*01 01 Pawe�, aposto� nie od ludzi ani przez cz�owieka, lecz przez Jezusa Chrystusa i Boga Ojca, kt�ry go wzbudzi� z martwych, 02 I wszyscy bracia, kt�rzy s� ze mn�, do zbor�w Galacji: 03 �aska wam i pok�j od Boga Ojca naszego i Pana Jezusa Chrystusa, 04 Kt�ry wyda� samego siebie za grzechy nasze, aby nas wyzwoli� z tera�niejszego wieku z�ego wed�ug woli Boga i Ojca naszego, 05 Kt�remu chwa�a na wieki wiek�w. Amen. 06 Dziwi� si�, �e tak pr�dko dajecie si� odwie�� od tego, kt�ry was powo�a� w �asce Chrystusowej do innej ewangelii, 07 Chocia� innej nie ma; s� tylko pewni ludzie, kt�rzy was niepokoj� i chc� przekr�ci� ewangeli� Chrystusow�. 08 Ale cho�by�my nawet my albo anio� z nieba zwiastowa� wam ewangeli� odmienn� od tej, kt�r� my�my wam zwiastowali, niech b�dzie przekl�ty ! 09 Jak powiedzieli�my przedtem, tak i teraz znowu m�wi�: Je�li wam kto� zwiastuje ewangeli� odmienn� od tej, kt�r� przyj�li�cie, niech b�dzie przekl�ty ! 10 A teraz, czy chc� ludzi sobie zjedna�, czy Boga ? Albo czy staram si� przypodoba� ludziom ? Bo gdybym nadal ludziom chcia� si� przypodoba�, nie by�bym s�ug� Chrystusowym. 11 A oznajmiam wam, bracia, �e ewangelia, kt�r� ja zwiastowa�em nie jest pochodzenia ludzkiego; 12 Albowiem ja nie otrzyma�em jej od cz�owieka, ani mnie jej nie nauczono, lecz otrzyma�em j� przez objawienie Jezusa Chrystusa. 13 S�yszeli�cie bowiem o moim dawniejszym post�powaniu w �ydostwie, �e srodze prze�ladowa�em zb�r Bo�y i niszczy�em go, 14 I �e prze�ciga�em w �arliwo�ci dla �ydostwa wielu r�wie�nik�w mojego pokolenia, b�d�c nader gorliwym zwolennikiem moich ojczystych ustaw. 15 Ale gdy si� upodoba�o Bogu, kt�ry mnie sobie obra�, zanim si� urodzi�em i powo�a� przez �ask� swoj�, 16 �eby objawi� mi Syna swego, abym go zwiastowa� mi�dzy poganami, ani przez chwil� nie radzi�em si� cia�a i krwi, 17 Ani te� nie uda�em si� do Jerozolimy do tych, kt�rzy przede mn� byli aposto�ami, ale poszed�em do Arabii, po czym znowu wr�ci�em do Damaszku. 18 Potem, po trzech latach, poszed�em do Jerozolimy, �eby si� zapozna� z Kefasem i przebywa�em u niego dni pi�tna�cie; 19 A innego z aposto��w nie widzia�em opr�cz Jakuba, brata Pa�skiego. 20 A pisz�c wam to, B�g �wiadkiem, nie k�ami�. 21 Potem uda�em si� w okolice Syrii i Cylicji. 22 A osobi�cie by�em nieznany zborom Chrystusowym w Judei. 23 A tylko niekt�rzy s�yszeli, �e ten, kt�ry niegdy� nas prze�ladowa�, teraz szerzy wiar�, kt�r� dawniej zwalcza�, 24 I wys�awiali Boga za mnie. *02 01 Potem po czternastu latach uda�em si� z Barnab� znowu do Jerozolimy, zabrawszy ze sob� i Tytusa; 02 A uda�em si� tam na skutek objawienia i wy�o�y�em im na osobno�ci, zw�aszcza znaczniejszym, ewangeli�, kt�r� zwiastuj� mi�dzy poganami, �eby si� czasem nie okaza�o, �e daremnie biegn� czy bieg�em. 03 Ale nawet Tytusa, kt�ry by� ze mn�, chocia� by� Grekiem, nie zmuszono do obrzezania, 04 Nie bacz�c na fa�szywych braci, kt�rzy po kryjomu zostali wprowadzeni i potajemnie weszli, aby wyszpiegowa� nasz� wolno��, kt�r� mamy w Chrystusie, �eby nas podbi� w niewol�, 05 A kt�rym ani na chwil� nie ust�pili�my, ani si� nie poddali�my, aby prawda ewangelii u was si� utrzyma�a. 06 A co si� tyczy tych, kt�rzy cieszyli si� szczeg�lnym powa�aniem - czym oni niegdy� byli, nic mnie to nie obchodzi; B�g nie ma wzgl�du na osob� - ot� ci, kt�rzy cieszyli si� szczeg�lnym powa�aniem, niczego mi nie narzucili, 07 Raczej przeciwnie, gdy zobaczyli, �e zosta�a mi powierzona ewangelia mi�dzy nieobrzezanymi, jak Piotrowi mi�dzy obrzezanymi - 08 Bo ten, kt�ry skutecznle dzia�a przez Piotra w apostolstwie mi�dzy obrzezanymi, skutecznie dzia�a� i przeze mnie mi�dzy poganami - 09 Ot�, gdy poznali okazan� mi �ask�, Jakub i Kefas, i Jan, kt�rzy s� uwa�ani za filary, podali mnie i Barnabie prawic� na dow�d wsp�lnoty, aby�my poszli do pogan, a oni do obrzezanych; 10 Mieli�my tylko pami�ta� o ubogich, czym si� te� gorliwie zaj��em i co stara�em si� wykona�. 11 A gdy przyszed� Kefas do Antiochii, przeciwstawi�em mu si� otwarcie, bo te� okaza� si� winnym. 12 Zanim bowiem przyszli niekt�rzy od Jakuba, jada� razem z poganami; a gdy przyszli, usun�� si� i od��czy� z obawy przed tymi, kt�rzy byli obrzezani. 13 A wraz z nim ob�udnie post�pili r�wnie� pozostali �ydzi, tak �e i Barnaba da� si� wci�gn�� w ich ob�ud�. 14 Ale gdy spostrzeg�em, �e nie post�puj� zgodnie z prawd� ewangelii, powiedzia�em do Kefasa wobec wszystkich: Je�li ty, b�d�c �ydem, po poga�sku �yjesz, a nie po �ydowsku, czemu� zmuszasz pogan �y� po �ydowsku ? 15 My jeste�my �ydami z urodzenia, a nie grzesznikami z pogan, 16 Wiedz�c wszak�e, �e cz�owiek zostaje usprawiedliwiony nie z uczynk�w zakonu, a tylko przez wiar� w Chrystusa Jezusa, i my�my w Chrystusa Jezusa uwierzyli, aby�my zostali usprawiedliwieni z wiary w Chrystusa, a nie z uczynk�w zakonu, poniewa� z uczynk�w zakonu nie b�dzie usprawiedliwiony �aden cz�owiek. 17 A je�li szukaj�c usprawiedliwienia w Chrystusie i my sami okazali�my si� grzesznikami, to czy Chrystus jest s�ug� grzechu ? Z pewno�ci� nie. 18 Bo je�li znowu odbudowuj� to, co zburzy�em, samego siebie czyni� przest�pc�. 19 Albowiem ja przez zakon umar�em zakonowi, abym �y� Bogu. 20 Z Chrystusem jestem ukrzy�owany; �yj� wi�c ju� nie ja, ale �yje we mnie Chrystus; a obecne �ycie moje w ciele jest �yciem w wierze w Syna Bo�ego, kt�ry mnie umi�owa� i wyda� samego siebie za mnie. 21 Nie odrzucam �aski Bo�ej; bo je�li przez zakon jest sprawiedliwo��, tedy Chrystus daremnie umar�. *03 01 O nierozumni Galacjanie ! Kt� was omami�, was, przed kt�rych oczami zosta� wymalowany obraz Jezusa Chrystusa ukrzy�owanego ? 02 Chc� dowiedzie� si� od was tego jednego: Czy przez uczynki zakonu otrzymali�cie Ducha, czy przez s�uchanie z wiar� ? 03 Czy a� tak nierozumni jeste�cie ? Rozpocz�li�cie w duchu, a teraz na ciele ko�czycie ? 04 Czy daremne by�y tak liczne wasze doznania ? Rzeczywi�cie, by�yby daremne. 05 Czy ten, kt�ry daje wam Ducha i dokonuje w�r�d was cud�w, czyni to na podstawie uczynk�w zakonu, czy na podstawie s�uchania z wiar� ? 06 Tak Abraham uwierzy� Bogu i poczytano mu to ku usprawiedliwieniu. 07 Z tego mo�ecie pozna�, �e ci, kt�rzy s� z wiary, s� synami Abrahama. 08 A Pismo, kt�re przewidzia�o, �e B�g z wiary usprawiedliwia pogan, uprzednio zapowiedzia�o Abrahamowi: W tobie b�d� b�ogos�awione wszystkie narody. 09 Tak wi�c ci, kt�rzy s� lud�mi wiary, dost�puj� b�ogos�awie�stwa z wierz�cym Abrahamem. 10 Bo wszyscy, kt�rzy polegaj� na uczynkach zakonu s� pod przekle�stwem; napisano bowiem: Przekl�ty ka�dy, kto nie wytrwa w pe�nieniu wszystkiego, co jest napisane w ksi�dze zakonu. 11 A �e przez zakon nikt nie zostaje usprawiedliwiony przed Bogiem, to rzecz oczywista, bo: Sprawiedliwy z wiary �y� b�dzie. 12 Zakon za� nie jest z wiary, ale: Kto go wype�ni, przeze� �y� b�dzie. 13 Chrystus wykupi� nas od przekle�stwa zakonu, stawszy si� za nas przekle�stwem, gdy� napisano: Przekl�ty ka�dy, kt�ry zawis� na drzewie, 14 Aby b�ogos�awie�stwo Abrahamowe przesz�o na pogan w Jezusie Chrystusie, my za�, aby�my obiecanego Ducha otrzymali przez wiar�. 15 Bracia, przytocz� przyk�ad ze stosunk�w ludzkich: Nawet uprawomocnionego testamentu jakiego� cz�owieka nikt nie obala ani do niego nic nie dodaje. 16 Ot�, obietnice dane by�y Abrahamowi i potomkowi jego. Pismo nie m�wi: I potomkom - jako o wielu, lecz jako o jednym: I potomkowi twemu, a tym jest Chrystus. 17 Powiadam wi�c to: Testamentu uprzednio przez Boga uprawomocnionego nie uniewa�nia zakon, kt�ry zosta� nadany czterysta trzydzie�ci lat p�niej, tak �eby obietnica by�a unicestwiona. 18 Je�li bowiem dziedzictwo wywodzi si� z zakonu, to ju� nie z obietnicy. B�g za� obdarzy� nim �askawie Abrahama przez obietnic�. 19 Czym�e wi�c jest zakon ? Zosta� on dodany z powodu przest�pstw, a� do przyj�cia potomka, kt�rego dotyczy obietnica; a zosta� on dany przez anio��w do r�k po�rednika. 20 Po�rednika za� nie ma tam, gdzie chodzi o jednego, a B�g jest jeden. 21 Czy wi�c zakon jest przeciw obietnicom Bo�ym ? Bynajmniej ! Gdyby bowiem zosta� nadany zakon, kt�ry mo�e o�ywi�, usprawiedliwienie by�oby istotnie z zakonu. 22 Lecz Pismo g�osi, �e wszystko poddane jest grzechowi, aby to, co by�o obiecane, dane by�o na podstawie wiary w Jezusa Chrystusa tym, kt�rzy wierz�. 23 Zanim za� przysz�a wiara, byli�my wsp�lnie zamkni�ci i trzymani pod stra�� zakonu, dop�ki wiara nie zosta�a objawiona. 24 Tak wi�c zakon by� naszym przewodnikiem do Chrystusa, aby�my z wiary zostali usprawiedliwieni. 25 A gdy przysz�a wiara, ju� nie jeste�my pod opiek� przewodnika. 26 Albowiem wszyscy jeste�cie synami Bo�ymi przez wiar� w Jezusa Chrystusa. 27 Bo wszyscy, kt�rzy zostali�cie w Chrystusie ochrzczeni, przyoblekli�cie si� w Chrystusa. 28 Nie masz �yda ani Greka, nie masz niewolnika ani wolnego, nie masz m�czyzny ani kobiety; albowiem wy wszyscy jedno jeste�cie w Jezusie Chrystusie. 29 A je�li jeste�cie Chrystusowi, tedy jeste�cie potomkami Abrahama, dziedzicami wed�ug obietnicy. *04 01 A m�wi�: Dop�ki dziedzic jest dzieci�ciem, niczym si� nie r�ni od niewolnika, chocia� jest panem wszystkiego, 02 Ale jest pod nadzorem opiekun�w i rz�dc�w a� do czasu wyznaczonego przez ojca. 03 Podobnie i my, gdy byli�my dzie�mi, byli�my poddani w niewol� �ywio��w tego �wiata; 04 Lecz gdy nadesz�o wype�nienie czasu, zes�a� B�g Syna swego, kt�ry si� narodzi� z niewiasty i podlega� zakonowi, 05 Aby wykupi� tych, kt�rzy byli pod zakonem, aby�my usynowienia dost�pili. 06 A poniewa� jeste�cie synami, przeto B�g zes�a� Ducha Syna swego do serc waszych, wo�aj�cego: Abba, Ojcze ! 07 Tak wi�c ju� nie jeste� niewolnikiem, lecz synem a je�li synem, to i dziedzicem przez Boga. 08 Lecz dawniej, gdy nie znali�cie Boga, s�u�yli�cie tym, kt�rzy z natury bogami nie s�; 09 Teraz jednak, kiedy poznali�cie Boga, a raczej, kiedy zostali�cie przez Boga poznani, czemu� znowu zawracacie do s�abych i n�dznych �ywio��w, kt�rym ponownie, jak dawniej s�u�y� chcecie ? 10 Zachowujecie dni i miesi�ce, i pory roku,...
waldiizet