48_gal.txt

(15 KB) Pobierz
*01
1. Pawe�, Aposto� (nie od ludzi, ani przez cz�owieka, ale przez Jezusa Chrystusa i Boga Ojca, kt�ry go wzbudzi� od umar�ych;)
2. I wszyscy bracia, kt�rzy s� ze mn�, zborom Galackim.
3. �aska wam i pok�j niech b�dzie od Boga Ojca i Pana naszego, Jezusa Chrystusa.
4. Kt�ry wyda� samego siebie za grzechy nasze, aby nas wyrwa� z tera�niejszego wieku z�ego wed�ug woli Boga i Ojca naszego;
5. Kt�remu niech b�dzie chwa�a na wieki wiek�w. Amen.
6. Dziwuj� si�, i� tak pr�dko dacie si� przenosi� od tego, kt�ry was powo�a� ku �asce Chrystusowej, do inszej Ewangielii;
7. Kt�ra nie jest insz�; tylko niekt�rzy s�, co was turbuj� i chc� wywr�ci� Ewangielij� Chrystusow�.
8. Ale cho�by�my i my, albo Anio� z nieba opowiada� wam Ewangielij� mimo t�, kt�r��my wam opowiadali, niech b�dzie przekl�ty.
9. Jako�my przedtem powiedzieli i teraz znowu m�wi�: Je�liby wam kto inn� Ewangielij� opowiada� mimo t�, kt�r��cie przyj�li, niech b�dzie przekl�ty.
10. Albowiem teraz�e do ludzi was namawiam, czyli do Boga? Albo szukamli, abym si� podoba� ludziom? Zaiste, je�libym si� jeszcze ludziom chcia� podoba�, nie by�bym s�ug� Chrystusowym.
11. A oznajmuj� wam bracia! i� Ewangielija, kt�ra jest opowiadana ode mnie, nie jest wed�ug cz�owieka.
12. Albowiem ja anim jej wzi��, anim si� jej nauczy� od cz�owieka, ale przez objawienie Jezusa Chrystusa.
13. Bo�cie s�yszeli o mojem obcowaniu niekiedy w �ydostwie, �em nader prze�ladowa� zb�r Bo�y i burzy�em go;
14. I post�powa�em w �ydostwie nad wiele r�wie�nik�w moich w narodzie moim, b�d�c nader gorliwym mi�o�nikiem ustaw moich ojczystych.
15. Ale gdy si� upodoba�o Bogu, kt�ry mi� od��czy� z �ywota matki mojej, i powo�a� z �aski swojej,
16. Aby objawi� Syna swego we mnie, abym go opowiada� mi�dzy poganami, wnet�e nie radzi�em si� cia�a i krwi;
17. Anim si� wr�ci� do Jeruzalemu, do tych, kt�rzy przede mn� byli Aposto�ami, alem szed� do Arabii i wr�ci�em si� zasi� do Damaszku.
18. Potem po trzech latach wst�pi�em do Jeruzalemu, abym si� ujrza� z Piotrem; i mieszka�em u niego pi�tna�cie dni.
19. A inszegom z Aposto��w nie widzia�, opr�cz Jak�ba, brata Pa�skiego.
20. A co wam pisz�, oto si� przed Bogiem o�wiadczam, �e� nie k�ami�.
21. Zatemem przyszed� do krain Syryi i Cylicyi;
22. A by�em nieznajomym z twarzy zborom �ydowskim, kt�re s� w Chrystusie;
23. Lecz tylko byli us�yszeli, i� ten, kt�ry prze�ladowa� nas niekiedy, teraz opowiada wiar�, kt�r� przedtem burzy�. I chwalili Boga ze mnie.
*02
1. Potem po czternastu latach wst�pi�em zasi� do Jeruzalemu z Barnabaszem, wzi�wszy z sob� i Tytusa.
2. A wst�pi�em wed�ug objawienia i prze�o�y�em im Ewangielij�, kt�r� ka�� mi�dzy poganami, a zw�aszcza zacniejszym, bym sna� nadaremno nie bie�a�, albo przedtem nie biega�.
3. Ale ani Tytus, kt�ry ze mn� by�, b�d�c Grekiem, nie by� przymuszony obrzeza� si�,
4. A to dla wprowadzonych fa�szywych braci, kt�rzy si� wkradli, aby wyszpiegowali wolno�� nasz�, kt�r� mamy w Chrystusie Jezusie, aby nas w niewol� podbili.
5. Kt�ryme�my i na chwilk� nie ust�pili, i nie poddali si�, aby u was prawda Ewangielii zosta�a.
6. A od tych, kt�rzy si� zdadz� by� czem�, (acz jakimi niekiedy byli, nic mi na tem; bo osoby cz�owieczej B�g nie przyjmuje), ci m�wi�, kt�rzy si� zdali by� czem�, nic mi nie przydali.
7. Owszem, przeciwnym obyczajem, widz�c, i� mi jest zwierzona Ewangielija mi�dzy nieobrzezanymi, jako Piotrowi mi�dzy obrzezanymi,
8. (Albowiem ten, kt�ry by� skuteczny przez Piotra w apostolstwie mi�dzy obrzezanymi, skuteczny by� i we mnie mi�dzy poganami.)
9. I poznawszy �ask� mnie dan�, Jak�b i Kiefas, i Jan, kt�rzy si� zdadz� by� filarami, podali prawic� mnie i Barnabaszowi na towarzystwo, aby�my my mi�dzy poganami, a oni mi�dzy obrzezanymi kazali.
10. Tylko upomnieli, aby�my na ubogich pami�tali, o com si� te� pilnie stara�, abym to uczyni�.
11. A gdy przyszed� Piotr do Antyjochii, sprzeciwi�em si� mu w twarz; i by� godzien nagany.
12. Albowiem przedtem, ni� przyszli niekt�rzy od Jak�ba, wesp� z poganami jada�; a gdy ci przyszli, schrania� si� i od��cza�, boj�c si� tych, kt�rzy byli z obrzezania.
13. A wesp� z nim ob�udnie si� obchodzili i drudzy �ydzi, tak �e i Barnabasz uwiedziony by� t� ich ob�ud�.
14. Ale gdym obaczy�, i� nie prosto chodz� w prawdzie Ewangielii, rzek�em Piotrowi przed wszystkimi: Poniewa� ty, b�d�c �ydem, po poga�sku �yjesz a nie po �ydowsku, czemu� pogan przymuszasz po �ydowsku �y�?
15. My, kt�rzy�my z przyrodzenia �ydowie a nie z pogan grzesznicy,
16. Wiedz�c, i� nie bywa usprawiedliwiony cz�owiek z uczynk�w zakonu, ale przez wiar� w Jezusa Chrystusa, i my�my w Jezusa Chrystusa uwierzyli, aby�my byli usprawiedliwieni z wiary Chrystusowej, a nie z uczynk�w zakonu, przeto �e nie b�dzie usprawiedliwione z uczynk�w zakonu �adne cia�o.
17. A je�li my szukaj�c, aby�my byli usprawiedliwieni w Chrystusie, znajdujemy si� te� grzesznikami, tedy� Chrystus jest s�ug� grzechu? Nie daj tego Bo�e!
18. Albowiem je�li to, com zburzy�, znowu zasi� buduj�, przest�pc� samego siebie czyni�.
19. Bom ja przez zakon zakonowi umar�, abym �y� Bogu.
20. Z Chrystusem jestem ukrzy�owany, a �yj� ju� nie ja, lecz �yje we mnie Chrystus; a to �e teraz w ciele �yj�, w wierze Syna Bo�ego �yj�, kt�ry mi� umi�owa� i wyda� samego siebie za mi�.
21. Nie odrzucam tej �aski Bo�ej; bo je�li przez zakon jest sprawiedliwo��, tedy� Chrystus pr�no umar�.
*03
1. O g�upi Galatowie! Kt� was omami�, aby�cie prawdzie nie byli pos�uszni, kt�rym przed oczyma Jezus Chrystus przedtem by� wymalowany, i mi�dzy wami ukrzy�owany?
2. Tego tylko rad bym si� nauczy� od was: Z uczynk�wli zakonu wzi�li�cie Ducha, czyli z s�uchania wiary?
3. Take�cie g�upi? pocz�wszy duchem, teraz cia�em dokonywacie?
4. Take�cie wiele cierpieli darmo, je�li tylko i darmo?
5. Ten tedy, kt�ry wam dodaje ducha i czyni cuda mi�dzy wami, z uczynk�w�e zakonu to czyni, czyli z s�uchania wiary?
6. Tak jako "Abraham uwierzy� Bogu i przyczytano mu to ku sprawiedliwo�ci".
7. Widzicie tedy, �e ci, kt�rzy s� z wiary, ci s� synami Abrahamowymi.
8. A upatrzywszy to Pismo, i� z wiary B�g usprawiedliwia pogan, przedtem opowiedzia�o Abrahamowi, i� w tobie b�d� b�ogos�awione wszystkie narody.
9. A tak ci, kt�rzy s� z wiary, dost�puj� b�ogos�awie�stwa z wiernym Abrahamem.
10. Albowiem ile ich jest z uczynk�w zakonu, pod przekl�stwem s�; bo napisane: Przekl�ty ka�dy, kt�ry by nie zosta� we wszystkiem, co napisane w ksi�gach zakonu, aby to czyni�.
11. A i� przez zakon nikt nie bywa usprawiedliwiony przed Bogiem, jawna jest st�d, bo "sprawiedliwy z wiary �y� b�dzie".
12. Ale zakon nie jestci z wiary; lecz "cz�owiek, kt�ry by je czyni�, �y� b�dzie przez nie".
13. Ale Chrystus odkupi� nas z przekl�stwa zakonu, stawszy si� za nas przekl�stwem, (albowiem napisane: Przekl�ty ka�dy, kt�ry wisi na drzewie).
14. Aby na pogan b�ogos�awie�stwo Abrahamowe przysz�o w Chrystusie Jezusie, i aby�my obietnic� Ducha wzi�li przez wiar�.
15. Bracia! po ludzku m�wi�: a wszak i cz�owieczego testamentu utwierdzonego nikt nie �amie, ani do niego co przydaje.
16. Lecz Abrahamowi uczynione s� obietnice i nasieniu jego; nie m�wi: I nasieniom jego, jako o wielu, ale jako o jednem: I nasieniu twemu, kt�re jest Chrystus.
17. To tedy m�wi�, i� przymierza przedtem od Boga utwierdzonego wzgl�dem Chrystusa, zakon, kt�ry po czterechset i po trzydziestu lat nasta�, nie znosi, aby mia� zepsu� obietnic� Bo��.
18. Albowiem je�li� z zakonu jest dziedzictwo, ju�ci nie z obietnicy; lecz Abrahamowi przez obietnic� darowa� je B�g.
19. C� tedy zakon? Dla przest�pstwa przydany jest, a�by przysz�o ono nasienie, kt�remu si� sta�a obietnica, sporz�dzony przez Anio��w i przez r�k� po�rednika.
20. Lecz po�rednik nie jest jednego, ale B�g jeden jest.
21. Zakon tedy jest�e przeciwko obietnicom Bo�ym? Nie daj tego Bo�e! albowiem gdyby by� dany zakon, kt�ry by m�g� o�ywia�, prawdziwie� by z zakonu by�a sprawiedliwo��.
22. Ale Pismo zamkn�o wszystko pod grzech, aby obietnica z wiary Jezusa Chrystusa by�a dana wierz�cym.
23. A przedtem, ni� przysz�a wiara, byli�my pod zakonem strze�eni, wesp� zamknieni b�d�c w t� wiar�, kt�ra potem mia�a by� objawiona.
24. A przeto� zakon pedagogiem naszym by� do Chrystusa, aby�my z wiary byli usprawiedliwieni.
25. Ale gdy przysz�a wiara, ju� nie jeste�my pod pedagogiem.
26. Albowiem wszyscy synami Bo�ymi jeste�cie przez wiar� w Chrystusie Jezusie.
27. Bo kt�rzykolwiek jeste�cie w Chrystusa ochrzczeni, w Chrystusa�cie si� oblekli.
28. Nie masz �yda, ani Greka; nie masz niewolnika ani wolnego; nie masz m�czyzny i niewiasty; albowiem wszyscy wy jednym jeste�cie w Chrystusie Jezusie.
29. A je�li�cie wy Chrystusowi, tedy�cie nasieniem Abrahamowem, a wed�ug obietnicy dziedzicami.
*04
1. M�wi� tedy: (bracia!) Pok�d dziedzic jest dzieci�ciem, nic nie jest r�ny od s�ugi, panem b�d�c wszystkiego;
2. Ale jest pod opiekunami i dozorcami a� do czasu zamierzenia ojcowskiego.
3. Tak�e i my, gdy�my byli dzie�mi, pod �ywio�y �wiata byli�my zniewoleni.
4. Lecz gdy przysz�o wype�nienie czasu, pos�a� B�g onego Syna swego, kt�ry si� urodzi� z niewiasty, kt�ry si� sta� pod zakonem,
5. Aby tych, kt�rzy pod zakonem byli, wykupi�, �eby�my prawa przysposobienia za syn�w dost�pili.
6. A i�e�cie synowie, przeto� pos�a� B�g Ducha Syna swego w serca wasze, wo�aj�cego Abba, to jest Ojcze.
7. A tak ju� wi�cej nie jeste� niewolnikiem, ale synem; a poniewa� synem, tedy i dziedzicem Bo�ym przez Chrystusa.
8. Ale� naonczas nie znaj�c Boga, s�u�yli�cie tym, kt�rzy z przyrodzenia nie s� bogowie.
9. A teraz poznawszy Boga, owszem i poznani b�d�c od Boga, jako� si� za� nazad wracacie ku �ywio�om md�ym i mizernym, kt�rym zasi� znowu s�u�y� chcecie?
10. Przestrzegacie dni i miesi�ce, i czasy, i lata.
11. Boj� si� o was, bym sna� darmo nie pracowa� oko�o was.
12. B�d�cie jako ja, gdy�em i ja jest jako wy, bracia! prosz� was. W niczeme�cie mnie nie ukrzywdzili.
13. Bo wiecie, �em w s�abo�ci cia�a wam z przodku Ewangielij� opowiada�.
14. A pokuszenia mego, kt�re by�o ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin