egzamin.doc

(58 KB) Pobierz
1

1. Ideologia renesansowego humanizmu była przejawem:

a) rozkwitu uniwersalizmu i scholastyki

b) silnej pozycji ekonomicznej mieszczaństwa

c) wzrostu politycznego znaczenia ....

d) dominującej roli kościoła katolickiego

 

2. Zasadniczą cechą formalną architektury wczesnego renesansu włoskiego jest:

a) nawiązywanie do późnego gotyku zachodnio-europejskiego i włoskiego

b) nawiązywanie do repertuaru form antycznych i odrzucenie ciągłości historycznej

c) nawiązywanie do tradycji antycznej przy jednoczesnej kontynuacji niektórych wątków średniowiecznych i bizantyjskich

d) kontynuacja gotyku z elementami .... i romańskimi

 

3. Renesansową cechą kopuły Santa Maria Della Fiore Brunalleschiego jest przede wszystkim:

 

4. Kościół San Lorenzo posiada układ przestrzenny:

a) krzyża greckiego z kopułą na skrzyżowaniu

b) bazyliki na planie krzyża greckiego z kopułą na skrzyżowaniu

c) krzyża greckiego pięciokopułowego

d) peripterosa okrągłego

 

5. Cechą średniowieczną w kościele San Spirito:

a)

b) wertykalizm przekroju pionowego

c) charakter oświetlenia

d) układ ... będący odbiciem ... włoskiego

 

6. W kompozycji wnętrza Starej Zakrystii przy kościele San Lorenzo zastosowano motyw:

a) trójprzęsłowego łuku triumfalnego

 

7. Fasada Palazzo Rucealla posiada następujące nowatorskie elementy (w porównaniu z innymi pałacami tego okresu):

c) podziały pionowe w postaci pilastrów

 

8. Głównym problemem w kompozycji fasady kościoła Santa Maria Novella we Florencji było:

a) znalezienie formy fasady dla koscioła centralnego

b) znalezienie formy fasady dla wszelkiego typu kościołów renesansowych bez względu na rodzaj wnętrza

c) stworzenie typu fasady dla koscioła bazylikowego

d) stworzenie typu fasady dla koscioła halowego

 

9.Analogia pomiędzy kompozycją fasady koscioła San Adrea w Manti oraz wnętrzem Starej Zakrystii polega na

c) motywu łuku triumfalnego trójprzelotowego

 

10. Głównym problemem projektowym w kościele San Francesco w Rimini było:

a) stworzenie całkiem nowego typu kościoła podłużnego

b) przebudowa średniowiecznego koscioła podłużnego przez całkowitą zmianę układu przestrzennego

c) obudowa średniowiecznego układu fasadami parawanowymi o charakterze renesansowym

d) częściowa modyfikacja układu średniowiecznego przez centralizację rzutu podłużnego.

 

11. Zasadniczą przyczyną odrębności architektury Quattrocenta weneckiego było:

c) położenie na wyspach i sztucznych pomostach

 

12. Odrębność architektury Quattrocenta weneckiego polega przede wszystkim na:

a) operowaniu wielką skalą i bogatą dekoracją z elementami bizantyjskimi

b) stosowaniu detali gotyckich i założeń monumentalnych

c) niedorozwoju architektury sakralnej

d) stworzenia typu pałacu renesansowego odmiennego od reszty Italii

 

13. Przebudowa kościoła Santa Maria Della Grazie polegała na:

a) modernizacji wnętrza w duchu renesansu

b) obudowie średniowiecznego układu renesansowymi fasadami i pozostawieniu wnętrza bez zmian

c) zmiany systemu sklepień w korpusie naw

d) centralizacji rzutu przez dodanie nowego transeptu i przedsionka?

 

14. Tempietto di San Pietro in Mantorio jest:

d) centralną świątynią wzniesioną po środku placu klasztornego w Rzymie.

 

15. Bazylika św. Piotra w Rzymie wg pierwotnej koncepcji Bramantego ma układ:

 

16. Zasadnicza przesłanka? manieryzmu to:

a) kryzys ideowy kościoła katolickiego i....

b) stabilizacja pozycji kościoła we Włoszech i Fracji w połowie XVIIw.

c) nawrót do mistycyzmu średniowiecznego

d) brak zrozumienia dla antycznych wzorców

 

17. Główne cechy architektury manierystycznej to:

c) wymyślność, fantazja i przerafinowanie? formalne

 

18. Które z wymienionych dzieł Michała Anioła posiada najwięcej cech manierystycznych:

a) biblioteka Laurencjana

b) zespół budynków na Kapitolu w Rzymie

c) przedsionek Laurecjana tzw. Ricetto

d) kaplica Medici przy kościele San Lorenzo we Florencji (chyba d)

 

19. Projekt rozbudowy bazyliki św. Piotra w Rzymie autorstwa Michała Anioła przewidywał:

a) ścisłą kontynuację pomysłu Bramantego

b) modyfikację projektu Bramantego przy zachowaniu zasadniczej idei

c) realizację zupełnie nowej koncepcji po zburzeniu wzniesionej już części

d) realizację zupełnie nowej koncepcji przy wykorzystaniu istniejących części

 

20. Zasadniczymi cechami koncepcji architektonicznych Palladia są:

a) poszukiwanie nowych rozwiązań funkcjonalnych

b) eksperymenty w dziedzinie nowych konstrukcji i materiałów

c) eksponowanie repertuaru formalnego cechującego się klasycznym umiarem

d) silna elegancja i dekoracyjność formy

 

21 Willa Rotonda reprezentuje typ:

a) małej rezydencji podmiejskiej

 

22. Cechą wspólną kościołów weneckich Palladia jest:

a) układ przestrzenny

b) dekoracja wnętrza

c) kompozycja fasady

d) system sklepień

 

23. Koncepcja świątyni centralnej była uznana za ideał kościoła renesansowego z powodu:

a) funkcjonalnych

b) symbolistycznych i kompozycyjno-przestrzennych

c) konstrukcyjnych

d) ekonomicznych

 

24. Nazwa quincunx oznacza:

a) krzyż grecki pięciokopułowy

c) krzyż grecki wpisany w kwadrat i przesklepiony czterema małymi kopułami w narożach oraz jedną w środku

 

25. Która z wymienionych świątyń posiada rzut centralny z w kształcie ośmioboku umiarowego:

a) Santa Maria Della Carceri w Prato

b) Stara Zakrystia przy San Lorenzo we Florencji

c) Santa Maria degli Angeli we Florencji

d) Santa Maria Della Conzelazione w Todi

 

26. Która z podanych charakterystyk odnosi się do pałaców wczesnego włoskiego renesansu:

a) dwukondygnacyjny pawilon z portrykiem wgłębnym, attyką

b) rzut w kształcie litery E, akcentowanie narożników ryzalitami, łączność? z parkiem

c) ?

d) rzut prostokątny, wewnętrzny dziedziniec z krużgankami, trzykondygnacyjny

 

27. Który z wymienionych pałaców jest przykładem ...manietystycznego? typu rezydencji miejskiej okresu dojrzałego renesansu włoskiego:

a) Pallazo Medici Ricardi

b) Palazzo Canceleria

c) Palazzo Farnese

d) Palazzo Vidoni Cafaleni

 

28. Który z poniższych pałaców to przykład manieryzmu:

a) Willa Reale w Foggio a Cajamo

b) Palazzo Massimo alle Colonne w Rzymie

c) Palazzo del Concilio w Weronie

d) Palazzo Strozzi we Florencji

 

29. Która z wymienionych cech kompozycyjnych fasad pałacowych jest najbardziej charakterystyczna dla manieryzmu:

 

30. Kopuła bazyliki św. Piotra w Rzymie jest:

 

31. Który z wymienionych zamków należy do grupy zamków Loary:

 

32. Który z wymienionych zespołów cech jest charakterystyczny dla architektury rezydencjonalnej renesansu francuskiego:

a) wysokie dachy dwuspadowe, rzadko rozstawione okna, regularność rzutów

b) wielkie dachy, ściana taflowa, trzykondygnacyjność, horyzontalizm

c) wielkie dachy, czterospadowe, ściana taflowa, nieregularność rzutu i fasady, cośtam cegieł i kamieni

d) rzut w kształcie litery H, wertykalność

 

33. Cechą charakterystyczną architektury sakralnej wczesnego renesansu francuskiego jest ... układów:

a) centralnych typu

b)

c) centralnych typu peripterosa okrągłego

d) podłużnych typu późnego gotyku z fasadami? o ... renesansowych

 

34. Renesans w Niemczech zaczyna się:

a) z początkiem XVw.

b) w połowie XVw.

c) w drugiej dekadzie XVw

d) w drugiej połowie XVIw

 

35. Który z zestawów cech kompozycyjnych charakteryzuje najlepiej architekture wczesnego renesansu niemieckiego:

a) nieregularność, horyzontalizm, dynamizm, wysokie dachy czterospadowe

b) regularność, wertykalizm, statyczność, skomplikowanie, wysokie dachy łamane

c) nieregularność, wertykalizm, dynamizm, skomplikowanie, wysokie dachy dwuspadowe

d) regularność, wertykalizm, skomplikowanie, wysokie dachy półszczytowe

 

36. Który z wymienionych budynków jest dziełem Eliasza Halla:

a) kościół sw. Michała w Monachium

b) ratusz  w Augsburgu

c) zamek w Heidenbergu

d) ratusz w Bremie

 

37. Nazwa „stilo plateresco” oznacza:

a) późny renesans portugalski

b) dojrzały renesans niderlandzki

c) wczesny renesans hiszpański

d) późny okres sztuki mauretańskiej

 

38. Pałac Escurial reprezentuje cechy architektoniczne:

a) okresu „madejar”

b) estilo desornamentado

c) wczesnego renesansu hiszpańskiego

d) manieryzmu portugalskiego

 

39. Charakterystyczną cechą architektury renesansowej w protestanckiej części Niderlandów był rozwój:

a) pałaców i rezydencji miejskich

b) budynków sakralnych

c) obwarowań i założeń militarnych

d) budynków mieszczańskich

 

40. Który z podanych terminów oznacza wczesny renesans w Anglii:

a) styl ...

b) styl Tudorów

c) styl elżbietański

d) Perpendicular style

 

41. Pałac Karola V w Grenadzie był:

a) ...

b) całkowicie nową budowlą na grobach? Alhambry

c) dobudową do pałacu Alhambry

d) cośtam Alhambry, zmodyfikowaną po wypędzeniu Maurów.

 

42. Ornament zwijany pojawił się po raz pierwszy:

a) w Niderlandach

b) w północnych Niemczech

c) we Francji

d) w Hiszpanii

 

43. Pojęcie tzw. „ściany taflowej” wiąże się z:

a) wczesnym renesansie hiszpańskim

b) dojrzałym renesansie włoskim

c) manieryzmem niderlandzkim i włoskim

d) manieryzmem włoskim

 

44. Pałac Wersalski posiada na osi głównej od strony miasta:

a) jeden dziedzinie wewnętrzny w kształcie prostokąta otoczonego z czterech stron budynkami

b) jeden dziedziniec otwarty typu cour o’honour z obeliskami i dwoma fontannami po bokach

c) dwa dziedzińce wewnętrzne zamknięte krużgankami i jeden zewnętrzny z konnym pomnikiem Ludwika XIV

d) trzy otwarte dziedzińce typu cour o’honour, przechodzące w plac miejski z trzema promieniście wybiegającymi drogami

 

45. Plan kościoła Ve

Zgłoś jeśli naruszono regulamin