STEROWANIE PRACĄ SILNIKA D13B2.pdf

(336 KB) Pobierz
STEROWANIE PRACĄ SILNIKA
STEROWANIE PRACĄ SILNIKA
Wiadomości wstępne
Gaźnik
Silnik 1,3 dm3 75 KM modeli od 1991 do 1995 . Mieszanka paliwa z powietrzem jest
przygotowywana przez sterowany elektronicznie opadowy gaźnik dwuprzelotowy. Gaźnik jest
wyposażony w automatyczne urządzenie rozruchowe służące do uruchamiania zimnego silnika.
Dostosowanie składu mieszanki konieczne do regulacji współczynnika ג odbywa się za pomocą
dodatkowego przewodu powietrza między filtrem powietrza a kolektorem dolotowym. W dodatkowym
przewodzie powietrza znajduje się elektroniczny zawór sterujący, który otrzymuje sygnały z
urządzenia sterującego silnikiem. Urządzenie sterujące silnikiem znajduje się w podnóżku pasażera
za prawym pokryciem bocznym.
Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa podczas obsługi
W układzie zasilania paliwem panuje wysokie ciśnienie. Przed odłączeniem przewodów należy
zmniejszyć ciśnienie paliwa (patrz „Zmniejszanie ciśnienia paliwa w obwodzie”). Przed odłączeniem
przewodu należy owinąć szmatę wokół miejsca połączenia. Aby uniknąć zranienia osób lub
zniszczenia układu wtryskowego lub zapłonu, należy stosować niżej podane zasady.
– Nie dotykać, ani nie odłączać przewodów wysokiego napięcia, gdy silnik pracuje lub gdy jest
obracany rozrusznikiem.
– Podłączać i odłączać przewody układu wtryskowego i zapłonowego, a także przewody przyrządów
pomiarowych, tylko po wyłączeniu zapłonu.
– Osoby z rozrusznikiem serca nie powinny wykonywać żadnych prac przy elektronicznym układzie
zapłonowym.
– Podczas sprawdzania ciśnienia sprężania nie powinno być wtryskiwane paliwo, dlatego należy
postępować zgodnie ze wskazówkami podanymi w punkcie „Sprawdzanie ciśnienia sprężania” w
rozdziale „Silnik”.
Uwaga . Podczas wykonywania prac przy układzie wtrysku benzyny należy zachowywać ogólne
zasady bezpieczeństwa i utrzymania czystości (patrz rozdział „Obwody doprowadzenia paliwa i
powietrza”).
Gaźnik
Sprawdzanie prędkości obrotowej biegu jałowego i zawartości CO w spalinach
Do sprawdzania i regulacji jest potrzebny dostępny w handlu obrotomierz i przyrząd do pomiaru
zawartości CO.
Sprawdzanie i regulacja prędkości obrotowej biegu jałowego
● Uruchomić i nagrzać silnik, aż wentylator chłodnicy włączy i wyłączy się dwukrotnie.
● Wyłączyć wszystkie odbiorniki energii elektrycznej.
● Podłączyć obrotomierz zgodnie z instrukcją producenta.
● Sprawdzić prędkość obrotową biegu jałowego, właściwa wartość wynosi 800 ± 50 obr/min, w
samochodzie wyposażonym w automatyczną skrzynkę przekładniową – 1000 ± 50 obr/min.
● Zatrzymać silnik, uruchomić go ponownie i pozostawić przez około 2 minuty na biegu jałowy.
● zwiększyć prędkość obrotową silnika przez około 1 minutę do 3000.35000 obr/min i potem
zmniejszyć z powrotem do prędkości obrotowej biegu jałowego.
● Sprawdzić ponownie prędkość obrotową biegu jałowego. Jeśli zmierzona prędkość odbiega
znacznie od właściwej wartości, sprawdzić cięgna przepustnicy (patrz odpowiedni opis czynności). W
razie niewielkiego odchylenia wyregulować prędkość obrotową biegu jałowego.
● Wyregulować prędkość obrotową biegu jałowego do właściwej wartości, obracając śrubę
zderzakową (1, rys. H-2201) przepustnicy.
Uwaga . W samochodach urządzeniem klimatyzującym śruba zderzakowa znajduje się przy cięgnach
przepustnicy.
● Zatrzymać silnik.
Sprawdzanie zawartości CO
● Podłączyć przyrząd pomiarowy zawartości CO do końcówki rury wylotowej zgodnie z instrukcją
producenta, wprowadzając sondę przyrządu co najmniej 40 cm w rurę wylotową.
● Uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym przez około 2 minuty.
● Zwiększyć prędkość obrotową silnika przez około 1 minutę do 3000...3500 obr/min, a potem
zmniejszyć z powrotem do prędkości obrotowej biegu jałowego.
● Sprawdzać zawartość CO w spalinach. Właściwa wartość wynosi poniżej 0,2%.
● Zatrzymać silnik.
218791122.004.png
Regulacja zawartości CO
● Odłączyć przewód podciśnienia (1, rys. H-2202) od gaźnika i zamknąć otwór odpowiednim
kołpakiem (2).
● Odłączyć złącze 2-stykowe (1, rys. H-2203) od zaworu regulacyjnego powietrza (2).
● Odłączyć przewód (3) od zaworu regulacyjnego powietrza (2) i zamknąć otwór odpowiednim
kołpakiem (4).
● Odłączyć złącze wtykowe (1, rys. H-2204) sondy lambda (2).
● Uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym prze około 2 minuty.
218791122.005.png 218791122.006.png 218791122.007.png
● Zwiększyć prędkość obrotową silnika przez około 1 minutę do 3000...3500 obr/min potem
zmniejszyć z powrotem do prędkości obrotowej biegu jałowego.
● Sprawdzić zawartość CO. Właściwa wartość wynosi 2,5 ± 0,5%. Wyregulować zawartość CO, jeśli
nie uzyskano właściwej wartości.
● Wyciągnąć kapturek zabezpieczający (1, rys. H-2205) śruby regulacyjnej CO.
● Wyregulować zawartość CO do właściwej wartości, obracając śrubę regulacyjną CO. Obracanie
śruby regulacyjnej CO:
– w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara: zmniejsza zawartość CO,
– w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara: zwiększa zawartość CO.
● Sprawdzić ponownie prędkość obrotową biegu jałowego i wyregulować w razie potrzeby.
Uwaga . Prędkość obrotowa biegu jałowego i zawartość CO muszą być regulowane na przemian, aż
obie znajdą się w zakresach właściwych wartości.
● Zatrzymać silnik.
● Podłączyć złącze wtykowe sondy lambda.
● Wsunąć złącze i przewód na zawór regulacyjny powietrza.
● Podłączyć przewód podciśnienia do gaźnika.
● Skasować zawartość pamięci usterek w urządzeniu sterującym silnikiem. W tym celu wyjąć na
około 10 s bezpiecznik nr 20 świateł cofania (7,5 A) w głównej skrzynce bezpieczników.
● Uruchomić silnik i sprawdzić ponownie zawartość CO oraz prędkość obrotową biegu jałowego.
Właściwa zawartość CO wynosi poniżej 0,2%.
Urządzenie klimatyzujące : sprawdzić prędkość obrotową biegu jałowego, gdy jest włączone
urządzenie klimatyzujące. Właściwa wartość: 800 ± 80 obr/min, w samochodzie z automatyczną
skrzynką przekładniową: 1000 ± 50 obr/min. Jeśli nie zostaną uzyskane właściwe wartości, należy
sprawdzić układ zwiększania prędkości obrotowej biegu jałowego.
Sprawdzanie cięgna przepustnicy
● Uruchomić i nagrzać silnik, aż wentylator chłodnicy włączy i wyłączy się dwukrotnie.
● Wyłączyć wszystkie odbiorniki energii elektrycznej.
● Podłączyć obrotomierz zgodnie z instrukcją producenta.
● Odłączyć przewód podciśnienia (1, rys. H-2206) od nastawnika przepustnicy (2), co powinno
spowodować zwiększenie prędkości obrotowej biegu jałowego.
218791122.001.png
● W przeciwnym razie sprawdzić, czy występuje podciśnienie na końcu przewodu.
Uwaga . Występowanie podciśnienia można sprawdzić przez przyłożenie palca do końca przewodu
lub za pomocą przyrządu pomiarowego, w dostępnej w handlu pompie do wytworzenia podciśnienia.
Jeśli palec zostanie przyssany, w przewodzie jest podciśnienie.
Silnik 1,3 dm 3 . Jeśli podciśnienie nie występuje, sprawdzić przewód, czy nie jest porowaty,
popękany, niedrożny lub luźno osadzony.
● Sprawdzić podwyższoną prędkość obrotową biegu jałowego. Właściwa wartość wynosi 2200 ± 500
obr/min, w samochodzie z automatyczną skrzynką przekładniową: 1900 ± 500 obr/min.
● Jeśli prędkość obrotowa silnika różni się od właściwej wartości, wyregulować prędkość obrotową,
obracając śrubę regulacyjną (3, rys. H-2208).
● Zatrzymać silnik.
● Podłączyć przewód do siłownika podciśnieniowego nastawnika przepustnicy.
Sprawdzanie automatycznego urządzenia rozruchowego
● Wymontować filtr powietrza (patrz „Wymontowanie i zamontowanie filtru powietrza).
● Odłączyć złącze 2-stykowe od elementu grzejnego.
● Wcisnąć raz pedał przyśpieszenia do oporu i zwolnić, co powoduje zamknięcie przesłony
rozruchowej. Jeśli przesłona rozruchowa nie zamyka się całkowicie, gdy temperatura cieczy
chłodzącej nie przekracza +28oC, należy sprawdzić cięgło uruchamiające, czy porusza się bez oporu.
W razie potrzeby spryskać cięgło dostępnym w handlu środkiem do czyszczenia gaźników.
Uwaga . Środek do czyszczenia gaźników jest żrący i należy nakładać okulary i rękawice ochronna.
● Uruchomić silnik na chwilę. Przesłona rozruchowa powinna się nieco otworzyć. Zatrzymać
niezwłocznie silnik.
Uwaga . Nie pozostawiać silnika pracującego bez filtru powietrza.
● Jeśli przesłona rozruchowa nie otwiera się, sprawdzić cięgło uruchamiające przesłonę rozruchową,
czy porusza się bez oporu i działa właściwie. Jeśli cięgło jest sprawne, sprawdzić siłownik
pneumatyczny pulldown .
ELEMENTY AUTOMATYCZNEGO URZĄDZENIA
ROZRUCHOWEGO
1 – przesłona rozruchowa, 2 – łącznik, 3 – sprężyna
bimetalowa, 4 – obudowa urządzenia rozruchowego, 5
– dźwignia rozruchowa, 6 – dźwignia zabierakowa, 7 –
siłownik pulldown , 8 – element grzejny.
218791122.002.png 218791122.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin