Plan Rozwoju Zawodowego nauczyciela stażysty Strona 3 z 6
……………………………………………………………………………….
(imię i nazwisko nauczyciela)
( nazwa i miejsce zatrudnienia)
Plan Rozwoju Zawodowego nauczyciela stażysty
na stopień awansu nauczyciela kontraktowego
od 01.09.2010 r. do 31.05.2011 r.
Podstawa prawna awansu zawodowego nauczyciela :
· Ustawa Karta Nauczyciela ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, z późn. zm.)
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593)
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2007 r. Nr 214, poz. 1580)
Nauczyciel w okresie stażu będzie w szczególności:
1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
a) przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły;
b) sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole;
c) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
2) uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia;
3) prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone;
4) uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Nauczyciel w okresie stażu będzie realizował wymagania niezbędne do uzyskania stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego, tj. :
1) znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola, w którym nauczyciel odbywał staż;
2) umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań przedszkola, w którym nauczyciel odbywał staż;
3) znajomość środowiska wychowanków, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem wychowanków;
4) umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Zadania
Formy realizacji
Termin realizacji
Oczekiwane efekty
1. Poznanie zasad organizacji, zadań placówki przedszkolnej
2. Poznanie przepisów warunkujących bezpieczny i higieniczny pobyt dzieci w przedszkolu oraz bezpieczne i higieniczne warunki pracy
3. Poznanie rodzajów dokumentacji pedagogicznej i wymogów dotyczących sposobu jej prowadzenia
- konsultacje merytoryczne z dyrektorem, opiekunem
stażu
- analiza dokumentów przedszkola: Statutu, arkusza
organizacyjnego, ramowego rozkładu dnia,
regulaminów wewnętrznych,
programu wychowawczego, programu profilaktyki,
koncepcji pracy przedszkola
- analiza wraz z opiekunem stażu Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sport z dnia 31 grudnia
2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny
w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
z póź. zm.
- udział w szkoleniu bhp prowadzonym przez
inspektora ds. bhp
- konsultacje z dyrektorem i opiekunem stażu
- prowadzenie dokumentacji obowiązującej w
przedszkolu
IX 2010
IX- X
Cały okres stażu
Wzbogacenie wiedzy merytorycznej nt. zadań, funkcji przedszkola, zasad jego organizacji
Pogłębienie wiedzy n/t zasad bezpiecznej organizacji warunku kształcenia
Znajomość rodzajów obowiązującej w placówce dokumentacji, nabycie umiejętności prawidłowego prowadzenia dokumentacji pedagogicznej
1. Uczestniczenie w planowaniu zamierzeń wychowawczo – dydaktycznych z uwzględnieniem metodyki wychowania przedszkolnego, koncepcji pracy przedszkola, programu wychowawczego i profilaktyki przedszkola wraz z opiekunem stażu
2. Konstruowanie scenariuszy do prowadzonych przez nauczyciela zajęć
3. Tworzenie warsztatu pracy umożliwiającego prowadzenie zajęć
4. Prowadzenie zajęć zgodnie z metodyką wychowania przedszkolnego i innymi założeniami określonymi w koncepcji pracy przedszkola, programu wychowawczego i profilaktyki przedszkola w obecności opiekuna stażu i dyrektora przedszkola
5. Organizowanie warunków stymulujących rozwój inteligencji wielorakich dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości i potrzeb
- konstruowanie planów pracy wychowawczo –
dydaktycznych
- konsultacje merytoryczne i metodyczne z udziałem
opiekuna stażu przy planowaniu i opracowywaniu
scenariuszy zajęć, sytuacji edukacyjnych
- studiowanie literatury, udział w różnych formach
doskonalenia zawodowego, gromadzenie scenariuszy
zajęć
- opracowywanie, przygotowywanie pomocy i środków
dydaktycznych niezbędnych w realizacji zajęć
(wykorzystanie technologii komputerowej)
- prowadzenie różnych form zabaw i zajęć zgodnie z
ramowym rozkładem dnia
- prowadzenie zajęć w obecności opiekuna zgodnie z
harmonogramem zajęć obserwowanych przez
opiekuna stażu
- prowadzenie zajęć w obecności dyrektora zgodnie z
planem nadzoru pedagogicznego dyrektora
przedszkola
- poszerzanie wiedzy na temat teorii H. Gardnera
- obserwacja rozwoju dzieci w kontekście
inteligencji wielorakich, wywiady z rodzicami nt.
preferencji dzieci w zakresie zabaw , zajęć
- współ organizacja warunków pobytu dzieci – miejsc
do zabawy i ich wyposażenia, rodzajów zabaw i
zajęć umożliwiających rozwój inteligencji
wielorakich
Co / tydzień/ Cały okres stażu
codziennie
wg harmonogramu
wg planu nadzoru pedagogicznego
IX-X 2010
Rozwinięcie praktycznych umiejętności planowania zamierzeń wychowawczo - dydaktycznych
Rozwinięcie umiejętności konstruowania scenariuszy z uwzględnieniem realizacji podstawy programowej, potrzeb i oczekiwań dzieci
Powiększenie zasobów warsztatu pracy
Nabycie umiejętności prowadzenie zajęć w sposób zapewniający realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem poprawności metodycznej i merytorycznej
Poszerzenie wiedzy i umiejętności nt. oddziaływania na wszechstronny rozwój dziecka
3) znajomość środowiska wychowanków, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem wychowanków
1. Poszerzanie wiedzy w zakresie potrzeb opiekuńczo – wychowawczych dzieci i sposobów ich zaspakajania
2. Opracowywanie sposobów kształtowania pożądanych postaw i zachowań
3. Aktywizowanie środowiska rodzinnego do współpracy z nauczycielem
- organizacja samokształcenia w tym zakresie, udział w
zorganizowanych formach doskonalenia
zawodowego, w tym w Wewnątrzprzedszkolnym
Doskonaleniu Nauczycieli
- nawiązanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym
dzieci
- obserwacja rozwoju, zachowań , postaw dzieci
- współpraca z psychologiem przedszkola
- współtworzenie systemów motywacyjnych
- współpraca z psychologiem przedszkola w sytuacjach
„trudnych zachowań” dziecka
- współuczestniczenie w opracowywaniu planu
współpracy ze środowiskiem rodzinnym
- realizacja planu współpracy
-organizacja dni konsultacji pedagogicznych
- współredagowa...
flek