C.txt

(36 KB) Pobierz
ca�opalenie - holokaust.
ca�un, tkanina s�u��ca do owijania twa-
rzy zmar�ego; w szerszym znaczeniu - tka-
nina s�u��ca do przykrywania zw�ok.
W czasie z�o�enia do grobu twarz Jezusa
by�a owini�ta ca�unem. Zob. oblicze - ob-
licze Boga (oblicze Chrystusa).
Celnik, poborca podatk�w. Celnicy prze-
kazywali w�adzom rzym. regularne docho-
dy, osobi�cie �ci�gaj�c nale�no�ci od p�at-
nik�w, zapewniali te� sobie wysokie zyski.
Pogardzano nimi, byli znienawidzeni za
wsp�prac� z w�adz� naje�d�cy i za chci-
wo��. Dlatego te� Jezus wywo�a� zgorsze-
nie, kiedy zasiad� do posi�ku w�r�d grzesz-
nik�w i celnik�w, i kiedy zaprosi� si� do
domu zwierzchnika celnik�w Zacheusza
(�k 19,1-10). W jednej z przypowie�ci Je-
zus przeciwstawia pokorn� modlitw� cel-
nika pe�nej samozadowolenia pysze fary-
zeusza, chc�c pokaza� przez to, �e wszy-
scy, nawet celnicy, mog� mie� wst�p do
Kr�lestwa Bo�ego (�k 18,9-14).
Cezar, przydomek rodu julijskiego, roz-
s�awiony przez Juliusza Cezara (100-44
p.n.e.). Cezar August by� oficjalnym tytu-
�em wszystkich rzym. imperator�w. Fary-
zeusze, chc�c Jezusa zbi� z tropu, zapytali
Go, czy wolno p�aci� podatek Cezarowi.
Jezus najpierw obejrza� z obu stron dena-
ra, a nast�pnie odpowiedzia�: "Oddajcie
wi�c Cezarowi to, co nale�y do Cezara,
a Bogu to, co nale�y do Boga", odmawia-
j�c tym samym przeciwstawiania lub uto�-
samiania w�adzy ziemskiej z w�adz� du-
chow� (Mt 22,15-22). Zob. okupacja
rzymska Palestyny.
Z. i p. Oddawa� cesarzowi, co cesarskie.
Cham, drugi syn -- Noego. Po ocaleniu
z potopu, Noe zajmowa� si� uprawianiem
winnej latoro�li. Pewnego dnia upi� si�
i w czasie snu si� obna�y�. Cham widzia�
nago�� swego ojca i wy�miewa� si� z nie-
go wobec braci, Sema i Jafeta, ci jednak
przykryli ojca p�aszczem. Kiedy po prze-
budzeniu Noe dowiedzia� si�, co si� sta�o,
w�wczas przekl�� nie Chama, ale jego sy-
na Kanaana: "Niech b�dzie przekl�ty Ka-
naan! Niech b�dzie najni�szym s�ug�
swych braci!" (Rdz 9,25). W XIX w. zna-
le�li si� ludzie, kt�rzy uznali Chama za
protoplast� czarnej rasy, i w ten spos�b
usprawiedliwiali sw�j rasizm, podpieraj�c
si� argumentami jakoby natury biblijnej.
Lit. V. Hugo w La Fin de Setan (1886, Kres
szatana), "Le Fils au rire infame" (Syn o �mie-
chu ha�by) czyni z Chama protoplast� Nem-
roda, legendarnego za�o�yciela dynast�� babi-
lo�skiej i "pierwszego w�adc�, kt�ry wprowa-
dzi� rz�dy miecza". � E. Orzeszkowa Cham
(1888).
chaos [gr., niesko�czona, niezmierzona
przestrze�, otch�a�, ciemno��]. Ksi�ga Ro-
dzaju opisuje stworzon� przez Boga zie-
mi�, kt�ra by�a "bez�adem i pustkowiem"
[hebr. tohu wawohu]. Pust� jeszcze ziemi�
otacza�y ciemno�� i chaos (Rdz 1). S�owo
"chaos" nale�y do s�ownictwa gr., kt�re
przeciwstawia go kosmosowi, jako �wiat
bez�adu - �wiatu zorganizowanemu, kt�ry
ze� powsta�. Zob. stworzenie.
Z. i p. Tohu-bohu, potocznie - wielki nie�ad.
Lit. F. Rabelais Quart Livre (Czwarta Ksi�ga,
1552, wyd. pol. pt. Gargantua i Pantagruel,
1916). Jedn� z podr�y Pantagruel odby� na
wyspy Tohu i Bohu.
charyzmat [gr. charisma, od charis = �a-
ska, przychylno��], szczeg�lny dar �aski
Bo�ej udzielony osobie maj�cej do spe�-
nienia okre�lon� misj� religijn�. Okre�le-
nie u�ywane przede wszystkim przez Paw-
�a Aposto�a: Izrael otrzyma� od Boga da-
ry (charyzmaty) dane nieodwo�alnie, czyli
na zawsze (Rz 11,29); dla chrze�cijanina
tym bezinteresownym darem jest "�ycie
wieczne w Chrystusie Jezusie" (Rz 6,23).
S�owo to ma tak�e w�sze znaczenie:
"ka�dy otrzymuje w�asny dar od Boga"
(1 Kor 7,7). "R�ne s� dary �aski, lecz ten
sam Duch" (1 Kor 12,4). "Wszystkim za�
objawia si� Duch dla [wsp�lnego] dobra"
(1 Kor 12,7). Wsp�lnoty religijne przywi�-
zywa�y du�� wag� do niekt�rych chary-
zmat�w (do daru uzdrawiania, daru j�zy-
k�w), znanych chrze�cijanom z Koryntu.
�wi�ty Pawe� Aposto� podkre�la pierw-
sze�stwo mi�o�ci przed wszystkimi innymi
charyzmatami (1 Kor 12,31;13,8).
cherubin [hebr. keruw = anio�], posta�
mitologiczna, zapo�yczona z kultury ba-
bilo�skiej. Cherubini przedstawiani s�
jako ci, kt�rzy podtrzymuj� tron Boga
(Ps 80,2; 99,1), ci�gn� Jego rydwan, albo
s�u�� Mu za wierzchowce (Ps 18,11);
przedstawione by�y te� na pokrywie, czyli
przeb�agalni Arki Przymierza (Wj 25,20).
W �redniowiecznej ikonografii cherubi-
n�w malowano z czterema skrzyd�ami, w
kolorze niebieskim, symbolizuj�cym nie-
bo. W tradycji chrze�cija�skiej cherubini
s� uznawani za anio�y.
Lit. Pie�� o Rolandzie (XII w.); w chwili �mier-
ci Rolanda "B�g pos�a� Cherubina, Micha�a
tak�e, co z morza ratuje. I Gabriel razem z ni-
mi przylatuje. Dusz� Rolanda unosz� do Raju."
Ikon. Cherubin, rze�ba w ko�ci s�oniowej po-
chodz�ca z pa�acu Achaba w Samar�� (IX w.
p.n.e.).
chleb. Podstawowym po�ywieniem He-
brajczyk�w, podobnie jak i innych lud�w
staro�ytnych, by� chleb. Zazwyczaj by�
wyrabiany z m�ki j�czmiennej. Ofiarowy-
wano go Bogu jako ofiar� dzi�kczynn�
w postaci plack�w z prza�nego ciasta, po-
mazanego oliw� (Kpl 2,1-16). W Bibl��,
podobnie jak i obecnie, chleb ma cz�sto
warto�� symboliczn�: pokarm dla cia�a,
czyli �ycie dla cia�a, jest jednak r�wnie�
symbolem pokarmu duchowego, kt�rego
ka�da istota potrzebuje do �ycia. Kiedy
Adam zosta� wyp�dzony z Edenu, B�g po-
wiedzia� do�: "W pocie wi�c oblicza twe-
go b�dziesz musia� zdobywa� po�ywienie,
p�ki nie wr�cisz do ziemi, z kt�rej zosta�e�
wzi�ty" (Rdz 3,19). St�d wyra�enie: "za-
rabia� na chleb w pocie czo�a". W mo-
dlitwie Ojcze nasz zawarta jest pro�ba:
"Chleba naszego powszedniego daj nam
dzisiaj". Po czterdziestodniowym po�cie
na pustyni Jezus odczuwa� g��d. W�wczas
zbli�y� si� do Niego kusiciel i zapropono-
wa�, aby przemieni� kamienie w chleb. Je-
zus odpowiedzia� mu cytatem z Ksi�gi Po-
wt�rzonego Prawa (Pwt 8,3): "nie samym
tylko chlebem �yje cz�owiek, ale cz�owiek
�yje wszystkim, co pochodzi z ust Pana"
i odm�wi� dokonania cudu (Mt 4,1-4).
Dwukrotnie wg Mateusza i Marka, a tylko
raz wg �ukasza i Jana, Jezus, podobnie jak
 Elizeusz (2 Krl 4,42-44), podzieli� pi��
chleb�w j�czmiennych, przyniesionych
przez dziecko, i rozda� zg�odnia�ym t�u-
mom, kt�re Go s�ucha�y, nie jedz�c nic od
trzech dni; zosta�o potem dwana�cie koszy
pe�nych u�omk�w ( 6,1-13). Powszech-
nie nazywa si� to Cudowne rozmno�enie
chleba. Znak ten przedstawiony jest przez
Jana jako obietnica "chleba niebieskiego",
nowej  manny, kt�r� Ojciec da tym,
kt�rych dusza �aknie, a tym chlebem b�-
dzie sam Jezus: "Jam jest chleb �ycia. Kto
do Mnie przychodzi, nie b�dzie �akn��"
( 6,34). Ostatnia Wieczerza, podczas
kt�rej Jezus �ama� chleb i rozdawa� apo-
sto�om m�wi�c: "Bierzcie i jedzcie, to jest
Cia�o moje" (Mt 26,26) oraz Msza �w. al-
bo �wi�ta Wieczerza, stanowi�ca i dzisiaj
pami�tk� tej pierwszej  Eucharyst��, s�
dla chrze�cijan realizacj� tej obietnicy.
Z. i p. Zarabia� na chleb powszedni w pocie czo�a;
uci��liwe prawo pracy dla zapewnienia sobie po-
�ywienia, wesz�o w miejsce z�otego okresu poby-
tu w Edenie. Chleb powszedni (Mt 6,11; Lk 11,3)
- wszystko, co jest konieczne do codziennego
�ycia. St�d wywodzi si� np. powiedzenie zm�-
czenie jest moim chlebem powszednim - to, co si�
robi lub czego si� do�wiadcza na co dzie�. Nie
samym chlebem cz�owiek �yje. Poucza Biblia, �e
S�owo Bo�e jest r�wnie konieczne cz�owiekowi
jak chleb. Potocznie - nie wystarczy zaspokoi�
potrzeby materialne; cz�owiek potrzebuje jesz-
cze czego� innego, aby by� naprawd� cz�owie-
kiem: godno�ci, wolno�ci, pi�kna, mi�o�ci.
Ikon. Cudowne rozmno�enie chleba, mozaika
(IV w., Rawenna).
chleb prza�ny [hebr. maca; gr. adzy-
mos = nie kwaszony], chleb nie kwaszony
u�ywany w liturg�� przez �yd�w, g�. w
�wi�to Prza�nik�w, na pami�tk� wyj�cia z
Egiptu. Lud po�piesznie wyruszy� z Egip-
tu pod wodz� Moj�esza, nie czekaj�c a�
ciasto si� zakwasi (W' 12,39). Jezus pod-
czas  Ostatniej Wieczerzy z pewno�ci�
u�y� takiego w�a�nie chleba. Chrze�cijanie
z Ko�cio��w rzymskiego, ormia�skiego i
maronickiego przyjmuj� komuni� pod po-
staci�  host�� z chleba prza�nego.
chrystogram [gr. Christos = Chrystus +
gramma = litera], monogram Jezusa Chry-
stusa; cz�sto widnieje na staro�ytnych bu-
dowlach i na pomnikach chrze�cija�skich.
Powsta� z gr. liter "Iota" (I) oraz "Chi"
(X) lub pocz�tkowych liter s�owa "Chry-
stus" - "Chi" (X) oraz "Rho" (P)
Chrystus [gr. Christos = pomazaniec,
konsekrowany przez namaszczenie; t�uma-
czenie hebr. naszijah = pomazaniec, na-
znaczony, Mesjasz]. W ST kr�lowie i ar-
cykap�ani byli namaszczani, co dawa�o im
w�adz�, uwa�an� za pochodz�c� od same-
go Boga. W lVT s�owo Christos (przymiot-
nik lub rzeczownik) oznacza jedynie Jezu-
sa; Chrystus, Jezus Chrystus, tzn. namasz-
czony przez Boga, Mesjasz. S�owo to
rzadko wyst�puje w Ewangeliach, sam Je-
zus zaleca� swoim uczniom, aby nikomu
nie m�wili, �e On jest Mesjaszem, z oba-
wy, by �ydzi nie chcieli obra� Go kr�lem
lub przyw�dc� ewentualnego powstania
narodowego. A jednak przed m�k�, wobec
najwy�szego kap�ana, gdy ten pyta� Go,
czy jest Chrystusem, Synem B�ogos�awio-
nego, Jezus odpowiedzia�: ,Ja jestem"
(Mk 14,61-62). Imi� Chrystus w odnie-
sieniu. do Jezusa cz�sto spotyka si� w
Dziejach Apostolskich, u Paw�a i w Apo-
kalipsie �w. Jana; podkre�la ono chwa��
zmartwychwsta�ego: "tego Jezusa, kt�rego
wy�cie ukrzy�owali, uczyni� B�g i Panem
i Mesjaszem" (Dz 2,36).
Termin ten jest powszechnie stosowany
przez chrze�cijan. Nazwa "chrze�cijanie"
pochodzi od s�owa "Chrystus"; pojawi�a
si� w Antioch�� ok. 40 r. n.e. (najpierw ja-
ko przydomek) dla okre�lenia uczni�w Je-
zusa (Dz 11,26), co dowodzi, �e tworzyli
oni wsp�lnot� odr�bn� od judaizmu.
Zob.: Jezus; Mesjasz.
Lit. � J. Kasprowicz Chrystus (1890). J. Tu-
wim Chrystusie... (Czyhanie na Boga, 1918).
R. Brandstaetter Pie�� o moim Chrystusie
(1960). Z. Herben Rozmy�lania Pana Cogito
o odkupieniu (Pan Cogito,1974). Zob. te� Jezus.
Ikon. Chrystus Pantokrator (Wszechw�adca),
mozaik...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin