*01 01 Pawe�, s�uga Jezusa Chrystusa, powo�any na aposto�a, wyznaczony do zwiastowania ewangelii Bo�ej, 02 Kt�r� [B�g] przedtem zapowiedzia� przez swoich prorok�w w Pismach �wi�tych 03 O Synu swoim, potomku Dawida wed�ug cia�a, 04 Kt�ry wed�ug ducha u�wi�cenia zosta� ustanowiony Synem Bo�ym w mocy przez zmartwychwstanie, o Jezusie Chrystusie, Panu naszym, 05 Przez kt�rego otrzymali�my �ask� i apostolstwo, aby�my dla imienia jego przywiedli do pos�usze�stwa wiary wszystkie narody, 06 W�r�d kt�rych jeste�cie i wy, powo�ani przez Jezusa Chrystusa; 07 Wszystkim, kt�rzy jeste�cie w Rzymie, umi�owanym Boga, powo�anym �wi�tym: �aska wam i pok�j od Boga, Ojca naszego, i Pana Jezusa Chrystusa. 08 Najpierw dzi�kuj� Bogu mojemu przez Jezusa Chrystusa za was wszystkich, �e wiara wasza s�ynie po ca�ym �wiecie. 09 �wiadkiem bowiem jest mi B�g, kt�remu s�u�� w duchu moim przez zwiastowanie ewangelii Syna jego, �e nieustannie o was pami�tam 10 Zawsze w modlitwach moich, prosz�c, �eby mi si� wreszcie uda�o za wol� Bo�� przyj�� do was. 11 Pragn� bowiem ujrze� was, abym m�g� wam udzieli� nieco z duchowego daru �aski dla umocnienia was, 12 To znaczy, aby dozna� w�r�d was pociechy przez obop�ln� wiar�, wasz� i moj�. 13 A nie chc�, bracia, aby�cie nie wiedzieli, �e cz�sto zamierza�em przyby� do was, aby i w�r�d was, podobnie jak w�r�d innych narod�w, zebra� jaki� plon, lecz a� do tej chwili mia�em przeszkody. 14 Jestem d�u�nikiem Grek�w i nie Grek�w, m�drych i niem�drych. 15 Tak wi�c, je�li o mnie idzie, got�w jestem zwiastowa� ewangeli� i wam w Rzymie. 16 Albowiem nie wstydz� si� ewangelii Chrystusowej, jest ona bowiem moc� Bo�� ku zbawieniu ka�dego, kto wierzy, najpierw �yda, potem Greka, 17 Bo usprawiedliwienie Bo�e w niej bywa objawione, z wiary w wiar�, jak napisano: A sprawiedliwy z wiary �y� b�dzie. 18 Albowiem gniew Bo�y z nieba objawia si� przeciwko wszelkiej bezbo�no�ci i nieprawo�ci ludzi, kt�rzy przez nieprawo�� t�umi� prawd�. 19 Poniewa� to, co o Bogu wiedzie� mo�na, jest dla nich jawne, gdy� B�g im to objawi�. 20 Bo niewidzialna jego istota, to jest wiekuista jego moc i b�stwo, mog� by� od stworzenia �wiata ogl�dane w dzie�ach i poznane umys�em, tak i� nic nie maj� na swoj� obron�, 21 Dlatego �e poznawszy Boga, nie uwielbili go jako Boga i nie z�o�yli mu dzi�kczynienia, lecz znikczemnieli w my�lach swoich, a ich nierozumne serce pogr��y�o si� w ciemno�ci. 22 Mienili si� m�drymi, a stali si� g�upi. 23 I zamienili chwa�� nie�miertelnego Boga na obrazy przedstawiaj�ce �miertelnego cz�owieka, a nawet ptaki, czworono�ne zwierz�ta i p�azy; 24 Dlatego te� wyda� ich B�g na �up po��dliwo�ci ich serc ku nieczysto�ci, aby bezcze�cili cia�a swoje mi�dzy sob�, 25 Poniewa� zamienili Boga prawdziwego na fa�szywego i oddawali cze��, i s�u�yli stworzeniu zamiast Stw�rcy, kt�ry jest b�ogos�awiony na wieki. Amen. 26 Dlatego wyda� ich B�g na �up sromotnych nami�tno�ci; kobiety ich bowiem zamieni�y przyrodzone obcowanie na obcowanie przeciwne naturze, 27 Podobnie te� m�czy�ni zaniechali przyrodzonego obcowania z kobiet�, zapa�ali jedni ku drugim ��dz�, m�czy�ni z m�czyznami pope�niaj�c sromot� i ponosz�c na sobie samych nale�n� za ich zboczenie kar�. 28 A poniewa� nie uwa�ali za wskazane uzna� Boga, przeto wyda� ich B�g na pastw� niecnych zmys��w, aby czynili to, co nie przystoi; 29 S� oni pe�ni wszelkiej nieprawo�ci, z�o�ci, chciwo�ci, nikczemno�ci, pe�ni s� r�wnie� zazdro�ci, morderstwa, zwady, podst�pu, pod�o�ci; 30 Potwarcy, oszczercy, nienawidz�cy Boga, zuchwali, pyszni, che�pliwi, wynalazcy z�ego, rodzicom niepos�uszni; 31 Nierozumni, niestali, bez serca, bez lito�ci; 32 Oni, kt�rzy znaj� orzeczenie Bo�e, �e ci, kt�rzy to czyni�, winni s� �mierci, nie tylko to czyni�, ale jeszcze pochwalaj� tych, kt�rzy to czyni�. *02 01 Nie ma przeto usprawiedliwienia dla ciebie, kimkolwiek jeste�, cz�owiecze, kt�ry s�dzisz; albowiem, s�dz�c drugiego, siebie sarnego pot�piasz, poniewa� ty, s�dzia, czynisz to samo. 02 Bo wiemy, �e s�d Bo�y s�usznie spada na tych, kt�rzy takie rzeczy czyni�. 03 Czy mniemasz, cz�owiecze, kt�ry os�dzasz tych, co takie rzeczy czyni�, a sam je czynisz, �e ujdziesz s�du Bo�ego ? 04 Albo mo�e lekcewa�ysz bogactwo jego dobroci i cierpliwo�ci, i pob�a�liwo�ci, nie zwa�aj�c na to, �e dobro� Bo�a do upami�tania ci� prowadzi ? 05 Ty jednak przez zatwardzia�o�� swoj� i nieskruszone serce gromadzisz sobie gniew na dzie� gniewu i objawienia sprawiedliwego s�du Boga, 06 Kt�ry odda ka�demu wed�ug uczynk�w jego: 07 Tym, kt�rzy przez trwanie w dobrym uczynku d��� do chwa�y i czci, i nie�miertelno�ci, da �ywot wieczny; 08 Tych za�, kt�rzy o uznanie dla siebie zabiegaj� i sprzeciwiaj� si� prawdzie, a ho�duj� nieprawo�ci, spotka gniew i pomsta. 09 Tak, utrapienie i ucisk spadnie na dusz� ka�dego cz�owieka, kt�ry pope�nia z�e, najprz�d �yda, potem i Greka, 10 A chwa�a i cze��, i pok�j ka�demu, kt�ry czyni dobrze, najpierw �ydowi, a potem i Grekowi. 11 Albowiem u Boga nie ma wzgl�du na osob�. 12 Bo ci, kt�rzy bez zakonu zgrzeszyli, bez zakonu te� pogin�; a ci, kt�rzy w zakonie zgrzeszyli, przez zakon s�dzeni b�d�; 13 Gdy� nie ci, kt�rzy zakonu s�uchaj�, s� sprawiedliwi u Boga, lecz ci, kt�rzy zakon wype�niaj�, usprawiedliwieni b�d�. 14 Skoro bowiem poganie, kt�rzy nie maj� zakonu, z natury czyni� to, co zakon nakazuje, s� sami dla siebie zakonem, chocia� zakonu nie maj�; 15 Dowodz� te� oni, �e tre�� zakonu jest zapisana w ich sercach; wszak �wiadczy o tym sumienie ich oraz my�li, kt�re nawzajem si� oskar�aj� lub te� bior� w obron�; 16 B�dzie to w dniu, kiedy wed�ug ewangelii mojej B�g s�dzi� b�dzie ukryte sprawy ludzkie przez Jezusa Chrystusa. 17 Je�li tedy ty mienisz si� �ydem i polegasz na zakonie, i chlubisz si� Bogiem, 18 I znasz wol� jego, i umiesz rozr�ni� dobre od z�ego, b�d�c pouczonym przez zakon, 19 I uwa�asz siebie samego za wodza �lepych, za �wiat�o�� dla tych, kt�rzy s� w ciemno�ci, 20 Za wychowawc� nierozumnych, za nauczyciela dzieci, maj�cego w zakonie uciele�nienie wiedzy i prawdy, 21 Ty wi�c, kt�ry uczysz drugiego, siebie samego nie pouczasz ? Kt�ry g�osisz, �eby nie kradziono, kradniesz ? 22 Kt�ry m�wisz, �eby nie cudzo�o�ono, cudzo�o�ysz ? Kt�ry wstr�t czujesz do ba�wan�w, dopuszczasz si� �wi�tokradztwa ? 23 Kt�ry si� chlubisz zakonem, przez przekraczanie zakonu bezcze�cisz Boga ? 24 Albowiem z waszej winy, jak napisano, poganie blu�ni� imieniu Bo�emu. 25 Bo obrzezanie jest po�yteczne, je�li przestrzegasz zakonu; je�li jednak jeste� przest�pc� zakonu, obrzezanie twoje sta�o si� nieobrzezaniem. 26 Je�li wi�c ten, kt�ry nie ma obrzezania, zachowuje przykazania zakonu, czy� jego nieobrzezanie nie b�dzie poczytane za obrzezanie ? 27 Przeto ten, kt�ry ciele�nie jest nieobrzezany, a wype�nia zakon, b�dzie s�dzi� ciebie, kt�ry mimo litery zakonu i obrzezania jeste� przest�pc� zakonu. 28 Albowiem nie ten jest �ydem, kt�ry jest nim na zewn�trz, i nie to jest obrzezanie, kt�re jest widoczne na ciele, 29 Ale ten jest �ydem, kt�ry jest nim wewn�trznie, i to jest obrzezanie, kt�re jest obrzezaniem serca, w duchu, a nie wed�ug litery; taki ma chwa�� nie u ludzi, lecz u Boga. *03 01 Czym�e wi�c g�ruje �yd ? Albo co za po�ytek jest z obrzezania ? 02 Wielki pod ka�dym wzgl�dem. Przede wszystkim ten, �e im zosta�y powierzone wyrocznie Bo�e. 03 Bo co z tego, �e niekt�rzy nie uwierzyli ? Czy� niewierno�� ich zniweczy wierno�� Bo�� ? 04 Z pewno�ci� nie! Wszak B�g jest wierny, a ka�dy cz�owiek jest k�amc�, jak napisano: Aby� si� okaza� sprawiedliwym w s�owach swoich I zwyci�y�, gdy b�dziesz s�dzony. 05 Je�li bowiem nasza nieprawo�� uwydatnia sprawiedliwo�� Bo��, to c� powiemy ? Czy� B�g jest niesprawiedliwy, gdy gniew wywiera ? Po ludzku m�wi�. 06 Z pewno�ci� nie ! Bo jak B�g ma s�dzi� ten �wiat ? 07 Je�li przez moje k�amstwo prawda Bo�a tym bardziej przyczynia si� do chwa�y jego, to dlaczego jeszcze i ja mia�bym by� s�dzony jako grzesznik ? 08 I czy� jest tak, jak nas spotwarzaj� i jak niekt�rzy powiadaj�, �e my m�wimy: Czy�my z�e, aby przysz�o dobre ? Pot�pienie takich jest sprawiedliwe. 09 C� wi�c ? Przewy�szamy ich ? Wcale nie ! Albowiem ju� przedtem obwinili�my �yd�w i Grek�w o to, �e wszyscy s� pod wp�ywem grzechu, 10 Jak napisano: Nie ma ani jednego sprawiedliwego, 11 Nie masz, kto by rozumia�, nie masz, kto by szuka� Boga; 12 Wszyscy zboczyli, razem stali si� nieu�ytecznymi, nie masz, kto by czyni� dobrze, nie masz ani jednego. 13 Grobem otwartym jest ich gard�o, j�zykami swoimi knuj� zdrad�, jad �mij pod ich wargami; 14 Usta ich s� pe�ne przekle�stwa i gorzko�ci; 15 Nogi ich s� skore do rozlewu krwi, Spustoszenie i n�dza na ich drogach, 17 A drogi pokoju nie poznali. 18 Nie ma boja�ni Bo�ej przed ich oczami. 19 A wiemy, �e cokolwiek zakon m�wi, m�wi do tych, kt�rzy s� pod wp�ywem zakonu, aby wszelkie usta by�y zamkni�te i aby �wiat ca�y podlega� s�dowi Bo�emu. 20 Dlatego z uczynk�w zakonu nie b�dzie usprawiedliwiony przed nim �aden cz�owiek, gdy� przez zakon jest poznanie grzechu. 21 Ale teraz niezale�nie od zakonu objawiona zosta�a sprawiedliwo�� Bo�a, o kt�rej �wiadcz� zakon i prorocy, 22 I to sprawiedliwo�� Bo�a przez wiar� w Jezusa Chrystusa dla wszystkich wierz�cych. Nie ma bowiem r�nicy, 23 Gdy� wszyscy zgrzeszyli i brak im chwa�y Bo�ej, 24 I s� usprawiedliwieni darmo, z �aski jego, przez odkupienie w Chrystusie Jezusie, 25 Kt�rego B�g ustanowi� jako ofiar� przeb�agaln� przez krew jego, skuteczn� przez wiar�, dla okazania sprawiedliwo�ci swojej przez to, �e w cierpliwo�ci Bo�ej pob�a�liwie odni�s� si� do przedtem pope�nionych grzech�w, 26 Dla okazania sprawiedliwo�ci swojej w tera�niejszym czasie, aby On sam by� sprawiedliwym i usprawiedliwiaj�cym tego, kt�ry wierzy w Jezusa. 27 Gdzie� wi�c chluba twoja ? Wykluczona ! Przez jaki zakon ? Uczynk�w ? Bynajmniej, lecz przez zakon wiary. 28 Uwa�amy bowiem, �e cz�owiek bywa usprawiedliwiony przez wiar�, niezale�nie od uczynk�w zakonu. 29 Czy B�g jest Bogiem tylko �yd�w ? Czy nie...
waldiizet