*01 1. Pawe�, s�uga Jezusa Chrystusa, powo�any Aposto�, od��czony ku opowiadaniu Ewangielii Bo�ej; 2. Kt�r� przedtem obieca� przez proroki swoje w pismach �wi�tych, 3. O Synu swoim, kt�ry si� narodzi� z nasienia Dawidowego wed�ug cia�a; 4. A pokaza� si� Synem Bo�ym mo�nie, wed�ug Ducha po�wi�cenia, przez zmartwychwstanie, to jest o Jezusie Chrystusie, Panu naszym. 5. Przez kt�rego wzi�li�my �ask� i urz�d apostolski ku pos�usze�stwu wiary mi�dzy wszystkimi narody, dla imienia jego; 6. Mi�dzy kt�rymi jeste�cie i wy powo�ani od Jezusa Chrystusa. 7. Wszystkim, kt�rzy jeste�cie w Rzymie, umi�owanym Bo�ym, powo�anym �wi�tym, �aska niech b�dzie wam i pok�j od Boga, Ojca naszego, i od Pana Jezusa Chrystusa. 8. Najprz�d tedy dzi�kuj� Bogu mojemu przez Jezusa Chrystusa za was wszystkich, i� wiara wasza s�ynie po wszystkim �wiecie. 9. �wiadkiem mi bowiem jest on B�g, kt�remu s�u�� w duchu moim w Ewangielii Syna jego, i� bez przestanku wzmiank� o was czyni�, 10. Zawsze w modlitwach moich prosz�c, i�by mi si� w�dy kiedykolwiek droga zdarzy�a za wol� Bo�� przyj�� do was. 11. Albowiem pragn� was widzie�, abym wam m�g� udzieli� jakiego daru duchownego ku utwierdzeniu waszemu; 12. To jest, aby�my si� u was zobop�lnie ucieszyli przez spo�eczn� wiar�, i wasz�, i moj�. 13. A nie chc�, aby�cie i wy wiedzie� nie mieli, bracia! �em cz�sto zamy�la� p�j�� do was; (alem by� dot�d zaw�ci�gniony), abym mia� jaki po�ytek i mi�dzy wami, jako i mi�dzy inszymi pogany. 14. I Grekom, i grubym narodom, i m�drym, i g�upim jestem d�u�nikiem, 15. Tak, i� ile ze mnie jest, gotowym jest i wam, kt�rzy�cie w Rzymie, Ewangielij� opowiada�. 16. Albowiem nie wstydz� si� za Ewangielij� Chrystusow�, poniewa� jest moc� Bo�� ku zbawieniu ka�demu wierz�cemu, �ydowi najprz�d, potem i Greczynowi. 17. Bo sprawiedliwo�� Bo�a w niej bywa objawiona z wiary w wiar�, jako napisano: �e sprawiedliwy z wiary �y� b�dzie. 18. Bo gniew Bo�y objawia si� z nieba przeciwko wszelkiej niepobo�no�ci i niesprawiedliwo�ci tych ludzi, kt�rzy zatrzymuj� prawd� Bo�� w niesprawiedliwo�ci. 19. Przeto i� co mo�e by� wiedziano o Bogu, jest w nich jawno, gdy� im B�g objawi�. 20. Bo rzeczy jego niewidzialne od stworzenia �wiata, przez rzeczy uczynione widzialne bywaj�, to jest ona wieczna jego moc i b�stwo, na to, aby oni byli bez wym�wki. 21. Przeto i� poznawszy Boga, nie chwalili jako Boga, ani mu dzi�kowali, owszem znikczemnieli w my�lach swoich i za�mi�o si� bezrozumne serce ich; 22. Mieni�c si� by� m�drymi, zg�upieli; 23. I odmienili chwa�� nieskazitelnego Boga w podobie�stwo obrazu skazitelnego cz�owieka i ptak�w, i czworonogich zwierz�t, i p�az�w. 24. A przeto� poda� je B�g po��dliwo�ciom serc ich ku nieczysto�ci, aby l�yli cia�a swoje mi�dzy sob�, 25. Jako te, kt�rzy odmienili prawd� Bo�� w k�amstwo i chwalili stworzenie, i s�u�yli mu raczej ni� Stworzycielowi, kt�ry jest b�ogos�awiony na wieki. Amen. 26. Dlatego poda� je B�g w nami�tno�ci sromotne, gdy� i niewiasty ich odmieni�y u�ywanie przyrodzone w ono, kt�re jest przeciwko przyrodzeniu. 27. Tak�e i m�czy�ni opu�ciwszy przyrodzone u�ywanie niewiasty, zapalili si� w swej po��dliwo�ci jedni ku drugim, m�czyzna z m�czyzn� ha�b� p�odz�c, a nagrod� nale��c� b��dowi swemu na si� bior�c. 28. A jako si� im nie upodoba�o mie� w znajomo�ci Boga, tak te� B�g je poda� w umys� opaczny, aby czynili, co nie przystoi; 29. Nape�nieni b�d�c wszelakiej nieprawo�ci, wszetecze�stwa, przewrotno�ci, �akomstwa, z�o�ci, pe�ni zazdro�ci, morderstwa, sporu, zdrady, z�ych obyczaj�w; 30. Zausznicy, obm�wcy, Boga nienawidz�cy, potwarcy, pyszni, chlubni, wynalazcy z�ych rzeczy, rodzicom niepos�uszni, 31. Bezrozumni, przymierza nie trzymaj�cy, bez przyrodzonej mi�o�ci, nieprzejednani i niemi�osierni; 32. Kt�rzy poznawszy prawo Bo�e, i� ci, co takowe rzeczy czyni�, godni s� �mierci, nie tylko sami je czyni�, ale te� przestawaj� z tymi, co je czyni�. *02 1. Przeto� jeste� bez wym�wki, o cz�owiecze! kt�ry os�dzasz; bo w czem drugiego os�dzasz, samego siebie os�dzasz, poniewa� to� czynisz, kt�ry drugiego os�dzasz. 2. Lecz wiemy, i� s�d Bo�y jest wed�ug prawdy przeciwko tym, kt�rzy takowe rzeczy czyni�. 3. Czy mniemasz, o cz�owiecze! kt�ry os�dzasz tych, co takowe rzeczy czyni�, a sam je czynisz, �e ty ujdziesz s�du Bo�ego? 4. Czy bogactwy dobrotliwo�ci jego i cierpliwo�ci, i nieskwapliwo�ci pogardzasz, nie wiedz�c, i� ci� dobrotliwo�� Bo�a do pokuty prowadzi? 5. Ale pod�ug zatwardzia�o�ci twojej i serca niepokutuj�cego skarbisz sobie samemu gniew na dzie� gniewu i objawienia sprawiedliwego s�du Bo�ego. 6. Kt�ry odda ka�demu pod�ug uczynk�w jego; 7. Tym, kt�rzy przez wytrwanie w uczynku dobrym szukaj� s�awy i czci i nieskazitelno�ci, odda �ywot wieczny; 8. A za� swarliwym i prawdzie niepos�usznym, lecz pos�usznym niesprawiedliwo�ci, odda zapalczywo�� i gniew; 9. Utrapienie i ucisk duszy ka�dego cz�owieka, kt�ry z�o�� pope�nia, �yda najprz�d, potem i Greka; 10. A chwa�� i cze��, i pok�j wszelkiemu czyni�cemu dobre, �ydowi najprz�d, potem i Grekowi. 11. Albowiem nie masz wzgl�du na osoby u Boga. 12. A kt�rzykolwiek bez zakonu zgrzeszyli, bez zakonu te� pogin�; a kt�rzykolwiek w zakonie zgrzeszyli, przez zakon s�dzeni b�d�. 13. (Gdy� nie s�uchacze zakonu sprawiedliwymi s� u Boga; ale czyniciele zakonu usprawiedliwieni b�d�.) 14. Bo poniewa� poganie nie maj�cy zakonu, z przyrodzenia czyni�, co jest w zakonie, ci, zakonu nie maj�c, sami sobie s� zakonem; 15. Kt�rzy ukazuj� skutek zakonu, napisany na sercach swych, z po�wiadczaniem sumienia ich i my�li wesp� siebie oskar�aj�cych albo te� wymawiaj�cych, 16. W dzie�, gdy s�dzi� b�dzie B�g skryte rzeczy ludzkie wed�ug Ewangielii mojej przez Jezusa Chrystusa. 17. Oto si� ty nazywasz �ydem i polegasz na zakonie, a chlubisz si� Bogiem. 18. I znasz wol� jego i rozeznajesz rzeczy r�ne od niej, wy�wiczony b�d�c z zakonu; 19. I masz za to, �e� jest wodzem �lepych, �wiat�o�ci� tych, kt�rzy s� w ciemno�ci; 20. Mistrzem bezrozumnych, nauczycielem niemowl�tek, maj�c kszta�t znajomo�ci i prawdy w zakonie. 21. Kt�ry tedy uczysz drugiego, siebie samego nie uczysz? Kt�ry opowiadasz, �eby nie kradziono, kradniesz? 22. Kt�ry m�wisz, �eby nie cudzo�o�ono, cudzo�o�ysz? kt�ry si� brzydzisz ba�wany, �wi�te rzeczy kradniesz? 23. Kt�ry si� chlubisz zakonem, przez przest�pstwo zakonu Boga l�ysz? 24. Albowiem imi� Bo�e dla was blu�nione bywa mi�dzy pogany, jako napisano. 25. Bo� obrzezanie jest po�yteczne, je�liby� pe�ni� zakon; ale je�liby� by� przest�pc� zakonu, twoje obrzezanie sta�o si� nieobrzezk�. 26. Je�liby tedy nieobrzezka przestrzega�a praw zakonnych, aza� jego nieobrzezka nie b�dzie przyczyn� za obrzezk�? 27. I os�dzi nieobrzezka z przyrodzenia zakon pe�ni�ca ciebie, kt�ry przez liter� i obrzezk� jeste� przest�pc� zakonu. 28. Albowiem nie ten jest �ydem, kt�ry jest �ydem na jawie, ani to jest obrzezka, kt�ra jest na jawie na ciele; 29. Ale kt�ry jest w skryto�ci �ydem i obrzezka serca, kt�ra jest w duchu, nie w literze, kt�rej chwa�a nie jest z ludzi, ale z Boga. *03 1. Czem�e tedy zacniejszy �yd? albo co za po�ytek obrzezki? 2. Wielki z ka�dej miary. Albowiem to najpierwsza, i� im zwierzone by�y wyroki Bo�e. 3. Bo c� na tem, je�li niekt�rzy nie uwierzyli? Aza� niedowiarstwo ich niszczy wiar� Bo��? 4. Nie daj tego Bo�e! I owszem niech B�g b�dzie prawdziwy, a wszelki cz�owiek k�amc�, jako napisano: A aby� by� usprawiedliwiony w mowach twoich, a �eby� zwyci�y�, gdyby� s�dzi�. 5. Je�li tedy niesprawiedliwo�� nasza Bo�� sprawiedliwo�� zaleca, c� rzeczemy? Aza� niesprawiedliwy jest B�g, kt�ry gniew przywodzi? (Po ludzku m�wi�.) 6. Nie daj tego Bo�e! albowiem jako�by B�g s�dzi� �wiat? 7. Bo je�li prawda Bo�a przez moje k�amstwo obfitowa�a ku chwale jego, czemu� jeszcze i ja bywam s�dzony jako grzesznik? 8. A nie raczej tak m�wimy: (jako nas szkaluj� i jako niekt�rzy udawaj�, �eby�my m�wili:) B�dziemy czyni� z�e rzeczy, aby przysz�y dobre? Kt�rych pot�pienie jest sprawiedliwe. 9. C� tedy? Mamy� nad nie? �adnym sposobem; gdy�e�my przedtem dowiedli, �e �ydowie i Grekowie, wszyscy s� pod grzechem, 10. Jako napisano: Nie masz sprawiedliwego ani jednego; 11. Nie masz rozumnego i nie masz, kto by szuka� Boga. 12. Wszyscy si� odchylili, wesp� si� stali nieu�ytecznymi, nie masz kto by czyni� dobre, nie masz a� do jednego. 13. Grobem otworzonym jest gard�o ich, j�zykami swemi zdradzali, jad �miji pod wargami ich. 14. Kt�rych usta nape�nione s� przeklinania i gorzko�ci; 15. Nogi ich pr�dkie s� ku wylewaniu krwi; 16. Skruszenie z bied� w drogach ich, 17. A drogi pokoju nie poznali; 18. Nie masz boja�ni Bo�ej przed oczami ich. 19. A wiemy, i� cokolwiek zakonowi m�wi, tym kt�rzy s� pod zakonem, m�wi, aby wszelkie usta by�y zatulone i aby wszystek �wiat podlega� karaniu Bo�emu. 20. Przeto z uczynk�w zakonu nie b�dzie usprawiedliwione �adne cia�o przed obliczno�ci� jego, gdy� przez zakon jest poznanie grzechu. 21. Lecz teraz bez zakonu sprawiedliwo�� Bo�a objawiona jest, maj�ca �wiadectwo z zakonu i z prorok�w; 22. Sprawiedliwo��, m�wi�, Bo�a przez wiar� Jezusa Chrystusa ku wszystkim i na wszystkie wierz�ce; bo� r�no�ci nie masz. 23. Albowiem wszyscy zgrzeszyli i nie dostaje im chwa�y Bo�ej. 24. A bywaj� usprawiedliwieni darmo z �aski jego przez odkupienie, kt�re si� sta�o w Chrystusie Jezusie. 25. Kt�rego B�g wystawi� ub�aganiem przez wiar� we krwi jego, ku okazaniu sprawiedliwo�ci swojej przez odpuszczenie przedtem pope�nionych grzech�w w cierpliwo�ci Bo�ej, 26. Ku okazaniu sprawiedliwo�ci swojej w tera�niejszym czasie, na to, aby on by� sprawiedliwym i usprawiedliwiaj�cym tego, kt�ry jest z wiary Jezusowej. 27. Gdzie� tedy jest chluba? Odrzucona jest. Przez kt�ry� zakon? Czyli uczynk�w? Nie, ale przez zakon wiary. 28. Przeto� mamy za to, �e cz�owiek bywa usprawiedliwiony wiar� bez uczynk�w zakonu. 29. Izali B�g jest tylko Bogiem �yd�w? izali te� nie pogan? Zaiste i pogan. 30. Poniewa� jeden jest B�g, kt�ry usprawiedliwi obrzezk� z wiary i nieobrzez...
waldiizet