPG
(236 KB)
Inne foldery tego chomika:
19.Od piosenki do literki cz A - do metody dobrego stratu M. Bogdanowicz
20.Od piosenki do literki cz B -metoda dobrego startu M. Bogdanowicz
21. 0d piosenki do literki cz. C -metoda dobrego startu M Bogdanowicz
4. Zima
alfabet obrazkowy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin