Arkusz analizy programu wychowania przedszkolnegopod względem zgodności z podstawą programową Strona 2 z 4
arkusz analizy programu wychowania przedszkolnego
pod względem zgodności z podstawą programową
1. Nazwa programu .................................................................................................................
2. Autor ....................................................................................................................................
3. Poziom edukacyjny (program dla grupy, jakiej) ..............................................................................................................................................
4. Numer dopuszczenia/program własny ..............................................................................................................................................
5. Zawartość programu
Lp.
Program wychowania przedszkolnego:
(postawić odpowiednio znak x)
nie
1.
zawiera szczegółowe cele edukacyjne,
2.
zawiera tematykę materiału edukacyjnego,
3.
zawiera wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu,
4.
w przypadku publikacji programu zawiera nazwiska rzeczoznawców, którzy opiniowali program,
5.
jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym, w szczególności uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej,
6.
zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi,
7.
nie zawiera materiałów reklamowych innych niż informacje o publikacjach edukacyjnych,
8.
posiada wymagane opinie (program własny)
6. Zakres podstawy programowej
nie (postawić odpowiednio znak x)
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1)
obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
2)
przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach
i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
3)
w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
4)
wie, że nie należy chwalić się bogactwem ani dokuczać dzieciom, które wychowują się
w trudniejszych warunkach, wyszydzać i szykanować innych;
5)
umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
Czy program zawiera treści pozwalające wykształcić umiejętności samoobsługowe, higieniczne i kulturalne?
umie poprawnie umyć się i wytrzeć, umyć zęby;
właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
samodzielnie korzysta z toalety;
samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież;
utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Czy program zawiera treści pozwalające kształtować umiejętności właściwego komunikowania się i mówienia?
zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
flek