Socjologia zmiany Sztompki-streszczenie.doc

(347 KB) Pobierz
Piotr Sztompka, Socjologia zmiany społecznej

Socjologia zmiany Sztompki

Socjologia zmiany Sztompki

 

 

czyli streszczenie książki Pana Profesora J, wersja poprawiona i z bonusem

 

 

 

Spis treści

Część Pierwsza              2

I. Podstawowe pojęcia              2

II. Typologia procesów społecznych              3

III. Postęp              4

IV. Czas              6

V. Tradycja              7

VI. Nowoczesność              8

VII. Ponowoczesność              9

VIII. Globalizacja              10

Część Druga              11

IX. Ewolucjonizm i neoewolucjonizm              11

X. Neofunkcjonalizm              13

XI. Teorie modernizacji              14

XII. Teorie cykli historycznych              16

XIII. Materializm historyczny              19

Część Trzecia              20

XIV. Krytyka progresywizmu              20

XV. Post-, czyli ku teorii podmiotowości              22

XVI. Drogi socjologii historycznej              24

XVII. Stawanie się Sztompki              26

Część Czwarta              27

XVIII. Idee jako siły historyczne              27

XIX. Normy, uniki, innowacje              28

XX. Wielkie jednostki              29

XXI. Ruchy społeczne              30

XXII. Rewolucje              33

Bonus              36

 

Słowo wstępne: streszczenie powstało głównie w oparciu o polską wersję książki, więc jeśli gdzieś pojawiają się numery stron książki, to trzeba pamiętać, że chodzi o tę polską zmiankę. Druga sprawa jest taka, że niektóre nazwiska w nawiasach mogą niekoniecznie oznaczać twórców danej teorii, lecz autorów książek, w których znalazło się omówienie tej teorii, na przykład w ramach szerszej typologii. Trzecia sprawa jest taka, że dwa fragmenty, które zaznaczone czerwoną czcionką, wymagają uzupełnienia, wyjaśnienia.

 

Miłej lektury!


Część Pierwsza

 

I. Podstawowe pojęcia

 

Wiele zmian w systemie może prowadzić do zmiany systemu.

 

Zmianom mogą podlegać:

§         skład

§         struktura

§         funkcje

§         granice (łączenie grup, łagodzenie ekskluzywności, podboje)

§         relacje między podsystemami

§         środowisko

 

Proces: wiele zmian przyczynowo i sekwencyjnie następujących w obrębie tego samego systemu.

 

Rozwój: proces kierunkowy (żaden stan się nie powtarza) i monotoniczny (stałe zwiększanie natężenia wybranej cechy) wynikający z samego systemu, immanentny.

 

Cykl: proces ani kierunkowy, ani chaotyczny, składający się z powtarzalnych stanów charakteryzujących się oscylacjami, falowaniem.

 

Postęp: kierunkowy proces prowadzący do realizacji pożądanej (aspekt normatywny) wartości lub stanu.

 

Model alternatywny: dynamiczne pole społeczne, nazywane też polem społeczno-kulturowym, opiera się na dwóch założeniach

I.                    Uznaniu dynamiki

II.                  Dereifikacji grupy, organizacji itp.

 

I posiada cztery odpowiadające sobie wymiary pola jednostkowego i tkanki społecznej:

 

Cztery wymiary pola jednostkowego

Cztery rodzaje tkanki społecznej

Idealny

Idei

Normatywny

Reguł

Interakcyjny

Działań

Szans życiowych

Interesów

 

To właśnie te wymiary tworzą pole społeczno-kulturowe.

 

II. Typologia procesów społecznych

 

Kryteria typologii:

1.      Forma

2.      Skutki

3.      Świadomość

4.      Siła Napędowa (kim był Napędow?)

5.      Poziom rzeczywistości społecznej

6.      Zakres czasowy

 

Ad 1.

Proces może być:

§         liniowy

§         skokowy, jakościowy

§         cykliczny

§         spiralny (to jest połączenie cyklicznego z liniowym, bo każdy cykl jest na innym poziomie)

§         stagnacja (nic się nie dzieje, płaska linia)

§         losowy

 

Ad 2.

Skutki procesu to transformacja, czyli zmiana systemu, lub reprodukcja, czyli zmiana w systemie.

 

Ad 3.

Procesy bywają:

§         dostrzeżone lub nie

§         przewidywane lub nieoczekiwane

§         planowane lub nie

 

Ad 4.

Przyczyny mogą być endogenne lub egzogenne, ale właściwie to nie wiadomo, gdzie leży granica, a poza tym i tak nie ma jednej przyczyny, tylko jest ich wiele.

 

Ad 5.

Tajemnicze poziomy rzeczywistości to nic innego jak dobrze znane:

§         makro (nawiązanie do pojęcia długiego trwania, longue durée, Braudel 1972)

§         mezzo

§         mikro – obejmujące jednostki, rodziny, małe grupy, koła, szkoły, miejsca pracy

 

Ad 6.

Zagadnieniu czasu jest poświęcony odrębny rozdział (IV).

 

 

III. Postęp

 

Krótka historia postępu jest taka. Już starożytni Grecy i Żydzi rozprawiali o postępie, przy czym ci pierwsi upatrywali źródeł postępu w społeczeństwie, a drudzy – w siłach nadludzkich. Święty Augustyn (IV-V w.) dokonał syntezy. Następnym sporym krokiem był pomysł Bacona (XIII w.), że wiedza się kumuluje, co też jest rodzajem postępu. Mniej ciekawie zaczęło się robić w momencie, gdy Europa postanowiła odkryć i skolonizować świat. Nastały ciemne wieki zachodniego etnocentryzmu. Oświecenie (XVII-XVIII w.), jak sama nazwa sugeruje, rzuciło nieco światła na kwestię postępu w osobach Giambattisty Vico i Condorceta (pełne nazwisko: Marie Jean Antoine Nicolas Caritat, marquis de Condorcet), którzy dopatrywali się regularności historycznych. Inną drogą poszedł Kant, który wykombinował historię porządku wolności opartej na ludzkiej woli (chodzi o to, że człowiek najpierw nieświadomie realizuje wolę przyrody, a potem sam zyskuje świadomość, rozum i wolność wyboru moralnego) i przepowiedział istnienie Unii Europejskiej, a dokładniej związek narodów, który zapewnia bezpieczeństwo i współpracę gospodarczą. Tak czy inaczej, przyszedł wiek XIX, a wraz z nim triumf idei postępu. Poszczególni wielcy myśliciele tak oto widzieli postęp:

 

Człowiek

Mechanizm

Saint-Simon, Comte

Rozum prowadzi społeczeństwo przez stadia: teologiczne, metafizyczne, pozytywne

Spencer

Ewolucja społeczeństwa i przyrody polegająca na rosnącym zróżnicowaniu; od społ. militarnego do industrialnego

Marks

Wiadomo

Weber

Racjonalizacja

Durkheim

Podział pracy i integracja; od społ. mechanicznego do organicznego

 

Tylko Ferdynand Tönnies się opamiętał w tym szale radości i pierwszy wystosował krytykę postępu. Tęsknota za Gemeinschaft

 

Do oczywistości definicyjnych postępu, których w książce jest kilka, a które każdy sam powinien wymyślić na poczekaniu, należą dwie takie:

§         postęp może być liniowy, ale może też być skokowy

§         na każdym etapie musi być ulepszane to, co ma być ulepszane, aż do osiągnięcia zamierzonego poziomu (a notion of betterment, advancement, Mark Granovetter)

 

Przyczyny postępu:

§         prowidencjalizm

§         heroizm

§         organicyzm

§         konstruktywizm (tylko ten zakłada podmiotowość zwykłych ludzi)

 

W historii ludzkości różne wątki pojawiały się jako kryteria postępu:

§         zbawienie

§         wiedza

§         wspólnota

§         wolność (w sensie negatywnym i pozytywnym: wolność od i wolność do)

§         emancypacja

§         panowanie nad naturą

§        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin