qiuz2.doc

(85 KB) Pobierz
EKSTRAWESJA( przeciwieństwo ekstrawersji – introwersja )

EKSTRAWESJA( przeciwieństwo ekstrawersji – introwersja )

Podpowiedź 1 W maksymalnym natężeniu opisuje takie cechy jak: TOWARZYSKOŚĆ , ŻYWOŚĆ , AKTYWNOŚĆ , ASERTYWNOŚĆ , POSZUKIWANIE DOZNAŃ

       Podpowiedź 2 minimalne natężenie to INTROWERSJA, czyli cechy przeciwstawne do powyższych

Podpowiedź 3 ( z ang. Extraversion ), czyli towarzyskość , serdeczność , asertywność , aktywność , poszukiwanie doznań , emocjonalność pozytywna, jeden z 5 czynników teorii Costa i Mc Crea oraz jeden z trzech czynników teorii Eysencka

NEUROTYCZNOŚĆ

Podpowiedź 1 opisuje skłonność do reagowania lękiem , agresją , agresywną wrogość , skłonność do przeżywania depresji , impulsywność , nadwrażliwość , nieśmiałość, niska samoocena, skłonność do przeżywania poczucia winy, napięcie, przygnębienie

Podpowiedź 2 wspólny wymiar osobowości w teorii 3-superczynników Eysenck’a oraz w teorii 5 cech Costa’y i Mc Crea’

Podpowiedź 3 przeciwieństwem tego określenia, czyli drugim biegunem tego wymiaru jest RÓWNOWAGA EMOCJONALNA

 

PSYCHOTYCZNOŚĆ

Podpowiedź 1 W minimalnym natężeniu tej cechy opisuje ALTRUIZM , EMPATIA , USPOŁECZNIENIE

Podpowiedź 2 W maksymalnym natężeniu to PRZESTĘPCZOŚĆ , PSYCHOPATIA , SCHIZOFRENIA, czyli cechy świadczące o patologicznym  funkcjonowaniu w świecie społecznym

Podpowiedź 3 Jeden z trzech wymiarów teorii Eysencka

 

OTWARTOŚĆ NA DOŚWIADCZENIE

Podpowiedź 1 cecha ta określa stopień występowania takich cech jak: wyobraźnia , estetyka , uczucia , chęć działania , poszukiwanie idei , wartości

Podpowiedź 2 Jeden z 5 czynników teorii Costa’y i Mc Crea

Podpowiedź 3 ( ang. opennes to experience)

 

UGODOWOŚĆ

Podpowiedź 1 cecha ta określa stopień występowania takich cech jak: zaufanie , prostolinijność , altruizm , ustępliwość , skromność , skłonność do rozczulania się.

Podpowiedź 2 Jeden z 5 czynników teorii Costa’y i Mc Crea

Podpowiedź 3 ( ang. agreeableness, od agree - zgadzać się )

SUMIENNOŚĆ

Podpowiedź 1 cecha ta określa stopień występowania takich cech jak: kompetencje , skłonność do porządku , obowiązkowość , dążenie do osiągnięć , samodyscyplina

Podpowiedź 2 Jeden z 5 czynników teorii Costa’y i Mc Crea

Podpowiedź 3 (ang. conscientiousness, to be conscientious – być skrupulatnym)

 

 

 

EGO

Podpowiedź 1 jedna ze struktur osobowości, której zasadą funkcjonowania jest „zasada rzeczywistości” , realizowanie potrzeb w rzeczywistości w cywilizowany sposób, posiada mechanizmy obronne

Podpowiedź 2 jest trzecią strukturą osobowości, („środkową”) pośredniczy pomiędzy impulsami z ID, a ciągłymi wymaganiami rzeczywistości zewnętrznej oraz nakazami SUPEREGO

Podpowiedź 3 według Freuda najbardziej świadoma struktura osobowości

 

ID

Podpowiedź 1 siedlisko popędów seksualnego (libido) i agresywnego, funkcjonuje rządząc się „zasadą przyjemności” - nie odróżnia rzeczywistości obiektywnej od subiektywnej, natychmiastowego zaspokajania popędów (gratyfikacja)

Podpowiedź 2 pierwotna część struktury psychicznej

Podpowiedź 3 według Freuda najbardziej prymitywna część struktury psychicznej

 

SUPEREGO

Podpowiedź 1 struktura osobowości powstaje na skutek 2 procesów INTERNALIZACJI (uwewnętrznienie wartości wraz z różnicowaniem oraz integracją z innymi wartościami) oraz INTROJEKCJI (uwewnętrznienie) wartości na zasadzie IDENTYFIKACJI (utożsamianie się) z rodzicami oraz innymi osobami znaczącymi, funkcja to POSZUKIWANIE PERFEKCJI oraz OCENA - CO JEST DOBRE A CO ZŁE.

Podpowiedź 2 składa się z EGO IDEALNEGO (obraz osoby jaką się powinno być) oraz SUMIENIA (zakazy dotyczące tego, czego nie powinno się robić)

Podpowiedź 3 struktura osobowości według Freuda, która rozwija się z części EGO, jest jakby nad EGO

 

ROZWÓJ PSYCHOSEKSUALNY

Podpowiedź 1 postępujący proces nieustającego rozwiązywania konfliktów rozwojowych związany z realizowaniem, zaspokajaniem na coraz wyższym poziomie popędów libidinalnych i agresywnych, do 5 roku życia w fazie przedgenitalnej, po 12 roku życia w fazie genitalnej

Podpowiedź 2 rozwój człowieka związany z podejmowanymi przez niego w kolejnych stadiach zachowaniami w sferach erogennych, związany z pokonaniem frustracji i lęków, co ma istotne znaczenie w kształtowaniu charakteru

Podpowiedź 3 składa się z pięciu faz :

oralnej, analnej, fallicznej, latencji, genitalnej

 

MECHANIZMY OBRONNE EGO

Podpowiedź 1 pełnią funkcję przystosowawczą , występują u każdego człowieka, są nieuświadomione, działają w celu zmniejszenia lęku, frustracji (brak zaspokojenia potrzeb) , poczucia winy,

Podpowiedź 2 są to więc metody radzenia sobie z wewnętrznymi konfliktami w celu ochrony osobowości, są zniekształceniem zachowania lub oglądu rzeczywistości, stosowane nadmiernie lub nieadekwatnie mogą utrudniać funkcjonowanie

Podpowiedź 3 służą ochronie EGO, rodzaje to wyparcie, intelektualizacja, przemieszczenie, sublimacja pojęcie wprowadzone przez Freuda

 

POPĘD

Podpowiedź 1 psychiczna reprezentacja pobudzenia pochodzącego z wnętrza organizmu, z pogranicza tego co biologiczne a tego co psychiczne, nigdy nie jest uświadamiany, rodzi się podczas zaspokajania potrzeb, jako pierwszy w rozwoju rodzi się z pobudzenia warg, języka i gardła podczas gdy niemowlę ssie pierś matki, wtedy dziecko zaspokaja nie tylko potrzebę pokarmu ale także przyjemności, bliskości

Podpowiedź 2 jego napięcie można zmniejszyć jedynie poprzez zaspokojenie go, brak zaspokojenia wywołuje jeszcze większe napięcie, które odczuwamy jako przykre odczucie, zaspokojenie wywołuje przyjemność

Podpowiedź 3 według Freuda od instynktu różni się brakiem pierwotnego przywiązania do obiektu, jest nakierowany na jedyny cel zaspokojenie potrzeby, są różne rodzaje m. in. seksualny.

 

UMIEJSCOWIENIE POCZUCIA KONTROLI

Podpowiedź 1 teoria Rottera, dotycząca wpływu jednostki na rezultaty zachowań, wpływ ten oparty jest na spostrzeganiu sytuacji, teoria atrybucji (przekonań) na temat własnego wpływu na rzeczywiste wydarzenia.

Podpowiedź 2 ma zazwyczaj charakter antycypacji, oczekiwań sytuacyjnych, związanych z efektami działań w ramach roli społecznej.

Podpowiedź 3 może być wewnętrzne (wewnątrzsterowność) lub zewnętrzne (zewnątrzsterowność) ang. LOCUS OF CONTROL

·       Wewnętrzny LoC kształtuje się w wyniku częstego doświadczania kontroli własnych działań, dotyczy takich atrybucji, które uzasadniają zależność rzeczywistości od własnych zachowań.

·       Zewnętrzny LoC ma miejsce, kiedy wyniki działań zdają się zależeć od czynników losowych, innych osób, instytucji, jest częstą atrybucją osób silnie religijnych, tłumaczących zdarzenia poprzez przeznaczenie oraz raczej łutem szczęścia niż własnym wysiłkiem.

INTELIGENCJA EMOCJONALNA

Podpowiedź 1 zdolność rozpoznawania uczuć własnych i uczuć innych osób, zdolności motywowania się i kierowania emocjami, zarówno własnymi, jak i osób znaczących. Jest to zdolność do panowania nad emocjami i ich wykorzystywanie do osiągania celów.

Podpowiedź 2  składają się na nią zdolności uzupełniające inteligencję poznawczej (zdolności intelektualne) , czyli podstawowe kompetencje emocjonalne i społeczne.

Podpowiedź 3 w jej skład wchodzą zdolności:

·       samoświadomość: wiedza o swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, możliwościach i ocenach intuicyjnych, czyli świadomość emocjonalna, poprawna samoocena, wiara w siebie, tj. silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich możliwości i umiejętności;

·       samoregulacja: panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami czyli

samokontrola: utrzymywanie norm uczciwości i prawości, sumienność, elastyczność w dostosowywaniu się do zmian, innowacyjność;

motywacja: skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie, czyli dążenie do osiągnięć, zaangażowanie, inicjatywa, optymizm;

empatia: uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych osób, czyli rozumienie innych, doskonalenie innych, nastawienie usługowe, świadomość polityczna, tj. rozpoznawanie emocjonalnych prądów grupy i stosunków wśród przedstawicieli władzy;

umiejętności społeczne: umiejętność wzbudzania u innych pożądanych reakcji, czyli wpływanie na innych, porozumienie, łagodzenie konfliktów, przewodzenie, tworzenie więzi, współpraca i współdziałanie, umiejętności zespołowe.

HIERARCHIA POTRZEB

Podpowiedź 1  model poziomów funkcjonowania w kierunku rozwoju sposobów realizacji potrzeb, sekwencja potrzeb od najbardziej prymitywnego poziomu potrzeb podstawowych do potrzeb wyższego poziomu, które aktywizują się dopiero po zaspokojeniu niższych.

Podpowiedź 2  model Abrahama Maslowa

Podpowiedź 3  najwyższym poziomem jest Samorealizacja  zaspokajana na zasadzie nadmiaru, poniższe potrzeby na zasadzie niedoboru

Potrzeby estetyczne, Potrzeby poznawcze, Szacunek w oczach innych ludzi ,Potrzeby uznania (szacunku) we własnych oczach

Potrzeba respektu i uznania ze strony innych ludzi, Przynależność, Bezpieczeństwo , Potrzeby fizjologiczne

 

TOŻSAMOŚĆ

Podpowiedź 1  to wizja , poczucie własnej osoby, jaką człowiek ma: właściwości wyglądu, psychiki i zachowanie się z punktu widzenia ich odrębności i niepowtarzalności u innych ludzi.

Podpowiedź 2 Wskazuje ono na szczególny typ związku, jaki łączy podmiot z nim samym - z jednej strony, z jego własną psychofizyczną i moralną kondycją (self identity) z drugiej zaś - na związek z innymi. Związek ten opiera się na mniej lub bardziej świadomych postawach wobec wyróżnionych wartości, których nosicielem jest zarówno sam podmiot, jak i inni ludzie, kultura
Podpowiedź są różne rodzaje:

SPOŁECZNA - uświadomienie sobie wspólnych właściwości z grupą, w której jednostka żyje, poczucie przynależności do grupy i dostrzeżenie odrębności grupy.

OSOBISTA - dostrzeżenie tego, co różni jednostkę od innych, powstawanie sądów na temat własnej osoby.

 

MOTYWU ROZWOJU:

Podpowiedź 1  Koncepcja co do kierunku człowieka Carla Rogersa – człowieka charakteryzuje tylko jeden  najważniejszy taki motyw motyw inaczej  MOTYW SPEŁNIANIA SIĘ , OSIĄGANIA ZUPEŁNOŚCI , OSIĄGANIA PEŁNI.

Podpowiedź 2 Warunkiem realizacji tego motywu w całym życiu jest doświadczenie BEZWARUNKOWEJ AKCEPTACJI I MIŁOŚCI W DZIECIŃSTWIE w innym przypadku dziecko zamiast realizować ten motyw, stara się być kochane , spełnić warunki ( standardy ) bycia kochanym, co rodzi lęk i ulokowanie energii w obronie Ja zamiast wydatkowanie jej na samorealizację

Podpowiedź 3 5 przejawów realizacji tego motywu

Ø      OTWARTOŚĆ NA NOWE DOŚWIADCZENIA

Ø      KONCENTRACJA NA TERAŹNIEJSZOŚCI

Ø      ZAUFANIE DO WŁASNEGO ORGANIZMU

Ø      POCZUCIE WOLNOŚCI

Ø      KREATYWNOŚĆ

 

SAMOREALIZACJA

Podpowiedź 1  potrzeba posiadania celów, potrzeba spełnienia swojego potencjału, dążenie do rozwijania własnych zdolności , możliwości w sposób , który służy zachowaniu i ulepszeniu organizmu.

Podpowiedź 2 to nie tylko zapewnienie tego , co zostało już osiągnięte ale też wychodzenie poza stan obecny i stałe zwiększanie zakresu swoich doświadczeń.

Podpowiedź 3 Najwyższa potrzeba według Maslowa

OBSZARY JA

Podpowiedź 1 Pojęcie wprowadzone przez Higginsa w celu rozróżnienia atrybucji (przekonań) dotyczących własnej osoby

Podpowiedź 2 według Baumeistera jest to luźno zorganizowany zbiór PRZEKONAŃ o sobie podlegających ocenie z perspektywy własnej i wyobrażonych przez osobę sądach z  perspektywy osób znaczących – rodziców , przyjaciół:

Podpowiedź 3 w ramach tej teorii wyróżniamy:

Ja realne – zbiór atrybutów ( umiejętności , cech , aspiracji , wiedzy , marzeń itp. ) , o których jednostka sądzi , że jest nimi obdarzona , lub sądzi , że ktoś inny uważa je za ją charakteryzujące.

Ja odzwierciedlone - odnosi się do tego jakie przekonania na temat jednostki mają inni.

 

UKIERUNKOWANIA JA:

Podpowiedź 1 teoria Hazel Markus z uwzględnieniem celów uporządkowania wiedzy na temat samego siebie, rozbieżności pomiędzy nimi a Ja realnym rodzą nieprzyjemne  emocje motywujące jednostkę do usunięcia tych rozbieżności

Podpowiedź 2 dwa rodzaje

Ja idealne – zbiór atrybutów , które jednostka chciałaby mieć lub sądzi , że ktoś inny chciałaby mieć lub sądzi , że ktoś chciałby żeby je miała.

Ja powinnościowe – zbiór atrybutów , które powinny charakteryzować jednostkę ( ona sama tak uważa lub bądź jej zdaniem ktoś inny tak sądzi

Podpowiedź 3 ich treści zmieniane są według zasad:

·          informacje dotyczące samego siebie są głębiej i lepiej przetwarzane oraz pamiętane niż te , które są nie odnoszą się do Ja

·          robocze pojęcie Ja ( Ja spontaniczne ) – dostępna w danej chwili część ogólnego pojęcia Ja , zmienia sie pod wpływem sytuacji

·          oprócz przekonań odpowiadajacych na pytanie : Jaki jestem ? ( odniesienie do stałych cech , umiejętności etc. obserwowanych w teraźniejszości )...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin