arkusz hospitacji problemowej.docx

(15 KB) Pobierz
ARKUSZ HOSPITACJI PROBLEMOWEJ

Arkusz hospitacji problemowej wraz z przykładem wypełnienia                            Strona 1 z 3

Arkusz hospitacji problemowej

 

 

IMIĘ I NAZWISKO NAUCZYCIELA: ……………………………………………………................................

GRUPA: ………………..                                                                      DATA HOSPITACJI: ..........................

 

CEL HOSPITACJI: Diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych przedszkola.

 

TEMATYKA HOSPITACJI:

Wynikająca z:

-           wniosków z pełnionego nadzoru pedagogicznego w roku poprzednim,

-           przyjętych do realizacji zadań (przedsięwzięć, programów ogólnopolskich, np. Optymistyczne Przedszkole),

-           priorytetów polityki edukacyjnej określonych w „Wymaganiach wobec edukacji przedszkolnej”.

 

 

PODSTAWA PROGRAMOWA/umiejętność kluczowa – finalna:

Zapis z załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.

 

WSKAŹNIKI (założenia dotyczące pracy nauczyciela, która umożliwi osiągnięcie „umiejętności kluczowej”):

1. …………

2. …………

 

Spostrzeżenia:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Wnioski określone po rozmowie pohospitacyjnej:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

...................................                                                                                                  ................................

Podpis nauczyciela:                                                                                     Podpis dyrektora:     

 

ARKUSZ HOSPITACJI PROBLEMOWEJ

 

IMIĘ I NAZWISKO NAUCZYCIELA: Violetta Stawień

GRUPA: 4- i 5-latki.                                                                      DATA HOSPITACJI: 9 stycznia 2010 r.

 

CEL HOSPITACJI: Diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych przedszkola.

 

TEMATYKA HOSPITACJI: Wykorzystanie „optymistycznej bajki” w kształtowaniu cech osobowości dziecka.

 

PODSTAWA PROGRAMOWA/umiejętność kluczowa – finalna:

Kształtowanie umiejĘtności społecznych dzieci/1.3) – w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidzieć skutki swoich zachowań.

 

WSKAŹNIKI (umożliwiające osiągnięcie „umiejętności kluczowej”):

1. Nauczyciel wyodrębnił cechę osobowości dzieci (postawy), wymagającą szczególnego rozwijania  i dobrał pozycję literacką zgodnie z diagnozą kierunku kształcenia.

2. Metody i formy pracy wykorzystywane przez nauczyciela przy prezentacji „bajki” wpłynęły motywująco na chęć nabycia przez dzieci określonej cechy (postawy).

3. Nauczyciel zaplanował sposoby dalszego kształtowania określonej cechy osobowości (postawy) dzieci przedstawionej w prezentowanej „bajce”.

 

 

Spostrzeżenia:

Nauczyciel dobrał pozycję literatury („Wróżka Dorotka”) do cechy osobowości, którą należy w dalszym ciągu doskonalić („jestem kulturalny”), szczególnie w kontekście stosowania zwrotów grzecznościowych. Obserwacja zachowań nasunęła spostrzeżenie, że dzieci nie zawsze stosują zwroty grzecznościowe „na powitanie„ i „na pożegnanie” przy spotykaniu osób codziennie widywanych w przedszkolu.

Pozycja literacka i metoda jej prezentacji została dostosowana do możliwości percepcyjnych dzieci 4- 5-letnich i do oczekiwanej reakcji dzieci na przebieg zdarzeń. Nauczyciel prawidłowo kierował wnioskowaniem dzieci na temat wydarzeń prezentowanych w opowiadaniu i kultury zachowania się w różnych sytuacjach. Dzieci potrafiły wyczerpująco określić zasady zachowania się w stosunku do osób spotykanych w różnych miejscach i sytuacjach.

Nauczyciel zmotywował dzieci do stosowania form grzecznościowych, proponując graficzny sposób rejestrowania „kulturalnego zachowania się”. Cele zajęcia zostały skorelowane z podstawą programową.

 

 

Wnioski określone po rozmowie pohospitacyjnej:

 

Włączyć rodziców do egzekwowania od dzieci stosowania zwrotów grzecznościowych w sytuacji spotykania znanych im osób w przedszkolu i poza przedszkolem.

 

 

 

Podpis nauczyciela:                                                                                                                Podpis dyrektora:

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin