M.txt

(62 KB) Pobierz
Machabeusz [od hebr. makewet =
m�ot], przydomek  Judy, syna Matatia-
sza. Ten ostatni wraz ze swymi pi�cioma
synami walczy� przeciw narzucanej si��
hellenizacji za czas�w Antiocha IV Epifa-
nesa i jego nast�pc�w. Sam Juda kierowa�
powstaniem w latach 166-160 p.n.e. Od-
ni�s� du�e sukcesy i dokona� oczyszczenia
�wi�tyni w Jerozolimie.
1. i 2. Ksi�ga Machabejska, zaliczane przez
kanon rzymskokatolicki do ksi�g deutero-
kanonicznych (pierwsza napisana pierwot-
nie w j�zyku hebr. zachowa�a si� tylko
w j�zyku gr., druga napisana w j�zyku gr.)
opisuj� histori� oporu �yd�w wzgl�dem
hellenistycznego naje�d�cy. Obie ksi�gi
stanowi� paralel� (chocia� druga zaczyna
si� i ko�czy sw� relacj� nieco wcze�niej).
Zawieraj� one zar�wno opisy przebiegu
wydarze� politycznych i wojennych, jak
i teksty buduj�ce, podnosz�ce na duchu
(np. M�cze�stwo siedmiu braci i ich matki,
2 Mch 7), kt�re maj� na celu zach�ci� do
oporu i natchn��, posuni�t� a� do m�-
cze�stwa odwag� wobec prze�ladowa�.
Lit. � J. Stryjkowski Juda Makabi (1984).
Ikon. G. van Honthorst Juda Machabeusz
(XVII w., Gandawa). G. Dor� �mier� Eleazara
Machabeusza, ilustracja w Bibl�� �wi�tej (1866).
Muz. G.F. H�ndel Juda Machabeusz (1747),
oratorium.
Maciej [hebr. matitjahu = dar Jahwe].
Po Wniebowst�pieniu Jezusa zosta� on
przez losowanie wybrany do grona dwu-
nastu aposto��w na miejsce  Judasza
Iskarioty.
Magnificat. Maryja, na kr�tko przed
wydaniem na �wiat Jezusa, posz�a odwie-
dzi� sw� krewn�  El�biet�, kt�ra tak�e
by�a w ci��y. Wed�ug �ukasza Maryja,
w odpowiedzi na pozdrowienie El�biety,
wy�piewa�a kantyk - pie�� dzi�kczynn�.
W �ac. Wulgacie pie�� rozpoczyna si� od
s��w: "Magnificat anima mea Dominum"
(Wielbi dusza moja Pana). Magnificat Ma-
ryi zawiera du�o cytat�w, czyli wzmianek
biblijnych z Ksi�gi Psalm�w, Ksi�gi Izaja-
sza, Ksi�gi Rodzaju.
Potocznie - Magnificat to pie�� dzi�kczyn-
na. Zob. Nawiedzenie.
Lit. P. Claudel Cinq grandes odes (1910, Pi��
wielkich �d), "Magnificat". F. Pessoa Poesias
de Alvaro de Campos (1944, Poezje Alvara de
Campos), "Magnificat". � C.K. Norwid Psalm
w Hebronie (1880). K. Wojty�a Magnificat
(1939).
Muz. Magnificat: O. di Lasso (XVI w.);
J.S. Bach (1723); A. Vivaldi (XVIII w.);
G.F. H�ndel.
magowie M�drcy ze Wschodu.
ma��e�stwo. Na terenach staro�ytnego
Bliskiego Wschodu poligamia by�a zja-
wiskiem powszechnym, lecz w�r�d He-
brajczyk�w - jak si� wydaje - wyst�powa-
�a umiarkowanie (os�d o licznych �o-
nach Salomona, 1 Krl 11). Ma��e�stwo
kosztowa�o drogo, narzeczony musia� z�o-
�y� rodzicom pewn� sum� pieni�dzy (mo-
har) lub odpracowa� jej r�wnowarto��
(Rdz 29,15-30). Mohar by� do dyspozy-
cji �ony na wypadek, gdyby m�� j� oddali�.
Ponadto z ceremoni� za�lubin wi�za�y
si� d�ugotrwa�e zabawy i uroczysto�ci
(Sdz 14,10-11;  2,1). Stopniowo utrwa-
la�o si� znaczenie monogam��. Ksi�ga Ro-
dzaju przedstawia Adama i Ew� jako pro-
totyp pary monogamicznej, znak wiary
w jedynego Boga. Prorok Ozeasz, zdra-
dzony przez ukochan� ma��onk�, zrozu-
mia�, �e B�g tak�e zosta� zdradzony przez
lud Izraela, kt�ry oddawa� cze�� Baalom,
obcym b�stwom (Oz 3). Tote� por�wna�
wi� mi�dzy Bogiem i jego ludem do wi�zi
m�a i jego umi�owanej �ony; podobnie
jak prorok Izajasz (Iz 54,6). Pie�� nad Pie-
�niami, zbi�r poemat�w mi�osnych uwa�a-
nych przez wielu za pie�ni weselne, zosta�a
uznana tak�e za pie�� mi�o�ci mi�dzy Bo-
giem a jego ludem.
W NT teksty dotycz�ce ma��e�stwa nie s�
zbyt liczne. �wi�ty Pawe� podkre�la fakt,
�e odpowiedzialni za wsp�lnot� powinni
si� �eni� tylko jeden raz. Celibat uwa�a on
za stan w�a�ciwy, umo�liwiaj�cy ca�kowite
po�wi�cenie si� sprawom Pana, lecz ma�-
�e�stwo jest bez w�tpienia konieczne:
"Lepiej jest bowiem �y� w ma��e�stwie,
ni� p�on��" (1 Kor 7,1-9). W Li�cie do
Efezjan (Ef 5,21-23) zwi�zek m�czy-
zny i kobiety por�wnywany jest do wi�zi
Chrystusa i Jego Ko�cio�a. Zob.: gody; za-
�lubiny.
Z. i p. Co B�g z��czy�, cz�owiek niech nie roz-
dziela ( Mt 19,6).
Mamona [hebr. czasownik mamen =
finansowa�, spieni�y�]. W NT termin ten
jest u�ywany na oznaczenie pieni�dzy zdo-
bytych w spos�b nieuczciwy, mocy znie-
walaj�cej, spod kt�rej trzeba si� wyzwoli�,
aby s�u�y� Bogu: "Nie mo�ecie s�u�y� Bo-
gu i Mamonie" (�k 16,13).
Z. i p. nikt nie mo�e s�u�y� dw�m panom - trze-
ba umie� wybra� mi�dzy interesowno�ci�
a idea�em.
Lit. O jaskini Mamony m�wi E. Spenser w
The Faerie Queene (1590-96, Kr�lowa wiesz-
czek), ksi�ga II, pie�� 7.
manna [hebr. man), cudowny pokarm,
kt�ry B�g zes�a� Izraelitom w czasie ich
w�dr�wki przez pustyni� do Ziemi Obie-
canej (Wj 16), wygl�dem przypominaj�cy
nasiona kolendra, a smakiem placki z
miodem. Chodzi tutaj prawdopodobnie
o wydzielin� owad�w �yj�cych na tama-
ryszkach; plemiona w�drowne u�ywaj� jej
nadal jako produktu zast�puj�cego cukier
i mi�d. Manna by�a zbierana w ten spo-
s�b, �e ka�dy otrzymywa� po r�wno, nie
mo�na by�o robi� z niej zapas�w, jedynie
na dzie� szabatu. Dzi�ki temu darowi
B�g, daj�c dow�d opieki ocali� od g�odu
sw�j lud, kt�ry jednak t�skni� za egipskimi
potrawami (Lb 11,4-6).
Z. i p. Nie czekajcie, �e wam manna spadnie
z nieba - lepiej zabra� si� do pracy, ni� czeka�
na hipotetyczne, cudowne bogactwa.
Ikon. Hebrajczycy zbieraj�cy mann� na pu-
styni stanowi� zazwyczaj t�o do obrazu przed-
stawiaj�cego Ostatni� Wieczerz�, kiedy Je-
zus daje Swoje Cia�o pod postaci� chleba,
r�kojmi� wiecznego �ycia: D. Bouts Ostatnia
Wieczerza, o�tarz Naj�wi�trzego Sakramentu
(1464-67, Leuven). Tintoretto Manna (1592,
Wenecja). Witra� z XVII w. w ko�ciele Saint-
-Etienne-du-Mont (Pary�).
Marek, w�a�ciwie Jan Marek. Tradycja
widzi w Marku, uczniu Jezusa, autora dru-
giej Ewangel��. Towarzysz aposto�a Paw�a
w czasie jego pierwszego uwi�zienia w
Rzymie, kuzyn Barnaby (Kol 4,10), s�u�y�
tak�e Piotrowi, b�d�c jego t�umaczem w
Rzymie. Pisa� raczej dla chrze�cijan wywo-
dz�cych si� z pogan, dla cz�onk�w wsp�l-
noty w Rzymie. Dzie�o Marka powsta�o
mi�dzy 48 a 60 r., jego tematem jest stop-
niowe objawianie tajemnicy Jezusa, Syna
Bo�ego, Syna Cz�owieczego. Atrybutem
Marka jest lew, zwierz� pustyni, gdy�
Ewangelia wed�ug �w. Marka rozpoczyna
si� od przedstawienia Jana Chrzciciela,
g�osz�cego na pustyni chrzest nawr�cenia.
Ikon. Lew �w. Marka jest god�em Wenecji, do-
k�d wg legendy zosta�y przeniesione szcz�tki
�w. Marka (plac �w. Marka, kolumna z lwem
z br�zu na szczycie). Mozaiki w bazylice �w.
Marka (XII w., Wenecja). Tycjan, retabulum
�w. Marka (1511, Santa Maria della Salute,
Wenecja). Tintoretto, cykl ze Scuola di San
Rocco (1548, Wenecja). Donatello, tondo stiu-
kowe, stara zakrystia w San Lorenzo (Floren-
cja). G.G. Bellini Cuda �w. Marka (1507, Me-
diolan). A. D��rer Czterej aposto�owie (1526,
Monachium).
Maria  Maryja.
Maria Magdalena, Maria z Magda-
li, kobieta z Magdali, le��cej nad jezio-
rem Genezaret (od "magdalejska" pocho-
dzi imi� "Magdalena"), nale��ca do kr�gu
uczni�w Jezusa. W Ewangel�� wed�ug �w.
�ukasza Jezus wyzwoli� Mari� Magdalen�
z mocy "siedmiu z�ych duch�w" (�k 8,2).
Niekiedy uto�samiano j� z  Mari�
z Betan��, siostr� Marty i �azarza, a
tak�e grzesznic� o nieznanym imieniu,
kt�ra nama�ci�a stopy Jezusa olejkiem
(�k 7,37-50). Maria Magdalena nale�a-
�a do grupy niewiast obecnych przy ukrzy-
�owaniu i z�o�eniu Jezusa do grobu
(Mt 27,55-61). Ona pierwsza zobaczy�a
Go po Zmartwychwstaniu ( 20,11-18)
i jej przypad�o w udziale przekaza� t� no-
win� aposto�om. Zob. �wi�te niewiasty.
Lit. Maria Magdalena w Mystere de la Passion
(1486, Misterium M�ki Pa�skiej) J. Michela
jest kobiet� �wiatow�: "Chc� by� pi�knie ubra-
na, ozdobiona, udrapowana, uszminkowana,
aby mnie podziwiano. Dla mnie liczy si� tylko
przyjemno��". J.B. Lacordaire Marie Madeleine
(XIX w., Maria Magdalena). � J. Dobraczy�ski
Magdalena (1988).
Ikon. Wskutek po��czenia w egzegezie Ojc�w
Ko�cio�a postaci Mar�� Magdaleny z Mari�
z Betan�� i bezimienn� grzesznic�, powsta�y
r�ne typy ikonograficzne Mar�� Magdaleny.
Donatello, pos�g (1456, Florencja); P. di Cosi-
mo (XVI w., Rzym); Q. Massys (1514, An-
twerpia); Tycjan (1533, Florencja). G. de La
Tour Magdalena pohatnica (1626, Luwr, Pa-
ry�).
Ekr. E. Guazzoni Maria z Magdali (1915), film
niemy. M. Torres Maria Magdalena (1945).
Maria z Betan��, siostra �azarza i
Marty, przyjaci� Jezusa. S�ucha�a nauki
Jezusa, a przed wjazdem Jezusa do Jerozo-
limy nama�ci�a mu nogi wonnym olej-
kiem. Jest wzorem kobiety ucznia ( 11,5;
12,1-8; Mt 26,6-13; �k 10,38-42). Zob.
�wi�te niewiasty.
Maria z Magdali  Maria Magda-
lena.

marno��, termin hebr. hewel, t�umaczo-
ny jako "pr�no��, marno��", znaczy te�
"para, dech, tchnienie". Nale�y do wy-
obra�e�, kt�re w my�li hebr. wyra�aj�
ludzk� znikomo��, s�abo�� (obok wody,
cienia i dymu). Temat marno�ci to temat
poruszany w Ksi�dze Koheleta (Eklezjaste-
sa), kt�ra zaczyna si� w�a�nie tymi s�owa-
mi: "marno�� nad marno�ciami - wszyst-
ko marno��".

Z. i p. Nic nowego pod s�o�cem... To, co by�o, jest
tym, co b�dzie, a to, co si� sta�o, jest tym, co zno-
wu si� stanie (Koh 1,9).
Lit. �wi�ty Jan Chryzostom In Eutropium eu-
nuchum, patricium ac consulem (IV w., Na temat
eunucha Eutropiusza, patrycjusza i konsula),
homilia: Eutropiusz popad� w nie�ask� i schro-
ni� si� u st�p krzy�a; m�wca podejmuje i ko-
mentuje temat "marno�ci nad marno�ciami"
z Ksi�gi Koheleta: "Gdzie� s� teraz b�yszcz�ce
insygnia konsulatu? Gdzie s� oklaski, ch�ry,
uczty, �wi�towania?... Wszystko to by�o noc�
i snem".
Nale�y tu wspomnie� t�umaczenie Ksi�gi Kohe-
leta w autoryzowanej angielskiej wersji Bibl��
(1904-11), ze wzgl�du na jej du�� warto�� po-
etyck�.
M. de Montaigne w Pr�bach (1580-88, wyd.
pol.1957) w spos�b nie bezpo�redni nawi�zuje
do Ksi�gi Koheleta, by doprowadzi� cz�owie-
ka do pokory i wykaza� zgubne skutki antro-
pocentryzmu: "Nasza m�dro�� niczym innym,
jak tylko szale�stwem wobec Boga; spo�r�d
wszystkich marno�ci...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin