E.txt

(36 KB) Pobierz
Ecce homo [�ac., oto cz�owiek], s�owa
wypowiedziane przez prokuratora Judei,
Pi�ata, o Jezusie Chrystusie po os�dze-
niu, biczowaniu i koronowaniu cierniem
( 19,5).
Lit. V. Hugo La Fin de Satan (1886, Kres sza-
tana), "Ecce Homo". F.W. Nierzsche Ecce Ho-
mo (1908, wyd. pol. 1909), autoportret w
"Dionizosie ukrzy�owanym". L. Aragon w
La Diane fran�aise (1944, Hejnat francuski),
"La Chanson du franc-tireur" (Pie�� wolne-
go strzelca) por�wnuje stawiaj�c� op�r Fran-
cj� (ruch oporu) do zel�onego Chrystusa.
E. Szelburg-Zarembina Ecce Homo (1932).
A. Wat Wiersze (1957).

Ikon. Jezus by� zniewa�any, biczowany, ukoro-
nowany cierniem, na ramiona zarzucono Mu
szkar�atny p�aszcz i dano trzcin� zamiast ber�a
- wy�miany kr�l �ydowski. Ecce Homo przed-
stawiany jest zazwyczaj wobec t�um�w: A. D��-
rer, grafika (1505, Pary�); Q. Massys (przed
1515, Madryt); Tycjan (1548, Wenecja); Ca-
ravaggio (1604, Genua). Chrystus jest czasami
przedstawiany samotnie: katedra w Wiedniu,
rze�ba (XVI w.); C.E. Meunier, rze�ba w br�-
zie (1890, Pary�); G. Rouault (1939, Pary�).
Przedstawienia Chrystusa zniewa�anego, Chry-
stusa frasobliwego, Chrystusa bole�ciwego bardzo
cz�sto wyst�powa�y w polskiej sztuce ludowej
(g�. w rze�bie przydro�nych kapliczek). Nie-
znany malarz dzia�aj�cy w Polsce, kwatera po-
liptyku Pasji dominika�skiej (po 1460, Muzeum
Narodowe, Krak�w).
Ekr. C.Th. Dreyer M�cze�stwo Joanny d Arc
(1928), twarz Joanny d'Arc na stosie przypo-
mina przedstawianego przez malarzy "Chrystu-
sa zel�onego". Podobnie twarz Manfrediego,
walcz�cego rewolucjonisty, kt�ry umiera od
tortur w Rzymie, mie�cie otwartym R. Rosselli-
niego (1945). L. Buniuel Nazarin (1958, Naza-
rejczyk), by�y kap�an, podobnie jak Jezus, staje
si� przedmiotem naigrawa�.
Eden [hebr. gan = ogr�d, eden = rozkosz;
sumeryjskie edin = pole �yzne i nawodnio-
ne; wg innych - pustynia, step], nazwa
miejsca, bez konkretnej lokalizacji geogra-
ficznej. B�g zasadzi� "ogr�d w Eden na
wschodzie" (Rdz 2,8), Eden to raj, miejsce
szcz�liwego przebywania, sk�d zostali wy-
gnani Adam i Ewa, po ich grzechu niepo-
s�usze�stwa (Rdz 3,24). Od tego s�owa po-
chodzi przymiotnik "ede�ski" (rajski),
przywo�uj�cy wizj� bezbrze�nego szcz�cia.
Lit. Eden biblijny. - J. Milton w Raju utraco-
nym (1667, wyd. pol. 1791) umieszcza Eden
na sp�aszczonym szczycie stromego, samotnego
wzniesienia. W opisie elementy biblijne prze-
plataj� si� z marzeniami typowymi dla epoki
renesansu: wiosenny ogr�d, ukwiecony, pe�en
�wiat�a i mi�ych zapach�w, w kt�rym �piewa-
j� s�owiki i unosz� si� niewidzialne anio�y. Po-
�rodku ro�nie drzewo �ycia ze swym z�otym,
jadalnym owocem; obok drzewo poznania.
V. Hugo w La Legende des siecles (1859, Legen-
da wiek�w), "Le Sacre de la femme" (�wi�to��
kobiety), odtwarza raj niewinno�ci i braterstwa
przesi�kni�ty panteizmem: "Istota ja�nia�a. Je-
den we Wszystkim, Wszystko w Jednym. Natu-
ra �mia�a si�, naiwna i olbrzymia." Ch. P�guy
na pocz�tku poematu Eve (1913) przywo�uje
wizj� pierwszego ogrodu, gdzie "B�g tak samo
m�ody, jak i wieczny... patrzy� ojcowskim
okiem... na �wiat podnosz�cy kotwic� na po-
cz�tku tej podr�y".
Eden odnaleziony. - W �redniowieczu ogrody
mi�o�ci to miejsca, w kt�rych wszystkie zmys�y
doznaj� zaspokojenia (poezja courtoise - kurtu-
azyjna). Potem przychodzi czas �eglarzy: czy
utracony Eden b�dzie odnaleziony w odle-
g�ych, egzotycznych krajach, gdzie cz�owiek nie
zna gzechu (J. Bemardin de Saint-Pierre Pa-
we� i Wirginia,1788, wyd. pol. 1918), albo czy
mo�na go odtworzy� w�r�d pi�knej Natury
(J.J. Rousseau Nowa Heloiza, 1761, wyd. pol.
1962: ogr�d Jul�� w Clarens).
etatha, effeta [aram., otw�rz si�], for-
mu�a zastosowana przez Jezusa Chrystusa,
��cznie z gestem dotkni�cia uszu, a po-
�linionym palcem j�zyka g�uchoniemego,
dla uzmys�owienia �wiadkom swej cu-
downej mocy przy jego uzdrowieniu. "Za-
raz otworzy�y si� jego uszy, wi�zy j�zyka
si� rozwi�za�y" (Mk 7,34).
Efraim [hebr. efrajim = �yzno��], syn
 J�zefa (syna Racheli), urodzony w
Egipcie, adoptowany przez Jakuba, kt�ry
; przyzna� pierwsze�stwo Efraimowi w sto-
sunku do jego starszego brata Manasse-
sa (Rdz 48,1-20). Protoplasta pokolenia
Efraimit�w, kt�rego imieniem nazywano
zajmowane przez to pokolenie tereny
(kr�lestwo p�nocne). Poszerzy�o ono
swoje terytorium o zdobyte w wyniku
walk ziemie i nabra�o tak wielkiego zna-
czenia, �e w VIII w. p.n.e. sta�o si� syno-
nimem Izraela (Joz 16,4-10; r 31,18-20;
Iz 11,13).
Egipt, kraj po�o�ony w dolnym biegu
Nilu, na po�udniowo-zachodnim kra�-
cu �yznego zakola; od III tysi�cl. p.n.e.
Egipt by� imperium. W histor�� biblijnej
pojawi� si� w epoce patriarch�w jako kraj,
kt�ry udzieli� schronienia Abrahamowi
(Rdz 12,10). Podczas kl�ski g�odu Ja-
kub wys�a� swoich syn�w po �ywno�� do
Egiptu; odnale�li tam swego brata J�ze-
fa, kt�rego niegdy� sprzedali kupcom,
a kt�ry zosta�i mianowany rz�dc� faraona.
Nast�pnie Jakub osiedli� si� w Egipcie
(Rdz 46,6-7), a jego potomkowie roz-
mno�yli si� w liczny lud (fXj 1,6-7). Kraj
ten sta� si� terenem ucisku Izraelit�w pod
rz�dami faraon�w z dynast�� Hyksos�w,
w 1720-1552 p.n.e. (Wj 1,8-14). B�g wy-
prowadzi� sw�j lud z Egiptu (ok. 1250
p.n.e.) za po�rednictwem -- Moj�esza i
Aarona (Wj 3,10-12), mno��c znaki, cu-
da i plagi egipskie (W' 7-12). Jednak po
wyj�ciu z Egiptu, w czasie w�dr�wki do
Ziemi Obiecanej, zniech�ceni trudami pu-
styni Hebrajczycy �a�owali, �e opu�cili t�
ziemi� obfito�ci (Lb 11,4-6), a po osiedle-
niu si� ju� w Kanaanie, Izrael niejed-
nokrotnie ulega� p�niej pokusie ��czenia
si� przymierzem politycznym z Egiptem
(2 Krl 18,21-24). W�wczas prorocy przy-
pominali, �e to ognisko kultury i m�dro�ci
jest w gruncie rzeczy niebezpieczn� poku-
s� ba�wochwalstwa (Kp� 18,3; Ezd 9,1);
B�g wyst�powa� przeciw egipskiej pysze
(Ez 32,12-15).
Egipcjanie wielokrotnie przejmowali kon-
trol� nad ca�o�ci� lub cz�ci� Palestyny,
w latach 2030-1720 p.n.e., 1550-1070
p.n.e., 304-197 p.n.e. Pocz�wszy od
IV w. p.n.e., na wyspie Elefantynie i w
Aleksandr�� powstawa�y silne kolonie �y-
dowskie (2 Mch 1,1-10; Dz 2,5-10). Rzy-
mianie podbili Egipt po kl�sce pod
Akcjum w 31 p.n.e., poniesionej przez
Marka Antoniusza, m�a Kleopatry VII.
�wi�ty J�zef uda� si� do Egiptu z Maryj�
i Dzieci�tkiem Jezus, chroni�c je przed
okrucie�stwem Heroda Wielkiego. Zob.
ucieczka do Egiptu.
Z. i p. Cebula �gipska - aluzja do wyrzeka� lu-
du hebr. w�druj�cego przez pustyni� po wy-
zwoleniu z niewoli egipskiej (Lb 11,5-7); cebu-
la egipska symbolizowa�a �ycie �atwiejsze pod
wzgl�dem materialnym, ale �ycie w niewoli.
Muz. G.F. H�ndel Izrael w Egipcie (1739),
oratorium.
El, hebrajska forma og�lnosemickiego
okre�lenia b�stwa lub boga. Najprawdo-
podobniej oznacza "moc", "pot�g�". He-
brajczycy u�ywali El na okre�lenie swojego
Boga i m�wili o "Bogu Abrahama" (El
Abraham) lub "Bogu Izaaka" (El Izaak),
by okre�li� tego Boga, kt�ry zawar� przy-
mierze z ich przodkami. EL stanowi�o po-
nadto cz�� sk�adow� imion, np.: Eliasz
(moim Bogiem jest Jahwe), Elizeusz (B�g
wybawi�), Daniel (moim s�dzi� jest B�g),
Gabriel (moj� moc� jest B�g), Micha�
(kt� jest jak B�g), Rafa� (B�g uzdrowi�),
Emmanuel (B�g z nami). Zob.: Ado-
naj; Eloah; Elohim; Jahwe; Jehowa; Naj-
wy�szy.
Eli, Eli, lema sabachthani [gr.
transkrypcja s��w aram.: Bo�e m�j, Bo�e
m�j, czemu� mnie opu�ci�?]. Wed�ug
Ewangel�� (Mt 27,46; Mk 15,34) s�owa te
wypowiedzia� Jezus podczas agon�� na
krzy�u. Niekt�rzy spo�r�d obecnych pod
krzy�em, nawi�zuj�c do s�owa "Eli", s�-
dzili lub udawali, �e s�dz� - aby o�mie-
szy� Jezusa - i� wzywa on pomocy lub
przybycia Eliasza, poprzednika Chrystusa.
Te s�owa Jezusa zdaj� si� by� wyznaniem
pora�ki czy rozpaczy. W rzeczywisto�ci s�
one jednak pocz�tkiem Psalmu 22, kt�ry
ko�czy si� pie�ni� ufno�ci do Boga, jest to
r�wnocze�nie okrzyk b�lu i dzi�kczynienie
sprawiedliwego, kt�ry cierpi. Z pewno�ci�
umieraj�cy Jezus po cichu dopowiedzia�
dalsze s�owa Psalmu. Siedem zda� wypo-
wiedzianych przez Chrystusa na krzy-
�u: "Eli, Eli, lema sabachthani ; "Ojcze,
przebacz im, bo nie wiedz�, co czyni�"
(�k 23,34); do nawr�conego �otra: "Za-
prawd�, powiadam ci: dzi� ze Mn� b�-
dziesz w raju" (�k 23,43); "Ojcze, w
Twoje r�ce powierzam ducha mojego"
(�k 23, 46); do Maryi, swej Matki: "Nie-
wiasto, oto syn Tw�j, a do Jana: "Oto
Matka twoja" ( 19,26-27); "Pragn�"
( 19,28; Ps 69,22) oraz "Wykona�o si�!"
( 19,30).
Lit. Ch. P�guy Le Mystere de la charit� de
,Jeanne d arc (1910, Misterium ofiary Joanny
d'Arc): "I tylko sprawiedliwy wyda� okrzyk
wieczny..., na zawsze wieczny okrzyk, kt�ry ni-
gdy brzmie� nie przestanie, na wieczno��".
J. Grosjean Les P'rophetes (1955, Prorocy), "L.es
Lamentations" (Skargi).
Muz. H. Schlin Die Sieben Worte unseres lieben
Erl�sers und Seligmachers,J'esu Christi (1645', Sie-
dem s��w naszego Zbawiciela i Odkupiciela Je-
zusa Chrystusa). J.S. Bach, Kantata Bwv 56:
"Ich will Kreuztab gerne tragen" (Ch�tnie
d�wiga� b�d� krzy�, 1726). J. Haydn Die
Sieben lenen Worte unseres Erl�sers am Kreutze
(1796, Siedem ostatnich s��w naszego Zbawi-
ciela na krzy�u), oratorium. Ch. Toumemire
Sept Chorals - poemes pour les sept paroles du
Christ (1937, Siedem chora��w - poemat�w o
siedmiu s�owach Chrystusa), utw�r na organy.
Ekr. I. Bergman Go�cie Wieczerzy Pa�skiej
(1962); zakrystianin przypomina pastorowi l�k
Jezusa przed zbli�aj�c� si� �mierci� i Jego wo�a-
nie "Eli, Eli ..." wobec milczenia Boga.
Eliakim [hebr. eljakim = B�g podnosi],
imi� wielu os�b wyst�puj�cych w Bibl��,
np. syn i nast�pca (608-598 p.n.e.) kr�la
Jozjasza; p�niej zosta� nazwany Jojaki-
mem. J.B. Racine nazywa tak Joasza,
dziecko ocala�e z pogromu rodziny kr�lew-
skiej, przeprowadzonego z rozkazu Atal��.
Eliasz [hebr. elijahu = moim Bogiem jest
Jahwe], prorok Izraela (1 Krl 17-19;
2 Krl 1), jedna z najbardziej popularnych
postaci biblijnych, cykl opowiada� po-
...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin