Opel Astra F, G, H, J ver.0.75.pdf

(3721 KB) Pobierz
OPEL
Wszystkie generacje
Źródło: Sam naprawiam samochód, wikipedia, internet
zebrał: Marcin
kwiecień 2012
813444060.016.png
Opel Astra
Spis treści
1. OPEL ASTRA F (I). ..............................................................................................4
1.1. Oznaczenie silnika. .............................................................................................................4
1.2. Charakterystyka techniczna silników. .................................................................................4
1.3. Dane techniczne silników. ..................................................................................................6
1.4. Układ zapłonowy. ...............................................................................................................7
2. OPEL ASTRA G (II). ............................................................................................9
2.1. Numer identyfikacyjny nadwozia. .......................................................................................9
2.2. Oznaczenie silnika. ...........................................................................................................10
2.3. Charakterystyka techniczna silników. ...............................................................................10
2.4. Dane techniczne silników. ................................................................................................13
2.5. Układ zapłonowy. .............................................................................................................14
3. OPEL ASTRA H (III). .........................................................................................15
3.1. Numer identyfikacyjny nadwozia. .....................................................................................15
3.2. Oznaczenie silnika. ...........................................................................................................15
3.3. Charakterystyka techniczna silników. ...............................................................................16
3.4. Dane techniczne silników. ................................................................................................22
3.5. Wymiary nadwozia, pojemność bagażnika, masa pojazdu. ...............................................23
3.6. Środek przeciw zamarzaniu cieczy chłodzącej. .................................................................24
3.7. Test Rodzinne Kombi (1.7 CDTI 110 KM). .......................................................................24
3.8. Test Astra 1.6 Turbo 180KM. ...........................................................................................27
4. OPEL ASTRA J (IV). ..........................................................................................30
4.1. Charakterystyka techniczna silników. ...............................................................................30
4.1.1. Silniki benzynowe. ...................................................................................................30
4.1.2. Silniki wysokoprężne. ..............................................................................................33
4.2. Numer identyfikacyjny nadwozia. .....................................................................................36
4.3. Dane techniczne silników. ................................................................................................37
4.4. Zużycie paliwa i osiągi silników dla wersji Hatchback. ...................................................38
4.5. Zużycie paliwa i osiągi silników dla wersji Sports Tourer. ...............................................38
4.6. Wymiary nadwozia i bagażnika. .......................................................................................39
4.7. Masa pojazdu dla wersji Hatchback. ................................................................................40
4.8. Lakier. ..............................................................................................................................40
4.9. Test ASTRA IV 1.4 Turbo 140 KM. ...................................................................................42
4.10. Eksploatacja Astry z silnikiem 1.4 Turbo (A14NET). .....................................................44
5. Serwis Opla. .......................................................................................................45
strona 2 / 47
813444060.017.png 813444060.018.png
Opel Astra
5.1. Skrzynia biegów . ..............................................................................................................45
5.1.1. M32 M40. ................................................................................................................45
strona 3 / 47
813444060.019.png 813444060.001.png
Opel Astra
1. OPEL ASTRA F (I)
Fot. EGS / Wikipedia
1.1. Oznaczenie silnika
X 16 S Z R
X 17 D T L
     
Klasa czystości spalin : C — katalizator z sondą lambda; E — norma europejska, X
euro 2,
Pojemność skokowa: 16 – 1.6 dm 3
Stopień sprężania: G – poniżej 8.5; L – 8.5-9.0; S – 9.5-10.0; X – 10.5-11.5; Y ponad
11.5; w przypadku silnika diesla stopień sprężania w oznaczeniu nie jest podawany
Sposób tworzenia mieszanki: Z – jednopunktowy wtrysk paliwa; E – wielopunktowy
wtrysk mieszanki paliwa; D – wtrysk oleju napędowego
Odmiana: wykonanie: R – podwyższona moc; L – zmniejszona moc; T
turbodoładowanie; V – silnik niedoładowany; 1 – rodzina silników I. Oznaczenia R i L
oznaczają modyfikację silnika względem modelu silnika podstawowego. Rodzina
silników 1 oznacza, że podstawowa budowa kadłuba silnika odpowiada silnikom 1,4m 3
i 1,6dm 3 .
1.2. Charakterystyka techniczna silników
Samochody Opel Astra są wyposażone w silniki o różnej konstrukcji: silnik typu OHC z
jednym wałkiem rozrządu lub silnik typu DOHC z dwoma wałkami rozrządu i czterema
zaworami na cylinder. Silnik jest chłodzony cieczą i ustawiony poprzecznie do kierunku
jazdy. Cylindry są wykonane bezpośrednio w żeliwnym kadłubie. W przypadku zużycia lub
porysowania gładzi można cylindry szlifować na wymiar naprawczy i zamontować tłoki nad
wymiarowe. W silniku wysokoprężnym 1,7 wolnossącym (57 i 60 KM) można montować
suche tuleje cylindrów, co umożliwia stosowanie tych samych tłoków lub nowych
OPEL ASTRA F (I) strona 4 / 47
813444060.002.png 813444060.003.png 813444060.004.png 813444060.005.png 813444060.006.png 813444060.007.png 813444060.008.png 813444060.009.png 813444060.010.png 813444060.011.png 813444060.012.png 813444060.013.png
Opel Astra
nominalnych. W dolnej części kadłuba znajduje się wał korbowy podparty na pięciu
łożyskach. Obracające się na panewkach korbowody łączą wał korbowy z tłokami. Spód
silnika stanowi miska olejowa, w której zbiera się olej potrzebny do smarowania i chłodzenia.
Od góry do kadłuba jest przykręcona głowica odlana ze stopu lekkiego, mająca wciśnięte
gniazda zaworów i stalowe prowadnice. Użyty na głowicę stop aluminium odznacza się
lepszą niż żeliwo zdolnością odprowadzania ciepła i niższym ciężarem właściwym.
W konstrukcji komory spalania zastosowano tzw. poprzeczny przepływ gazów. Oznacza to,
że z jednej strony głowicy napływa świeża mieszanka paliwowo-powietrzna, natomiast
spaliny są wypychane na przeciwległą stronę głowicy. Poprzeczny przepływ zapewnia
szybszą wymianę gazów. W głowicy znajduje się jeden lub dwa wałki rozrządu. Wałek
rozrządu jest napędzany wałem korbowym poprzez pasek zębaty. Silnik typu OHC
(OHC = Over head camshaft): wałek rozrządu znajduje się w głowicy i uruchamia pionowo
ustawione zawory poprzez dźwignie zaworów. Hydrauliczne kompensatory luzów
samoczynnie kasują jakikolwiek luz między dźwigniami a trzonkami zaworów. Tylko
w silniku wysokoprężnym 60 kW / 82 KM zastosowano tradycyjne popychacze zaworów.
W silnikach tych należy w ramach przeglądów okresowych sprawdzać i w razie potrzeby
regulować luz zaworów. Silnik typu DOHC (Double over head camshaft): silnik
16 - zaworowy ma dwa wałki rozrządu w głowicy, z których jeden steruje zaworami
dolotowymi, a drugi zaworami wylotowymi. Oba wałki są napędzane wspólnym paskiem
zębatym. Krzywki wałków wywierają naciski na skośnie ustawione zawory poprzez
popychacze hydrauliczne. Smarowanie silnika zapewnia pompa oleju, umieszczona z przodu
kadłuba i napędzana od wału korbowego. Zasysany z miski olej jest dostarczany otworami
i kanałami do łożysk wału korbowego i wałka rozrządu oraz na ścianki cylindrów. Pompa
cieczy chłodzącej znajduje się z przodu w kadłubie silnika i jest napędzana paskiem zębatym.
Przygotowaniem zdolnej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej zajmuje się bez
obsługowy układ wtryskowy.
Iskra na świecach zapłonowych powstaje w bez obsługowym, elektronicznym
układzie zapłonowym, pracującym według zaprogramowanej wcześniej charakterystyki. Nie
jest już wymagane regulowanie wyprzedzenia zapłonu w ramach okresowej obsługi silnika.
Numer identyfikacyjny samochodu jest wybity na podłodze, między prawymi przednimi
drzwiami a prawym fotelem oraz powtórzony na tabliczce znamionowej w przedziale silnika.
OPEL ASTRA F (I) strona 5 / 47
813444060.014.png 813444060.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin