B.txt

(32 KB) Pobierz
Baal [hebr., pan, w�a�ciciel], imi� nada-
ne przez zachodnich Semit�w bogu burzy
Hadadowi. On to sprowadza� u�y�niaj�cy
ziemi� deszcz i niszcz�ce pioruny. W Bibl��
mianem Baala okre�la si� wszystkich fa�-
szywych bo�k�w. Poniewa� kr�l Izraela
Achab za namow� swojej �ony Izebel
wprowadzi� kult Baala, prorok  Eliasz
zapowiedzia� kar� Bo�� w postaci suszy,
kt�ra trwa�a nast�pnie trzy lata. Eliasz za-
wezwa� prorok�w Baala na g�r� Karmel,
by wykaza� Izraelitom, �e Baal nie istnie-
je. Rzeczywi�cie, ofiara z�o�ona przez ka-
p�an�w Baala nie zap�on�a ogniem, pod-
czas gdy Bo�y ogie� strawi� ofiar� ca�opal-
n�, wcze�niej skropion� wod� na rozkaz
Eliasza, kt�ry, udowodniwszy w ten spo-
s�b istnienie swego Boga, zabi� nast�pnie
czterystu pi��dziesi�ciu prorok�w Baala
(1 Krl 18,18-40).
Ikon. Baal z Ugarit, rze�ba (pocz�tek II tysi�cl.
p.n.e., Luwr, Pary�).
Babilon [akad. Babili; hebr. bawel = bra-
ma Boga], staro�ytne miasto w Mezopo-
tam��, po�o�one nad Eufratem. Za�o�o-
ne prawdopodobnie ok. III tysi�cl. p.n.e.
przez Sumer�w, zacz�o nabiera� znacze-
nia za czas�w za�o�yciela I dynast��, Sa-
muabuma (ok. 1830 p.n.e.), a szczeg�lnie
pod rz�dami Hammurabiego. Nast�pnie
zosta�o zniszczone i odbudowane przez
Chaldejczyk�w, a za panowania Nabu-
chodonozora II pi�kno jego budowli uczy-
ni�o ze� jeden z cud�w �wiata (ruiny mia-
sta odkry� R. Koldewey w czasie wykopa-
lisk w 1899-1917). Nabuchodonozor II
zdoby� Jerozolim�, zburzy� j� i wysiedli� jej
mieszka�c�w. Prorok Izajasz przepowie-
dzia� kr�lowi Ezechiaszowi, �e pewnego
dnia bogactwa z jego pa�acu zostan� za-
brane do Babilonu. Niewola b�dzie trwa�
pi��dziesi�t lat (587-538 p.n.e.). W tym
w�a�nie okresie prorok Jeremiasz przeko-
nywa� wygna�c�w w Babilonie, aby nie
s�uchali fa�szywych prorok�w i przestrze-
ga� przed oddawaniem czci babilo�skim
bo�kom. Upadek Babilonu, niejednokrot-
nie zapowiadany przez prorok�w jako kara
Boga, kt�ry chcia� pom�ci� sw�j uciskany
nar�d (r 50-51), nast�pi� w 539 r., kiedy
kr�l perski Cyrus Wielki zaj�� miasto. Po-
wr�t �yd�w do Judei jest powt�rzeniem
wyzwolenia z Egiptu. W Bibl�� Babilon to
symbol pot�g �wiata wrogich Bogu; kr�l
Nabuchodonozor II to symbol pychy i
�wi�tokradztwa. Babilon to Wielka Nie-
rz�dnica, sprzymierzona z Antychrystem.
W Apokalipsie �w. Jana (Ap 18,9-24)
Rzym zostaje nazwany "wielkim Babilo-
nem", miastem, kt�re ma by� unicestwio-
ne za swe ba�wochwalstwo i wzniecane
prze�ladowania. Zob. niewola babilo�ska.
Lit. �wi�ty Augustyn Pa�stwo Bo�e (413-
-424, wyd. pol. 1930-34), w ksi�dze XIX au-
tor przeciwstawia dwa miasta: poga�ski Babi-
lon i �wi�t� Jerozolim�.
W. Broniewski Nad
rzekami Babilonu (Bagnet na bro�, 1943).
A. Wat Na melodie hebrajskie (Wiersze 1957).
J. Stryjkowski Na wierzbach... nasze skrzypce
(1974).
Ikon. E. Degas Semiramida zak�adaj�ca miasto
Babilon (1861, Pary�).
Muz. G. Rossini Ciro in Babylonia (1812, Cy-
rus w Babilonie), opera.
F.kr. W drugiej cz�ci Nietolerancji D.W. Grif
fitha (1916), Babilon zostaje podbity przez
oddzia�y Cyrusa Wielkiego. W Good Morning,
Babilonia (1987, Dzie� dobry, Babilonie) bra-
cia Taviani, bohaterowie odkrywaj� Ameryk�,
wsp�czesny Babilon. Akcja przez pewien czas
rozgrywa si� w czasie kr�cenia Nietolerancji
Griffitha.
Balaam [hebr. bilam = ten, kt�ry gubi
lud], prorok poga�ski, kt�rego kr�l Mo-
abu, Balak, wezwa� z Mezopotam��, �eby
ten rzuci� przekle�stwo na Izraelit�w na-
je�d�aj�cych jego kraj. Niech�tny rozkazo-
wi kr�la, Balaam uda� si� w drog� do Mo-
abu, zapowiadaj�c jednak, �e mo�e by�
pos�uszny tylko Bogu. Autor biblijny po-
daje w spos�b niezwykle barwny, �e B�g,
niezadowolony z wyjazdu Balaama, posta-
wi� trzykrotnie na jego drodze anio�a wi-
dzialnego tylko dla o�licy, na kt�rej Bala-
am jecha� i przera�ona o�lica zbacza�a
z drogi. Po przybyciu do Balaka prorok
b�ogos�awi� Izraelit�w, kt�rych mia� prze-
kl�� (Lb 22-24).
Ikon. Balaam i os7ica: Saint-Andoche (XII w.,
Sawien); Rembrandt (1626, Pary�).
balsamowanie. Zgodnie z regu��, stwo-
rzon� w zamierzch�ych czasach, staro�ytni
Izraelici mieli zwyczaj wykazywania troski
o zw�oki przed z�o�eniem ich do grobu
(obmycia pogrzebowe, palenie wonno�ci
przy ciele). Sztuka balsamowania pocho-
dzi z Egiptu (Rdz 50,2-3 i 26). W p�-
niejszej epoce �ydzi przej�li zwyczaj ob-
mywania zw�ok, namaszczania ich wonny-
mi olejkami z ekstraktami balsamicznymi
oraz zawijania w bia�e p��tno, przytrzy-
mywane opaskami. To samo uczyniono
z cia�em �azarza, kt�ry - wskrzeszony
przez Jezusa - powsta� z grobu i ukaza�
si� "maj�c nogi i r�ce powi�zane opaskami.-
(' 11,44). Gdy przyjaciele Jezusa
zdj�li Jego cia�o z krzy�a, "obwi�zali je
w p��tna razem z wonno�ciami, stosow-
nie do �ydowskiego sposobu grzebania"
( 19,38-40).
Baltazar, regent Babilon��, zdetronizo-
wany i zabity w 539 p.n.e. przez Cyrusa
Wielkiego. Baltazar to tak�e, wg tradycji,
imi� jednego z M�drc�w ze Wschodu
(obok Melchiora i Kacpra), kt�rzy przyby-
li do Betlejem, aby odda� ho�d Dzieci�tku
Jezus. Zob.: epifania; uczta (uczta Balta-
zara).
Lit. M. Tournier Kacper, Melchior i Baltazar
(1980, wyd. pol.1987).
Barabasz [aram. bar = syn + abba = oj-
ciec], przest�pca lub przyw�dca spisku
przeciw Rzymianom. Wed�ug relacji NT,
przed �wi�tem Paschy Rzymianie u�aska-
wiali jednego wi�nia. Pi�at poleci� �y-
dom, aby wskazali kogo uwolni� - Jezusa
czy Barabasza. T�um, nam�wiony przez
arcykap�an�w �ydowskich, wybra� Baraba-
sza (Mt 27,15-21).
Lit. Ch. Marlowe The,ew of Malta (1633, �yd
z Malty); Barabasz, g��wny bohater, jest pierw-
szym �ydem w teatrze angielskim. Mimo umi-
�owania przez niego pieni�dza, jego opozycja
wobec chrze�cijan czyni ze� pocz�tkowo istot�
godn� szacunku. Pod koniec sztuki staje si�
��dnym zemsty morderc�. M. de Ghelderode
Barabbas (1932, Barabasz), utw�r dramatycz-
ny. P. Lagerkvist Barabasz (1950, wyd. pol.
1953); autor snuje w wyobra�ni biografi� bi-
blijnej postaci; bohater poszukuje wiary i nie
mo�e jej znale��. E. Filipczuk Barabasz (Gra,
1977).
Ekr. Barabasz: A. Sj�berg (1952); N. Fleischer
(1961, inspirowany dzie�em P. Lagerkvista).
baranek. Hebrajczycy byli pocz�tkowo
ludem koczowniczym, zajmuj�cym si� ho-
dowl�, m.in. owiec; ludem pasterskim po-
zostali jeszcze d�ugo po osiedleniu si�
w Palestynie. Tote� baranek jest w Bibl��
symbolem ch�tnie stosowanym. Baranek
(lub owca) powszechnie symbolizuj�c de-
likatno��, niewinno�� i �agodno��, wy-
obra�a Izraelit�, nale��cego do Bo�ej
owczarni (Iz 40,11): "podobnie jak pa-
sterz pasie On sw� trzod�, jagni�ta nosi na
swej piersi, owce karmi�ce prowadzi �a-
godnie". W Ewangeliach �ukasza i Jana,
Jezus jest por�wnany do pasterza.
baranek paschalny. Jest to przede
wszystkim ofiara. Jego krew na drzwiach
Hebrajczyk�w ochroni�a ich, kiedy B�g
porazi� wszystkich pierworodnych Egiptu
(W 12,21-27). Podczas �wi�ta Paschy ba-
ranek paschalny winien by� spo�ywany
wsp�lnie, w gronie rodziny, w jednym do-
mu, a �adna z jego ko�ci nie powinna by�
z�amana (Wj 12,46).
Baranek Bo�y, okre�lenie nadawane
tylko Jezusowi. Tak w�a�nie nazywa Jezusa
Jan Chrzciciel: "Oto Baranek Bo�y, kt�ry
g�adzi grzechy �wiata" ( 1,29). Jezus,
kt�ry wybra� na czas swej �mierci akurat
moment sk�adania w ofierze baranka pas-
chalnego, sta� si� nowym Barankiem pas-
chalnym, kt�ry swoj� krwi� przypiecz�-
towa� Nowe Przymierze mi�dzy Bogiem
a lud�mi; na krzy�u �adna z Jego ko�ci nie
zosta�a z�amana ( 19,33-36); "Prowadz�
Go (Jezusa) jak owc� na rze� i jak bara-
nek, kt�ry milczy, gdy go strzyg�, tak On
nie otwiera ust swoich" (Dz 8,32 cytuj�c
Iz 53,7). Ten z�o�ony w ofierze Baranek
stanie si� barankiem chwalebnym, zwy-
ci�zc� �mierci i mocy z�a, wszechmocnym,
s�dzi�, kt�rego wizj� przywo�uje Apokalip-
sa �w. Jana. Tak t�umaczy si� chrze�cija�-
sk� ikonografi�, kt�ra cz�sto przedstawia
Jezusa jako niebia�skiego Baranka, trzy-
maj�cego krzy� i or�duj�cego u Boga za
lud�mi. Zob.: Pascha; Wielkanoc.
Lit. � M. Konopnicka Gniew barankowy (Z mo-
jej Bibl��,1896).
Ikon. J. van Eyck, poliptyk O�tarz Baranka mi-
stycznego (1432, katedra �w. Bawona w Ganda-
wie).
Baruch [hebr., b�ogos�awiony], ucze�
i sekretarz proroka Jeremiasza (VII-VI w.
p.n.e.). Przypisuje mu si� autorstwo Ksi�-
gi Barucha, w��czonej do katolickiego ka-
nonu ST, w zbiorze ksi�g deuterokano-
nicznych. Teksty Ksi�gi powsta�y praw-
dopodobnie w II w. p.n.e.-I w. n.e.;
zawieraj� m.in. pie�ni pokutne, hymny i
lamentacje.
Batszeba [hebr. bat-szewa = c�rka przy-
si�gi], Betsabe, Betszabe, pi�kna Izra-
elitka, �ona Uriasza Chetyty, najemnego
�o�nierza kr�la Dawida. Pewnego wieczo-
ru Dawid ujrza� j� z tarasu swego pa�acu.
Zapragn�� jej i sp�dzi� z ni� noc. Dawid
wys�a� jej m�a w miejsce za�artych walk,
aby tam poni�s� �mier�. �o�nierz rzeczy-
wi�cie zgin��. Dawid po�lubi� Batszeb�,
kt�ra p�niej zosta�a matk� Salomona
(2 Sm 11-12).
Lit. T. Lindgren Bat Seba (1984, Batszeba),
jak by� jedn� z �on pot�nego kr�la i wsp�rz�-
dzi�.
Ikon. Batszeba jako sprawczyni upadku Dawida
(1520, Bruksela). Rembrandt Bacszeba (1654,
S. Ricci Batszeba w k�pieli
(1720-30), Sz�pm�w�szeti
Muzeum, Budapeszt
Luwr, Pary�). M. Chagall Daquid i Batszeba
(1956, Nicea).
Beniamin [hebr. ben jamin = syn prawi-
cy, syn szcz�cia], najm�odszy z dwunastu
syn�w  Jakuba (syna Izaaka) i - Rache-
li. Matka zmar�a przy jego urodzeniu; zd�-
�y�a jeszcze nada� mu imi� Benoni [hebr.
ben-oni = syn biedy). Ojciec zmieni� jego
imi� na Beniamin. J�zef i Beniamin byli
umi�owanymi synami Jakuba (Rdz 35,16-
-26). J�zef zosta� przez swych przyrodnich
braci sprzedany jako niewolnik do Egiptu.
Kiedy w zwi�zku z kl�sk� g�odu Jakub wy-
s�a� syn�w po zbo�e do Egiptu, zatrzyma�
Beniamina przy sobie. J�zef, b�d�cy rz�d-
c� faraona, zgodzi� si� wyda� �ywno��
przybyszom z zagranicy, lecz jednego z
braci zatrzyma� jako zak�adnika, a przy
tym za��da�, by przyprowadzono do niego
najm�odsze dzi...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin