Podpowiedź 2 minimalne natężenie to INTROWERSJA, czyli cechy przeciwstawne do powyższych
Podpowiedź 3 ( z ang. Extraversion ), czyli towarzyskość , serdeczność , asertywność , aktywność , poszukiwanie doznań , emocjonalność pozytywna, jeden z 5 czynników teorii Costa i Mc Crea oraz jeden z trzech czynników teorii Eysencka
Podpowiedź 2 wspólny wymiar osobowości w teorii 3-superczynników Eysenck’a oraz w teorii 5 cech Costa’y i Mc Crea’
Podpowiedź 3 Jeden z trzech wymiarów teorii Eysenck’a
OTWARTOŚĆ NA DOŚWIADCZENIE
Podpowiedź 1 cecha ta określa stopień występowania takich cech jak: wyobraźnia , estetyka , uczucia , chęć działania , poszukiwanie idei , wartości
Podpowiedź 2 Jeden z 5 czynników teorii Costa’y i Mc Crea’
Podpowiedź 3 ( ang. opennes to experience)
UGODOWOŚĆ
Podpowiedź 1 cecha ta określa stopień występowania takich cech jak: zaufanie , prostolinijność , altruizm , ustępliwość , skromność , skłonność do rozczulania się.
Podpowiedź 3 ( ang. agreeableness, od agree - zgadzać się )
SUMIENNOŚĆ
Podpowiedź 1 cecha ta określa stopień występowania takich cech jak: kompetencje , skłonność do porządku , obowiązkowość , dążenie do osiągnięć , samodyscyplina
Podpowiedź 3 (ang. conscientiousness, to be conscientious – być skrupulatnym)
EGO
Podpowiedź 1 jedna ze struktur osobowości, której zasadą funkcjonowania jest „zasada rzeczywistości” , realizowanie potrzeb w rzeczywistości w cywilizowany sposób, posiada mechanizmy obronne
Podpowiedź 2 jest trzecią strukturą osobowości, („środkową”) pośredniczy pomiędzy impulsami z ID, a ciągłymi wymaganiami rzeczywistości zewnętrznej oraz nakazami SUPEREGO
Podpowiedź 3 według Freuda najbardziej świadoma struktura osobowości
ID
Podpowiedź 1 siedlisko popędów seksualnego (libido) i agresywnego, funkcjonuje rządząc się „zasadą przyjemności” - nie odróżnia rzeczywistości obiektywnej od subiektywnej, natychmiastowego zaspokajania popędów (gratyfikacja)
Podpowiedź 2 pierwotna część struktury psychicznej
Podpowiedź 3 według Freuda najbardziej prymitywna część struktury psychicznej
SUPEREGO
Podpowiedź 1 struktura osobowości powstaje na skutek 2 procesów INTERNALIZACJI (uwewnętrznienie wartości wraz z różnicowaniem oraz integracją z innymi wartościami) oraz INTROJEKCJI (uwewnętrznienie) wartości na zasadzie IDENTYFIKACJI (utożsamianie się) z rodzicami oraz innymi osobami znaczącymi, funkcja to POSZUKIWANIE PERFEKCJI oraz OCENA - CO JEST DOBRE A CO ZŁE.
Podpowiedź 2 składa się z EGO IDEALNEGO (obraz osoby jaką się powinno być) oraz SUMIENIA (zakazy dotyczące tego, czego nie powinno się robić)
Podpowiedź 3 struktura osobowości według Freuda, która rozwija się z części EGO, jest jakby nad EGO
ROZWÓJ PSYCHOSEKSUALNY
Podpowiedź 1 postępujący proces nieustającego rozwiązywania konfliktów rozwojowych związany z realizowaniem, zaspokajaniem na coraz wyższym poziomie popędów libidinalnych i agresywnych, do 5 roku życia w fazie przedgenitalnej, po 12 roku życia w fazie genitalnej
Podpowiedź 2 rozwój człowieka związany z podejmowanymi przez niego w kolejnych stadiach zachowaniami w sferach erogennych, związany z pokonaniem frustracji i lęków, co ma istotne znaczenie w kształtowaniu charakteru
Podpowiedź 3 składa się z pięciu faz :
oralnej, analnej, fallicznej, latencji, genitalnej
MECHANIZMY OBRONNE EGO
Podpowiedź 1 pełnią funkcję przystosowawczą , występują u każdego człowieka, są nieuświadomione, działają w celu zmniejszenia lęku, frustracji (brak zaspokojenia potrzeb) , poczucia winy,
Podpowiedź 2 są to więc metody radzenia sobie z wewnętrznymi konfliktami w celu ochrony osobowości, są zniekształceniem zachowania lub oglądu rzeczywistości, stosowane nadmiernie lub nieadekwatnie mogą utrudniać funkcjonowanie
Podpowiedź 3 służą ochronie EGO, rodzaje to wyparcie, intelektualizacja, przemieszczenie, sublimacja pojęcie wprowadzone przez Freuda
POPĘD
Podpowiedź 1 psychiczna reprezentacja pobudzenia pochodzącego z wnętrza organizmu, z pogranicza tego co biologiczne a tego co psychiczne, nigdy nie jest uświadamiany, rodzi się podczas zaspokajania potrzeb, jako pierwszy w rozwoju rodzi się z pobudzenia warg, języka i gardła podczas gdy niemowlę ssie pierś matki, wtedy dziecko zaspokaja nie tylko potrzebę pokarmu ale także przyjemności, bliskości
Podpowiedź 2 jego napięcie można zmniejszyć jedynie poprzez zaspokojenie go, brak zaspokojenia wywołuje jeszcze większe napięcie, które odczuwamy jako przykre odczucie, zaspokojenie wywołuje przyjemność
Podpowiedź 3 według Freuda od instynktu różni się brakiem pierwotnego przywiązania do obiektu, jest nakierowany na jedyny cel zaspokojenie potrzeby, są różne rodzaje m. in. seksualny.
UMIEJSCOWIENIE POCZUCIA KONTROLI
Podpowiedź 1 teoria Rottera, dotycząca wpływu jednostki na rezultaty zachowań, wpływ ten oparty jest na spostrzeganiu sytuacji, teoria atrybucji (przekonań) na temat własnego wpływu na rzeczywiste wydarzenia.
Podpowiedź 2 ma zazwyczaj charakter antycypacji, oczekiwań sytuacyjnych, związanych z efektami działań w ramach roli społecznej.
Podpowiedź 3 może być wewnętrzne (wewnątrzsterowność) lub zewnętrzne (zewnątrzsterowność) ang. LOCUS OF CONTROL
· Wewnętrzny LoC kształtuje się w wyniku częstego doświadczania kontroli własnych działań, dotyczy takich atrybucji, które uzasadniają zależność rzeczywistości od własnych zachowań.
· Zewnętrzny LoC ma miejsce, kiedy wyniki działań zdają się zależeć od czynników losowych, innych osób, instytucji, jest częstą atrybucją osób silnie religijnych, tłumaczących zdarzenia poprzez przeznaczenie oraz raczej łutem szczęścia niż własnym wysiłkiem.
INTELIGENCJA EMOCJONALNA
Podpowiedź 1 zdolność rozpoznawania uczuć własnych i uczuć innych osób, zdolności motywowania się i kierowania emocjami, zarówno własnymi, jak i osób znaczących. Jest to zdolność do panowania nad emocjami i ich wykorzystywanie do osiągania celów.
Podpowiedź 2 składają się na nią zdolności uzupełniające inteligencję poznawczej (zdolności intelektualne) , czyli podstawowe kompetencje emocjonalne i społeczne.
Podpowiedź 3 w jej skład wchodzą zdolności:
· samoświadomość: wiedza o swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, możliwościach i ocenach intuicyjnych, czyli świadomość emocjonalna, poprawna samoocena, wiara w siebie, tj. silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich możliwości i umiejętności;
· samoregulacja: panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami czyli
samokontrola: utrzymywanie norm uczciwości i prawości, sumienność, elastyczność w dostosowywaniu się do zmian, innowacyjność;
motywacja: skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie, czyli dążenie do osiągnięć, zaangażowanie, inicjatywa, optymizm;
empatia: uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych osób, czyli rozumienie innych, doskonalenie innych, nastawienie usługowe, świadomość polityczna, tj. rozpoznawanie emocjonalnych prądów grupy i stosunków wśród przedstawicieli władzy;
umiejętności społeczne: umiejętność wzbudzania u innych pożądanych reakcji, czyli wpływanie na innych, porozumienie, łagodzenie konfliktów, przewodzenie, tworzenie więzi, współpraca i współdziałanie, umiejętności zespołowe.
HIERARCHIA POTRZEB
Podpowiedź 1 model poziomów funkcjonowania w kierunku rozwoju sposobów realizacji potrzeb, sekwencja potrzeb od najbardziej prymitywnego poziomu potrzeb podstawowych do potrzeb wyższego poziomu, które aktywizują się dopiero po zaspokojeniu niższych.
Potrzeby estetyczne, Potrzeby poznawcze, Szacunek w oczach innych ludzi ,Potrzeby uznania (szacunku) we własnych oczach
Potrzeba respektu i uznania ze strony innych ludzi, Przynależność, Bezpieczeństwo , Potrzeby fizjologiczne
TOŻSAMOŚĆ –
Podpowiedź 1 to wizja , poczucie własnej osoby, jaką człowiek ma: właściwości wyglądu, psychiki i zachowanie się z punktu widzenia ich odrębności i niepowtarzalności u innych ludzi.
Podpowiedź 2 Wskazuje ono na szczególny typ związku, jaki łączy podmiot z nim samym - z jednej strony, z jego własną psychofizyczną i moralną kondycją (self identity) z drugiej zaś - na związek z innymi. Związek ten opiera się na mniej lub bardziej świadomych postawach wobec wyróżnionych wartości, których nosicielem jest zarówno sam podmiot, jak i inni ludzie, kultura Podpowiedź 3 są różne rodzaje:
SPOŁECZNA - uświadomienie sobie wspólnych właściwości z grupą, w której jednostka żyje, poczucie przynależności do grupy i dostrzeżenie odrębności grupy.
OSOBISTA - dostrzeżenie tego, co różni jednostkę od innych, powstawanie sądów na temat własnej osoby.
MOTYWU ROZWOJU:
Podpowiedź 1 Koncepcja co do kierunku człowieka Carla Rogersa – człowieka charakteryzuje tylko jeden najważniejszy taki motyw motyw inaczej MOTYW SPEŁNIANIA SIĘ , OSIĄGANIA ZUPEŁNOŚCI , OSIĄGANIA PEŁNI.
Podpowiedź 2 Warunkiem realizacji tego motywu w całym życiu jest doświadczenie BEZWARUNKOWEJ AKCEPTACJI I MIŁOŚCI W DZIECIŃSTWIE w innym przypadku dziecko zamiast realizować ten motyw, stara się być kochane , spełnić warunki ( standardy ) bycia kochanym, co rodzi lęk i ulokowanie energii w obronie Ja zamiast wydatkowanie jej na samorealizację
Podpowiedź 3 5 przejawów realizacji tego motywu
Ø OTWARTOŚĆ NA NOWE DOŚWIADCZENIA
Ø KONCENTRACJA NA TERAŹNIEJSZOŚCI
Ø ZAUFANIE DO WŁASNEGO ORGANIZMU
Ø POCZUCIE WOLNOŚCI
Ø KREATYWNOŚĆ
SAMOREALIZACJA
Podpowiedź 1 potrzeba posiadania celów, potrzeba spełnienia swojego potencjału, dążenie do rozwijania własnych zdolności , możliwości w sposób , który służy zachowaniu i ulepszeniu organizmu.
Podpowiedź 2 to nie tylko zapewnienie tego , co zostało już osiągnięte ale też wychodzenie poza stan obecny i stałe zwiększanie zakresu swoich doświadczeń.
Podpowiedź 3 Najwyższa potrzeba według Maslowa
OBSZARY JA
Podpowiedź 1 Pojęcie wprowadzone przez Higginsa w celu rozróżnienia atrybucji (przekonań) dotyczących własnej osoby
Podpowiedź 2 według Baumeistera jest to luźno zorganizowany zbiór PRZEKONAŃ o sobie podlegających ocenie z perspektywy własnej i wyobrażonych przez osobę sądach z perspektywy osób znaczących – rodziców , przyjaciół:
Podpowiedź 3 w ramach tej teorii wyróżniamy:
Ja realne – zbiór atrybutów ( umiejętności , cech , aspiracji , wiedzy , marzeń itp. ) , o których jednostka sądzi , że jest nimi obdarzona , lub sądzi , że ktoś inny uważa je za ją charakteryzujące.
Ja odzwierciedlone - odnosi się do tego jakie przekonania na temat jednostki mają inni.
UKIERUNKOWANIA JA:
Podpowiedź 1 teoria Hazel Markus z uwzględnieniem celów uporządkowania wiedzy na temat samego siebie, rozbieżności pomiędzy nimi a Ja realnym rodzą nieprzyjemne emocje motywujące jednostkę do usunięcia tych rozbieżności
Podpowiedź 2 dwa rodzaje
Ja idealne – zbiór atrybutów , które jednostka chciałaby mieć lub sądzi , że ktoś inny chciałaby mieć lub sądzi , że ktoś chciałby żeby je miała.
Ja powinnościowe – zbiór atrybutów , które powinny charakteryzować jednostkę ( ona sama tak uważa lub bądź jej zdaniem ktoś inny tak sądzi
Podpowiedź 3 ich treści zmieniane są według zasad:
· informacje dotyczące samego siebie są głębiej i lepiej przetwarzane oraz pamiętane niż te , które są nie odnoszą się do Ja
· robocze pojęcie Ja ( Ja spontaniczne ) – dostępna w danej chwili część ogólnego pojęcia Ja , zmienia sie pod wpływem sytuacji
· oprócz przekonań odpowiadajacych na pytanie : Jaki jestem ? ( odniesienie do stałych cech , umiejętności etc. obserwowanych w teraźniejszości )...
lestan