Koncepcja_pracy_przedszkola.docx

(28 KB) Pobierz
Koncepcja pracy przedszkola ze szczególnym nastawieniem na kształcenie inteligencji wielorakich



Koncepcja pracy przedszkola              Strona 2 z 9

 

Koncepcja pracy przedszkola
ze szczególnym nastawieniem na kształcenie inteligencji wielorakich

 

 

Ostatnia podstawa programowa wychowania przedszkolnego szczegółowo określa cele wychowania przedszkolnego, organizowanego w różnych formach – zarówno w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach czy w alternatywnych formach wychowania przedszkolnego. Analizując treść celów określonych w podstawie, nasuwa się spostrzeżenie dotyczące precyzyjności i uporządkowania tego wszystkiego, co tak naprawdę jest realizowane przez edukację przedszkolną.

Poprzez zabawę i naukę przedszkole ma na celu:

-         wspomagać dzieci w rozwijaniu uzdolnień i kształtować czynności intelektualne niezbędne w codziennym życiu i w dalszej edukacji,

-         wychowywać dzieci tak, aby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,

-         kształtować u dzieci odporność emocjonalną, umiejętność radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych, włącznie z sytuacją porażki,

-         rozwijać umiejętności społeczne, które warunkują poprawność relacji z dziećmi i dorosłymi,

-         stwarzać warunki rozwoju dzieciom o zróżnicowanych możliwościach i umiejętnościach,

-         poszerzać wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym, technicznym,

-         rozwijać umiejętność logicznego rozumowania i prezentowania w sposób zrozumiały dla innych swoich opinii, przemyśleń o świecie,

-         kształtować postawy „zdrowego stylu życia”,

-         rozwijać sprawność fizyczną, wprowadzać dzieci w świat sztuki i rozwijać umiejętność prezentowania obserwowanej rzeczywistości, odczuć poprzez różne formy ekspresji artystycznej,

-         kształtować poczucie przynależności społecznej, narodowej.

 

Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola, które także szczegółowo określa podstawa programowa wychowania przedszkolnego (dokładnie: załącznik nr 1 do podstawy).

Sposoby, drogi osiągania celów określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego są już indywidualną sprawą każdej placówki przedszkolnej. Cele wychowania przedszkolnego można realizować przez wybrane lub opracowane przez nauczycieli programy wychowania przedszkolnego, zgodne z nową podstawą programową, lub poprzez realizację koncepcji pracy przedszkola, jeżeli jest ona opracowana w taki sposób, że wyraźnie ujmuje podstawowe elementy planu czy też programu pracy przedszkola.

„Koncepcja pracy przedszkola” to nowość dla większości placówek przedszkolnych. W załączniku do rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym z dnia 7 października 2009 r. określone zostały wymagania wobec edukacji przedszkolnej. W obszarze II „Procesy zachodzące w przedszkolu” jeden z wymogów brzmi: „Przedszkole pracuje zgodnie z przyjętą koncepcją”. Zatem każde przedszkole obligatoryjnie powinno posiadać koncepcję swojej pracy. Z wieloletniego już doświadczenia dyrektora przedszkola wiem, że poza drogą prowadząca do realizacji celów wychowania przedszkolnego, koncepcja pracy przedszkola może mieć jeszcze inny walor. Może decydować o specyfice i odrębności przedszkola spośród innych placówek na danym terenie.

W przedszkolu przeze mnie prowadzonym od kilku lat realizowana jest koncepcja pracy przedszkola oparta na ogólnopolskim programie „Optymistyczne Przedszkole”, którego autorkami są Irena Dzierzgowska i Mirela Nawrot. Szczególnym elementem koncepcji pracy przedszkola opartej na wymienionym programie jest rozwijanie inteligencji wielorakich naszych wychowanków, na podstawie teorii Howarda Gardnera (psychologa Harvard University). W literaturze psychologicznej pojęcie „inteligencji” najczęściej definiowane jest jako zdolność rozumienia, kojarzenia, bystrość w znajdowaniu rozwiązań określonych problemów.

Tymczasem Howard Gardner w 1984 r. zaprzeczył, jakoby istniała jedna, ogólna zdolność umysłowa człowieka, która sprawia, że określa się go „człowiekiem inteligentnym”. Na podstawie wieloletnich badań stwierdził, że każdy mózg człowieka ma specyficzną „mapę” talentów, z którą przychodzimy na świat. Wyposażenie genetyczne to „kapitał początkowy” każdego nowo narodzonego dziecka. Od środowiska, w jakim dziecko wzrasta, zależy rozwój lub zahamowanie naturalnych, wrodzonych predyspozycji. Zatem od nas – dorosłych, rodziców i nauczycieli – w dużym stopniu zależy, które talenty rozkwitną, a które – być może – nigdy się nie ujawnią.

Howard Gardner ogłosił teorię 8 typów inteligencji, których ośrodki są zlokalizowane w różnych częściach naszego mózgu: inteligencję werbalną (językową), logicznomatematyczną, muzyczną, wizualno-przestrzenną, kinestetyczną (ruchową), przyrodniczą, interpersonalną (społeczną), intrapersonalną (osobistą).

Chcąc pożytecznie wykorzystać „teorię inteligencji wielorakich”, należy pamiętać o kilku zasadach.

1.       Każde dziecko jest inne. Posiada niepowtarzalną „mapę inteligencji”. Ma swoje mocne i słabe strony.

2.       Wszystkie rodzaje inteligencji są równie cenne.

3.       Każdy rodzaj inteligencji można i trzeba rozwijać.

 

Przedszkole musi być miejscem tak zorganizowanym, aby istniała możliwość wyboru różnorodnej aktywności przez dziecko. Przedszkolak, który ma możliwość decydowania o tym, w jaki sposób chce się bawić, ujawni swoje zainteresowania, upodobania. Swoboda wyboru umożliwia diagnozę inteligencji każdego dziecka, a ta pozwala nauczycielom nie tylko na określenie potencjału dziecka, ale także na kreowanie warunków i dobór sposobów jego rozwijania. W tym procesie ważną rolę odgrywa również rodzina, która pomaga nauczycielowi diagnozować potencjał dziecka i uczestniczy w działaniach przedszkola, ukierunkowanych na rozwój inteligencji wielorakich dzieci. Taka też jest idea wiodąca koncepcji pracy pedagogicznej Przedszkola Miejskiego nr 10 w Kołobrzegu.

 


Przykład koncepcji pracy przedszkola

 

Koncepcja pracy

Przedszkola Miejskiego nr 10 w Kołobrzegu – Optymistycznego Przedszkola

 

Cele koncepcji pracy przedszkola

1.       Diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich dzieci.

2.       Rozwijanie u wychowanków optymistycznych cech charakteru (dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania, …).

3.       Rozwijanie umiejętności adekwatnego do sytuacji wyrażania emocji.

4.       Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.

5.       Wspomaganie rodziców w wychowaniu „optymistycznego dziecka”.

6.       Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji.

7.       Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.


 

Kierunki realizacji koncepcji

 

I. Praca z dziećmi

Zadanie

Forma realizacji

Termin

Odpowiedzialny

Uwagi

Adaptacja dziecka w przedszkolu

 

 

 

 

 

 

 

Rozpowszechnianie informatora prezentującego działalność przedszkola.

 

 

Realizacja „Programu adaptacyjnego”.

 

 

Organizowanie warunków działalności przedszkola pozwalających na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji przedszkola przez dzieci
(i rodziców).

od III każdego roku szkolnego


od V każdego roku szkolnego

 

cały rok

 

dyrektor

 

 

nauczyciele dzieci nowo przyjętych

 

 

 

 

 

Diagnoza „inteligencji wielorakich”

 

Diagnozowanie umiejętności, potrzeb poprzez obserwację dzieci, analizę wytworów działalności dziecięcej.

 

 

Diagnozowanie umiejętności dzieci na podstawie analizy testu dla rodziców „Talenty mojego dziecka”.

 

diagnoza wstępna, śródroczna, końcowa


IX

wszyscy nauczyciele

 

Rozwijanie „inteligencji wielorakich” dzieci

Dostosowanie wyposażenia sal do potrzeb rozwijania potencjału dzieci.

Umożliwianie dzieciom swobodnego wyboru aktywności zabawowej.

Realizacja programów autorskich:

·         „Rozwijanie inteligencji wielorakich” (wszechstronne rozwijanie potencjału dziecka),

·         „Od działania do poznania” (rozwijanie inteligencji przyrodniczej),

·         „Przedszkolaki chętne i gotowe do nauki czytania i pisania” (rozwijanie inteligencji językowej),

·         „Mały plastyk” (rozwijanie inteligencji wizualno-przestrzennej na zajęciach koła plastycznego).

Stwarzanie warunków do autoprezentacji swoich zainteresowań, hobby na forum grupy, przedszkola.

Realizowanie „Paszportu do kariery”.

Uczestniczenie w „Festiwalu Talentów” organizowanym w przedszkolu.

Uczestniczenie w „Festiwalu Żywiołów” organizowanym w przedszkolu.

 

wg potrzeb,

cały rok

cały rok

 

 

 

 

 

 

wg planu prezentacji,

cały rok

III

IV

wszyscy nauczyciele,

nauczyciele – autorzy

 

 

 

 

 


wszyscy nauczyciele

 

 

Uczenie dzieci wyrażania uczuć i emocji

Wykorzystywanie naturalnych sytuacji do rozpoznawania i radzenia sobie przez dzieci z emocjami.

Wykorzystywanie bajek w rozpoznawaniu, nazywaniu emocji.

Realizowanie programu „Przyjaciele Zippiego”.

Rozwijanie odporności emocjonalnej poprzez uczestniczenie w przedsięwzięciu „Paszport do kariery”, w autoprezentacjach hobby, w prezentacjach artystycznych – scenicznych przed zaproszonymi gośćmi.

 

cały rok

wszyscy nauczyciele

 

Rozwijanie „optymistycznych cech charakteru”

Opracowanie z dziećmi „Ustawy o zachowaniu się” w przedszkolu i poza nim.

Przybliżanie dzieciom „Praw dziecka”.

Opowiadanie „optymistycznych bajek” w kontekście kształconych cech charakteru.

Redagowanie z dziećmi „optymistycznych bajek” w kontekście kształconych cech charakteru.

Wykorzystywanie zabaw kształtujących charakter.

Wprowadzenie i modyfikowanie „systemów motywacyjnych” zgodnie z możliwościami i potrzebami dzieci.

cały rok

wszyscy nauczyciele

 

Promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia

Realizowanie programu profilaktyki przedszkola.

 

Realizowanie programu autorskiego „Przez ruch do wiedzy i umiejętności”.

Realizowanie innowacji pedagogicznej „Rozwijanie postaw asertywnych –

ważne słowo nie”.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin