O.txt

(36 KB) Pobierz
obietnica. Biblijny B�g to B�g Obietni-
cy. Ju� w Ksi�dze Rodzaju Stw�rca daje do
zrozumienia, �e w walce cz�owieka z w�-
�em - szatanem zwyci�stwo przypadnie
cz�owiekowi: "Ono zmia�d�y ci g�ow�"
(Rdz 3,15). Po potopie B�g zawiera przy-
mierze z Noem i obiecuje sw� wiern�
opiek�: "wspomn� na moje Przymierze,
kt�re zawar�em z wami i z wszelk� istot�
�yw�, z ka�dym cz�owiekiem; i nie b�dzie
ju� nigdy w�d potopu na zniszczenie �ad-
nego jestestwa" (Rdz 9,15). Historia naro-
du wybranego zaczyna si� od obietnicy
danej przez Boga ~ Abrahamowi: b�dzie
on ojcem licznego plemienia, a jego po-
tomstwo posi�dzie ziemi� Kanaan. Na-
st�pnie dalsze obietnice wytyczaj� histori�
Ludu Bo�ego - obietnica wybawienia z
niewoli, obietnica wiecznego trwania do-
mu Dawida, powrotu z niewoli, wynisz-
czenia nieprzyjaci� (~r 46,27-28).
W przekonaniu chrze�cijan Jezus, "Syn"
Dawida, realizuje obietnice ST. Jezus za�
ze swej strony formu�uje to w s�owach:
"Ka�dy, kto �yje i wierzy we Mnie, nie
umrze na wieki"; "Gdy jednak
przyjdzie Pocieszyciel, kt�rego Ja wam
po�l� od Ojca, Duch Prawdy, kt�ry od
Ojca pochodzi, On b�dzie �wiadczy� o
Mnie". Chrze�cijanie s� tak�e
lud�mi wiary, dzie�mi obietnicy. Zob.
zbawienie.
Z. i p. Okre�lenie "nar�d obietnicy" wskazuje
Hebrajczyk�w jako dziedzic�s~' obietnicy danej
przez Boga Abrahamowi; wiara ich pozostaje
niezachwiana, niezale�nie od czasu dziel�cego
obietnic� od jej realizacji, mimo okres�w udr�-
ki i za�lepienia.
Objawienie Bo�e [�ac. revelare = od- 
s�ania�]. Dla wierz�cych (�yd�w, chrze�ci-
jan, muzu�man�w) to B�g podejmuje ini-
cjatyw�, aby umo�liwi� poznanie Go na
przestrzeni histor��; poznanie to nie
jest wi�c rezultatem wysi�k�w cz�owieka.
W ST prorocy przekazuj� s�owo Boga,
czemu towarzysz� niekiedy wizje symbo-
liczne (Ez 1). Po nich autorzy apokalips
objawiaj� zamiary Boga; dla jednych i dla
drugich B�g jednak pozostaje otoczony
tajemnic�. Dla chrze�cijan ostatecznym
Objawieniem jest Jezus Chrystus; "Nikt
te� nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca
nikt nie zna, tylko Syn i ten, komu Syn
zechce objawi�" - m�wi Jezus (Mt 1 1,27).
Najlepiej przygotowani na przyj�cie prze-
s�ania s� "maluczcy", nie za� odpowie-
dzialni przyw�dcy religijni Jego czas�w
(Mt 11,25). Objawienie pozostaje niedo-
skona�e a� do przyj�cia Chrystusa w chwa-
le, u kresu dziej�w (1 Kor 13,8-13).
oblicze - oblicze Boga. W sensie do-
s�ownym cz�owiek nie mo�e stan�� twarz�
w twarz z Bogiem, tak dalece chwa�a Bo�a
jest pora�aj�ca: "Nie b�dziesz m�g� ogl�-
da� mojego oblicza - m�wi B�g do Moj-
�esza - gdy� �aden cz�owiek nie mo�e
ogl�da� mego oblicza i pozosta� przy �y-
ciu" (W' 33,20; Iz 6,5). Lecz "oblicze"
Boga to tak�e Jego niewidzialna obecno��
w �wi�tyni Jerozolimskiej, a og�lniej rzecz
bior�c, po�r�d Jego ludu. "Szuka� Bo�ego
oblicza" znaczy tyle, co chcie� Go pozna�,
�y� w Jego obecno�ci (Ps 27,8-9; 42,3)
i zgodnie z Jego prawem (Oz 5,15). Zob.
chwa�a Bo�a.
obLicze Chrystusa, �wi�te Oblicze.
Twarz Jezusa by�a twarz� cz�owieka. Jed-
nak, wg Mateusza, Marka i �ukasza, pew-
nego dnia Jezus "przemieni� si�" wobec
Piotra, Jakuba i Jana: "Twarz Jego zaja-
�nia�a jak s�o�ce" (Mt 17,2); jego ludzkie
oblicze by�o przyobleczone w chwa�� Bo��
(~ Przemienienie Pa�skie).
Zgodnie z tradycj� apokryficzn� jedna z
kobiet, kt�ra sz�a za Jezusem w czasie Jego
drogi na ~ Golgot�, imieniem Weroni-
ka, podesz�a do Niego, wzi�a chust� i
otar�a pot i krew sp�ywaj�ce po Jego twa-
rzy. Jak podaje Tradycja rysy twarzy zo-
sta�y odbite na chu�cie, jest to tzw. chus-
ta Weroniki. Po �mierci Jezusa uczniowie
owin�li Jego cia�o w p��tno, a twarz okryli
ca�unem. W Turynie mo�na ogl�da� p��t-
no, nazywane �wi�tym ca�unem, nosz�ce
rysy twarzy um�czonego cz�owieka. Wielu
chrze�cijan widzi w nich rysy zmar�ego
Jezusa.
Z. i p. Zas�ania� sobie twarz (TXj 3,6) - gest
trwogi wobec Bo�ej transcendencji. Potocznie
- nie chcie� ogl�da� szokuj�cej rzeczywisto�ci
(u�ycie cz�sto ironiczne).
Lit. R.G. Cadou Hel�ne ou le R�gne v�g�tal
(1951, Helena, czyli Kr�lestwo �wiata ro�lin);
"Zupe�nie sam przygotowuj� si� na zbli�enie
do ja�niej�cego oblicza Boga". P. Emmanuel
Jacob (1970, Jakub), "Verbe Visage" (Portret
s�owny): "Oblicze Chrystusa, jedyne podobie�-
stwo. Nigdy nie przestan� odczytywa� z Two-
ich warg naszej naj�wi�tszej to�samo�ci".
Ikon. Ikona �wi�te Oblicze (XIII w., Moskwa).
G. Rouault �wi�te Oblicze (1933, Pary�).
ob�oki, jeden z przejaw�w objawiania si�
obecno�ci Bo�ej. "A Pan szed� przed nimi
podczas dnia jako s�up ob�oku, by ich pro-
wadzi� drog�, podczas nocy za�, jako s�up
ognia, by im �wieci�" (Wj 13,21-23).
W Ksi�dze Wyj�cia w ten spos�b opisa-
na jest w�dr�wka Izraelit�w po wyj�ciu
z Egiptu. W ST chmury i ob�oki towarzy-
sz� ~ teofaniom (Iz 4,5). W NT B�g ob-
jawia si� pod postaci� �wietlistego ob�o-
ku podczas ~ Przemienienia Pa�skiego
(Mt 17,5). W Dziejach Apostolskich Jezus
ukazuje si� uczniom po swej �mierci, by
im obieca� zes�anie ~ Ducha �wi�tego;
a nast�pnie "ob�ok zabra� Go im sprzed
oczu" (Dz 1,9). Wed�ug Apokalipsy �w.
Jana w chwili powt�rnego przyj�cia Syna
cz�owieczego b�dzie On zasiada� jak na
tronie na bia�ym ob�oku z sierpem w d�o-
ni, gdy� b�dzie to czas �niwa dla ziemi
(Ap 14,14).
Ikon. Dwie kolumny z br�zu przy wej�ciu do
�wi�tyni Salomona w Jerozolimie symbolizo-
wa�y kolumny ob�ok�w i ognia towarzysz�ce
wyj�ciu Izraelit�w z Egiptu. Scenom przemie-
nienia, Wniebowst�pienia i Wniebowzi�cia to-
warzysz� ob�oki, przede wszystkim na obrazach
w XVI i XVIII w. Ob�oki ognia wyobra�aj� te�
przera�aj�c� kar�: N. Bataille Sz�sta tr�ba Apo-
kalipsy, tapiseria (XIV w., Angers). W. Turner
Pi�ta plaga egipska (1800, Londyn). Zniszczenie
Sodomy (1805, Londyn). J. Martin Dzie� gnie-
wu (1852, Londyn).
obol, moneta grecka o niskiej warto�ci,
jedna sz�sta drachmy. Zob. monety.
Z. i p. Wdowi grosz (Mt 12,42; �k 21,2). Jezus
widz�c, jak biedna wdowa wrzuca do skarbony
w �wi�tyni dwie drobne monety (obole, gro-
sze), pochwali� jej szczodro��. Potocznie - wdo-
wi grosz to skromna, lecz godna podziwu ofiara
ubogiego.
obrazy [�ac. imago = obraz, wizerunek].
"Nie b�dziesz czyni� �adnej rze�by... Nie
b�dziesz oddawa� im pok�onu i nie b�-
dziesz im s�u�y�" (Wj 20,4). Dekalog za-
brania� jakiegokolwiek przedstawiania ob-
razowego. Zakaz ten mia� oddali� Izraeli-
t�w od kultu fa�szywych bog�w, a tak�e
wzmocni� ide� jedno�ci, transcendencji
i duchowo�ci Boga. Zakaz ten nie by� jed-
nak absolutny, skoro na Arce Przymierza
znajdowa�y si� wizerunki dw�ch cherubi-
n�w, a w pewnym okresie sporz�dzono
tak�e miedzianego w�a, nie by�y to jed-
nak -~ idole, podobne do z�otego ciel-
ca; Izraelici nigdy nie sporz�dzali wize-
runk�w Boga. �wi�ty Pawe� wyja�nia, �e
Chrystus jest obrazem niewidzialnego Bo-
ga (Kol 1,15); Boga mo�na wi�c pozna�
poprzez Jego Syna, bez potrzeby material-
nego przedstawiania Boga.
W XV i XVI w. obrazy religijne, malowi-
d�a, a tak�e rze�by cz�sto stawa�y si�
przedmiotem prawdziwego kultu, kt�ry w
oczach pewnej grupy chrze�cijan zakrawa�
na ba�wochwalstwo. W okresie reformacji
w XVI w. zrezygnowano z oddawania czci
obrazom religijnym, a nawet czasami je
niszczono. J. Kalwin zaleca� usuwa� ob-
razy z miejsc kultu. M. Luter, bardziej
umiarkowany, przyznawa� obrazom pewn�
warto�� pedagogiczn�.
Lit. Ch. Potok My Name Is Asher Lev (1972,
Nazywam si� Aszer Lew), powie��, kt�rej
g��wnym tematem jest wrogo�� wobec sztuki
figuratywnej.
Ikon. zob. B�g.
obrzezanie, obrz�dowe wyci�cie cz�ci
napletka u ma�ych ch�opc�w �ydowskich
i muzu�ma�skich. W Bibl�� obrzezanie jest
znakiem przymierza mi�dzy Bogiem a
Abrahamem (Rdz 17,11). Abraham, po-
s�uszny Bogu, dokona� obrzezania swego
syna Izaaka �smego dnia po jego urodze-
niu (Rdz 21,4). Tak samo post�pi� wo-
bec swego syna Izmaela. Zgodnie z Pra-
wem (Kpt 12,3) Jezus tak�e by� obrzezany
�smego dnia po urodzeniu (�k 2,21). Ko-
�ci� pierwotny odrzuci� t� praktyk�. Zda-
niem Paw�a obrzezania nie nale�y sto-
sowa� na ciele, powinno to by� "obrzeza-
nie serca", takie, kt�re bierze si� z Ducha,
nie za� z litery, jak ju� nauczali prorocy
(~r 4,4).
Ikon. Rze�bione drzwi z br�zu w katedrze w
Benewencie (XIII w.). A. Mantegna (1468,
Florencja). L. signorelli (XV w., Londyn).
G. Bellini (1510, Londyn). Ph. Quentin (1635,

Dijon). F. de Zurbar�n (1639, Grenoble). Gu-
ercino (ok. 1640, lyon).
oczyszczenie, obrz�d zapewniaj�cy
osobom, przedmiotom lub miejscom ry-
tualn� czysto��. Dokonywano go przez
obmycie i ofiar�. Ka�da kobieta �ydow-
ska po urodzeniu dziecka mia�a obowi�zek
stawi� si� w �wi�tyni w celu oczyszczenia.
W czterdzie�ci dni po urodzeniu ch�opca,
w osiemdziesi�t sze�� dni po urodzeniu
dziewczynki, by�a zobowi�zana z�o�y� ba-
ranka lub par� synogarlic w ofierze ca�o-
palnej jako ofiar� przeb�agaln� (Kp� 12).
Zob.: nieczysto��; przebaczenie.
oddalenie �ony, rozw�d. W przypad-
ku rozwodu kobiecie wr�czano list rozwo-
dowy, na dow�d jej oddalenia, kt�ry po-
zwala� jej powt�rnie zawrze� zwi�zek ma�-
�e�ski. W czasach ST m�� mia� prawo
oddali� �on�, kiedy "znajdzie w niej co�
odra�aj�cego" (Pwt 24,1-4), o�wiadcza�,
�e nie jest ju� ona jego �on� i wr�cza� jej
list rozwodowy (Oz 2,4). Ma��e�stwo by-
�o w Izraelu rozwi�zywalne tylko ze stro-
ny m�a. Powodami rozwodu mog�y by�
bezdzietno��, cudzo��stwo, niezadowole-
nie, k��tliwo��. W epoce NT rozw�d by�
szeroko praktykowany, przynajmniej przez
zhellenizowanych �yd�w, a inicjatyw� roz-
wodow� mog�a podj�� r�wnie� �ona
(Mk 10,12). Jednak Jezus pot�pi� rozwody
(Mk 10,2-12; �k 16,18), poniewa� m�-
czyzna i kobieta stanowi� w ma��e�stwie
"jedno cia�o".
W islamie oddalenie �ony jest wy��cz-
nie prawem m�czyzny. Oddalona kobie-
ta odzyskuje wolno��, prawo przewiduje
okres trzech miesi�cy, kiedy pozostaje ona
na utrzymaniu m�a, kt�ry przed up�y-
wem tego terminu mo�e jeszcze zmieni�
sw� decyzj�.
Odkupiciel - odku...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin