apo_2mch.txt

(87 KB) Pobierz
*01
01,01 Braciom �ydom w Egipcie [przesy�aj�] pozdrowienie bracia �ydzi z Jerozolimy, a ci, kt�rzy mieszkaj� w krainie judzkiej, �ycz� pokoju i dobra.
01,02 Niech B�g udziela wam dobra i niech pami�ta o przymierzu swoim, [zawartym] z Abrahamem, Izaakiem i Jakubem, wiernymi swoimi s�ugami;
01,03 niech da wam wszystkim serce, aby�cie czcili Go i wykonywali Jego wol� sercem wielkim i dusz� ochotn�;
01,04 niech otworzy wasze serce dla swojego Prawa i dla przykaza�, a niech sprawi pok�j!
01,05 Niech wys�ucha waszych modlitw, niech da si� wam przejedna� i niech was nie opu�ci w z�ym czasie!
01,06 Oto teraz tutaj modlimy si� za was.
01,07 Za panowania Demetriusza, w roku sto sze��dziesi�tym dziewi�tym, my, �ydzi, napisali�my do was: W najsro�szym utrapieniu, jakie spad�o [na nas] w latach, kiedy Jazon i jego zwolennicy zdradzili Ziemi� �wi�t� i kr�lestwo,
01,08 kiedy podpalono bram� i wylano krew niewinn�, my modlili�my si� do Pana i zostali�my wys�uchani. Z�o�yli�my ofiar� krwaw� i ofiar� z najczystszej m�ki, zapalili�my lampy i po�o�yli�my chleby.
01,09 Teraz za� [piszemy], aby�cie obchodzili �wi�to Namiot�w miesi�ca Kislew. [Dan] w roku sto osiemdziesi�tym �smym.
01,10 Mieszka�cy Jerozolimy i mieszka�cy Judei, starszyzna i Juda Arystobulowi, nauczycielowi kr�la Ptolemeusza, pochodz�cemu z rodu namaszczonych kap�an�w, i �ydom mieszkaj�cym w Egipcie - �ycz� rado�ci i zdrowia.
01,11 Wybawieni przez Boga z wielkich niebezpiecze�stw, gor�co Mu dzi�kujemy, jako sprzymierzeni przeciwko kr�lowi.
01,12 On sam bowiem wyp�dzi� tych, kt�rzy gotowi byli do walki przeciwko �wi�temu Miastu.
01,13 Kiedy bowiem w�dz uda� si� do Persji, a z nim razem niezwyci�one - jak si� wydawa�o - wojsko, zostali oni pokonani w �wi�tyni bogini Nanai dzi�ki podst�powi, do kt�rego si� uciekli kap�ani Nanai.
01,14 Albowiem gdy przyby� na miejsce sam Antioch, a razem z nim jego przyjaciele, aby [pod pozorem za�lubin z ni�] zabra� wielkie skarby jako posag
01,15 i kiedy kap�ani �wi�tyni Nanai je wy�o�yli, a on wszed� z kilkoma w obr�b �wi�tyni, zamkn�li przybytek, skoro tylko wszed� Antioch,
01,16 a otworzyli tajemne drzwi w suficie i zabili wodza, zrzucaj�c na niego kamienie. Potem poci�li ich na kawa�ki, a g�owy odci�li i wyrzucili tym, kt�rzy byli na zewn�trz.
01,17 Za wszystko niech b�dzie b�ogos�awiony nasz B�g, kt�ry wyda� na �mier� tych, co si� dopu�cili bezbo�no�ci.
01,18 Maj�c obchodzi� Oczyszczenie �wi�tyni dwudziestego pi�tego Kislew, uwa�ali�my, �e trzeba wam o tym donie��, aby�cie wy tak�e obchodzili �wi�to Namiot�w i ognia [na pami�tk� tego], jak Nehemiasz odbudowa� �wi�tyni� i o�tarz, a potem z�o�y� ofiary.
01,19 Gdy bowiem do ziemi perskiej byli uprowadzeni nasi ojcowie, �wcze�ni pobo�ni kap�ani wzi�li ogie� z o�tarza i potajemnie skryli go w zag��bieniu wysch�ej studni. Tam zabezpieczyli go tak, �e miejsce nikomu nie by�o znane.
01,20 Po up�ywie wielu lat, gdy spodoba�o si� Bogu, Nehemiasz, kt�ry by� przys�any przez kr�la perskiego, pos�a� po ogie� potomk�w tych kap�an�w, kt�rzy go ukryli. Jak oni opowiedzieli nam, nie znale�li ognia, ale tylko g�st� wod�. Rozkaza� wi�c, aby nabrali jej i przynie�li.
01,21 Gdy za� by�o przygotowane wszystko do ofiar, Nehemiasz rozkaza� kap�anom, aby polali t� wod� zar�wno drzewo, jak i to, co by�o na nim po�o�one,
01,22 a kiedy to wykonali i po up�ywie pewnego czasu za�wieci�o s�o�ce, kt�re przedtem by�o za chmurami, zap�on�� ogie� tak wielki, �e dziwili si� wszyscy.
01,23 Podczas spalania si� ofiary modlili si� kap�ani, a wraz z kap�anami wszyscy. Rozpoczyna� Jonatan, wszyscy za� odpowiadali razem z Nehemiaszem.
01,24 Modlitwa za� brzmia�a w ten spos�b: Panie, Panie Bo�e, Stw�rco wszystkiego, straszliwy i mocny, sprawiedliwy i mi�osierny, jedyny Kr�lu i Dobroczy�co,
01,25 jedyny Rozdawco d�br, jedynie sprawiedliwy, wszechmocny i wieczny, kt�ry wybawiasz Izraela ze wszystkiego z�a, kt�ry ojc�w naszych uczyni�e� wybranymi i kt�ry u�wi�ci�e� ich,
01,26 przyjmij ofiar� za ca�y nar�d Tw�j izraelski, ustrze� sw�j dzia� i u�wi��!
01,27 Sprowad� rozproszonych spomi�dzy nas! Uwolnij tych, kt�rzy s� w niewoli u pogan. Na wy�miewanych i wzgardzonych spojrzyj �askawie, aby poganie poznali, �e Ty jeste� Bogiem naszym.
01,28 Ukarz tych, kt�rzy uciskaj� nas i w pysze swojej nas zniewa�aj�.
01,29 Zaszczep lud Tw�j na Twoim �wi�tym miejscu, jak powiedzia� Moj�esz.
01,30 Kap�ani intonowali hymny.
01,31 Gdy sp�on�o to, co z�o�ono w ofierze, kaza� Nehemiasz pozosta�� wod� wyla� na wielkie kamienie.
01,32 Gdy za� to wykonano, wybuchn�� p�omie�, kt�ry jednak poch�oni�ty zosta� przez ogie� z o�tarza.
01,33 Kiedy ten wypadek sta� si� g�o�ny i kr�lowi Pers�w doniesiono, �e na miejscu, gdzie ukryli ogie� owi uprowadzeni w niewol� kap�ani, ukaza�a si� woda, kt�r� Nehemiasz i jego ludzie po�wi�cili to, co by�o przeznaczone na ofiar�,
01,34 kr�l zbada� spraw�, a miejsce ogrodzi� i uczyni� �wi�tym.
01,35 Kr�l pobiera� [st�d] wielkie dochody i rozdziela� je tym, dla kt�rych by� �askaw.
01,36 Ludzie Nehemiasza nazwali t� wod� "neftar", to znaczy oczyszczenie, u wielu jednak nazywa si� ona "neftai".
*02
02,01 W dokumentach mo�na znale�� [wzmiank�], �e prorok Jeremiasz rozkaza�, aby ci, kt�rzy byli uprowadzeni do niewoli, wzi�li ze sob� ogie�. Tak by�o powiedziane
02,02 i tak prorok przykaza� tym, kt�rych uprowadzono do niewoli. Da� im Prawo, aby nie zapomnieli przykaza� Pana i aby nie zam�ci�y si� ich my�li, kiedy b�d� widzieli wizerunki [b�stw] z�ote i srebrne, a woko�o nich ozdoby.
02,03 Tymi i podobnymi s�owami upomnia� ich, aby nie dali usun�� Prawa ze swego serca.
02,04 By�o w tym pi�mie [napisane], jak z Bo�ego polecenia prorok kaza� nie�� za sob� namiot i ark�, gdy wyszed�. Kiedy za� wszed� na g�r�, na kt�r� Moj�esz wst�pi� i [z kt�rej] przygl�da� si� dziedzictwu Bo�emu,
02,05 przyszed�szy tam znalaz� Jeremiasz pomieszczenie w postaci pieczary. Umie�ci� tam namiot, ark� i o�tarz kadzenia, a wej�cie zarzuci� kamieniami.
02,06 Kilku z tych, kt�rzy mu towarzyszyli, wr�ci�o, aby zaznaczy� drog�, ale ju� nie mogli jej odnale��.
02,07 Kiedy za� Jeremiasz dowiedzia� si� o tym, czyni�c im wym�wki powiedzia�: Miejsce to pozostanie nieznane, a� B�g na powr�t zgromadzi sw�j lud i oka�e mu mi�osierdzie.
02,08 Wtedy to Pan ponownie poka�e to [wszystko] i b�dzie mo�na widzie� chwa�� Pa�sk� i ob�ok, podobnie jak za Moj�esza mo�na j� by�o widzie� i jak wtedy, gdy Salomon modli� si�, aby miejsce zosta�o w uroczysty spos�b po�wi�cone.
02,09 Wyja�niono r�wnie�, jak on pe�en m�dro�ci z�o�y� ofiar� przy po�wi�ceniu i zako�czeniu budowy �wi�tyni.
02,10 Podobnie jak Moj�esz modli� si� do Pana, a spad� ogie� z nieba i poch�on�� to, co z�o�ono w ofierze, tak r�wnie� Salomon modli� si�, a ogie�, kt�ry spad�, strawi� ca�opalne �ertwy.
02,11 Moj�esz powiedzia�: Zosta�o spalone, aby nikt nie jad� tego, co jest ofiarowane za grzech.
02,12 Podobnie r�wnie� Salomon przez osiem dni �wi�towa�.
02,13 W pismach i pami�tnikach Nehemiasza jest opowiedziane nie tylko to, ale r�wnie� o tym, jak zak�adaj�c bibliotek� zebra� on ksi�gi o kr�lach i ksi�gi prorok�w, ksi�gi Dawida i listy kr�l�w o ofiarach.
02,14 Tak samo r�wnie� Juda zebra� nam wszystkie ksi�gi, kt�re by�y rozrzucone wskutek prowadzonej wojny, i mamy je u siebie.
02,15 Je�eli wi�c potrzebujecie ich, przy�lijcie tych, kt�rzy by wam je zanie�li.
02,16 Piszemy do was maj�c obchodzi� �wi�to Oczyszczenia [�wi�tyni]. Dobrze wi�c uczynicie, �wi�tuj�c w te dni.
02,17 B�g za� jest tym, kt�ry wyratowa� ca�y sw�j nar�d i kt�ry da� wszystkim dziedzictwo, kr�lestwo, kap�a�stwo i u�wi�cenie,
02,18 zgodnie z tym, co obieca� w Prawie, w tym Bogu nadziej� pok�adamy, �e nied�ugo nad nami si� zmi�uje i �e zgromadzi nas na �wi�te miejsce z ca�ej ziemi, kt�ra jest pod niebem. Uwolni� nas bowiem z wielkich nieszcz�� i oczy�ci� miejsce [�wi�te].
02,19 Opowiadanie o Judzie Machabeuszu i o jego braciach, o oczyszczeniu wielkiej �wi�tyni i o po�wi�ceniu o�tarza,
02,20 ponadto o walkach przeciwko Antiochowi Epifanesowi i przeciw jego synowi Eupatorowi,
02,21 o objawieniach pochodz�cych z nieba, jakie mieli ci, kt�rzy w obronie �ydowskiego obyczaju dokonywali czyn�w tak bohaterskich, �e chocia� byli nieliczni, to jednak opanowali ca�y kraj i zmusili do ucieczki barbarzy�skie wojska,
02,22 odzyskali ponownie s�ynn� na ca�y �wiat �wi�tyni�, uwolnili miasto, prawom, kt�re zanika�y, nadali moc obowi�zuj�c� - gdy� Pan w ca�ej swej dobroci by� dla nich �askawy -
02,23 wszystko to, co Jazon Cyrenejczyk opisa� w pi�ciu ksi�gach, usi�owali�my stre�ci� w jednym dziele.
02,24 Maj�c bowiem na uwadze wielk� ilo�� cyfr i trudno��, jak� bogactwo materia�u sprawia�o tym, kt�rzy chcieliby si� zag��bi� w historyczne opowiadania,
02,25 usi�owali�my da� tym, kt�rzy chc� czyta�, przyjemne opowiadanie; tym, kt�rzy w pami�ci zachowa� [chc�] wypadki, u�atwienie, a wszystkim czytelnikom - pomoc.
02,26 Dla nas za� samych, kt�rzy podj�li�my si� trudu skracania, by�o to nie�atwe [zadanie]: dzie�o wymagaj�ce znoju i niedosypiania.
02,27 Podobnie nie�atwo jest temu, kto przygotowuje uczt� i pragnie zaspokoi� upodobania innych. My r�wnie� ch�tnie podj�li�my si� trudu dlatego, aby zas�u�y� na wdzi�czno�� u wielu.
02,28 Staranie o szczeg�y pozostawiamy autorowi, sami za� usi�ujemy u�o�y� streszczenie opowiadania.
02,29 Podobnie bowiem jak w nowym domu budowniczy musi si� zajmowa� ca�� budow�, a ten, kto si� podejmuje ozdobienia i pomalowania, zajmuje si� tylko tym, co dotyczy wystroju, tak samo, jak si� to wydaje, jest z nami.
02,30 Zag��bi� si� i swobodnie obraca� si� w opowiadaniach oraz dok�adnie rozpozna� si� w szczeg�ach, to zadanie tego, kt�ry uk�ada histori�.
02,31 U�o�y� za� w kr�tko�ci opowiadanie, a strzec si� szczeg�owego przedstawienia wydarze�, jest zadaniem tego, kto przygotowuje streszczenie.
02,32 Teraz wi�c po tak d�ugim zatrzymywaniu si� nad wst�pem rozpoczynamy opowiadanie. Niem�drze by�oby bowiem zbytnio si� rozwodzi� przed rozpocz�ciem historii, a sam� hist...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin