P.txt

(83 KB) Pobierz
pad� �ez, pad� p�aczu, wyra�enie li-
terackie oznaczaj�ce ziemi�, �wiat docze-
sny i �zy cierpienia czy pokuty, kt�re wyle-
wa grzesznik, oczekuj�c na szcz�cie w ra-
ju. Nie wyst�puje w Bibl��.
Ikon. G. Dor� Pad� p�aczu (1883, Petit-Pa-
lais, Pary�).
Palestyna, kraina historyczna na Bli-
skim Wschodzie, po�o�ona mi�dzy Pusty-
ni� Syryjsk� i Pustyni� Arabsk� a Morzem
�r�dziemnym; obejmuje, poczynaj�c od
zachodu na wsch�d, r�wnin� nadmorsk�,
g�rzyste centrum, dolin� Jordanu (g��bo-
k� szczelin�, kt�ra rozci�ga si� od g�r
Taurus po zatok� Akaba) i g�ry Zajorda-
n�� (r�wnina Moabu, pag�rkowaty kraj
Ammonit�w, stref� wulkaniczn� Baszanu)
z trzema sta�ymi rzekami: Arnon, Jabbok
i Jarmuk. Nazwa Palestyny wywodzi si�
od plisztirn, biblijnej nazwy Filistyn�w.
Ludno��, nazywana Kananejczykami, a�
do ko�ca II tysi�cl. p.n.e. skupiona w nie-
zale�nych miastach, by�a �atwym �upem
naje�d�c�w. W XIII w. p.n.e. na terenie
Palestyny pojawi�y si� plemiona semickich
nomad�w, kt�re stopniowo podbi�y tubyl-
cz� ludno�� i przej�y wiele z jej kultury.
W XI w. p.n.e. plemiona izraelskie utwo-
rzy�y pod wodz� Saula samodzielne pa�-
stwo. Jego o�rodkiem politycznym by�a Je-
rozolima ze zbudowan� przez Salomona
�wi�tyni� Jerozolimsk�. Pa�stwo to ok.
929 p.n.e. rozpad�o si� na dwa pa�stewka:
Izrael (podbite w 721 p.n.e. przez Asyri�)
i Jud� (zniszczon� w 587 p.n.e. przez Na-
buchodonozora II, kt�ry zburzy� �wi�ty-
ni�, a ludno�� uprowadzi� do niewoli).
W po�. VI w. p.n.e. dosta�a si� pod pano-
wanie Persji i, jako prowincja, cieszy�a si�
pewn� autonomi� (odbudowa �wi�tyni).
Podbita ok. 332 p.n.e. przez wojska Alek-
sandra III Wielkiego, od 323 p.n.e nale�a-
�a do pa�stwa Ptolemeusz�w egipskich,
a od 198 p.n.e. do Seleucyd�w syryjskich.
Niepodleg�a za czas�w Machabeusz�w, od
63 p.n.e. podlega�a Rzymowi, w 6 r. n.e.
zosta�a przekszta�cona w prowincj� rzym.
(sk�ada�a si� z Judei, Samar�� i Galilei).
Powstania �ydowskie przeciw Rzymowi
66-70 i 132-135 zako�czy�y si� kl�sk�,
zburzeniem (70 r.) drugiej �wi�tyni przez
Tytusa oraz zniszczeniem przez Hadriana
Jerozolimy; w 634-63 7 zosta�a podbita
przez Arab�w i w ich w�adaniu pozosta�a
do ko�ca XI w. Od 1516 do 1918 Pale-
styna by�a cz�ci� imperium osma�skiego.
Okupowana od 1918 przez wojska angiel-
skie, w 1922 zosta�a przez Lig� Narod�w
przekazana Wielkiej Brytan�� jako mandat.
W 1947 Organizacja Narod�w Zjedno-
czonych zdecydowa�a o jego podziale na
pa�stwo �ydowskie (kt�re przyj�o nazw�
Izrael) i pa�stwo arabskie. Pa�stwo Izrael
zosta�o proklamowane 14 maja 1948, lecz
po wojnie 1948-49 mi�dzy Izraelem a
Lig� Arabsk�, strefa Gazy zosta�a po-
wierzona Egiptowi, a wschodnia cz��
Judei - Jordan��. Przeciw Izraelczykom
wyst�puj� Palesty�czycy (muzu�manie i
chrze�cijanie) na terenach okupowanych
przez Izrael od 1967 (Jordania), a tak�e
Palesty�czycy, kt�rzy opu�cili kraj po woj-
nie arabsko-�ydowskiej 1948-49 i izrael-
sko-arabskiej w 1967.
palma. Palmy daktylowe nale�� do ro-
�linno�ci podzwrotnikowej; rosn� w oa-
zach pustynnych, na g�rach Efraima. Je-
rycho nazywane jest Miastem Palm
(Sdz 1,16). Ga��zie palmowe u�ywane by-
�y podczas �wi�ta Sukot - Sza�as�w albo
Namiot�w (Kuczki); s�u�y�y do budowy
sza�as�w, w kt�rych �ydzi przebywa-
li przez tydzie�, na pocz�tku jesieni
(Kp 23,42). Ga��zka palmy wchodzi
w sk�ad bukietu �wi�tecznego lulaw. Pal-
my s� znakiem triumfu (1 Mch 13,51;
 12,13; Ap 7,9). Cz�owiek sprawiedliwy
jest przyr�wnany do palmy (Ps 92,13).
Ikon. W ikonograf�� katolickiej m�czennicy
cz�sto s� wyobra�ani z palm� w d�oni.
F. de Zurbar�n �wi�ta Apolonia (1636, Luwr,
Pary�).
Palmira, Palmyra, miasto w oazie na
Pustyni Syryjskiej, na szlaku karawan han-
dlowych w�druj�cych mi�dzy Mezopota-
mi� a Syri�. Za czas�w Salomona miasto
by�o znane pod nazw� Tamar (1 Krl 9,18)
albo Tadmor (2 Krn 8,4). Salomon utraci�
kontrol� nad oaz�, kiedy Aramejczycy
zdobyli Damaszek. Z�oty wiek Palmiry
przypada na I w. p.n.e.-III w. n.e.; bogate
budowle, �wi�tynia triady z Bel, grobowce
ozdobione popiersiami nagrobnymi prze-
trwa�y podb�j rzym. (273 n.e.), kt�ry na-
st�pi� w okresie rz�d�w kr�lowej Zenob��.
W 744 zniszczyli miasto Arabowie, zamie-
niaj�c je w pustyni�.
panna - panie�stwo  dziewica-
dziewictwo.
panny g�upie, panny roztropne
 dziewica - dziewictwo.
Paraklet [gr. parakletos = wezwany na
pomoc, or�downik]. �wi�ty Jan nazywa
tak - Ducha �wi�tego, uwa�anego za
obro�c� i pocieszyciela ludzi ( 14,26;
16,7). Nazw� t� nada�a w XII w. Heloiza
klasztorowi si�str benedyktynek, znajduj�-
cemu si� w pobli�u ko�cio�a, kt�ry wy-
budowa� P. Ab�lard (diecezja Troyes).
Mniszki i dziewcz�ta z dobrych dom�w
pobiera�y tam nauki. Klasztor zosta� zbu-
rzony w czasie wojny stuletniej.
Lit. M. Tournier Le Vent Paraclet (1977,
Tchnienie Ducha �wi�tego).
paruzja [gr. parousia = przybycie, obja-
wienie si�], s�owo gr. oznaczaj�ce oficjal-
n� wizyt� kr�la lub ksi�cia, kt�rej towa-
rzyszy� z�o�ony ceremonia�; w takim te�
znaczeniu u�ywa go Septuaginta. Ten
�wiecki sens paruzji (przybycia kr�la) od-
niesiono nast�pnie do wjazdu Jezusa do
Jerozolimy (Mt 21,1-11). W ST Izrael
oczekuje interwencji Boga, kt�ry wyzwoli
go z ucisku (Dzie� Pa�ski). Prorocy Amos
(Am 5,18-20) i Jeremiasz (r 30,5-7) wi-
dz� dzie� przyj�cia Boga jako dzie� gnie-
wu wobec wszystkich grzesznik�w. b�dzie
ono zapowiedziane znakami kosmicznymi
(Am 8,9). W NT paruzja Chrystusa to
Jego powt�rne przyj�cie w chwale, w
dniu ko�ca �wiata (Mk 8,38; I Tes 4,16;
I Kor 15,23); poprzedzi ono - S�d Osta-
teczny (Ap 22,17).
Ikon. zob. Chrystus.
Pascha  Wielkanoc.
Pascha [gr.], hebr. Pesach, �wi�to �y-
dowskie obchodzone 14. dnia miesi�ca ni-
san (pierwszy miesi�c roku biblijnego),
upami�tnia wyj�cie Hebrajczyk�w z Egip-
tu. Termin pesach (wg W 12,13-27-
przej�cie, omijanie) jest aluzj� do przej�cia
anio�a zag�ady podczas dziesi�tej plagi,
kt�ry zabija� pierworodnych Egipcjan, lecz
zachowa� przy �yciu dzieci Hebrajczyk�w,
"przechodz�c" obok, "omijaj�c" ich do-
my, naznaczone krwi� baranka. To staro-
�ytne �wi�to, obchodzone przez pasterzy
poza terenem sanktuarium, by�o pocz�t-
kowo �wi�tem niezale�nym od �wi�ta
Prza�nik�w. Po reformie Jozjasza zosta�y
one po��czone i zaliczone do trzech wiel-
kich �wi�t, z kt�rymi wi�za�a si� piel-
grzymka do Jerozolimy. W�wczas baranek
paschalny by� sk�adany w �wi�tyni Jerozo-
limskiej jako ofiara. Po zburzeniu �wi�tyni
i zniesieniu ofiar, Pascha sta�a si� �wi�tem
celebrowanym w kr�gu rodzinnym. Jego
g��wne obchody koncentrowa�y si� na po-
si�ku, kt�rego przebieg [seder = porz�dek]
by� �ci�le okre�lony, a potrawy mia�y zna-
czenie symboliczne: poza barankiem pas-
chalnym i prza�nym chlebem, upami�t-
niaj�cym wyj�cie Hebrajczyk�w z Egiptu,
spo�ywa si� zio�a, maj�ce przypomina�
gorycz niewoli, mieszank� orzech�w i
owoc�w, tzw. glin�, ceg�� przypominaj�c�
zapraw�, kt�r� stosowano w pracach na-
kazywanych niewolnikom, a tak�e cztery
kielichy wina; towarzyszy temu czytanie
pouczaj�cych tekst�w. Podczas posi�ku se-
deru czyta si� hagad� [aram. haggadah,
dos�ownie: relacja, opowiadanie], zbi�r
z�o�ony z fragment�w biblijnych, przy-
powie�ci dydaktycznych oraz wyboru
psalm�w pochwalnych i dzi�kczynnych
( Hallel). Tekst hagady zosta� ostatecz-
nie ustalony w XIII w. t� przeznaczon�
do u�ytku rodzinnego, niewielk� ksi�g� li-
turgiczn� ch�tnie przyozdabiano orna-
mentami ozdobnego pisma oraz ilustracja-
mi niekt�rych fragment�w tekstu czy
wspominanych wydarze� biblijnych.
Lit. I.B. Singer A day of pleasure; stories of a bo
grouing atp in Warsaw (1969, Dzie� rado-
�ci; opowiadania o ch�opcu, kt�ry wzrasta� w
Warszawie), w,�r�d wspomnie� z dzieci�stwa
autora jest tak�e mowa o przygotowaniu �wi�ta
Paschy w jego �ydowskiej wsp�lnocie w, War-
szawie na kr�tko przed wojn� 1914 ("L'Habit
de satin" - At�asowy cha�at). Tematyka ta wy-
st�puje tak�e w, ksi��ce A. Cohena Le Livre de
Ma m�re (1954, Ksi�ga mojej matki).
Ikon. Przej�cie przez morze Czerwone: fresk
w synagodze w Dura Europos (III w.);
P. di Cosimo (XV w., Rzym); D. Bouts (1464-
-67, Leuven); Rafael (1519, Rzym). Wielkanoc
�ydowska: J. schnorr von Carolsfeld Biblia
w obrazkach (1852); M. Chagall (1931, Ni-
cea). R. Moretti Hagada w pi�ciu cz�ciach
(1980, Pani).
Ekr. W Holokau�cie, serialu zrealizowanym dla
telewizji przez M. Chomsky'ego w 1979, re�y-
ser przedstawia obch�d rodzinny Paschy �y-
dowskiej, podczas gdy �o�nierze hitlerowscy
otaczaj� warszawskie getto.
pasterz [�ac. pastor]. Staro�ytni Izraelici
byli ludem pasterskim. Wiele fragment�w
Bibl�� nawi�zuje do �ycia pasterzy. By�o to
�ycie pe�ne trud�w, gdy� bogaci w�a�cicie-
le zatrudniali ich jako najemnik�w, p�ac�c
im pieni�dzmi lub w naturze za pilnowa-
nie stada, walk� ze z�odziejami i dzik�
zwierzyn�, prowadzenie zwierz�t do wo-
dopoju i przyprowadzanie ich wieczorem
do zagrody. Dobro� Boga wobec jego lu-
du cz�sto jest por�wnywana do troski, ja-
k� dobry pasterz otacza swoje owce. "Pan
jest moim pasterzem; nie brak mi niczego.
Pozwala mi le�e� na zielonych pastwi-
skach", �piewa psalmista (Ps 23). Podczas
gdy najemnik ucieka w obliczu niebezpie-
cze�stwa, zostawiaj�c stado, to dobry pa-
sterz, oddany swemu stadu, broni go z na-
ra�eniem w�asnego �ycia ( 10). Ten w�a-
�nie obraz Jezus odnosi do siebie.
Prorocy Jeremiasz i Ezechiel pos�uguj� si�
wizj� kr�la - pasterza, nale��c� do litera-
tury orientalnej. Ezechiel czyni wyrzuty
kr�lom Izraela, �e wzbogacili si�, nie
troszcz�c si� o swoje trzody. B�g si� skar-
�y: "b��dz� moje owce po wszystkich g�-
rach i po wszelkim wysokim pag�rku; i po
ca�ej krainie by�y owce moje rozproszone"
i zapowiada, �e sam si� nimi zajmie, �e
wyp�dzi z kraju dzikie zwierz�ta (Ez 34).
Ewangelista Mateusz nie omieszka przy-
toczy� w zwi�zku z narodzeniem Jezu-
sa, proroctwa Micheasza, zapowiadaj�ce-
go przyj�cie z Betlejem pasterza, kt�ry
b�dzie pas...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin