PROGRAM OCHRONY ŚRODOWISKA
Gminy Wizna
ZESPÓŁ WYKONAWCÓW
dr Joanna Ejdys – wykonawca
mgr Agata Lulewicz – wykonawca
mgr Bogumiła Powichrowska – wykonawca
mgr Joanna Tarasiuk – wykonawca
Białystok, maj 2004SPIS TREŚCI
1. WPROWADZENIE 4
1.1. Podstawa prawna opracowania 4
1.2. Założenia 4
1.3. Metodyka prac 6
1.4. Wytyczne i limity 11
2. CHARAKTERYSTYKA GMINY WIZNA 15
2.1. Położenie administracyjne 15
2.2. Ludność 16
2.3. Działalność gospodarcza 17
2.4. Infrastruktura drogowa 18
2.5. Finanse 18
3. STAN ŚRODOWISKA GMINY 24
3.1. Klimat, krajobraz, rzeźba oraz i formy użytkowania terenu 24
3.2. Zasoby i warunki glebowe 27
3.3. Zasoby wodne 30
3.4. Zasoby surowców mineralnych 31
3.5. Zasoby leśne 33
3.6. Obszary chronione 34
3. 7. Jakość wód 35
3.8. Jakość powietrza atmosferycznego 39
4. ZAGROŻENIA ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO 40
4.1. Zanieczyszczenia powietrza 40
4.2. Zanieczyszczenia wód 42
4.3. Zanieczyszczenia powierzchni ziemi 43
4.4. Hałas 44
4.5. Promieniowanie 45
4.6. Nadzwyczajne zagrożenia środowiska 46
4.7. Zagrożenia zewnętrzne 47
5. TECHNICZNA INFRASTRUKTURA OCHRONY ŚRODOWISKA 48
5.1. Urządzenia ochrony powietrza 48
5.2. Urządzenia wodociągowo – kanalizacyjne 48
5.3. Unieszkodliwianie odpadów 50
6. ANALIZA SWOT 51
7. PROGRAM OCHRONY ŚRODOWISKA GMINY WIZNA 54
7.1. Misja 54
7.2. Cele programu ochrony środowiska do 2011 roku 54
8. CELE PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA W LATACH 2004 – 2007 55
8.1. Ochrona dziedzictwa przyrodniczego 55
8.2. Poprawa jakości środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego 55
8.3. Racjonalne użytkowanie zasobów naturalnych 57
8.4. Działania systemowe 57
9. PROGRAM OCHRONY ŚRODOWISKA W LATACH 2004-2007 59
10. ZARZĄDZANIE PROGRAMEM OCHRONY ŚRODOWISKA 69
10.1. Instrumenty polityki ochrony środowiska 69
10.2. Instrumenty prawne 69
10.3. Instrumenty ekonomiczne 75
10.4. Finansowanie zadań 78
10.5. Monitoring wdrażania programu 81
SPIS TABEL 83
SPIS SCHEMATÓW 84
LITERATURA 85
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska, (Dz.U. z 2001r. nr 62, poz. 627 z późniejszymi zmianami) nałożyła na samorząd gminny obowiązek sporządzania gminnych programów ochrony środowiska, które są następnie uchwalone przez Radę Gminy. Programy te opracowywane są co 4 lata.
Program Ochrony Środowiska Gminy Wizna wykonano przyjmując następujące założenia wyjściowe:
1. Program został opracowany w zgodzie z zasadami trwałego i zrównoważonego rozwoju, tzn. określone w nim działania na rzecz ochrony środowiska i przyrody oraz racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych uwzględniają wymagania i potrzeby społeczne i gospodarcze.
2. Program uwzględnia zasady polityki ekologicznej państwa, a w szczególności (obok zasady zrównoważonego rozwoju):
· zasadę prewencji, oznaczającą w szczególności:
- zapobieganie powstawaniu zanieczyszczeń poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technik (BAT),
- recykling, czyli zamykanie obiegu materiałów i surowców, odzysk energii, wody i surowców ze ścieków i odpadów oraz gospodarcze wykorzystanie odpadów zamiast ich składowania,
- zintegrowane podejście do ograniczania i likwidacji zanieczyszczeń i zagrożeń zgodnie z zaleceniami Dyrektywy Rady 96/61/WE w sprawie zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i kontroli (tzw. dyrektywa IPPC),
- wprowadzanie prośrodowiskowych systemów zarządzania procesami produkcji i usługami, zgodnie z ogólnoświatowymi i europejskimi wymogami w tym zakresie, wyrażonymi m.in. w standardach ISO 14000 i EMAS, programach czystszej produkcji i Responsible Care itp.
· zasadę integracji polityki ekologicznej z politykami sektorowymi, oznaczającą uwzględnienie w politykach sektorowych celów ekologicznych na równi z celami gospodarczymi i społecznymi.
3. Struktura Programu powinna nawiązuje do ustaleń art. 14 i 17 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz struktury „Polityki ekologicznej państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010”, a więc powinien określa:
· cele i priorytety ekologiczne oraz rodzaj i harmonogram działań proekologicznych w zakresie:
- poprawy jakości środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego (ochrona wód powierzchniowych i podziemnych, ochrona powietrza, gospodarowanie odpadami, ochrona powierzchni ziemi, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem, bezpieczeństwo chemiczne i biologiczne, zapobieganie poważnym awariom),
- ochrony dziedzictwa przyrodniczego (m.in.: ochrona przyrody i bioróżnorodności ochrona krajobrazu, ochrona lasów),
- racjonalnego użytkowania zasobów naturalnych (zmniejszanie materiałochłonności, energochłonności i wodochłonności gospodarki, racjonalna eksploatacja lasów, ochrona zasobów kopalin);
- zadań o charakterze systemowym (przyszłościowy rozwój społeczno-gospodarczy w kontekście ochrony środowiska, w tym systemy zarządzania środowiskowego i włączanie aspektów ekologicznych do polityk sektorowych, edukacja ekologiczna i udział społeczeństwa w sprawach ochrony środowiska, współpraca ponadlokalna).
· narzędzia i instrumenty realizacji programu (wzmocnienie instytucjonalne, ramy prawa – w zakresie prawa lokalnego i decyzji organów samorządowych, planowanie przestrzenne, powiązania formalne i merytoryczne z analogicznym programem niższego i wyższego szczebla administracyjnego w celu zapewnienia regionalnej spójności programów, mechanizmy finansowania ochrony środowiska, dostęp do informacji i udział społeczeństwa);
· nakłady na realizację programu (wielkość nakładów i źródła finansowania) i jednostki odpowiedzialne za wykonanie zadań;
· sposoby kontroli realizacji programu (procedury kontroli, mierniki realizacji programu, procedury weryfikacji programu).
4. Określone w Programie cele są kompatybilne z celami ochrony środowiska na szczeblu krajowym i regionalnym oraz zaleceniami Unii Europejskiej.
5. Program spełnia warunki pozyskania wsparcia finansowego z Unii Europejskiej tj. z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, które w głównej mierze udzielane będzie jednostkom samorządu terytorialnego na realizację inwestycji ekologicznych. Z tego też względu program jest zgodny z dokumentami programowymi, które będą stanowiły podstawę otrzymania takiego wsparcia, a więc z:
· Komponentem środowiskowym Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego,
· Dokumentem programowym dla Funduszu Spójności w części dotyczącej środowiska,
· Sektorowym Programem Operacyjnym „Ochrona Środowiska i Gospodarka Wodna”.
6. Program jest skorelowany z programem ochrony środowiska powiatu łomżyńskiego.
7. Program jest dokumentem pozwalającym na podejmowanie racjonalnych działań na rzecz ochrony środowiska i przyrody przez władze gminy i podmioty gospodarcze.
8. Program został opracowany w perspektywie czasowej roku 2011 i w zgodzie art. 14 i 17 ustawy Prawo ochrony środowiska, wyodrębnione zostały podokresy 2004-2007, dla którego został opracowany plan operacyjny oraz 2008-2011 obejmujący działania perspektywiczne.
9. Plan operacyjny na lata 2004-2007, będący częścią Programu, zawiera szczegółowo opisane zadania własne gminy i zadania koordynowane.
Ze względu na ograniczenia czasowe Program sporządzono metodą ekspercką. Konsultacje treści Programu dokonane zostaną jedynie na szczeblu władz gminy.
Procedura opracowania Programu składa się z następujących etapów:
Etap 1. Opracowanie metodyki sporządzania programu w celu zapewnienia merytorycznej jakości programu.
Etap 2. Zbieranie informacji: o gminie, jej otoczeniu, wymaganiach prawnych w zakresie ochrony środowiska, wytycznych w zakresie ochrony środowiska z programów i polityk centralnych i regionalnych. Produktem tego etapu będzie ogólna charakterystyka gminy, diagnoza walorów i zasobów środowiska, stanu środowiska i źródeł jego zagrożeń oraz określenie limitów i wytycznych w zakresie ochrony środowiska, niezbędnych do poprawnego dokonania analizy SWOT, określenia celów i priorytetów.
Etap 3. Analiza SWOT uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych ochrony środowiska w gminie, która pozwoli na określenie strategii ochrony środowiska (misja, cele) do 2011 roku. Uwzględniać ona będzie wyniki diagnozy oraz informacje o limitach środowiskowych wynikających z kryteriów formalnych, porównawczych i funkcjonalnych.
Etap 4. Określenie misji i celów Programu ze wskazaniami na priorytety inwestycyjne i pozainwestycyjne. Cele zostaną ujęte w czterech blokach tematycznych:
- ochrona dziedzictwa przyrodniczego,
- jakość środowiska i bezpieczeństwo ekologiczne,
- racjonalne użytkowanie zasobów,
- działania o charakterze systemowym.
Etap 5. Opracowanie programu operacyjnego na lata 2004-2007 wraz z harmonogramem i nakładami finansowymi oraz celów i kierunków działań na lata 2008-2011. Zostanie zdefiniowana lista przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w najbliższych czterech latach, ważnych w skali gminy. Dodatkowym źródłem informacji (oprócz źródeł wymienionych w etapie poprzednim) dla sporządzenia programu operacyjnego będzie lista przedsięwzięć planowanych przez powiat i inne podmioty.
Etap 6. Opracowanie systemu zarządzania Programem. W tym etapie zostanie zaproponowany system zarządzania realizacją programu.
...
niewmar